Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet dere ikke er bankmenn eller jurister, men jeg har forsøkt å spørre i banken og fikk kun til svar at de ikke ga råd om slikt, men at de anbefalte samboerkontrakt. Og det er jo en selvfølge, MEN hvordan skal det fordeles?? 

Jeg og samboeren skal kjøpe bolig sammen. 

Jeg har 700 000 i ek, han har 500 000 i restgjeld fra et dårlig samlivsbrudd og boligsalg.

Vi har nesten lik inntekt og lik vetjeningsevne på vårt kommende felles lån, men jeg vet at jeg heller betaler en tusenlapp ekstra i måneden enn å kjøpe ny mobil, så nedbetalingen vil bli litt ulik uansett. 

Såå, hvordan bør dette løses økonomisk og praktisk? 

Ved evt brudd vil jeg jo ha med min ek ut. Skal lånet fordeles 50-50, slik at vi betaler ulikt men eier likt? 

Eller skal eierandelen justeres til  60-40 (ca det i følge kalkulatorne jeg finner), slik at vi eier ulikt med betaler likt? Det er vel her han har størst sjans for å få unna begge lån i samme tempo som meg. 

Eller tenker jeg helt feil? Som sagt var det null hjelp i banken, men jeg må vel finne en annen jurist med økonomisk sans ifm samboerkontrakt, men vil gjerne ha litt tenkehjelp.

Anonymkode: 43315...98d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt bolig med en voksen mann som har 500 000 i forbrukslån. Samlivsbrudd og boligsalg er bare en dårlig unnskyldning. 

Anonymkode: 9ae70...350

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva får han i lån med så mye restgjeld med null sikkerhet?

Hvert deres lån og ulik eierbrøk. Dette står også på skjøtet.

Du eier og betaler mest og får med deg mest ved brudd.

Alt må tinglyses. Dere bør også ha samboerkontrakt og gjensidig testamente om dere ikke har særkullsbarn.

Anonymkode: dc698...2a8

Gjest Hailly
Skrevet (endret)

Det enkleste her er jo å betale 50/50 og eie 50/50.

Jeg forstår at du har lyst til å spare i bolig, men om det er snakk om en tusenlapp her og der ville jeg ha satt disse til side. Enten høyrente eller i et globalt indeksfond. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg spurt på Facebook-gruppen Moneypenny. 

Der er en god del høyt utdanna damer innefor bank og finans som vil gi deg helt riktige svar. Disse er heller ikke anonyme. 

https://www.facebook.com/share/gNgKgpWB3nLArzvg/

Endret av Hailly
AnonymBruker
Skrevet

Ulik eierbrøk og hvert deres lån, blir best for deg eller kjøpe alene om du har mulighet til det. Det å blande din økonomi med en som har 500.00 i gjeld og ingen verdier, blir er sjansespill for deg 

Anonymkode: e13af...ec4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hailly skrev (3 timer siden):

Jeg forstår at du har lyst til å spare i bolig, men om det er snakk om en tusenlapp her og der ville jeg ha satt disse til side. Enten høyrente eller i et globalt indeksfond. 

Der er en god del høyt utdanna damer innefor bank og finans som vil gi deg helt riktige svar. Disse er heller ikke anonyme. 

Hun går inn med egenkapital og kan ikke velge å la være med det, for da får de jo ikke lån.

ts - advokat. Ikke stol på at vi som svarer her vet noe om dette.

Anonymkode: 27e69...fa5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har 1.2 million mer enn han. Hvordan får han lån i banken? Er alt lånet på deg?

og menn som skylder på exen på dårlig økonomi…., rødt flagg.

Endret av Jadaomatte
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (1 time siden):

Nå har han aldri skyldt på exen så hvor dere får det fra vet ikke jeg, og jeg har ikke bedt om samlivsråd. Han har ikke forbrukslån, han har et boliglån hvor salget gitt skeis, med samme rente på restlånet som jeg har i nåværende bolig.  

Til dere som svarte relevant; takk. Vi får 1,5 mill mindre i boliglån om jeg kjøper alene så det er ikke aktuelt. Jurist er planen, siden banken ikke kunne gi godt svar på fordeling av lån og samboerkontrakt.

AnonymBruker
Skrevet

Del etter inntektsbrøk (selv om dere tjener nesten likt) 

Anonymkode: 83f6f...b66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Del etter inntektsbrøk (selv om dere tjener nesten likt) 

Kanskje det dummeste rådet på KG.

Dere deler etter hvor mye hver går inn med. Går du inn med 2.3 mill i lån og 700k i egenkapital og han går inn med 2m i lån. Så eier du 3/5 (2.3m+700k) og han 2/5 (2m). Når det kommer til betaling på lånet/vedlikehold/faste utgifter... mat/strøm/ikke verdiøkende utgifter deles 50/50.

Anonymkode: 1e722...037

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje det dummeste rådet på KG.

Dere deler etter hvor mye hver går inn med. Går du inn med 2.3 mill i lån og 700k i egenkapital og han går inn med 2m i lån. Så eier du 3/5 (2.3m+700k) og han 2/5 (2m). Når det kommer til betaling på lånet/vedlikehold/faste utgifter... mat/strøm/ikke verdiøkende utgifter deles 50/50.

Anonymkode: 1e722...037

Inntektsbrøk er da ikke en dum løsning det? Det er den mest likestilte måten å dele boligkjøp på. Og ts går jo inn i lånet med sin ek på sin del av brøken. Om en av de tjener 51% og en 49% av husholdningens felles inntekt så betaler de ned 51% og 49% av lånet. Si at ts tjener 49% så har hun ansvar for 49% av lånet. Hennes ek går også inn i de 49%. Hva er det som er så dumt med det? 

Skrevet

Her er det to alternativer (minst).

1) Det beste er om dere har en avtale som sier at du skal få ut din egenkapital justert for kpi ved et eventuelt brudd, og at dere deler lånet 50/50. 

2) dere eier ulik eierandel.

Enhver mann som ikke hadde gått med på alternativ 1 hadde blitt kalt grisk på kvinneguiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har han aldri skyldt på exen så hvor dere får det fra vet ikke jeg, og jeg har ikke bedt om samlivsråd. Han har ikke forbrukslån, han har et boliglån hvor salget gitt skeis, med samme rente på restlånet som jeg har i nåværende bolig.  

Til dere som svarte relevant; takk. Vi får 1,5 mill mindre i boliglån om jeg kjøper alene så det er ikke aktuelt. Jurist er planen, siden banken ikke kunne gi godt svar på fordeling av lån og samboerkontrakt.

Det er ikke nødvendigvis sikkert. Her hadde kun jeg egenkapital, og kun jeg kjøpte, men han skulle betale leie til meg, og det tok banken med som inntekt på meg, så jeg fikk like høyt lån som om vi hadde kjøpt sammen. 

Dette innebærer selvfølgelig at han ikke kommer seg inn på boligmarkedet igjen, men det hadde han uansett ikke gjort uten egenkapital, og måtte uansett betalt for å bo, så han blir ikke verre stilt som om han ikke var i forhold til kvinne med egenkapital, men likt. 

Anonymkode: 43e78...42c

AnonymBruker
Skrevet
Hailly skrev (12 timer siden):

Hun trenger ikke svar fra høyt utdanna bank- og finans-kvinner men fra en jurist.

Hilsen en av bank og finans-kvinnene som på ingen måte er jurist.

Anonymkode: 25d24...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...