Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg lurer på om noen med denne diagnosen kan fortelle meg litt om behandlingsforløp. Etter første time hos psykologspesialist ved dps, er dette noe hun mistenker hos meg, (sammen med mulig adhd og bipolar lidelse. ) Jeg fikk ikke så mye informasjon annet enn at jeg skulle få tett oppfølging nå i starten, samt bred utredning. Veldig takknemlig om noen orker å dele erfaringer med meg❤️

Anonymkode: eb025...32f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å svare på for det vil variere veldig fra person til person. Når du er i utredningsfasen ville jeg fokusert på det, ikke hvilke behandlinger som vil kunne være aktuelle om du skulle få diagnosen. 

Anonymkode: 7bda5...c97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar🥰 tenkte mer på hva jeg kan forvente i uttedningsfasen. Vet at jeg skal gjennom en del samtaler og tester, så lurte litt på gangen i det. Lurer og på om det er vanlig at behandler er så «sikker» på at det foreligger kptsd etter en time, eller om jeg er så tydelig syk uten å helt ha forstått dette selv i så mange år (omtrent hele livet). Hun mente og jeg hadde hatt psykoselignende symptomer og dissosiativ lidelse. Jeg forstår ikke at de rundt meg ikke har reagert mer enn de har i min oppvekst…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært så veldig opptatt av diagnoser, og jeg gjekk en stund til min behandler før utredning for kptsd, men det var i forbindelse med traumekurs der jeg blant annet ble kjent med boken "tilbake til nåtid" at jeg ble utredet, da utredning var et krav for å kunne delta på kurset. Jeg var iallefall innom ganske mange spm og brukte tre ganger til min behandler før jeg fikk den diagnose, så det var litt mer enn å bare stikke hånden ned i diagnose boksen og se hva vi trakk opplegg. Men jeg gjekk ikke på dps, jeg har en psykolog innenfor rusmedisin og innenfor rusmedisin har de ganske mye bra hjelp innenfor ptst kategorien som egne traumepsykologer, traumekurs, emdr behandling osv fordi parallelene mellom rus og traumer er ganske sterke så jeg har fått god hjelp.

Anonymkode: 6b82c...4b1

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar❤️ har heller ikke fått diagnosen, men leste i notatene i min journal at hun hadde notert hennes tanker omkring meg i den innledende samtalen. Ble derfor nysgjerrig på om det var vanlig å peile seg inn på diagnoser så tidlig, eller om jeg egentlig er mye sykere enn jeg selv forstår…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar❤️ har heller ikke fått diagnosen, men leste i notatene i min journal at hun hadde notert hennes tanker omkring meg i den innledende samtalen. Ble derfor nysgjerrig på om det var vanlig å peile seg inn på diagnoser så tidlig, eller om jeg egentlig er mye sykere enn jeg selv forstår…

Det er ikke vanlig i lufte det med pasienten så tidlig, men det er naturlig at de skriver det i egne notater. Jeg vil anbefale å ikke lese notatene nå i begynnelsen siden det som er viktig er innholdet i selve timene og relasjonen dere i mellom. 

for meg høres det ut som veldig tidlig, og som det er en av tingene behandler vurderer. Jeg er ikke opptatt av diagnoser selv, har kptsd med dissosiasjonslidelse selv, men jeg har aldri spurt behandler om det, og han nevnte det forsiktig etter tre år i en samtale der det passet inn. For meg er det viktig å ha en opplevelse som er innenfra og ut i timene som har utgangspunkt i det som skjer i timene. Ikke en ute fra og inn, der jeg hadde lest notater og journal og grublet på det som står der for å forstå timene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun sa ikke noe om det i timen, og egentlig opplevde jeg timen som veldig trygg og god, tross vanskelig tema og tøffe spørsmål. Takk for at du deler. Skal ta det med meg og prøve å legge bort grubling og lesing❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke vanlig i lufte det med pasienten så tidlig, men det er naturlig at de skriver det i egne notater. Jeg vil anbefale å ikke lese notatene nå i begynnelsen siden det som er viktig er innholdet i selve timene og relasjonen dere i mellom. 

for meg høres det ut som veldig tidlig, og som det er en av tingene behandler vurderer. Jeg er ikke opptatt av diagnoser selv, har kptsd med dissosiasjonslidelse selv, men jeg har aldri spurt behandler om det, og han nevnte det forsiktig etter tre år i en samtale der det passet inn. For meg er det viktig å ha en opplevelse som er innenfra og ut i timene som har utgangspunkt i det som skjer i timene. Ikke en ute fra og inn, der jeg hadde lest notater og journal og grublet på det som står der for å forstå timene. 

Gikk du i 3 år uten å vite hvilken diagnose du har aka hva som plager deg sånn?

Anonymkode: 72e9f...8e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Gikk du i 3 år uten å vite hvilken diagnose du har aka hva som plager deg sånn?

Anonymkode: 72e9f...8e5

Jeg visste hva jeg slet med og hva vi jobbet med. Jeg hadde ikke behov for å vite hvilken diagnose det falt inn under. Psykologen hadde oversikt over det, jeg trengte ikke vite det. For meg var det ikke viktig. Hadde det vært viktig for meg hadde jeg spurt og fått vite det tidligere.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg visste hva jeg slet med og hva vi jobbet med. Jeg hadde ikke behov for å vite hvilken diagnose det falt inn under. Psykologen hadde oversikt over det, jeg trengte ikke vite det. For meg var det ikke viktig. Hadde det vært viktig for meg hadde jeg spurt og fått vite det tidligere.

Så bra at du har fått god hjelp og at du vet hva dine vansker er. For min del vet jeg ikke alt om meg selv. Jeg har store vansker med å ta fortiden innover meg og helt ærlig har jeg trodd at mange av mine vansker bare skyldes min personlighet. Så det er nok litt forskjellig hvilke behov hver enkelt har. For min del er det veldig godt å endelig få litt forklaring på hvorfor livet mitt er som det er❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til psykiater i 1 år. Psykiateren mente jeg burde fortsette å gå, men jeg flyttet fra byen og begynte istedenfor å jobbe med mental helse på egen hånd. Det var ikke fokus på å gi diagnose i samtalene. Kunne ta opp det jeg hadde behov for å snakke om. Har lest journalen i ettertid og der står det at det var mistanke om kPTSD.

Anonymkode: 9de7e...734

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til psykiater i 1 år. Psykiateren mente jeg burde fortsette å gå, men jeg flyttet fra byen og begynte istedenfor å jobbe med mental helse på egen hånd. Det var ikke fokus på å gi diagnose i samtalene. Kunne ta opp det jeg hadde behov for å snakke om. Har lest journalen i ettertid og der står det at det var mistanke om kPTSD.

Alle er forskjellige🥰 jeg klarer aldri å komme meg gjennom mine traumer uten profesjonell hjelp

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alle er forskjellige🥰 jeg klarer aldri å komme meg gjennom mine traumer uten profesjonell hjelp

Tror aldri jeg kommer meg helt gjennom traumene, men har bl.a. brukt metoder fra kognitiv adferdsterapi, eksponeringsterapi og masse journaling i mange år nå. Er på et nivå der jeg ikke hadde blitt henvisning til psykisk helse meste sannsynlig hadde blitt avvist. Jeg er fortsatt årvåken og får angst, men jeg klarer stort sett å regulere følelsene ved å lese notatene mine. Jeg vet hva som virker for meg. Det siste året bruker jeg også chatGPT til spesifikke råd basert på f.eks. kognitiv adferdsterapi. Hjelper utrolig mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du har fått god hjelp og at du vet hva dine vansker er. For min del vet jeg ikke alt om meg selv. Jeg har store vansker med å ta fortiden innover meg og helt ærlig har jeg trodd at mange av mine vansker bare skyldes min personlighet. Så det er nok litt forskjellig hvilke behov hver enkelt har. For min del er det veldig godt å endelig få litt forklaring på hvorfor livet mitt er som det er❤️

Jeg trodde også dette til en viss grad. Sikkert ikke for alle, men jeg ble mye mer selvbevisst og lærte å utvikle meg selv innenfor mine personlige sterke sider takket være Carl Jungs kognitive funksjoner (den mer forenklede versjonen er kjent som MBTI men er ikke anbefalt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...