Gå til innhold

Hjelp med gode brødoppskrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen være så enill å gi meg GODE brødoppskrifter der jeg kan bruke DESILITERMÅL.

Oppskriftene skal brukes til å lage brød i brødbakermaskin.

Ønsker oppskrifter både på grove og fine brød.

Håper noen kan ta seg bryet med å hjelpe meg.

Tusen takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter mange mange forsøk jeg ikke var fornøyd med kom jeg frem til dette:

Grovbrød:

4,5 dl kornbakst på 1-2-3

4,5 dl hvetemel

3,5 dl lunkent vann

0,5 ts salt

2 ts sukker

2 ts tørrgjær

3 ss olje

--------

Jeg syns det blir best med alternativ "mørk skorpe".

Dette blir saftig og veldig bra konsistens på!

Skrevet

Jeg bruker aldri oppskrift når jeg baker brød, bare tar det jeg har. Jeg bruker ca 1 kg mel til 2 brød. Skal du lage loff bruker du bare hvetemel, evt også fin sammalt hvete som du har i en kjøkkenmaskin sammen med ca 1 ts salt, ca 1 ss sukker, en pakke gjær, et par skjeer olje og nok lunkent vann til en fast og smidig deig.

Til grovbrød synes jeg det er best med minst 50% hvetemel, da blir brødene luftige og fine. Du kan godt bruke bare grove melsorter/korn, men brødet kan bli mer kompakt og tungt siden grove melsorter ikke inneholder så mye gluten. Jeg måler i allefall opp halvparten hvetemel, og ellers bruker jeg det jeg har, f.eks. fiberbakst, grov sammalt hvete, havremel, havregryn, solsikkefrø, linfrø (disse to må ligge i bløt i 10 minutter ellers blir brødet tørt), grov/fin rug, kli osv. Har i olje, salt, sukker, gjær og vann som til loff. Bruker ofte litt melk også siden det gir mykere brød, og har du yoghurt naturell kan du ha i litt av det også. Litt sirup eller honning kan erstatte sukkeret.

Etter at deigen er blandet heves den en times tid. Baker ut og former til to brød som legges i former, etterhever 30 minutter. Stekes på nederste rille ved 200-225 grader i 30-40 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...