Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet mamma for noen måneder siden. Av forskjellige grunnen satt vi ikke inn dødsannonse i avisen før etter begravelsen. Jeg har 2 gode venninner. Ei har jeg kjent siden barndommen og hun kjente mamma. Ei har jeg vært venninne med i 10 år, men hun har møtt mamma en gang. 

Så når det var begravelse så ga til beskjed til den første venninnen, men ikke hun andre. Det ble hun litt snurt over. Men for meg ble det riktig. Hun kjente ikke mamma eller resten av familien. Hun kjenner kun meg,mann og sønn. 

Var det feil av meg å ikke invitere henne? Jeg skjønner at hun ville være der for meg. 

Anonymkode: 435cf...fcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mistet mamma for noen måneder siden. Av forskjellige grunnen satt vi ikke inn dødsannonse i avisen før etter begravelsen. Jeg har 2 gode venninner. Ei har jeg kjent siden barndommen og hun kjente mamma. Ei har jeg vært venninne med i 10 år, men hun har møtt mamma en gang. 

Så når det var begravelse så ga til beskjed til den første venninnen, men ikke hun andre. Det ble hun litt snurt over. Men for meg ble det riktig. Hun kjente ikke mamma eller resten av familien. Hun kjenner kun meg,mann og sønn. 

Var det feil av meg å ikke invitere henne? Jeg skjønner at hun ville være der for meg. 

Absolutt ikke feil. Når noen dør er det de etterlatte som bestemmer om man vil ha åpen eller lukket begravelse, og hvem man eventuelt vil gi beskjed til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde be om unnskyldning. Men ting vil ikke bli det samme. 

Anonymkode: 49a78...0ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du burde be om unnskyldning. Men ting vil ikke bli det samme. 

Anonymkode: 49a78...0ac

Unnskyldning for hva?

AnonymBruker
Skrevet

Man inviterer da ikke til begravelse, men det er riktig å informere nære venner og/eller be de videreformidle.

Anonymkode: c347d...927

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man inviterer da ikke til begravelse, men det er riktig å informere nære venner og/eller be de videreformidle.

Nære venner av den som begraves?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nære venner av den som begraves?

Ja! 🙄 og kanskje også egne nære. Mange ønsker å være til stede for å støtte den/de pårørende (selv om de aldri selv har møtt avdøde)

Skrevet

Når jeg går i begravelse så er det like ofte for å støtte de etterlatte som å hedre avdøde. Jeg har aldri blitt invitert til begravelse, men blitt informert og valgt selv om jeg vil gå. De siste gangene kom infoen nøytralt på FB, uten å være rettet mot noen spesielt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anser jeg å delta i begravelse som noe man gjør for de pårørende, like mye som for den avdøde. Jeg deltar i begravelse dersom jeg er nær de pårørende for å vise støtte dit.

Samtidig er det ikke på sin plass i det hele tatt å bli sur på ei venninne for beslutninger hun har tatt om gravferden til si mor. Man bør gi pårørende mye godvilje.

Anonymkode: eb288...160

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er da mest familie og venner av den avdøde som blir invitert. Ikke så normalt med venner av slektninger til familiemedlemmer med mindre de hadde mye å gjøre med den avdøde selv.

AnonymBruker
Skrevet

Man inviterer ikke til en begravelse. Mange ønsker en begravelse med kun nærmeste familie, og da informerer man gjerne  ikke om dødsfallet før etterpå, og det er helt greit.  Visste denne venninnen din om at moren din var død eller fortalte du ingenting? Hvis hun visste om dødsfallet, så kunne hun jo spurt om når begravelsen skulle være.

Jeg skjønner at hun føler seg såret over at en annen venninne fikk møte, for hun tolker det som at dere ikke er nære nok. Man går ofte i en begravelse for å støtte de pårørende og behøver ikke å ha kjent avdøde.

Anonymkode: d6b81...473

AnonymBruker
Skrevet

kondolerer❤️

begravelse handler vel så mye om de pårørende som den avdøde.

Du burde prate med henne om det, kanskje til og med be om unnskyldning.

hun er antagelig såret fordi hun trodde dere var så nære at det ville være naturlig for deg å søke trøst i henne. Ved å ikke invitere henne viser du at du ikke trenger henne, og at dere ikke er så nære som hun har trodd og føler.

jeg har nære venner jeg ikke har møtt foreldrene til, men av respekt for mine venner ville jeg absolutt blitt med i begravelsen og sørget sammen med de. Samtidig ville jeg respektert om de ikke ville ha meg der.

som nære venner er dette ting man informerer om, at man skal i begravelse til sin egen mor. Da er det opp til vennen og ta det videre, si at de gjerne vil være tilstedet for å vise respekt og støtte. Dersom du ikke engang har informert om begravelsen og gitt henne mulighet for å være der for deg, så forstår jeg henne faktisk godt. 

likevel er det ditt tap og du som bør avgjøre hva som er riktig for deg. 

Anonymkode: d2798...fb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også nylig holdt en lukket begravelse og det er ikke måte på hvor mange som er sure og såra (eller "såra") over at de ikke er blitt invitert. Både mennesker hverken avdøde eller pårørende egentlig kjente og folk som bevisst har trukket seg bort og ikke gitt lyd fra seg gjennem 8 lange år med alvorlig sykdom, men som derimot har spredd mye stygge rykter. Noen av de som ble invitert har også sutra og brydd seg med hvordan "gjestelista" var og til og med invitert folk bak min rygg. 

Anonymkode: da5b8...c86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...