AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #1 Skrevet 25. mai 2024 Jeg og samboer skal offisielt flytte sammen inn til min leilighet, og han skal leie ut sin nåværende leilighet. Lurer litt på hvordan dere tenker vi burde fordele bokostnader. Han leier ut sin leilighet for 15 000 kr i måneden, og har felleskostnader på 2300 kr. Han betaler ca 10 000 kr i måneden på lånet sitt. Leiligheten hans er en 2-roms på 35 kvm. Jeg betaler 18 500 kr på lånet mitt, og har felleskostnader på 4300 kr (inkludert fyring og varmtvann). Leiligheten min er en 3-roms på 70 kvm i et eksklusivt område ved havet, og ville vanligvis ha blitt leid ut for 22-25 000 kr. Med tanke på at han bor hos meg og dermed får mulighet til å nedbetale mye ekstra på lånet sitt, så burde han være med på å nedbetale min bolig også. Men vi er litt usikre på hvor mye han burde betale. Noen som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: 2e3b1...090
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #2 Skrevet 25. mai 2024 Halvparten av alle kostnader. Anonymkode: 5e52c...6c3
Gjest Hailly Skrevet 25. mai 2024 #3 Skrevet 25. mai 2024 Han betaler halvparten av renteutgiftene dine minus skattefradraget som du skal ha. Det samme gjør dere med lånet i borettslaget. Fellesutgiftene deles på to. Dere betaler også alle andre utgifter 50/50. Som strøm, mat, internett og tv og streaming. Og siden han skal bruke leiligheten din så må du også ta noe for slitasje. Utleiere på kg kan sikkert fortelle deg hvor mye det kan være. 2-3 tusen i måneden kanskje? Og så hadde jeg vært obs på utgifter til mat. Om dere har stor forskjell på kaloribehovet, om du er en liten dame som ikke er spesielt aktiv så behøver du 1800 kalorier. Om han er en stor mann som er aktiv og trener behøver han minst 2500 kalorier.
Whistler Skrevet 25. mai 2024 #4 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): .............. Med tanke på at han bor hos meg og dermed får mulighet til å nedbetale mye ekstra på lånet sitt, så burde han være med på å nedbetale min bolig også. ................ Anonymkode: 2e3b1...090 Han burde definitivt ikke betale ned på din bolig. Halvparten av løpende utgifter (avdrag er ikke en utgift), og en rimelig kompensasjon for bruksrett. 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #5 Skrevet 25. mai 2024 Halvparten av leieinntekten hans etter skatt. Det er det dere sparer på å flytte sammen og det bør dere dele. Anonymkode: 4d507...60b 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Skrevet 25. mai 2024 1 hour ago, Whistler said: Han burde definitivt ikke betale ned på din bolig. Halvparten av løpende utgifter (avdrag er ikke en utgift), og en rimelig kompensasjon for bruksrett. Jeg hjelper jo han med å nedbetale sin bolig ved å la han bo hos meg slik at han kan leie ut boligen sin for 15 000 kr. Han får da 15 000 kr ekstra til å nedbetale lånet sitt som han ikke ville hatt dersom han ikke hadde flyttet inn his meg. Anonymkode: 2e3b1...090 2 4
Jadaomatte Skrevet 25. mai 2024 #7 Skrevet 25. mai 2024 Halvparten av hva det koster å leie en tilsvarende leilighet, og halvparten av strømmen.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #8 Skrevet 25. mai 2024 Regn ut hva han må betalt deg for at dere begge skal spare like mye på å flytte sammen. Legg også inn noe i kostnader til vedlikehold av hans leilighet (ofte så medfører utleie ekstra vedlikehold). Anonymkode: 9317b...e0a 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #9 Skrevet 25. mai 2024 Pengene dere får inn ekstra ved at han bor hos deg bør deles. Anonymkode: db3ef...db6 1
Hmmm1 Skrevet 25. mai 2024 #10 Skrevet 25. mai 2024 Her må du tenke deg om. Han tjener ikke 15000 kr han kan bruke på å betale lånet sitt. 22% må han betale i skatt, så må han regne bort slitasje,felleskostnader etc. Det mest rettferdige er om dere tar dine utgifter + hans utgifter på bolig og deler det på 2. Samt at dere tar leie inntekten hans å deler den på. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #11 Skrevet 25. mai 2024 Hvis dere planlegger for et liv sammen med barn og hele pakken så tar dere alle bokostnader og deler på 2. De 15 t han får inn deler dere også på. Anonymkode: a2f5b...a0b 1
Sniff76 Skrevet 26. mai 2024 #12 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg hjelper jo han med å nedbetale sin bolig ved å la han bo hos meg slik at han kan leie ut boligen sin for 15 000 kr. Han får da 15 000 kr ekstra til å nedbetale lånet sitt som han ikke ville hatt dersom han ikke hadde flyttet inn his meg. Anonymkode: 2e3b1...090 Husk at han må skatte av leieinntekten. 22% er 3300 kr pr mnd. 15000-33000-2300 i fellesutgifter = 9400 får han inn netto pr mnd. Vet ikke hvor mye av de 10000 han betaler på lånet som er avdrag, men vær obs på at ja han får hjelp av leietaker til å betale lånet sitt men det går ikke så mye i pluss som han kanskje tenker. Forstår at han kan ha ønske om å beholde leiligheten en stund til dere ser om samboerskapet/forholdet holder, men vær obs på økonomien i å beholde leiligheten hans. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #13 Skrevet 26. mai 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hjelper jo han med å nedbetale sin bolig ved å la han bo hos meg slik at han kan leie ut boligen sin for 15 000 kr. Han får da 15 000 kr ekstra til å nedbetale lånet sitt som han ikke ville hatt dersom han ikke hadde flyttet inn his meg. Anonymkode: 2e3b1...090 Ja men han hjelper jo deg å betale ned lånet også,, de penger du får for halvparten av utgiftene kan du jo legge på boliglånet. Hvorfor skal han betale på ditt lån? Han betaler jo på sitt og du betaler på ditt. Anonymkode: 4e0a2...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #14 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg og samboer skal offisielt flytte sammen inn til min leilighet, og han skal leie ut sin nåværende leilighet. Lurer litt på hvordan dere tenker vi burde fordele bokostnader. Han leier ut sin leilighet for 15 000 kr i måneden, og har felleskostnader på 2300 kr. Han betaler ca 10 000 kr i måneden på lånet sitt. Leiligheten hans er en 2-roms på 35 kvm. Jeg betaler 18 500 kr på lånet mitt, og har felleskostnader på 4300 kr (inkludert fyring og varmtvann). Leiligheten min er en 3-roms på 70 kvm i et eksklusivt område ved havet, og ville vanligvis ha blitt leid ut for 22-25 000 kr. Med tanke på at han bor hos meg og dermed får mulighet til å nedbetale mye ekstra på lånet sitt, så burde han være med på å nedbetale min bolig også. Men vi er litt usikre på hvor mye han burde betale. Noen som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: 2e3b1...090 Burde være med å nedbetale på din bolig? Er du interessert i å gi ham en eierandel da? Anonymkode: 9cea3...881
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #15 Skrevet 26. mai 2024 Halvparten av kostnadene med din bolig (renter + kostnader). Halvparten av hva han netto etter kostnader og skatt tjener på å leie ut sin bolig. Halvparten av alt det koster deg å bo, inkludert halvparten av avdragene på ditt lån. Halvparten av hva det ville kostet å leid tilsvarende leilighet + halvparten av de kostnadene han hadde hatt som strøm. Ville beregnet alle disse beløpene, og sett hvor like de ble, før jeg satt en sum. Anonymkode: 3d194...961
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #16 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Burde være med å nedbetale på din bolig? Er du interessert i å gi ham en eierandel da? Anonymkode: 9cea3...881 Hun bidrar jo til at han kan nedbetale sin bolig mye, burde hun få en eierandel i hans da? Anonymkode: 3d194...961 1
Gjest Bromance Skrevet 26. mai 2024 #17 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg og samboer skal offisielt flytte sammen inn til min leilighet, og han skal leie ut sin nåværende leilighet. Lurer litt på hvordan dere tenker vi burde fordele bokostnader. Han leier ut sin leilighet for 15 000 kr i måneden, og har felleskostnader på 2300 kr. Han betaler ca 10 000 kr i måneden på lånet sitt. Leiligheten hans er en 2-roms på 35 kvm. Jeg betaler 18 500 kr på lånet mitt, og har felleskostnader på 4300 kr (inkludert fyring og varmtvann). Leiligheten min er en 3-roms på 70 kvm i et eksklusivt område ved havet, og ville vanligvis ha blitt leid ut for 22-25 000 kr. Med tanke på at han bor hos meg og dermed får mulighet til å nedbetale mye ekstra på lånet sitt, så burde han være med på å nedbetale min bolig også. Men vi er litt usikre på hvor mye han burde betale. Noen som har noen tanker rundt dette? Anonymkode: 2e3b1...090 Jeeses da. Han skal selvsagt ikke være med å betale ned på din bolig. Men det han tjener på å leie ut sin bolig fremfor å bo der selv bør deles likt på dere, altså nettosummen han tjener på dette. Han bør også bidra til en månedlig sum til vedlikeholdskostnader på din bolig, siden det blir økt slitasje av å ha 2 i boligen fremfor 1. 0,75 % av verdien på din bolig er en fin pekepinn på hva han bør betale på dette. Betale ned på ditt lån skal han da altså ikke gjøre.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #18 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hun bidrar jo til at han kan nedbetale sin bolig mye, burde hun få en eierandel i hans da? Anonymkode: 3d194...961 TS betaler ikke noe på hans bolig og skal selvfølgelig ikke ha eierandeler der. Opplegget gjør at TS får lavere kostnader som hun kan bruke til å betale ned ekstra på sin bolig, og han skal selvfølgelig ikke ha eierandeler der Anonymkode: 9cea3...881 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #19 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS betaler ikke noe på hans bolig og skal selvfølgelig ikke ha eierandeler der. Opplegget gjør at TS får lavere kostnader som hun kan bruke til å betale ned ekstra på sin bolig, og han skal selvfølgelig ikke ha eierandeler der Anonymkode: 9cea3...881 Det har jeg heller ikke sagt. Jeg er mot å blande eierandeler inn i dette når de eier hver sitt. Jeg sier bare at det han tjener på dette, netto, også må være en del av regnestykket. Ellers blir det veldig urettferdig i hans favør. Anonymkode: 3d194...961
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #20 Skrevet 26. mai 2024 Jeg mener at begge bør tjene på at de bor sammen, det er jo en enorm fordel for ts sin samboer å kunne la en leietaker betale ned huslånet sitt og han kan ikke forvente å bo tilnærmet gratis hos sin kjæreste for å selv sitte igjen med alt. Med leieinntekten kan han dekke hele huslånet og (sin del) av fellesutgifter begge steder og bestille et par pizzaer før han må engang røre på lønnsinntekten! Samtidig må ts ut med stor del av sin egen inntekt og vil dermed ikke ha samme mulighet til å spare. Jeg synes - som flere har nevnt - at det høres fornuftig ut at de deler på leieinntektene i tillegg til løpende utgifter hvor de bor. Hun vil komme litt bedre ut enn kjæresten i kroner men det er kanskje fair mtp slitasje etc. Det blir uansett større utgifter på ts, men jeg synes ikke det er urimelig siden hun tross alt har et høyere lån, og begge vil uansett tjene på dette. Det aller viktigste uansett er at ingen av de føler seg utnyttet. Så de må nok noen runder med nøyaktig hvilken fordeling de begge føler seg komfortabel med og hvordan de fungerer best som team. 😊 Ts sin kjæreste: +15000 leieinntekt -2300 felleskostnader (av utleid bolig) -10000 lån -2150 felleskostnader hos ts = + 550 igjen før lønn Alternativt: +15000 leieinntekt -2300 felleskostnader -10000 lån -2150 felleskostnader hos ts -7500 til ts = - 6950 som han må dekke av egen inntekt, i stedet for -12300 hvis han fortsatt bodde i egen leilighet. Så han sparer da totalt 5350 (bokostnader) på å flytte inn med ts. Ts: 0 leieinntekt -18500 i lån -2150 i fellesutgifter = - 20650 av lønn Alternativt: -18500 i lån -2150 i fellesutgifter + 7500 av kjærestens leieinntekt = - 13500 av egen inntekt Sparer totalt 7500 kr Anonymkode: 9fc5d...fb3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå