AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #1 Skrevet 25. mai 2024 Jeg vurderer å refinansiere kredittkortgjelden min. Den er på 40 000. Effektiv rente er 20 %, og om jeg nedbetaler den med et forbrukslån, får jeg en rente på 16,33 %. Men i så fall vil kredittkortet mitt bli sperret, og jeg mister muligheten til å ta ut noen ekstra kroner om jeg skulle trenge det. Noen synspunkter på om det er lurt eller ikke? Anonymkode: 2cda4...6e8
Million Skrevet 25. mai 2024 #2 Skrevet 25. mai 2024 Hvorfor vil kredittkortet bli sperret? Har du tenkt å gjøre det selv, mente du? Men ja, det er nok lurt å sperre det, siden du har erfart før at shoppingen og forbruket går litt av sporet og du må refinansiere. Har du hørt med din egen bank om å få et forbrukslån på 40 000? Kanskje de har bedre rente enn 16,3 til en fast kunde, særlig hvis du har vært kunde der lenge? 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #3 Skrevet 25. mai 2024 40.000 er en veldig liten sum, så skjønner ikke helt hvorfor du skal refinansiere. Du må betale et etableringsgebyr og termingebyr på et nytt lån og faren er også at du låner mer enn de 40.000 når du først skal søke. Da er du fort inne i en ond spiral. Jeg ville heller prøvd å betale inn kredittkortet kjapt, brukt av feriepenger eller jobbet overtid. Anonymkode: 79c12...140 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #4 Skrevet 25. mai 2024 Million skrev (2 minutter siden): Hvorfor vil kredittkortet bli sperret? Har du tenkt å gjøre det selv, mente du? Men ja, det er nok lurt å sperre det, siden du har erfart før at shoppingen og forbruket går litt av sporet og du må refinansiere. Har du hørt med din egen bank om å få et forbrukslån på 40 000? Kanskje de har bedre rente enn 16,3 til en fast kunde, særlig hvis du har vært kunde der lenge? Fordi banken som vil finansiere, krever det. Jeg søkte om forbrukslån hos min egen bank for en stund siden, og fikk avslag. Anonymkode: 2cda4...6e8
Million Skrevet 25. mai 2024 #5 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi banken som vil finansiere, krever det. Jeg søkte om forbrukslån hos min egen bank for en stund siden, og fikk avslag. Anonymkode: 2cda4...6e8 Jeg tror jeg rett og slett ville brukt årets feriepenger og ellers betalt så mye jeg klarte ned på dette kortet, og blitt ferdig med det. Som nevnt over er det gebyrer og alt mulig for å stifte forbruksgjeld, og det ender fort opp med at man sparer ikke så mye likevel. Det forutsetter at du klarer å la kredittkortet være i fremtiden, og ikke hele tiden fyller det opp igjen med forbruk for hver gang det er nedbetalt... 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 40.000 er en veldig liten sum, så skjønner ikke helt hvorfor du skal refinansiere. Du må betale et etableringsgebyr og termingebyr på et nytt lån og faren er også at du låner mer enn de 40.000 når du først skal søke. Da er du fort inne i en ond spiral. Jeg ville heller prøvd å betale inn kredittkortet kjapt, brukt av feriepenger eller jobbet overtid. Anonymkode: 79c12...140 Fordi jeg har hatt dette lånet i over 2 år, uten å ha klart å betale noe særlig ned på det. Jeg har allerede et lite lån hos den nye banken, så da vil jeg få ett lån med lavere rente istedenfor ett med lav og ett med høy. Jeg har ikke mulighet til å betale det ned fort. Anonymkode: 2cda4...6e8
isw Skrevet 25. mai 2024 #7 Skrevet 25. mai 2024 Jeg tenker når rentedifferansen er så liten at du bare kan beholde kredittkortet ditt. Så blir du i alle fall ikke fristet til å ta et kredittkort til ved siden av lånet. Mer fleksibelt er det også. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #8 Skrevet 25. mai 2024 Million skrev (1 minutt siden): Jeg tror jeg rett og slett ville brukt årets feriepenger og ellers betalt så mye jeg klarte ned på dette kortet, og blitt ferdig med det. Som nevnt over er det gebyrer og alt mulig for å stifte forbruksgjeld, og det ender fort opp med at man sparer ikke så mye likevel. Det forutsetter at du klarer å la kredittkortet være i fremtiden, og ikke hele tiden fyller det opp igjen med forbruk for hver gang det er nedbetalt... Den nye banken vil sperre kredittkortet, så det får jeg uansett ikke brukt. Jeg har ikke mye å rutte med generelt. Anonymkode: 2cda4...6e8
Million Skrevet 25. mai 2024 #9 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den nye banken vil sperre kredittkortet, så det får jeg uansett ikke brukt. Jeg har ikke mye å rutte med generelt. Anonymkode: 2cda4...6e8 Men får du ikke feriepenger du kan bruke på å betale inn en større sum på kredittkortet? Det var det jeg mente.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #10 Skrevet 25. mai 2024 Million skrev (6 minutter siden): Men får du ikke feriepenger du kan bruke på å betale inn en større sum på kredittkortet? Det var det jeg mente. Jeg får bare en veldig liten sum ekstra, så det vil ikke utgjøre noen stor forskjell dessverre. Anonymkode: 2cda4...6e8
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #11 Skrevet 25. mai 2024 Forskjellen på kredittkortet og forbrukslånet er kun 1.480 kroner i året i renteutgifter. Med etablering og termingebyr, sparer du ingenting det første året og etter det i bestefall 1000 kroner, samtidig har du mistet fleksibiliteten kredittkortet gir. Anonymkode: 79c12...140
mommyaka Skrevet 25. mai 2024 #12 Skrevet 25. mai 2024 Kam du nedbetalt noe i mnd? Har du har kreditt lån i 2 år? Du m jo fått enorm renter
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #13 Skrevet 26. mai 2024 Få deg en ekstrajobb og få orden på økonomien din. Anonymkode: c30b0...035
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #14 Skrevet 26. mai 2024 Finn noe å selge, 40k burde en klarer dekke rimelig greit enten med salg eller å leve på havregryn i ett par mnd. Anonymkode: 55c10...423
BlackSunshine Skrevet 26. mai 2024 #15 Skrevet 26. mai 2024 Tror ikke det lønner seg med refinansiering. Differanse mellom kredittkort og forbrukslån, er ca 1500 kr pr år. Vet ikke hva etableringsgebyr er, men tipper det nærmer seg "null-sum" scenario for deg. Men i lys av din økonomi, kan det være lurt å ikke ha kredittkort. Kun bruke de pengene du har, siden det er vanskelig å betale inn ekstra med din nåværende kjøpekraft. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #16 Skrevet 26. mai 2024 Burde være enkelt å nedbetale på 3 måneder. Tror ikke folk vet hvor lite man faktisk kan leve på Tror alle hadde hatt godt av å leve som minstepensjonist eller student i en periode Anonymkode: fbdd3...967 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #17 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Burde være enkelt å nedbetale på 3 måneder. Tror ikke folk vet hvor lite man faktisk kan leve på Tror alle hadde hatt godt av å leve som minstepensjonist eller student i en periode Anonymkode: fbdd3...967 Det er ikke alle som har over 13 000 ekstra i måneden, heller veldig få. Da må man i så fall ha ekstremt høy inntekt og få faste utgifter. Anonymkode: 2cda4...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #18 Skrevet 26. mai 2024 Million skrev (På 25.5.2024 den 16.42): Hvorfor vil kredittkortet bli sperret? Har du tenkt å gjøre det selv, mente du? Men ja, det er nok lurt å sperre det, siden du har erfart før at shoppingen og forbruket går litt av sporet og du må refinansiere. Har du hørt med din egen bank om å få et forbrukslån på 40 000? Kanskje de har bedre rente enn 16,3 til en fast kunde, særlig hvis du har vært kunde der lenge? Når du refinansierer gjeld er en av betingelsene at du sperrer av f.eks kredittkortet eller kreditt kontoen. Anonymkode: 6a238...9da
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #19 Skrevet 26. mai 2024 Jeg gjorde dette og fikk mye bedre rente men jeg hadde mye smålån (klarna osv), og valgte bare å holde kredittkortet utenfor. Du kan ikke refinansiere dette kortet også heller få deg ett kort med litt på? Jeg har ett nå med 5000 på og det er veldig greit, nok til hvis jeg går helt blakk men ikke nok til å gå helt idiot. Anonymkode: 6a238...9da
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #20 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg gjorde dette og fikk mye bedre rente men jeg hadde mye smålån (klarna osv), og valgte bare å holde kredittkortet utenfor. Du kan ikke refinansiere dette kortet også heller få deg ett kort med litt på? Jeg har ett nå med 5000 på og det er veldig greit, nok til hvis jeg går helt blakk men ikke nok til å gå helt idiot. Anonymkode: 6a238...9da Jo, absolutt lurt! Takk for tips. TS Anonymkode: 2cda4...6e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå