AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #1 Skrevet 25. mai 2024 Kan det være at diagnosen er feil eller er det bare jeg som har feil oppfatning av hvordan en person med asperger kan være og oppføre seg og ha problemer med? _____ Jeg lurer på om asperger diagnosen jeg har fått er feil fordi det er flere av kriteriene for diagnosen jeg ikke kjenner meg igjen i. Blant annet det å måtte maskere og etterligne andre for å forsøke å "fremstå normal". Jeg er veldig innadvendt og det er vanskelig for meg å få nye venner nå i voksen alder, men det er ikke fordi jeg ikke forstår sosiale koder eller bare snakker i vei om det jeg er interessert i uten å vise interesse for den andre parten. Problemet handler aller mest om at jeg er redd for å være sårbar og det å åpne meg for ett annet menneske som jeg ikke kjenner så godt i en typisk "bli kjent prosess". Jeg føler at jeg ikke har problemer med å skjønne andres kroppsspråk, følelser og sette meg inni andres situasjon og ikke vanskelig for meg å holde øyekontakt eller å vite hva som er rett og feil og si. Jeg fikk diagnosen i voksen alder (26 år), var aldri i kontakt med psykiatrien eller andre som barn. Har også i tillegg bipolar lidelse type 2 som jeg fikk da jeg var 21 (det var første gang jeg kom i kontakt med psykiatrien). Anonymkode: dbdce...4d0
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #2 Skrevet 25. mai 2024 Jeg har hatt kreft. I min kreftdiagnose lå det mange symptomer jeg kunne fått. Jeg hadde noen, men absolutt ikke alle. Anonymkode: 21ab1...a5c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #3 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har hatt kreft. I min kreftdiagnose lå det mange symptomer jeg kunne fått. Jeg hadde noen, men absolutt ikke alle. Anonymkode: 21ab1...a5c Blir kansje ikke helt rett å sammenligne? Du var jo 100% sikker på at det var kreft siden det vises både på blodprøvene og sikkert også andre fysiske tester. En asperger diagnose får man jo bare diagnostisert på bakgrunn av psykiske tester og en behandlers vurdering av seg. Så vidt jeg forsto behandler som diagnostiserte meg hadde jeg en mild grad så det kunne like gjerne skjedd at jeg ikke fikk diagnosen? Anonymkode: dbdce...4d0 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #4 Skrevet 25. mai 2024 Ptsd og sikkert andre lidelser kan gi symptomer som er like noen av symptomene til Asperger. men symptomene er kommet senere og er ikke medfødt. Anonymkode: 0a41d...a32
I Grosny Skrevet 25. mai 2024 #5 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan det være at diagnosen er feil eller er det bare jeg som har feil oppfatning av hvordan en person med asperger kan være og oppføre seg og ha problemer med? _____ Jeg lurer på om asperger diagnosen jeg har fått er feil fordi det er flere av kriteriene for diagnosen jeg ikke kjenner meg igjen i. Blant annet det å måtte maskere og etterligne andre for å forsøke å "fremstå normal". Jeg er veldig innadvendt og det er vanskelig for meg å få nye venner nå i voksen alder, men det er ikke fordi jeg ikke forstår sosiale koder eller bare snakker i vei om det jeg er interessert i uten å vise interesse for den andre parten. Problemet handler aller mest om at jeg er redd for å være sårbar og det å åpne meg for ett annet menneske som jeg ikke kjenner så godt i en typisk "bli kjent prosess". Jeg føler at jeg ikke har problemer med å skjønne andres kroppsspråk, følelser og sette meg inni andres situasjon og ikke vanskelig for meg å holde øyekontakt eller å vite hva som er rett og feil og si. Jeg fikk diagnosen i voksen alder (26 år), var aldri i kontakt med psykiatrien eller andre som barn. Har også i tillegg bipolar lidelse type 2 som jeg fikk da jeg var 21 (det var første gang jeg kom i kontakt med psykiatrien). Anonymkode: dbdce...4d0 Psykiatriske diagnoser er veldig usikre fordi man ikke kan måle, veie eller ta bilde av problemet. Og hva skal man med en Aspergerdiagnose? Hvis du ikke kan bruke den til noe så trenger du den ikke. Noen diagnoser kan være fint å få i noen sammenhenger, fordi det kan utløse ressurser og hjelp-
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Skrevet 25. mai 2024 Det er ikke alle med asperger som har de symptomene du nevner. Du har litt feil oppfatning, men samtidig kan vi ikke hjelpe deg med å svare på om diagnosen er feil heller. Anonymkode: ef99c...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #7 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ptsd og sikkert andre lidelser kan gi symptomer som er like noen av symptomene til Asperger. men symptomene er kommet senere og er ikke medfødt. Anonymkode: 0a41d...a32 Hvordan kan man vite om man har traumer fra man var 0-3 år eller om symptomene er medfødt? Anonymkode: dcc7b...c65
Dupers Skrevet 25. mai 2024 #8 Skrevet 25. mai 2024 Neurodivergent (hva er det på norsk egentlig?) Diagnoser har alltid et spekter. To personer med autisme kan være på to helt forskjellige steder på spekteret, og to personer med adhd kan være på to forskjellige steder på spekteret. Sånn er det også med asperger. Siden du har vært i kontakt med helsetjeneste og fått diagnosen så får du sikkert også oppfølging og kan spørre litt etter mer utdypende svar på hvordan behandler har kommet frem til den diagnosen.
atropos Skrevet 25. mai 2024 #9 Skrevet 25. mai 2024 Selvsagt kan den være feil. Diagnoser innenfor psykiatri settes feil hele tiden. Men det du sliter med vil uansett være reelt, og du kan jobbe med disse utfordringene uavhengig av diagnose. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #10 Skrevet 25. mai 2024 Til sammenligning har jeg gjennomgripende utviklingsforstyrrelse - altså autisme, men symptombildet er så lett at jeg ikke kvalifiserte for Asperger diagnose. Jeg vet at jeg maskerer og jeg kan kverne på samtaler i timesvis både før og etter faktisk gjennomføring. I tillegg har jeg echolalia. Snakker høyt og mye og kan fortelle min dypeste hemmelighet til han i kassa på Kiwi. MEN, som deg har jeg ingen problemer med å forstå andre, sette meg inn i andres situasjon og øyekontakt. Er det andre deler av autismespekteret du kjenner deg igjen i da? Har du spesielle interesser? Hyperfokus? Eksekutiv dysfunksjon? Rigiditet? Hypersensitive sanser? Synes du f.eks det er lettvint å gå i dusjen, eller er det 100 små oppgaver som alle på en eller annen måte representerer ubehag? Anonymkode: e0f5c...afe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #11 Skrevet 25. mai 2024 Dupers skrev (15 minutter siden): Neurodivergent (hva er det på norsk egentlig?) Diagnoser har alltid et spekter. To personer med autisme kan være på to helt forskjellige steder på spekteret, og to personer med adhd kan være på to forskjellige steder på spekteret. Sånn er det også med asperger. Siden du har vært i kontakt med helsetjeneste og fått diagnosen så får du sikkert også oppfølging og kan spørre litt etter mer utdypende svar på hvordan behandler har kommet frem til den diagnosen. Nevrotypisk? Anonymkode: 08918...fed
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #12 Skrevet 25. mai 2024 Dupers skrev (16 minutter siden): Neurodivergent (hva er det på norsk egentlig?) Diagnoser har alltid et spekter. To personer med autisme kan være på to helt forskjellige steder på spekteret, og to personer med adhd kan være på to forskjellige steder på spekteret. Sånn er det også med asperger. Siden du har vært i kontakt med helsetjeneste og fått diagnosen så får du sikkert også oppfølging og kan spørre litt etter mer utdypende svar på hvordan behandler har kommet frem til den diagnosen. Man får ikke noe mere hjelp etter autisme diagnosen. Jeg fikk ingen hjelp etter det. Anonymkode: 08918...fed
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #13 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nevrotypisk? Anonymkode: 08918...fed Må være nevroutypisk i så fall da? Anonymkode: b69db...a54
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #14 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nevrotypisk? Anonymkode: 08918...fed Nevrodivergent Anonymkode: 08918...fed 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #15 Skrevet 25. mai 2024 Fatter ikke at dere har så stor tiltro til de som setter disse diagnosene. Skulle tro de var orakler. Men det er de ikke, og det tas ofte feil. Og så lar dere dette styre så mye av livet og selvoppfattelsen deres! Ufattelig. Lev livet på egne premisser. Om 20 år er det andre diagnoser som er i vinden, og sånn går no dagan Anonymkode: 133eb...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #16 Skrevet 25. mai 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Man får ikke noe mere hjelp etter autisme diagnosen. Jeg fikk ingen hjelp etter det. Anonymkode: 08918...fed Får man ikke tilbud om hjelp til å forstå diagnosen bedre om man får den som voksen? Det kan jo for mange være et sjokk, selv om tiktok får det til å virke som at det for de fleste er mer en lettelse Anonymkode: 8c667...4cc
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #17 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Får man ikke tilbud om hjelp til å forstå diagnosen bedre om man får den som voksen? Det kan jo for mange være et sjokk, selv om tiktok får det til å virke som at det for de fleste er mer en lettelse Anonymkode: 8c667...4cc Jeg fikk ikke det. Var 30 år. Anonymkode: 08918...fed
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #18 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvordan kan man vite om man har traumer fra man var 0-3 år eller om symptomene er medfødt? Anonymkode: dcc7b...c65 Man kan ha traumer senere i barndommen også og få utviklingen forstyrret. Anonymkode: 0a41d...a32
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #19 Skrevet 25. mai 2024 Nevrotypisk er det motsatte av nevrodivergent/nevrodivers Anonymkode: cd398...c42
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #20 Skrevet 25. mai 2024 Nope, har fått de fleste av mine diagnoser som voksen, "hjelpen" har bestått av noen få setninger, et brev, eller ingenting. Fibromyalgia 20år ingen hjelp 21år hypermobile ledd. Fysio ber om om å ikke rotere kneleddene. Prøver akupunktur men det var smertefullt så vi avsluttet. 29 år: bekkenløsning og bekkenløsning. Blir immobil. Får låne ei sklilaken fra hjelpemiddelsentralen. 30 år isjias. Ingen hjelp, men får delta i turgruppen på "grønn resept". ADHD 34 år ingen hjelp annet enn tilbud om medisiner. ADHD 40 år: Medisinutprøving uten brukbar resultat. Sluttet å ta medisiner 43 år 43 år: dyskalkulia diagnose. Ingen oppfølging. 44 år ibs: fikk et par ark om ja mat og nei mat. Får movicol av lege på resept. 43 år K-PTSD går i gruppeterapi på dps. 44 år: Har samtale hver 3 uke, men ikke pga traume, men mer om stressmestring. 44 år slitasje i ryggen. Får et ark med øvelser. Anonymkode: b6d2b...35b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå