AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #1 Skrevet 24. mai 2024 Har fått store søvnvansker etter alvorlig sykdom i nær familie. Utviklet angst. Har prøvd: tolvon, serequel, melatonin og sobril. Noe funket i starten. Nå er det max 1 time søvn for tiden. Er aldri trøtt. Noen som har råd? Prøvd noe som faktisk funker? Når ikke engang Sobril funker? Anonymkode: eeb39...4ee
MCAS Skrevet 25. mai 2024 #2 Skrevet 25. mai 2024 (endret) Du kan prøve førstegenerasjons H1 antihistaminer som Doksylamin som passerer blod‑hjerne-barrieren og har en søvndyssende effekt som bivirkning. Du vil trenge en resept fra din lege, Zyrtec vil ikke virke da den er andre generasjon H1 antihistamin og byter ikke blod‑hjerne-barrieren. Angst, depresjon, søvnvansker og psykiatriske lidelser kan komme av Mastceller i hjernen som slipper ut inflammatoriske mediatorer der stress kan være en av mange triggere. H1 histamin er en av de mest potente av over 1050 forsellige typer mediatorer de kan slippe ut. Linker: Histamine and histamine receptors: Roles in major depressive disorder The Histaminergic System in Neuropsychiatric Disorders Endret 25. mai 2024 av MCAS 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #3 Skrevet 25. mai 2024 Du kan også ha effekt av en antidepressiva. Snakk med fastlegen. Anonymkode: cfa96...3cf
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #4 Skrevet 25. mai 2024 Special brownies? Anonymkode: 1d23e...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #5 Skrevet 25. mai 2024 Hvor gammel er du? Jeg slet med det du beskriver pluss annet, hadde en stressful periode. Men fikk ikke til søvnen selv når det var lite stress, kunne ligge hele natten helt rolig og se i taket til slutt, helt grusomt. Det som hjalp meg til slutt var hormonbehandling, men jeg måtte gå i flere år og bli fullstendig gal før jeg fikk riktig hjelp. Jeg måtte selv be om ser også, legen ga meg bare zopiklone ol. og snakket til meg som det var kun mentale issues som var problemet. Anonymkode: 371f6...8ab
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Skrevet 25. mai 2024 For meg var det rett å aldri prøve medisiner, men se på dette som en naturlig del av prosessen. Og heller fokusere på teknikker som innimellom fungerte, andre ganger ikke. Mitt problem var tidlig oppvåkning og angstfølelse. Jeg gjorde alltid et forsøk på å bryte tankekjør, samt slappe av i kroppen. Men fungerte det ikke så aksepterte jeg at natten var ødelagt, og stod bare opp. Sov innimellom litt om dagen, andre ganger ikke. Så enkelte dager var veldig tøffe. Sakte fant jeg oftere søvnen igjen, og nå skjer dette utrolig sjeldent, og ofte senere på natta. Så det å forlate senga og soverommet var det som hjalp meg mest, for da sluttet jeg å assosiere senga med vonde følelser, og kun med søvn. Anonymkode: 73ccb...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #7 Skrevet 25. mai 2024 Imovan. Bruker jeg innimellom. Bruker Sarotex nesten hver dag for å klare å sove. Anonymkode: 23ea0...c57
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #8 Skrevet 25. mai 2024 Jeg er 45 år. Har kun hatt dårlig søvn ifh fødselsdepresjon tidligere. Så jeg har sovet godt i 10 år helg til denne hendelsen. Nå er det snart 1 år med dårlig søvn. Jeg går på Effexor mot angst. Tolvon er også antidepressiva. Jeg fungerer forsåvidt i det daglige. Det er søvnen som jeg ikke får stell på. TS Anonymkode: eeb39...4ee
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #9 Skrevet 25. mai 2024 Imovane fungerer for å sovne og for å sove et par timer. Apodorm fungerer bedre for lengre søvn. Anonymkode: 00d7f...3db 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #10 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 45 år. Har kun hatt dårlig søvn ifh fødselsdepresjon tidligere. Så jeg har sovet godt i 10 år helg til denne hendelsen. Nå er det snart 1 år med dårlig søvn. Jeg går på Effexor mot angst. Tolvon er også antidepressiva. Jeg fungerer forsåvidt i det daglige. Det er søvnen som jeg ikke får stell på. TS Anonymkode: eeb39...4ee Jeg bruker Truxal hver kveld for å få sove og har gjort det i årevis (ikke vanedannende medisin). Den begynner å virke best på tom mage, og skal tas 1,5-2 timer før man skal sove. Hos meg er virkningen av den best etter 1.5 timer og da har jeg et ganske kort tidsvindu på å legge meg. Søvnigheten varer nemlig bare en kort stund, kanskje en halvtime eller litt mer. Legger jeg meg ikke da, går det over igjen, og jeg får litt trøbbel med å sove igjen. Spør legen din om Truxal. Anonymkode: 684ea...410
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #11 Skrevet 25. mai 2024 For 3 år siden fikk jeg søvnproblemer, etter å ha sovet godt hele livet mitt - altså i 30 år. Det tok meg flere måneder å innse at søvnproblemene var et symptom på angst, og på grunn av angsten kom depresjonen, og igjen forverret angsten, depresjonen og søvnproblemene hverandre, altså en endeløs sirkel. Løsningen ble etterhvert antidepressiva (SSRI), og søvnproblemene ble markant mindre ettersom angst og depresjon forsvant. Jeg prøvde Truxal - som forøvrig slo meg helt ut og fungerte godt på søvnen, men jeg måtte øke dosen etter kort tid for å få samme effekten. Hadde hangover formiddagen dagen derpå og. Deretter Alimemazin Evolan (Vallergan), fungerte veldig godt for min del og var uten hangover. Men den uten tvil beste av dem alle var Remeron, og den bruker jeg fortsatt. Min redning var å _alltid_ ha Imovane liggende i skapet, i tilfelle søvnen skulle utebli. For psyken min sin del hjalp denne tryggheten meg veldig. Anonymkode: 34ba3...967
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #12 Skrevet 25. mai 2024 Jeg sliter både med innsoving og tidlig oppvåkning. Prøvd å feks stå opp 06 og legge meg kl 23. Før sovna jeg på et blunk. Men ikke nå...mamma er alvorlig syk. Vanskelig å slappe av. TS Anonymkode: eeb39...4ee
Molly 4.5 år Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 12.29): Jeg er 45 år. Har kun hatt dårlig søvn ifh fødselsdepresjon tidligere. Så jeg har sovet godt i 10 år helg til denne hendelsen. Nå er det snart 1 år med dårlig søvn. Jeg går på Effexor mot angst. Tolvon er også antidepressiva. Jeg fungerer forsåvidt i det daglige. Det er søvnen som jeg ikke får stell på. TS Anonymkode: eeb39...4ee Ossen virker efexor på angsten din.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Jeg ville fokusert på å behandle årsaken til søvnproblemene, altså angsten. Og med å behandle angsten så mener jeg ikke medikamentell behandling, men hjelp fra psykolog, psykiatrisk sykepleier, lavterskel tilbud i kommunen i form av samtale. Søvnen du får med medisin er ikke av god kvalitet, og på sikt så vil det bare forverre søvnen din og skape større søvnvansker. Utenom å behandle angsten så kan jeg anbefale: Unngå koffein etter klokken 12. Unngå mobil og pc etter klokken 21:30. Star å skrive dagbok en halvtime før du legger deg, forsøk å tøm hjernen for det tankekjøret du har. Innfør andre faste rutiner som du kan forbinde med søvn. Feks koffeinfri te mens du skriver dagbok, beroligende musikk osv. Ikke opphold deg i sengen med mindre du skal sove eller ha sex. Om du har vridd deg i 20 minutter uten å sovne, gå ut av soverommet og gjør noe annet, feks lese en bok, strikke, se noe på tv'n. Bare ikke sitt med mobilen, eller pc. Anonymkode: 3da3f...5ab
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 Nå er jeg kronisk syk, og vet jeg har for lave verdier av melatonin. Men jeg tar sarotex, melatonin og en halv stilnoct for å få sove. Ikke alltid det hjelper da Anonymkode: f59c7...799
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå