AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #1 Skrevet 24. mai 2024 Mange tvillinger er ikkje som ssøsken flest både av utseende, og personlighet,og det er ikkje uvanleg at tvillinger kan føle avhengihet til hverandre inn i voksenalderen. Da eg møtte min utvalgte partner ble ein kjent at hun var tvilling, og de var så like av utseende at kun de aller nermeste kunne skille dem fra hverandre av utseende. Min kone`s tvillingssøster hadde forlengst innledet eit forhold til ein kjæreste, og misstenkte tidleg at hun følte eit press. Var nok litt blåøyd når ein valgte etablere med tvillingsøstra med familie som nermeste nabo,og det har utvilsamt skapt noen utfordringer i samlivet . På eit tidspunkt inn i samlivet valgte eg å gi henne beskjed om at hun måtte ta eit valg "partneren eller tvillingsøstra". Avhengiheten har avtatt noe,men fortsatt er de nokså avhengi av hverandre,og de utfyller hverandre på en rekke områder. Undres på om det finnes andre par på KG som har en tvillingpartner, og hvordan de har opplevd / taklet det ? Anonymkode: 27def...7bd
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #2 Skrevet 25. mai 2024 Med "avhengighet", mener du at hun er nær familien sin? Er ikke du nær din familie? Anonymkode: cbcd0...ec5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #3 Skrevet 25. mai 2024 Jeg er tvilling selv. Hva legger du i avhengighet? Anonymkode: 99427...525
Pippi Lotta Skrevet 25. mai 2024 #4 Skrevet 25. mai 2024 Hvilke utfordringer og hva mener du med avhengig? Jeg er ikke tviling men er veldig nær mine søsken. Hadde en partner bedt meg velge mellom partner eller søsken hadde jeg blit singel! For det å prøve å skile partner fra familien er et veldig rødt flag. Så jeg sliter med å forstå situasjonen her, hva gjør hun som får deg til å tenke at det er greit med et slikt ultimatum? 8
lillevill Skrevet 25. mai 2024 #5 Skrevet 25. mai 2024 Hun er vel ikke kjæreste med sin søster. De er nære, og forteller hverandre det meste sikkert. Sånn er det nok bare. Hva med å glede deg over at hun har en person hun er så nærme? Hvordan er søsteren et problem for deg? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Skrevet 25. mai 2024 Pippi Lotta skrev (6 timer siden): Hvilke utfordringer og hva mener du med avhengig? Jeg er ikke tviling men er veldig nær mine søsken. Hadde en partner bedt meg velge mellom partner eller søsken hadde jeg blit singel! For det å prøve å skile partner fra familien er et veldig rødt flag. Så jeg sliter med å forstå situasjonen her, hva gjør hun som får deg til å tenke at det er greit med et slikt ultimatum? Med avhengighet mener ein at de må ofte gjøre ting saman.,og selvstendighet er viktig. Eit tvillingpar var så avhengi av hevrandre at de måtte følge hverandre på toalettet, til legen, når de skulle til frisøren, hente poteter i kjelleren. o.s.v. Her hvor vi bor er dei fleste på etternavn med stedsnavnet, og de aller fleste er i slektsforhold med hverandr, og de har nær tilknyttning til hverandre. Eg er innflytter, og måtte gjøre meg kjent med innbyggerne igjennom min kone, og savner selvsagt tilhørligheten til bygda eg voktse opp i. Våre 5 barn er forlengst komt i voksenaldren og bor spredt ,medan andre har sine barn, og barnebarn som naboer. De fleste som har sin famllie innenfor en radius fra 1-10 km kan ikkje identifisere seg med hvordan det er å ha sin familie sperdt utover landet. Anonymkode: 27def...7bd
Pippi Lotta Skrevet 25. mai 2024 #7 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Med avhengighet mener ein at de må ofte gjøre ting saman.,og selvstendighet er viktig. Eit tvillingpar var så avhengi av hevrandre at de måtte følge hverandre på toalettet, til legen, når de skulle til frisøren, hente poteter i kjelleren. o.s.v. Her hvor vi bor er dei fleste på etternavn med stedsnavnet, og de aller fleste er i slektsforhold med hverandr, og de har nær tilknyttning til hverandre. Eg er innflytter, og måtte gjøre meg kjent med innbyggerne igjennom min kone, og savner selvsagt tilhørligheten til bygda eg voktse opp i. Våre 5 barn er forlengst komt i voksenaldren og bor spredt ,medan andre har sine barn, og barnebarn som naboer. De fleste som har sin famllie innenfor en radius fra 1-10 km kan ikkje identifisere seg med hvordan det er å ha sin familie sperdt utover landet. Anonymkode: 27def...7bd Synes fremdeles det er vanskelig å forstå, du skriver at "et tvilingpar" betyr det din kone? Altså er det din kone som er så avhengig av søster at hun ikke kan gå på toalettet eller hente poteter allene? Det høres jo ekstremt ut i såfal, det må jo bety at dere må bo sammen med søsteren? I samme hus liksom? Eller mener du kansje at de liker å være sammen? At de bor i forskjelige hus og er i stand til å gjøre ting både allene og sammen? Det er ikke uvanlig at venniner eller søstre går til toalett sammen, eller at man tar med seg en vennine til legen for støte. Så det er i seg selv ikke er tegn på at noe er alvorlig gale synes jeg. Videre forstår jeg at du synes det er kjedelig at barna dine har flyttet hjeme fra ig at du savner plaswn du vokste opp på, men dette har vel ingen ting å gjøre med at din kone er tvilling? 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #8 Skrevet 25. mai 2024 Pippi Lotta skrev (6 timer siden): Synes fremdeles det er vanskelig å forstå, du skriver at "et tvilingpar" betyr det din kone? Altså er det din kone som er så avhengig av søster at hun ikke kan gå på toalettet eller hente poteter allene? Det høres jo ekstremt ut i såfal, det må jo bety at dere må bo sammen med søsteren? I samme hus liksom? Eller mener du kansje at de liker å være sammen? At de bor i forskjelige hus og er i stand til å gjøre ting både allene og sammen? Det er ikke uvanlig at venniner eller søstre går til toalett sammen, eller at man tar med seg en vennine til legen for støte. Så det er i seg selv ikke er tegn på at noe er alvorlig gale synes jeg. Videre forstår jeg at du synes det er kjedelig at barna dine har flyttet hjeme fra ig at du savner plaswn du vokste opp på, men dette har vel ingen ting å gjøre med at din kone er tvilling? Kona er tvilling, og tvillingfødsler er ofte genetisk arveleg og 2 av våre barn er forøvri også tvillinger. Å bo å leve å bo, og oppdra tvillimger kan vera ekstra utfordrende. Også våre tvillinger som forlengst er komt inn i voksenalderen er sterkt knyttet / avhengig av hverandre. Tradisjonelt sett har tvillinger vert likt kledde, deler barnevogn. deler barneseng,, døpes ilag , konfirmeres ilag, begynner på skolen ilag o.s.v. Telepati /tankeoverføring er slett ikkje uvanleg blandt tvillinger som bor i nærheten av hverandre. Avhengighetsbehov hos tvillinger betyr at de ofte er sterkt knyttet til hverandre, og ofte sterkere knyttet til hverandre er søsken flest. Min kone har hatt sine "egne rundt seg " sidan vi etablerte oss i bygda /stedet hun tråkket sin barnesko saman med slekt, og venner, men partner har selvsgat måtte omstille meg i forhold bomiljøet. (Nå er det ikkje uvanleg at mange par velger å etablere seg der den eine part ifra) . Det at våre barn forelengst har valgt å flytte fra stedet de tråkket i sine barnesko er deres valg, og selvsagt inneberer det utfordringer i forhold til besøsktid. o.s.v. Anonymkode: 27def...7bd
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #10 Skrevet 25. mai 2024 En bekjent av meg er sammen med en tvilling. Han nesten mer sammen med sin bror enn med henne, til tross for at de har barn sammen. Skal han på butikken så blir broren med, de er på ferie sammen, han eier huset de bor i sammen med broren, de jobber sammen...altså, at hun orker dette skjønner ikke jeg. Hvis det er slik ts har det, så skjønner jeg at han kaller det en avhengighet. Hadde aldri orket å være sammen med en tvilling som må være sammen med søsken eller familie hver dag! Anonymkode: 007d9...ac5 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #11 Skrevet 25. mai 2024 Jeg vet om to voksne tvillingpar (et par kvinner, et par menn) hvor tvillingparene er ekstremt avhengige av hverandre. Det ene tvillingparet bor sammen, det andre tror jeg ikke bor sammen, men er ikke sikker. Husker at en eller begge i ene tvillingparet hadde kjæreste/-r da de var i begynnelsen av 20-årene, men alltid vært single siden. Det andre paret har alltid vært single. Og jeg forstår godt at dette kan skremme bort potensielle partnere. Jeg hadde selv aldri orket å være kjæreste med en av dem, for vi ville alltid på et vis ha vært minst tre i det forholdet, jeg, kjæresten og tvillingen. Alle disse fire tvillingene er hyggelige personer, så jeg tror foreldrene gjorde dem en bjørnetjeneste da de aldri lot barna finne sin egen identitet uten sin tvilling, la dem få utforske ting hver for seg. Tvillingene i hver par jeg vet om er alltid sammen hver dag. Hver eneste dag. Langt utover det som er vanlig. Så ja, det er en form for avhengighet, en form for manglende egen selvstendige identitet. Alle fire er veldig hyggelige personer, men det at du aldri ser den ene uten den andre, det er nok med på å skremme bort potensielle partnere. Du, Ts, virker egentlig å ha større problem med å føle deg ensom fordi du bor langt unna din familie? Snakker du og din kone om dette? Har hun forståelse av at du kanskje kan ha behov for at dere også ser mer av din familie? Anonymkode: 8907e...694 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #12 Skrevet 25. mai 2024 lillevill skrev (14 timer siden): Hun er vel ikke kjæreste med sin søster. De er nære, og forteller hverandre det meste sikkert. Sånn er det nok bare. Hva med å glede deg over at hun har en person hun er så nærme? Hvordan er søsteren et problem for deg? Søskenkjærligheten er ofte sterkere hos tvillinger en hos søsken flest, og det kan ha både sine positive og negative sider som kan skape utfordringer. Anonymkode: 27def...7bd 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #13 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En bekjent av meg er sammen med en tvilling. Han nesten mer sammen med sin bror enn med henne, til tross for at de har barn sammen. Skal han på butikken så blir broren med, de er på ferie sammen, han eier huset de bor i sammen med broren, de jobber sammen...altså, at hun orker dette skjønner ikke jeg. Hvis det er slik ts har det, så skjønner jeg at han kaller det en avhengighet. Hadde aldri orket å være sammen med en tvilling som må være sammen med søsken eller familie hver dag! Anonymkode: 007d9...ac5 Du har tydelegvis skjønt noe av hva ein forbinder med eit avhengighetsbehov. Lever ein saman med ein partner så er det selvsagt han eller hun som har førsteprioritert i forhold til m.a. kommunikasjon. Formye avhengighet til en person kan føre til manglende selvtillit, og at paret glir gradvis ifra hverandre. Partner blir så opptatt av å opprettholde søskenkjerligheten at par gradvis glir ifra hverandre. Kona og tvillingsøstra er begge snille personer, og de krangler aldri, og de er som tvillinger flest oftest "enige" og blir de uenige om noe så blir de oftest fort enige. Tvillinger får ofte mye oppmerksamhet i barndomen om de er like som 2 dråper vann. og mange pussige episoder som kan oppstå. ( Eit tvillingpar sendte bror sin til soning, og bare tilfeldigheter det ble oppdaget) Å leve saman med tvillinger,og oppdra tvillinger kan vera ekstra utfordrende, men også givende. Søskekjærligheten hos tvillinger er ofte sterkere en søsken flest.. Anonymkode: 27def...7bd
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #14 Skrevet 25. mai 2024 Virker litt som om TS er ensom? Barna har flytta, og kona er mest med søsteren? Anonymkode: 63a5f...0e4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #15 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg vet om to voksne tvillingpar (et par kvinner, et par menn) hvor tvillingparene er ekstremt avhengige av hverandre. Det ene tvillingparet bor sammen, det andre tror jeg ikke bor sammen, men er ikke sikker. Husker at en eller begge i ene tvillingparet hadde kjæreste/-r da de var i begynnelsen av 20-årene, men alltid vært single siden. Det andre paret har alltid vært single. Og jeg forstår godt at dette kan skremme bort potensielle partnere. Jeg hadde selv aldri orket å være kjæreste med en av dem, for vi ville alltid på et vis ha vært minst tre i det forholdet, jeg, kjæresten og tvillingen. Alle disse fire tvillingene er hyggelige personer, så jeg tror foreldrene gjorde dem en bjørnetjeneste da de aldri lot barna finne sin egen identitet uten sin tvilling, la dem få utforske ting hver for seg. Tvillingene i hver par jeg vet om er alltid sammen hver dag. Hver eneste dag. Langt utover det som er vanlig. Så ja, det er en form for avhengighet, en form for manglende egen selvstendige identitet. Alle fire er veldig hyggelige personer, men det at du aldri ser den ene uten den andre, det er nok med på å skremme bort potensielle partnere. Du, Ts, virker egentlig å ha større problem med å føle deg ensom fordi du bor langt unna din familie? Snakker du og din kone om dette? Har hun forståelse av at du kanskje kan ha behov for at dere også ser mer av din familie? Anonymkode: 8907e...694 Tilhørlighet til egen familie er viktig, men den tilhørligheten blir utvilsamt svekket hos den partner som bor lengst borte fra familien. Når sorg i nære familie råker ein så er det ofte av stor verdi å "bo blandt sine egne" en å bo blandt fremmede. Har opplevd eit ras av samlivsbrudd i nærmiljøet, og blandt venner de senere årende, og har lagd merke til noen intrs. fellestrekk. Anonymkode: 27def...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #16 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Virker litt som om TS er ensom? Barna har flytta, og kona er mest med søsteren? Anonymkode: 63a5f...0e4 Og ensomhet er ikkje alltid selvforskyldt, men ofte eit resultat av bomiljøet, trivsel, tilhørlighet / tilpassning o.s.v Når barna flytter hjemmefra inneberer ofte en stor omstilling, både for foreldre, og barna. Anonymkode: 27def...7bd
Pippi Lotta Skrevet 26. mai 2024 #17 Skrevet 26. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og ensomhet er ikkje alltid selvforskyldt, men ofte eit resultat av bomiljøet, trivsel, tilhørlighet / tilpassning o.s.v Når barna flytter hjemmefra inneberer ofte en stor omstilling, både for foreldre, og barna. Anonymkode: 27def...7bd Du skriver på en veldig forvirrende måte. Det er jo helt irrelevant om "ensomhet altid er selvforskylt" eller ikke, spørsmålet er om du er ensom? Hva føler du TS? Hva gjør livet dit vanskelig? I hvilke situasjoner føler du på vanskelige følelser? Det er helt irelevant om det "ofte er en stor omstiling" for folk når barna flyter! Hvordan har det vært for deg? For å føle samhold og tilhørighet trenger vi å åpne oss opp og tørr å være sårbare med menneskene rundt oss. Kan det være at du synes det er vanskelig å snake om personlige ting? At du snaker om folk generelt grunnlag, fordi det føles sårbart eller vanskelig og åpne opp om hvordan du selv faktisk har det? Kansje det er vanskelig for din partner å lene seg på deg, om du kommuniserer på denne måten ned henne og? At du (kansje ubevist) holder folk på avstand med å ungå personlige eller følsomme samtaler? Kan være jeg bomer helt her, men det virker som om det er veldig vanskelig for deg å skrive om hva DU føler og hvordan DU har det. Endret 26. mai 2024 av Pippi Lotta 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #18 Skrevet 26. mai 2024 Pippi Lotta skrev (32 minutter siden): Du skriver på en veldig forvirrende måte. Det er jo helt irrelevant om "ensomhet altid er selvforskylt" eller ikke, spørsmålet er om du er ensom? Hva føler du TS? Hva gjør livet dit vanskelig? I hvilke situasjoner føler du på vanskelige følelser? Det er helt irelevant om det "ofte er en stor omstiling" for folk når barna flyter! Hvordan har det vært for deg? For å føle samhold og tilhørighet trenger vi å åpne oss opp og tørr å være sårbare med menneskene rundt oss. Kan det være at du synes det er vanskelig å snake om personlige ting? At du snaker om folk generelt grunnlag, fordi det føles sårbart eller vanskelig og åpne opp om hvordan du selv faktisk har det? Kansje det er vanskelig for din partner å lene seg på deg, om du kommuniserer på denne måten ned henne og? At du (kansje ubevist) holder folk på avstand med å ungå personlige eller følsomme samtaler? Kan være jeg bomer helt her, men det virker som om det er veldig vanskelig for deg å skrive om hva DU føler og hvordan DU har det. Helt enig. Det er vanskelig å få tak i hva som er det personlige problemet når beskrivelsen er på generelt grunnlag. Og da er det vanskelig å gi et godt svar på noe annet enn nettopp generelt grunnlag. Anonymkode: a6671...eaf 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #19 Skrevet 26. mai 2024 Pippi Lotta skrev (55 minutter siden): Du skriver på en veldig forvirrende måte. Det er jo helt irrelevant om "ensomhet altid er selvforskylt" eller ikke, spørsmålet er om du er ensom? Hva føler du TS? Hva gjør livet dit vanskelig? I hvilke situasjoner føler du på vanskelige følelser? Det er helt irelevant om det "ofte er en stor omstiling" for folk når barna flyter! Hvordan har det vært for deg? For å føle samhold og tilhørighet trenger vi å åpne oss opp og tørr å være sårbare med menneskene rundt oss. Kan det være at du synes det er vanskelig å snake om personlige ting? At du snaker om folk generelt grunnlag, fordi det føles sårbart eller vanskelig og åpne opp om hvordan du selv faktisk har det? Kansje det er vanskelig for din partner å lene seg på deg, om du kommuniserer på denne måten ned henne og? At du (kansje ubevist) holder folk på avstand med å ungå personlige eller følsomme samtaler? Kan være jeg bomer helt her, men det virker som om det er veldig vanskelig for deg å skrive om hva DU føler og hvordan DU har det. Du reiser her en rekke spørsmål som ikkje har noen tilknyttning til spørsmålet som er blitt reist i tråden., og det du skal forholde deg til. Ønsker du å skape ein debatt knyttet til ensomhet så får du poste det under egen tråd. Har sålangt ikkje fått noen tilbakemeldinger partnere som er gift / samboer med tvilling, og foreldre til tvillinger, og erfaringer knyttet til det. Kommentaren knyttet til ensomhet som ble postet av Anonymkode: 63a5f...0e4 anser seg eg som ein avsporing av en debatten. Anonymkode: 27def...7bd
Pippi Lotta Skrevet 26. mai 2024 #20 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du reiser her en rekke spørsmål som ikkje har noen tilknyttning til spørsmålet som er blitt reist i tråden., og det du skal forholde deg til. Ønsker du å skape ein debatt knyttet til ensomhet så får du poste det under egen tråd. Har sålangt ikkje fått noen tilbakemeldinger partnere som er gift / samboer med tvilling, og foreldre til tvillinger, og erfaringer knyttet til det. Kommentaren knyttet til ensomhet som ble postet av Anonymkode: 63a5f...0e4 anser seg eg som ein avsporing av en debatten. Anonymkode: 27def...7bd Nei jeg ønsker ikke å starte en debat om noen ting. Jeg ønsker å forstå hva du spør om, altså hvilke utfordringer det er du ønsker erfaringer fra. Jeg tror det ville vært mye lettere for folk å svare relevant om det var lettere å forstå hvilke situasjoner eller utfordringer du ønsket erfaringer med. Vanligvis får man svar her inne fra folk som kan relatere selv om de ikke er i eksakt samme situasjo også, men forstår du ikke ønsker å være konkret. Men du kan kansje reflekter lit over hvorfor noen skal dele sine personlige erfaringer og refleksjoner med deg, når du nekter å dele noe personlig med oss?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå