Gå til innhold

Uenighet om prevensjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst på flere barn, mens min mann har lyst til å vente litt før neste. Jeg sa at det er helt greit at vi venter en stund, men da får du ta ansvar for prevensjonen og bruke kondom. Da begynte han først og le før han forsto at jeg var seriøs. Da ble han helt satt ut og da at selvfølgelig skulle vist jeg starte på piller eller noe igjen. Jeg har ikke lyst til det! Jeg brukte p-piller i de første 4 årene av forholdet vårt, og har absolutt ingen ønsker om å starte på hormoner igjen! Uansett hvilken type! Jeg mener oppriktig at det nå er hans tur å ta ansvar hvis han ikke vil ha baby igjen med engang. Men han bare avblåser det med "kondom er plagsomt og ikke godt, du får bare svelge noen piller som du gjorde før" 😡

Hvem mener dere har rett? 

Anonymkode: 70987...03c

• Liker 6
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er din kropp. Så du bestemmer hva du vil putte i den.

Det er jo bare la vær å ta piller, bare minn han på det når han vil ha sex, at kanskje det blir en baby til, hvis han ikke vil bruke kondom da..😅

• Liker 31
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har lyst på flere barn, mens min mann har lyst til å vente litt før neste. Jeg sa at det er helt greit at vi venter en stund, men da får du ta ansvar for prevensjonen og bruke kondom. Da begynte han først og le før han forsto at jeg var seriøs. Da ble han helt satt ut og da at selvfølgelig skulle vist jeg starte på piller eller noe igjen. Jeg har ikke lyst til det! Jeg brukte p-piller i de første 4 årene av forholdet vårt, og har absolutt ingen ønsker om å starte på hormoner igjen! Uansett hvilken type! Jeg mener oppriktig at det nå er hans tur å ta ansvar hvis han ikke vil ha baby igjen med engang. Men han bare avblåser det med "kondom er plagsomt og ikke godt, du får bare svelge noen piller som du gjorde før" 😡

Enig i at mannen også må ta ansvar for prevensjon. Også hjertens enig i at du må få bestemme selv hva du vil tilføre kroppen din. Men kan ikke mannen bare sterilisere seg da, så er problemet løst? Et lite inngrep, bør la seg gjøre. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig står du fritt til å kreve at han bruker kondom, men du har en barnslig måte å fremme dette ønsket på. Og det er ikke rart at mannen reagerer, når du stiller en ultimatum på denne måten. 

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er det med menn som mener damene deres skal ødelegge kroppen og helsa for at sexen skal bli mest mulig deilig for mannen? Han får runke, da.

• Liker 33
  • Nyttig 3
Skrevet
Traktor skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig står du fritt til å kreve at han bruker kondom, men du har en barnslig måte å fremme dette ønsket på. Og det er ikke rart at mannen reagerer, når du stiller en ultimatum på denne måten. 

Ultimatum? Du som mann må forstå en ting. Kvinner er ikke menns redskaper. Det er også utrolig turn off når en mann ikke ønsker å ta ansvar for sexen. 

• Liker 31
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (9 minutter siden):

Og hvordan skulle hun gjort det da? Svært mange reagerer på hormonprevansjon, jeg skjønner henne godt! 

Ts- jeg ga min mann valget, kondom eller baby. Det ble to babyer og sterilisering.

Anonymkode: 5935b...f27

• Liker 20
  • Hjerte 2
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Da får han avstå fra sex eller klippe strengen. 

Skrevet

Det var en klønete måte og legge det frem på av deg synes jeg. Når du sier du ikke vill ta hormoner i samme samtale som dere snaker om forskjelige barneønsker, så er det fort gjort at han oppfater det som en straf og urimelig. 

Når det er sakt har jeg veldig forståelse for at du ikke vil gå på hormoner. Jeg har prøvd veldig mye firskjelig selv, men ender altid opp med mye unødvendige plager. Så nå har jeg gitt opp tanken på noen hormoner, og forstår veldig godt andre kvinner som ikke vil ta også. 

Så jeg synes ikke du skal begynne på prevensjon igjend! Det er totalt urimelig av mannen og kreve du skal ødelege kroppen bare fordi alternativet er "plagsomt"!!! Samtidig skader det ikke å være lit fleksibel og ydmyk i et forhold, så du kan jo kansje beklage "om det var uheldig komunisert" (eller noe sånt) og forklare han at det er på grun av bivirkninger og hormoner du ikke vil ta pilene. Altså spesifisere at det ikke er ment som noen straf eller for å være vanskelig, men at piller er mer en plagsomt for deg og at du ikke synes det er rettferdig at du må ta all belastningen allene. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du skal selvsagt ikke gå på piller om du ikke ønsker det. Jeg  ble helt kokko av piller og på ingen måte meg selv. Så her har ikke set vært et tema siden jeg var 20 år. Så han har måtte bruke dong. Vi har ikke fått fler enn de som er planlagt. Og når alle var kommet steriliserte han seg. 

Anonymkode: d48fc...dc6

• Liker 9
Skrevet
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Det var en klønete måte og legge det frem på av deg synes jeg. Når du sier du ikke vill ta hormoner i samme samtale som dere snaker om forskjelige barneønsker, så er det fort gjort at han oppfater det som en straf og urimelig. 

Når det er sakt har jeg veldig forståelse for at du ikke vil gå på hormoner. Jeg har prøvd veldig mye firskjelig selv, men ender altid opp med mye unødvendige plager. Så nå har jeg gitt opp tanken på noen hormoner, og forstår veldig godt andre kvinner som ikke vil ta også. 

Så jeg synes ikke du skal begynne på prevensjon igjend! Det er totalt urimelig av mannen og kreve du skal ødelege kroppen bare fordi alternativet er "plagsomt"!!! Samtidig skader det ikke å være lit fleksibel og ydmyk i et forhold, så du kan jo kansje beklage "om det var uheldig komunisert" (eller noe sånt) og forklare han at det er på grun av bivirkninger og hormoner du ikke vil ta pilene. Altså spesifisere at det ikke er ment som noen straf eller for å være vanskelig, men at piller er mer en plagsomt for deg og at du ikke synes det er rettferdig at du må ta all belastningen allene. 

Dette kan være en mulighet. For øvrig er det rett og rimelig at den som overhodet ikke vil ha barn, tar hovedansvaret for prevensjon. I dette tilfellet mannen.

• Liker 9
Skrevet
Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Dette kan være en mulighet. For øvrig er det rett og rimelig at den som overhodet ikke vil ha barn, tar hovedansvaret for prevensjon. I dette tilfellet mannen.

Enig, derfor sterilisering. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Rosalilje84 skrev (17 minutter siden):

Ultimatum? Du som mann må forstå en ting. Kvinner er ikke menns redskaper. Det er også utrolig turn off når en mann ikke ønsker å ta ansvar for sexen. 

Så var du på plass igjen for å tolke alt jeg skriver i absolutt verste mening! Bare kjør på du! 

Poenget mitt gikk deg tydeligvis hus forbi. Det er selvfølgelig helt greit at hun krever at mannen bruker kondom dersom de skal ha sex. Det som ikke er greit er at hun bruker dette for å prøve å presse på mannen et barn han ikke ønsker. Dersom du tolker dette som at kvinner er menns redskaper, så deg om det! Egentlig fremstår det tvert i mot mer som at TS anser mannen som et redskap for å skaffe seg barn. 

Endret av Traktor
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (27 minutter siden):

Enig i at mannen også må ta ansvar for prevensjon. Også hjertens enig i at du må få bestemme selv hva du vil tilføre kroppen din. Men kan ikke mannen bare sterilisere seg da, så er problemet løst? Et lite inngrep, bør la seg gjøre. 

I første linje av HI står det at hun ønsker seg flere barn......... 

Anonymkode: d09ca...a50

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte kondom i perioden mellom de to barna våre, ca 3 år. Før vi fikk barn brukte jeg p-piller. Etter vi fikk det andre barnet prøvde jeg spiral, som ikke fungerte for kroppen min. Deretter p-piller.

Anonymkode: e6007...1bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men hvis hun overlater ansvaret for prevensjon til mannen, noe hun er i sin fulle rett til etter at hun selv har hatt ansvaret i fire år, kan hun ikke bestemme hvilken prevensjon han skal velge. Akkurat som henne, så må han da få bestemme det selv. I motsetning til kvinner, så har mannen i realiteten kun to valg, og hvis også han skal ha et reelt valg, kan ikke hun fjerne det ene av de to valgene for ham. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg forstår det veldig godt. Piller vil jo påvirke kroppen men kondom gjør ikke noe.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Egentlig burde mannen bare kjøre på og sterilisere seg, når hun prøver å presse barn på han på denne måten. 

• Nyttig 1
Skrevet
Traktor skrev (2 minutter siden):

Egentlig burde mannen bare kjøre på og sterilisere seg, når hun prøver å presse barn på han på denne måten. 

Hvor er presset? Står bare at dersom han ikke vil ha flere barn må han ordne prevensjon.

Dessuten står det også at han vente litt med flere barn, så sterilisering blir vel litt tett om ønsket er flere barn i framtiden

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...