AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #1 Skrevet 25. mai 2024 Vi har blitt invitert ut for å møte familien til samboeren min, og spise middag. Vi har en sønn som nå er 6 måneder, og dette er utenfor leggetiden hans kl 7, vi har vel egentlig bestemt oss for å ikke dra og heller møtes en gang tidligere på dagen. Jeg lurer litt på hva andre tenker om å ikke være hjemme til leggetiden til barnet, spesielt når de er så små, og mor er sliten. Svigermor mener man ikke kan slutte å reise ut og finne på ting fordi om man har fått barn, jeg er nok ikke helt enig i denne tankegangen. Jeg personlig syns det er kanskje litt uting at barnet ikke skal få roen og faste rutiner på bekostning av voksne sine sosiale liv. Det fungerer sikkert for noen, men jeg har ikke så veldig lyst til å teste dette nå som jeg er så sliten og tar den søvnen jeg kan få etter 6 mnd uten sammenhengende søvn. Dit vi ble invitert er først 35min kjøring, finne parkering, 35min tog. Det blir mye forstyrrelser ift vogn bilstol støy Anonymkode: b955a...678 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #2 Skrevet 25. mai 2024 Hva er det du er ute etter? Et ekkokammer der vi alle er enige i din beslutning og er imot svigermor? Folk er forskjellige. Stå stødig i din og din manns beslutning. Enkelt og greit. Anonymkode: 0a2e9...809 12
mommyaka Skrevet 25. mai 2024 #3 Skrevet 25. mai 2024 Jeg hadde bare tatt med vogn eller lagt han i en seng. Dere kan ikke slutte å være utenfor huset eller klokken 18 15 2
Anononyma Skrevet 25. mai 2024 #4 Skrevet 25. mai 2024 Vi er hjemme til leggetid alltid. Ikke snakk om at vi skal ha en vanskelig natt/dagen etter fordi andre synes et eller annet om våre rutiner. De små er bare små i noen få år, og da får folk bare tåle at vi er litt sære de årene 10 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #5 Skrevet 25. mai 2024 Anononyma skrev (1 minutt siden): Vi er hjemme til leggetid alltid. Ikke snakk om at vi skal ha en vanskelig natt/dagen etter fordi andre synes et eller annet om våre rutiner. De små er bare små i noen få år, og da får folk bare tåle at vi er litt sære de årene Jeg har tenkt at det er lurt hvertfall helt i starten å holde på rutiner og innarbeide dem. Hvor gamle evt burde de være før man avviker til f eks dette, tanker? TS Anonymkode: b955a...678 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Skrevet 25. mai 2024 Dette bestemmer dere selvsagt selv,men ingen barn tar skade av å legge seg bittelitt senere en dag innimellom. Det er noen som er veldig lite nøye på leggetid,og noen som er hysteriske på leggetid,og kan ikke legge 5 minutter over tiden. Vi la oss sånn ca i midten. Holdt stort sett på leggetiden til vanlig, men null stress å tøye litt på den ved spesielle anledninger som julaften, nyttårsaften,ferier og besøk. Hadde noen ganger med pysj og vogn. Ikke noe problem hos oss ihvertfall. Anonymkode: 6b583...511 10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #7 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er det du er ute etter? Et ekkokammer der vi alle er enige i din beslutning og er imot svigermor? Folk er forskjellige. Stå stødig i din og din manns beslutning. Enkelt og greit. Anonymkode: 0a2e9...809 ⬆️⬆️⬆️ Dette! Anonymkode: 0ad00...c02 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #8 Skrevet 25. mai 2024 Her er jo folk så forskjellige, er ikke nødvendigvis noen fasit på det. Gjør som passer dere best. At du er sliten og trøtt forstår jeg godt. Men baby hadde nok ikke tatt skade av en tur ut på kvelden. Jeg orket ikke å leve så lite fleksibelt, vi reiste blant annet flere ganger til Asia da barna var små. Datteren vår var 4 mnd den ene gangen. Det gikk helt problemfritt. Kunne jo ikke akkurat tilpasse reisen etter leggetid, da måtte vi blitt hjemme. Men at andre ønsker det annerledes er jo helt ok. Anonymkode: 09ac8...92c 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #9 Skrevet 25. mai 2024 Er det noe spesielt som skal feires her? Jeg har hatt barn det har vært greit og ta med utenom leggetid engang i blant. Men jeg har også et barn som ikke har taklet det så godt og blir faktisk flere dager med et barn og baby som har måtte komme seg igjen. Rundt 6 mnd er det ikke bare og dra ut lengre, rutiner begynner og komme på plass. Må begge dra? Virker som det er et stykke unna. Gjør hva dere synes er best. Man kunne lagt til middagen litt tidligere på ettermiddagen en og starte seint på kvelden som gjør at det er ikke litt over sengetiden men dere vil være hjemme ganske seint Anonymkode: af079...36f 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #10 Skrevet 25. mai 2024 Send din mann alene på middag. 😊 Anonymkode: c734e...bc2 2
mommyaka Skrevet 25. mai 2024 #11 Skrevet 25. mai 2024 Dere må jo også spørre dere selv...hvor lenge skal dere gå etter derres barn leggetid? Vi har 2 barn og vært ofte i Spania et ..og da la vi barna når de var trette. Det var 1 år vi var 2 uker i Spania...og da gikk vi tilbake til hotellet vær dag klokken 18 for at vår sønn skulle legge seg..fy søren så kjedelige det var...vi mista så mye tid og ferie. Så etter det var vi ute mye lenger og om sønnen vår ble trett sovnet han i vogna. Vi fikk vært ute og kost og spist middag. Oh der var aldri noe problem..verken i Spania eller når vi kom hjem 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #12 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi har blitt invitert ut for å møte familien til samboeren min, og spise middag. Vi har en sønn som nå er 6 måneder, og dette er utenfor leggetiden hans kl 7, vi har vel egentlig bestemt oss for å ikke dra og heller møtes en gang tidligere på dagen. Jeg lurer litt på hva andre tenker om å ikke være hjemme til leggetiden til barnet, spesielt når de er så små, og mor er sliten. Svigermor mener man ikke kan slutte å reise ut og finne på ting fordi om man har fått barn, jeg er nok ikke helt enig i denne tankegangen. Jeg personlig syns det er kanskje litt uting at barnet ikke skal få roen og faste rutiner på bekostning av voksne sine sosiale liv. Det fungerer sikkert for noen, men jeg har ikke så veldig lyst til å teste dette nå som jeg er så sliten og tar den søvnen jeg kan få etter 6 mnd uten sammenhengende søvn. Dit vi ble invitert er først 35min kjøring, finne parkering, 35min tog. Det blir mye forstyrrelser ift vogn bilstol støy Anonymkode: b955a...678 Jeg vet at mange mener det går bra å strekke babyers leggetid i blant. Jeg er motsatt, jeg syns man skal holde seg til babyens rutiner. Hadde svart denne svigermoren at vi prioriterer babyens rutiner og når barna blir større så er rutiner også det viktigste. Så får vi bytte på å dra ut eller dra ut sammen når vi har barnepike. Anonymkode: 01b66...88c 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #13 Skrevet 25. mai 2024 Folk og barn er så ulike: med eldste gjorde vi det en gang i forbindelse med et bryllup( han var 8 mnd). Vi det tulla med søvnen de neste to ukene(har alltid slitt med søvn). Det var slitsomt, men verdt det siden det var et bryllup. Skulle egentlig ha barnevakt, men ble forhindret av alvorlig sykdom. Selv var jeg så utslitt av søvnmangel på den tida, at jeg ofret ikke søvn med mindre det var noe veldig viktig. Yngste sov hvor som helst og kom fort tilbake til rutiner, og sov bare litt ekstra dagen etter om natta var trøblete (eldste sov mye dårligere på dagen etter trøblete natt). Henne tok jeg med på mye på kveldstid første året. Anonymkode: 50b8f...572 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #14 Skrevet 25. mai 2024 Det er DU som egentlig ikke har lyst, ikke sant? Anonymkode: b866f...4a6 13 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #15 Skrevet 25. mai 2024 For det første er leggetid kl.1900, og ikke 7. Men er enig med svigermor, en kan ikke stoppe å leve fordi en har fått barn. Hvorfor kan dere ikke kjøre bil t/r spsiestedet? Syntes du ugjør deg vanskelig, men mannen din kan vel dra alene Anonymkode: cc2a5...2f8 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #16 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vi har blitt invitert ut for å møte familien til samboeren min, og spise middag. Vi har en sønn som nå er 6 måneder, og dette er utenfor leggetiden hans kl 7, vi har vel egentlig bestemt oss for å ikke dra og heller møtes en gang tidligere på dagen. Jeg lurer litt på hva andre tenker om å ikke være hjemme til leggetiden til barnet, spesielt når de er så små, og mor er sliten. Svigermor mener man ikke kan slutte å reise ut og finne på ting fordi om man har fått barn, jeg er nok ikke helt enig i denne tankegangen. Jeg personlig syns det er kanskje litt uting at barnet ikke skal få roen og faste rutiner på bekostning av voksne sine sosiale liv. Det fungerer sikkert for noen, men jeg har ikke så veldig lyst til å teste dette nå som jeg er så sliten og tar den søvnen jeg kan få etter 6 mnd uten sammenhengende søvn. Dit vi ble invitert er først 35min kjøring, finne parkering, 35min tog. Det blir mye forstyrrelser ift vogn bilstol støy Anonymkode: b955a...678 Dere må gjøre det som er rett for dere. Hva andre gjør og mener spiller ingen rolle. Alle barn er ulike og krever ulike rutiner etc.. Så kommer hva dere som foreldre orker og vil. Kun dere kan vite hva dere orker og gidder uten at det blir for mye styr for dere og barnet. Jeg har hatt et barn jeg har kunnet ta med meg på absolutt alt når som helst fra liten baby til stor, og et barn som nektet å sove i vogn eller bil etc, som trengte sine vante rammer og rutiner for å fungere optimalt. Anonymkode: ca13b...29c 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #17 Skrevet 25. mai 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er DU som egentlig ikke har lyst, ikke sant? Anonymkode: b866f...4a6 Ja og det er vel greit eller? TS har vel like mye rett som baby eller mannen til å bestemme om hun har lyst til å dra i en middag når hun er i permisjon og tar vare på en baby og er sliten? TS du kommer til å få høre fra mange at man bare må la baby sove overalt og ikke tilpasse seg baby osv. Men du må faktisk ikke det om du ikke vil. Vi var ganske strenge på å komme hjem til leggetid fordi alt annet var veldig vanskelig for vårt barn. Det ble rett og slett for mye styr til at det var verdt det. Middag med svigers uten spesiell anledning hadde ikke vært verdt det. Rund bursdag, venner vi gjerne ville treffe osv - da strakk vi oss lenger og sto i at det ble tull med søvn et par dager. Det var heller ikke alltid mulig å legge vår borte i vogn eller fremmede senger. Og hun kunne da gråte kontinuerlig av trøtthet men uten å få sove. Det er faktisk ikke hyggelig for oss eller de vi da skulle møte og ikke kompatibelt med feks restaurantbesøk. Så da dro ikke vi på sene restaurantbesøk med vår, mens vennene våre sitt barn sovnet i vogna på et blunk på kvelden om de var borte fra hjemme kunne det. (Og vår sov fint i vogn til dupp så var bare på kvelden det var vanskelig). Du må tenke på deg selv også og om man trenger å legge seg tidlig så er det lov å si at man ikke orker middag klokka 7 (Familie synes jeg forøvrig kan tilpasse seg. Forventer ikke at venner tilpasser men mine egne foreldre forventer jeg at tilpasser seg til barnebarna, noe de også gjør uten at jeg en gang må spørre) Anonymkode: 8f41c...a58 3
Gjest Anonyme-meg Skrevet 25. mai 2024 #18 Skrevet 25. mai 2024 Jeg tenker det kommer litt an på barnet, alle er forskjellig. For oss var det aldri noe problem å være ute på ting etter leggetid. Vi la baby i vogn og flyttet over i seng når vi kom hjem, eventuelt også innom en bilstol hvis vi kjørte. Men det var aldri noe problem.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #19 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er DU som egentlig ikke har lyst, ikke sant? Anonymkode: b866f...4a6 Jeg har veldig lyst til å dra men er så usikker på om det er verdt d, samboer syns det bare hørtes slitsomt ut TS Anonymkode: b955a...678 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #20 Skrevet 25. mai 2024 Jeg tror at de som sier "Det går fint, man må være fleksibel, vi gjorde sånn og sånn og det gikk alltid/som regel fint" har hatt barn som taklet å legge seg senere eller å legge seg med andre rutiner og omgivelser enn vanlig. Vi har ikke et slikt barn, og tro meg, vi har prøvd. Vårt barn tåler helt fint å legge seg litt senere i ny og ne, som på julaften eller hvis vi er på besøk og lignende. Men det tåler ikke å bli lagt for natta i andre omgivelser enn i en seng på et fast sted hvor det skal bli liggende resten av natten (trenger ikke å være hjemme - poenget er at det kan ikke legges i f.eks. en vogn på besøk hos noen, og så trilles hjem og løftes over i senga). Da vet vi aldri helt hva som skjer, i tillegg til at vi ender opp med et barn som våkner flere ganger etter det er lagt for kvelden. Det er det bare ikke verdt for oss. Og det kommer alltids en tid der ting blir annerledes. Det jeg for øvrig ikke helt forstår er hvorfor dere begge må bli hjemme. Hvorfor kan ikke far gå i middagen mens du blir hjemme med baby? Slik hadde i hvert fall vi gjort det. Og om noen hadde hatt problemer med det, så forandrer jo ikke det på våre behov og valg. Gjør det som er riktig for DERE, og drit i hva andre mener ♥️ Anonymkode: 4074b...98c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå