Gå til innhold

Hvorfor pisser katter inne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten er kastrert, har ikke urinveisinfeksjon, doen er tømt og ren hele tiden og det er ikke stress med reviret utendørs.

Kan en katt pisse inne fordi han ikke får viljen sin?

Da tenker jeg på at han blir sur hvis han ikke får maten som han har tenkt, eller ikke får gå ut akkurat når han ønsker det.

Blir ikke klok på hvorfor han innimellom pisser i alt fra vinduskarmen, dørmatten til bokhyllen🙄

Anonymkode: 86a83...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her.

Er det ingen som har katter som av og til plutselig pisser inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er innom mange av de vanligste årsakene, så sikkert vanskelig å si noe håndfast. Katten er kanskje stresset for noe, eller har vondt et sted som dere ikke vet om.

Nye møbler eller annet kanskje? Andre rutiner? Annen mat? Er den kastrert, slik at vi ikke snakker om markeringer her?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, katten tisser ikke inne fordi den ikke får viljen sin. 

De vanligste årsaken er at katten er fysisk syk, at det er noe den ikke liker med dokassen (feil type sand, feil plassering, med eller uten lokk, for stor, for liten osv) eller at den er stresset av en eller annen grunn. Kan være om den er hjemme alene, om det har vært noen rutineendringer i hverdagen, ting ute som stresser den osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katta vår (kastrert hannkatt) tisser inne i protest hvis vi har hatt andre dyr på besøk, hvis jeg flytter kattedoen, eller på annen måte gjør noe han ikke liker. Eksempelvis at jeg ordner kattelukene slik at han bare kan gå ut på kveldstid, og ikke kommer seg inn igjen. Han tisser da på pledd, i soffaen eller i vedkurven.  Jeg tror katter fint kan finne på å tisse/markere rundt seg hvis det er noe i bomiljøet hens som den ikke liker.

Anonymkode: 3c0ca...730

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kattene mine gjort det der med vilje uten sykdom involvert hadde de nok ikke vært hos meg mer. Det er du som setter reglene her.

Anonymkode: f55c6...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde kattene mine gjort det der med vilje uten sykdom involvert hadde de nok ikke vært hos meg mer. Det er du som setter reglene her.

Og reglene er?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Katta vår (kastrert hannkatt) tisser inne i protest hvis vi har hatt andre dyr på besøk, hvis jeg flytter kattedoen, eller på annen måte gjør noe han ikke liker. Eksempelvis at jeg ordner kattelukene slik at han bare kan gå ut på kveldstid, og ikke kommer seg inn igjen. Han tisser da på pledd, i soffaen eller i vedkurven.  Jeg tror katter fint kan finne på å tisse/markere rundt seg hvis det er noe i bomiljøet hens som den ikke liker.

Det handler ikke om "protest" eller "ikke liker", men at enkelte endringer kan gjøre katten utrygg. Ved å tisse inne og omgi seg mer med deres egen lukt så trygger de seg selv.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (2 timer siden):

Det handler ikke om "protest" eller "ikke liker", men at enkelte endringer kan gjøre katten utrygg. Ved å tisse inne og omgi seg mer med deres egen lukt så trygger de seg selv.

Tror ikke han blir utrygg av at jeg flytter kattedoen én meter. 😆 Å markere inne i huset fordi det er/har vært andre dyr inne, er ikke fordi han føler seg utrygg, men for å protestere og si at dette er mitt/her bor jeg!

Protestere og å ikke like noe, er noe katter gjør. Alt dreier seg ikke om redsel og utrygghet. 

Han er dessuten en tosk og vet akkurat hva det er han gjør. 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Men er det noe jeg kan gjøre for at han ikke skal pisse inne?

Det er jo aldri noe forvarsel som kommer før jeg plutselig oppdager at han har pisset i skoene mine, på dørmatten, på en bag som stod på gulvet, på boksen der han har alle lekene sine eller i vinduskarmen (som er et helt nytt sted)

De fleste gangene pisser han om natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror ikke han blir utrygg av at jeg flytter kattedoen én meter. 😆 Å markere inne i huset fordi det er/har vært andre dyr inne, er ikke fordi han føler seg utrygg, men for å protestere og si at dette er mitt/her bor jeg!

Protestere og å ikke like noe, er noe katter gjør. Alt dreier seg ikke om redsel og utrygghet. 

Han er dessuten en tosk og vet akkurat hva det er han gjør. 😂

Du har en Disney-holdning til katten din. Han er ikke "en tosk" og han "vet ikke hva han gjør". Du ilegger ham en utspekulert tankegang som er forbeholdt oss mennesker.

Katter kan bli urolige av rutineendringer som f.eks at kattekassen flyttes. Og det er ganske naturlig at de vil markere sitt område med sin lukt hvis et annet dyr har vært der.

Selvsagt kan katter ikke like noe, men de har ikke en innebygget utspekulert het hvor de tenker "Nå likte jeg ikke at kattekassen ble flyttet så nå skal jeg hevne meg på eier ved å tisse inne, for det vet jeg at han/hun ikke liker - buhahaha!"

Det betyr ikke at "alt dreier seg om redsel og utrygghet", det er stråmannsargumentasjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Men er det noe jeg kan gjøre for at han ikke skal pisse inne?

Det er jo aldri noe forvarsel som kommer før jeg plutselig oppdager at han har pisset i skoene mine, på dørmatten, på en bag som stod på gulvet, på boksen der han har alle lekene sine eller i vinduskarmen (som er et helt nytt sted)

De fleste gangene pisser han om natten

Det beste er jo å forsøke å finne ut hvorfor han gjør det. 

Vil han være ute om natten men får ikke gå ut? Vil han være inne hos dere, men får ikke være på soverommet? Er det lyder utenfra om natten som han kan høre og reagere på?

Du kan forsøke å kjøpe Feliway og se om det hjelper. Feliway er feromoner som kan virke tryggende og beroligende på katter. Det er ikke alltid det fungerer, men det har ingen bieffekter så kan være verdt et forsøk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (Akkurat nå):

Det beste er jo å forsøke å finne ut hvorfor han gjør det. 

Vil han være ute om natten men får ikke gå ut? Vil han være inne hos dere, men får ikke være på soverommet? Er det lyder utenfra om natten som han kan høre og reagere på?

Du kan forsøke å kjøpe Feliway og se om det hjelper. Feliway er feromoner som kan virke tryggende og beroligende på katter. Det er ikke alltid det fungerer, men det har ingen bieffekter så kan være verdt et forsøk.

Feliway fungerer ikke og har prøvd en lang periode

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (17 timer siden):

Du har en Disney-holdning til katten din. Han er ikke "en tosk" og han "vet ikke hva han gjør". Du ilegger ham en utspekulert tankegang som er forbeholdt oss mennesker.

Katter kan bli urolige av rutineendringer som f.eks at kattekassen flyttes. Og det er ganske naturlig at de vil markere sitt område med sin lukt hvis et annet dyr har vært der.

Selvsagt kan katter ikke like noe, men de har ikke en innebygget utspekulert het hvor de tenker "Nå likte jeg ikke at kattekassen ble flyttet så nå skal jeg hevne meg på eier ved å tisse inne, for det vet jeg at han/hun ikke liker - buhahaha!"

Det betyr ikke at "alt dreier seg om redsel og utrygghet", det er stråmannsargumentasjon.

Jeg har IKKE tillagt katta noe menneskelige følelser, men påpekt at alt ikke dreier seg om redsel og utrygghet. Katter har et bredt spekter av instinkter og følelser, og instinktet  "noe er forandret så nå må jeg markere" er ikke nødvendigvis knyttet til frykt. Katter kan også velge å markere hist og pist uten noen dypere mening enn at de gjør det fordi de kan.  At jeg nevner at jeg synes min katt er en tosk innimellom trenger da ikke å blåses opp. Det har da ikke noe med hvordan katten er som katt, men hva jeg av og til føler for han. Og jo han vet hva han gjør når han tisser inne. Urinen hopper ikke bare plutselig ut av han. Han tisser, og så skygger han unna for han vet at jeg kommer til å sette han ut tvert jeg oppdager det. Så hvis jeg ser at han kommer krypende som et gulvteppe opp trappa fra kjelleren, så er det bare å gå ned og begynne å lete. Det ville ha vært umulig å få kattene husrene hvis de ikke hadde skjønt at de tisser når de tisser, og å tisse inne/utenfor kattedoen ikke er akseptabelt. Jeg har ikke sagt at han gjør det for å være en tosk, men at jeg synes han er en tosk når han gjør det.

Beklager TS for at dette "kupper" tråden din, men slik barnslig oppførsel med personangrep kan jeg ikke la gå. Jeg kommer ikke til å svare Tabris mer fra nå av, uansett hva hun kommer til å skrive.

Men til deg TS; Det kan være vanskelig å finne ut årsaken til at katten tisser inne, et skikkelig detektivarbeid. Det kan være tilfeldig/at det ikke er noen åpenbar årsak også.

Du skriver at det som oftes skjer om natta, så er det et alternativ å la han være ute? Begrense hvor mye av huset han har tilgang til?  Flott at han er kastrert og at du har utelukket urinveisinfeksjon. ☺️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IKKE tillagt katta noe menneskelige følelser, men påpekt at alt ikke dreier seg om redsel og utrygghet. Katter har et bredt spekter av instinkter og følelser, og instinktet  "noe er forandret så nå må jeg markere" er ikke nødvendigvis knyttet til frykt. Katter kan også velge å markere hist og pist uten noen dypere mening enn at de gjør det fordi de kan.  At jeg nevner at jeg synes min katt er en tosk innimellom trenger da ikke å blåses opp. Det har da ikke noe med hvordan katten er som katt, men hva jeg av og til føler for han. Og jo han vet hva han gjør når han tisser inne. Urinen hopper ikke bare plutselig ut av han. Han tisser, og så skygger han unna for han vet at jeg kommer til å sette han ut tvert jeg oppdager det. Så hvis jeg ser at han kommer krypende som et gulvteppe opp trappa fra kjelleren, så er det bare å gå ned og begynne å lete. Det ville ha vært umulig å få kattene husrene hvis de ikke hadde skjønt at de tisser når de tisser, og å tisse inne/utenfor kattedoen ikke er akseptabelt. Jeg har ikke sagt at han gjør det for å være en tosk, men at jeg synes han er en tosk når han gjør det.

Beklager TS for at dette "kupper" tråden din, men slik barnslig oppførsel med personangrep kan jeg ikke la gå. Jeg kommer ikke til å svare Tabris mer fra nå av, uansett hva hun kommer til å skrive.

Men til deg TS; Det kan være vanskelig å finne ut årsaken til at katten tisser inne, et skikkelig detektivarbeid. Det kan være tilfeldig/at det ikke er noen åpenbar årsak også.

Du skriver at det som oftes skjer om natta, så er det et alternativ å la han være ute? Begrense hvor mye av huset han har tilgang til?  Flott at han er kastrert og at du har utelukket urinveisinfeksjon. ☺️

Det er slett ikke nødvendig å lære en katt at det er uakseptabelt å tisse inne for å få dem husrene. Katter vil av instinkt helst grave ned det de gjør fra seg. 

Alle katter jeg har hatt har jeg bare vist kattekassen som kattunger og oppmuntret dem til å grave, så har de gått der av seg selv etterpå. 

Ja, katter lærer jo konsekvenser. Dvs at hvis han tisser inne utenom kassen så blir han tatt ut. Men det betyr ikke at han tisser inne for å være utspekulert.

Som sagt - utsagn om at "alt er ikke frykt" er stråmann da jeg aldri har påstått noe slikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min tisser på dyna mi hver eneste gang han får mulighet. Utekatt, kastrert, men kronisk syk og vi hadde en fosterkatt som sikkert stresset han. Han tisser aldri på ungene sin dyne eller mannens dyne, ALLTID min! Fryktelig irriterende. 

Anonymkode: a6e58...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 10.15):

Og reglene er?

Ts

Forskjellige hjem har forskjellige regler. Våre regler er alltid gå på kasse, akseptere å bli badet, ikke gå på bord eller benker. Ikke klore eller bite mennesker og i tillegg akseptere å bli børstet. Fungerer i 99,5 % av tilfellene. De siste er at de av og til hopper opp på en benk eller bord fordi det er noe spennende der og da får de tilsnakk. Vårt hjem og våre regler. Hadde kattene tisset utenfor på pur f hadde de nok fått kjeft der og da (ikke 2 min etterpå) og blitt plassert på badet. Vi har alltid passet på å ha kattene på badet om natten helt fra de var bittesmå uansett for bedre kontroll på natterstid. De har kattedo, mat og drikke, flere soveplasser, kloreleker og andre leker og et eget nattlys. Det er ikke et fengsel, men gir kontroll over potensiell uønsket oppførsel. Om morgenen slippes de ut når førstemann våkner. Kassene våre tømmes 2-3 ganger per dag og vann/mat skiftes eller etterfylles 2 ganger om dagen. Jeg passer på å skifte lokasjon på kassen på badet, rullerer på leker og bytter soveplasser for dem jevnlig. Ofte går de inn dit selv på dagtid for å ta seg en blund i stedet for å sove på stua hvor det er lyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er enig i din tankegang og det kommer nok an på personligheten til katten tror jeg, for jeg har hatt katt som aldri har pisset inne uansett hvor mye forandringer det har vært i leiligheten.

Tror også det kan være mer markering hos hannkatter pga stress med reviret utenfor. Det er jo ikke alt vi katteeiere får med oss heller..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 14.48):

Katten er kastrert, har ikke urinveisinfeksjon, doen er tømt og ren hele tiden og det er ikke stress med reviret utendørs.

Kan en katt pisse inne fordi han ikke får viljen sin?

Da tenker jeg på at han blir sur hvis han ikke får maten som han har tenkt, eller ikke får gå ut akkurat når han ønsker det.

Blir ikke klok på hvorfor han innimellom pisser i alt fra vinduskarmen, dørmatten til bokhyllen🙄

mangel på folkeskikk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (1 time siden):

mangel på folkeskikk :) 

I høyeste grad😼

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...