Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og jeg har lyst til å gjøre litt stas på 10-årsdag for hvor lenge vi har vært sammen, og vurderer å reise til Helsinki 🇫🇮
Reisetidspunkt midten av august, 4 netter.
Jeg/vi vet ikke så mye om Helsinki/Finland, bortsett fra at jeg har fulgt flere band derfra (HIM/VV, Nightwish, The Rasmus, 69 Eyes). 
Og Mummitrollet da, selvfølgelig 😅
Vi har vært veldig glade i London og «trygge» reisemål i form av språk, men kikket for moro skyld på Helsinki og fant ut at det er forholdsvis billig å reise dit. 
Har booket hotel (Ax) bare sånn for å eventuelt ha det i boks. 
Tenker å holde oss mest mulig i sentrum, så ikke så mye reise ut av byen.
Bruker enten bena eller kollektivt. 
Vi er et sånt par som liker litt nerdete ting, vet ikke om de har noen butikker ala Outland, eventuelt band/film merch? 
Andre spennende butikker?
Vi er også glade i stein/krystaller.
Glade i god mat, så tenkte at på selve dagen skal vi flotte oss litt, undersøkt litt og Olo, Natura og Finnjävel ser foreløpig spennende ut. 
Som sagt så vet vi ikke så mye annet en ovenforstående og at de er glade i sauna og vodka(?) 😂
Så alt av tips og råd tas i mot med stor takk 🤩
Vi høres kanskje kresne og sære ut, og ja, det hender, men vi er åpen for alt (museum, arkitektur, parker, barer, kafeer, bakerier, enklere spisesteder for lunsj/middag, etc etc) 😊

Anonymkode: 14319...5d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte der i en måned. Ganske kjedelig by dessverre 😅

Anonymkode: e4bef...d16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har hvertfall en stor og fin mummi-butikk i sentrum. (I tillegg selger de mye mummi-ting overalt, i vanlige matbutikker blant annet også) Veldig ren, fin og trygg by, men kanskje litt kjedelig som en annen over her nevner. 

Anonymkode: 7f6fe...070

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både Nasjonalmuseet og det moderne kunstmuseet er vel verdt et besøk. For shopping er det ingenting som kan slå Stockmann. Det er også mange bra vintagebutikker.

Anonymkode: 5f3e9...039

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips så langt 😊
Stockmann blir det definitivt en tur innom, og jeg tar gjerne i mot navn på vintage butikker - elsker vintage! 

Skrevet

Aner ikke, men ville bare si at jeg elsker musikksmaken din 🤩 Håper du får noen gode tips, har sinnsykt lyst til å reise til Helsinki selv nettopp pga disse banda man har fulgt i årevis 🤭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er glad i shopping kan Mall of Tripla være verdt et besøk. Biblioteket er flott.  Mange flotte kirker. Fin by å rusle rundt i, sykle og kjøre trikk. Jeg liker torgene og saluhallene, god mat og elsker å se og lukte.

En tur på sjøen, bade eller bare nyte den flotte skjærgården. 

Anonymkode: e8710...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Fazer Cafe,for lunsj,kaker og selvsagt sjokolade! 

Det er en borg ute på en øy som heter Sveaborg. Kan ta båt dit. Fornøyelsespark litt utenfor sentrum som heter Borgbacken.

Dagstur til Tallin er også mulig,tror det er to timers båttur og noen timer i land. 

Det beste med Finland er at mange snakker svensk,og alt står på finsk og svensk. 

Anonymkode: 3e1b3...94f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Enna00 skrev (1 time siden):

Aner ikke, men ville bare si at jeg elsker musikksmaken din 🤩 Håper du får noen gode tips, har sinnsykt lyst til å reise til Helsinki selv nettopp pga disse banda man har fulgt i årevis 🤭

Takk for det 😅😊
Samboeren har funnet en bar som drives av Jussi fra 69 Eyes, så den skal i så fall sjekkes ut 🍻

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dere er glad i shopping kan Mall of Tripla være verdt et besøk. Biblioteket er flott.  Mange flotte kirker. Fin by å rusle rundt i, sykle og kjøre trikk. Jeg liker torgene og saluhallene, god mat og elsker å se og lukte.

En tur på sjøen, bade eller bare nyte den flotte skjærgården. 

Anonymkode: e8710...3e3

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Anbefaler Fazer Cafe,for lunsj,kaker og selvsagt sjokolade! 

Det er en borg ute på en øy som heter Sveaborg. Kan ta båt dit. Fornøyelsespark litt utenfor sentrum som heter Borgbacken.

Dagstur til Tallin er også mulig,tror det er to timers båttur og noen timer i land. 

Det beste med Finland er at mange snakker svensk,og alt står på finsk og svensk. 

Anonymkode: 3e1b3...94f

Dette høres riktig så bra ut 🤩
Satt nettopp og vurderte om vi skulle legge inn en ekstra natt, bare så vi kan vurdere å reise litt utenfor 😅

Utgjorde ikke veldig mye prisforskjell, så får høre med samboeren når han kommer inn 😁

Skrevet

Kult! Er det The Riff eller noe sånt den baren heter? Kom forresten på at pappen til VV har en butikk, "Aikuisten Lelukauppa" eller noe sånt, der han selger div HIM og VV merch, samt sexleketøy 🤭 Kanskje den kan være verdt et besøk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
  • Pub-trikk: https://www.raflaamo.fi/en/restaurant/helsinki/sparakoff
  • Sibeliusmonumentet
  • Museene Kiasma, Amos Rex, Ateneum, Sinebrychoff, Taidehalli & Design Museo
  • Kirkene: Katedralen, Vanha kirkko, Temppeliaukio 
  • Biblioteket Ode
  • Gratis kunst: Helsinki Contemporary Gallery, Gallery Forsblom, Zetterberg Gallery
  • For kaffe og kanelbolle: Kafé Regatta eller Layers
  • Ravintola Nolla for middag, Harju 8 for trendy liv og søndagsjazz, Tanner for brunsj. Teurastamo for alt i mellom og utenom.
  • Torni bar for utsikt
  • Suomenlinna / Sveaborg er verdt et besøk
  • Kjøpesentre / department stores: Stockmann, Sokos, Forum, Kamppi, Kämp Galleria
  • Book saunatid hos Löyly eller drop-in i Allas Sea pool
  • Besøk mathallene Hakaniemi & Old Market Hall

Anonymkode: 849a2...305

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dra heller over dammen til Tallinn, mye finere by med mer å finne på. 

Anonymkode: 3bf88...13e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og: ikke start en samtale på svensk/norsk med mindre dere har hørt finnen snakke svensk selv. Spør eventuelt pent om de foretrekker svensk eller engelsk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Enna00 skrev (6 timer siden):

Kult! Er det The Riff eller noe sånt den baren heter? Kom forresten på at pappen til VV har en butikk, "Aikuisten Lelukauppa" eller noe sånt, der han selger div HIM og VV merch, samt sexleketøy 🤭 Kanskje den kan være verdt et besøk?

Stemmer 😊
Haha, ja, jeg nevnte det for samboeren og han sjekket det opp, litt overrasket over at den eksisterer ennå 😅
Så ender vi med å dra må vi jo selvfølgelig innom 🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):
  • Pub-trikk: https://www.raflaamo.fi/en/restaurant/helsinki/sparakoff
  • Sibeliusmonumentet
  • Museene Kiasma, Amos Rex, Ateneum, Sinebrychoff, Taidehalli & Design Museo
  • Kirkene: Katedralen, Vanha kirkko, Temppeliaukio 
  • Biblioteket Ode
  • Gratis kunst: Helsinki Contemporary Gallery, Gallery Forsblom, Zetterberg Gallery
  • For kaffe og kanelbolle: Kafé Regatta eller Layers
  • Ravintola Nolla for middag, Harju 8 for trendy liv og søndagsjazz, Tanner for brunsj. Teurastamo for alt i mellom og utenom.
  • Torni bar for utsikt
  • Suomenlinna / Sveaborg er verdt et besøk
  • Kjøpesentre / department stores: Stockmann, Sokos, Forum, Kamppi, Kämp Galleria
  • Book saunatid hos Löyly eller drop-in i Allas Sea pool
  • Besøk mathallene Hakaniemi & Old Market Hall

Og: ikke start en samtale på svensk/norsk med mindre dere har hørt finnen snakke svensk selv. Spør eventuelt pent om de foretrekker svensk eller engelsk.

Tusen takk for kjempemange gode tips, skal kikke på det i morgen! 😃
Og siste der er jeg veldig takknemlig for, veldig greit å vite 😊

Dra heller over dammen til Tallinn, mye finere by med mer å finne på. 

Anonymkode: 3bf88...13e

Vært i Tallinn, ikke så veldig fristende å dra tilbake.
Kunne vurdert dagstur samtidig som vi er i Helsinki med båt, men.. Ser ingen grunn for reise tilbake, jeg syns ikke det var så wow. 
Men takk 😊

Annonse
Skrevet

Sveaborg er verd et besøk. 

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Kom hjem på tirsdag etter fem netter i Helsinki, og jeg skal så definitivt tilbake! 🤩
Altså, for en by! Følte meg skikkelig «hjemme» og avslappet 🥹♥️
P.g.a. dødsfall i familien og vi var veldig slitne la vi ikke opp så veldig mye planer i forkant, men tok ting heller litt kvelden i forveien/på morgenen ved frokost. 
Holdt oss til sentrum stort sett, med noen få unntak - gikk til Meilathi ene dagen hvor vi var innom Cafe Regatta og kjøpte en croissant og en rykende fersk kanelbolle som vi spiste på vei til Sibeliusmonumentet. 
Sjekket både Old Market Hall og Hakaniemi hvor sistnevnte var det beste. 
Fint vær alle dagene, fikk liksom en siste smak av sommer, så var litt vondt å dra tilbake til høst. 
Vil så absolutt ikke kalle byen for kjedelig - lett å komme seg frem, relativt korte avstander, mye spennende å se på, og jeg kunne fortsatt i det uendelig 😅
Jeg vil tilbake, helst i går! 😆

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 11.58):

Min samboer og jeg har lyst til å gjøre litt stas på 10-årsdag for hvor lenge vi har vært sammen, og vurderer å reise til Helsinki 🇫🇮
Reisetidspunkt midten av august, 4 netter.
Jeg/vi vet ikke så mye om Helsinki/Finland, bortsett fra at jeg har fulgt flere band derfra (HIM/VV, Nightwish, The Rasmus, 69 Eyes). 
Og Mummitrollet da, selvfølgelig 😅
Vi har vært veldig glade i London og «trygge» reisemål i form av språk, men kikket for moro skyld på Helsinki og fant ut at det er forholdsvis billig å reise dit. 
Har booket hotel (Ax) bare sånn for å eventuelt ha det i boks. 
Tenker å holde oss mest mulig i sentrum, så ikke så mye reise ut av byen.
Bruker enten bena eller kollektivt. 
Vi er et sånt par som liker litt nerdete ting, vet ikke om de har noen butikker ala Outland, eventuelt band/film merch? 
Andre spennende butikker?
Vi er også glade i stein/krystaller.
Glade i god mat, så tenkte at på selve dagen skal vi flotte oss litt, undersøkt litt og Olo, Natura og Finnjävel ser foreløpig spennende ut. 
Som sagt så vet vi ikke så mye annet en ovenforstående og at de er glade i sauna og vodka(?) 😂
Så alt av tips og råd tas i mot med stor takk 🤩
Vi høres kanskje kresne og sære ut, og ja, det hender, men vi er åpen for alt (museum, arkitektur, parker, barer, kafeer, bakerier, enklere spisesteder for lunsj/middag, etc etc) 😊

Kan ta dere en tur med Sporakoff. En trikk som er innredet som pub. Som kjører rundt i byen.

Eller så er det en restutant/bar husker ikke hva den heter, hvor du i bardelen kan sitte rundt gamle traktorer. Serverte god finsk husmannskost hvis jeg husker rett. Er en del år siden jeg var der.

Skrevet
Enna00 skrev (På 26.5.2024 den 17.09):

Haha er det sant? Sexleketøy 😅

Anonymkode: ffb28...5a8

Skrevet

Hvis dere er i det gastronomiske hjørnet anbefales middag på Finnjävel
Bare navnet er jo kuult :)
De har to avdelinger i restauranten, en "vanlig", Sali og en litt "fisefin" Salonki
Men maten er sinnsykt god. Michelinstjerne mat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...