Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #1 Skrevet 11. februar 2006 Kan noen være så enill å gi meg GODE brødoppskrifter der jeg kan bruke DESILITERMÅL. Oppskriftene skal brukes til å lage brød i brødbakermaskin. Ønsker oppskrifter både på grove og fine brød. Håper noen kan ta seg bryet med å hjelpe meg. Tusen takk.
Gjest Sabia Skrevet 11. februar 2006 #2 Skrevet 11. februar 2006 Etter mange mange forsøk jeg ikke var fornøyd med kom jeg frem til dette: Grovbrød: 4,5 dl kornbakst på 1-2-3 4,5 dl hvetemel 3,5 dl lunkent vann 0,5 ts salt 2 ts sukker 2 ts tørrgjær 3 ss olje -------- Jeg syns det blir best med alternativ "mørk skorpe". Dette blir saftig og veldig bra konsistens på!
Arkana Skrevet 11. februar 2006 #3 Skrevet 11. februar 2006 Jeg bruker aldri oppskrift når jeg baker brød, bare tar det jeg har. Jeg bruker ca 1 kg mel til 2 brød. Skal du lage loff bruker du bare hvetemel, evt også fin sammalt hvete som du har i en kjøkkenmaskin sammen med ca 1 ts salt, ca 1 ss sukker, en pakke gjær, et par skjeer olje og nok lunkent vann til en fast og smidig deig. Til grovbrød synes jeg det er best med minst 50% hvetemel, da blir brødene luftige og fine. Du kan godt bruke bare grove melsorter/korn, men brødet kan bli mer kompakt og tungt siden grove melsorter ikke inneholder så mye gluten. Jeg måler i allefall opp halvparten hvetemel, og ellers bruker jeg det jeg har, f.eks. fiberbakst, grov sammalt hvete, havremel, havregryn, solsikkefrø, linfrø (disse to må ligge i bløt i 10 minutter ellers blir brødet tørt), grov/fin rug, kli osv. Har i olje, salt, sukker, gjær og vann som til loff. Bruker ofte litt melk også siden det gir mykere brød, og har du yoghurt naturell kan du ha i litt av det også. Litt sirup eller honning kan erstatte sukkeret. Etter at deigen er blandet heves den en times tid. Baker ut og former til to brød som legges i former, etterhever 30 minutter. Stekes på nederste rille ved 200-225 grader i 30-40 minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå