Gå til innhold

Ville du gjort en penginnsamling for ditt barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt! 
Alle bryr sig vel om sine egne barn mest av alt at det ibland ikke lar deg tenke logiskt lengre. 

Vi er en familj med helt ok økonomi, men hverken har bolig eller noe høye lønner. Vi har en sønn på 5 år som sliter med en veldig rar diagnose og er fortsatt den eneste i hele Skandinavia bortsett fra 1 i Danmark. Denne diagnosen gir en annen diagnose i tillegg, og gir utviklingsforsinkelser i tillegg til at det påvirker hjernens funksjon negativt.

Vi får en Fantastisk helse og pedagogisk hjelp. 

Derimot så ønsker jeg først og fremst at dette barnet skall ha råd til en vanlig oppvekst som alle andre barn, og reddsle at vi ikke kommer til å kunne tilby hen dette har vært der lenge, og det har vært 1000tals spørsmål i hodet at man ikke vet hvilken vei man skall ta. 

Det jeg lurer på nå, ville det vært flaut hvis man ville gjort en pengeinnsamling i form av veldedlighetsløp feks?

Pengene vil gå til å dekke eventuelle medisinske kostnader, behandlinger og utstyr som han måtte trenge, og vi håper også å kunne bidra til forsknkng og utvikling av medisiner som kan hjelpe! 

Anonymkode: 219ba...279

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet vil jeg si nei til det. Jeg ville ikke ha blottlagt meg selv og barnet på den måten. Jeg hadde også følt det ytterst skamfullt å tigge penger på den måten. Men på den andre siden, hva vet vel jeg. Jeg har ikke hatt barn som har vært syke på denne måten og jeg vil jo tro at når "desperasjonen" er stor nok, så svelger man noen kameler og gjør ting kan kanskje ikke hadde tenkt var greit. 

Anonymkode: b65ae...0ab

• Liker 3
Skrevet

Nei, det ville jeg aldri gjort. For det første ville jeg syntes det var flaut, og kanskje enda viktigere; det medfører en utlevering av sensitive opplysninger om barnet. Jeg forstår ikke helt hva dere trenger pengene til. Medisinske kostnader, behandlinger og utstyr dekkes vel av det offentlige? "En vanlig oppvekst som alle andre barn" er normalt sett ikke noe som har ekstraordinære kostnader. Engasjer deg heller i brukerforeninger og bidra til å fremme saken på den måten.

Skrevet

Hvis dette er en diagnose som har gode utsikter til forbedring dersom behandling blir gitt, og denne behandlingen kun er mulig hvis man betaler selv, så ville jeg absolutt ha gjort det.

En av få ting jeg personlig støtter på spleis og slike sider, er medisiner og behandling til mennesker og dyr som virkelig er tiltrengt men, hinsides kostbart.

Gjøres det fordi man vil ha nytt utstyr som ikke er strengt nødvendig men kjekt og ha, eller hvis man skal bruke pengene på å fylle kontoen til ungen så hen har en stor buffer da hen er eldre så nei, da skal man ikke gjøre det syntes jeg, da det er fryktelig mange i samme situasjon.

Vedrørende forskning så er det en veldig god tanke men, jeg syntes ikke dere skal be andre om penger for å gi til forskning. Da kan dere heller ønske dere at folk gir et et bidrag til den aktuelle forskningen istedet for å gi dere bursdagsgaver/julegaver/bryllupsgaver og sånne ting.

AnonymBruker
Skrevet

Om det er slik at barnet kan få en bedre behandling og bedre forutsetninger om dere betaler for en behandling selv som dere ikke kan få av det offentlige. Ville tenkt meg godt om fordi for at folk skal være villige til å gi penger må du dele en god del sensitiv informasjon. 

Anonymkode: 555f4...303

Skrevet

Om det er snakk om privat behandling i utlandet feks hvor det er dokumentert god effekt - ja. 
Utover det har barn rett på så sjukt mye tilrettelegging i helse og skole og hjelpemidler av ulikt slag, at støtte til det bør ikke andre sponse

Skrevet

Det er lett å si bastant nei når man ikke er i den situasjonen, men jeg tror at også de som sier nei ville tenkt annerledes om de hadde et alvorlig sykt barn og ikke hadde økonomi til å dekke alle utgifter knyttet til dette. Så ja, jeg er helt sikker på at både jeg og alle andre foreldre lett kunne gjort dette om det var eneste mulighet til å gi sitt syke barn behandling. Jeg ser uansett ikke noe galt i å starte en innsamling og ville gitt fullstendig blaffen i hva andre måtte mene om det. Folk velger tross alt selv hva de vil bruke pengene sine på. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, aldri.

Gjest issoras
Skrevet

Umulig for meg å svare på da jeg ikke er i den situasjonen. 

I utgangspunktet er jeg veldig skeptisk til slike innsamlinger, særlig fordi pengene ofte går til behandling som ikke er veldig godt dokumentert. Det er også veldig urettferdig at de med stor omgangskrets får mye penger, og de med liten får lite penger, og det må være så utrolig vondt å kjenne på. 

Men likevel, jeg gir alltid, uten unntak, til innsamlinger der jeg kjenner mottakeren eller foreldrene, når det gjelder alvorlig sykdom. Det har gjeldt eksperimentell behandling i tre tilfeller, forskning i ett tilfelle, og midler til å bygge ny, tilpasset bolig til en familie med et alvorlig sykt barn. Jeg har ikke sett på disse aksjonene som flaue eller noe som helst, og tenker at det er en enkel måte å hjelpe noen på når man ikke bare kan stille opp på døra og bidra med støtte på andre måter. Så rent prinsipielt er jeg svært skeptisk til konseptet, men i enkelttilfellene støtter jeg så klart. 

Men bidrar aldri til slike aksjoner der jeg ikke kjenner mottakeren. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ville jeg aldri gjort. Ville heller aldri gitt beløp til folk som tigger av andre og forventer at andre skal dekke deres utgifter, uavhengig av hvilkket formål

Anonymkode: 6ec6e...7f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg tror nok heller jeg ville tatt opp et forbrukslån enn å tigge sånn. En grunn til at jeg kunne opprettet en spleis eller noe liknende var om det var behandling som kunne gjøre han bedre, men som var svindyr og ikke ble dekket. Da hadde det nok fremdeles sittet langt inne, men jeg hadde svelget stoltheten for å hjelpe han. Det jeg ser du beskriver er ting som ikke er aktuelt per i dag? Og egentlig det sykdommen koster dere og kommer til å koste dere gjennom livet? Det kan jo ikke andre betale for dere gjennom hele livet.

Anonymkode: 0028c...6c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...