Gå til innhold

Hvordan er det å være veldig gammel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre er rundet 80 og det virker som de er mett av dage. Virker som de pakker for den siste reisen. De har begynt å selge ting, hytta ryker, båten er solgt og alle særkullsbarna har skrevet under på nødvendige dokumenter ifbm med foreldres bortgang.

Kjenner jeg sliter litt med å forholde meg til dette. De har liksom slått av. På 17. mai sa jeg noe om neste 17.mai, men da trodde ikke de at de kom til å være en del av denne verden lenger. Det er gjerne standardsvar på det meste av fremtidssnakk.

Hva svarer man liksom? Lurer på OL de har det bra i det hele tatt. De virker så nedstemt. Som om de bare venter.

Ingen av de har dødelige sykdommer som jeg vet om. De har inntil nylig vært spreke. Nå er de tynne og skrantne. Spiser dårlig og sitter bare hjemme i godstolen mellom legebesøkene.

Anonymkode: 25232...f8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre, men hvorfor har de blitt tynne og skrantne?

Har de mistet matlysten?

Anonymkode: 65f16...24e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trist å høre, men hvorfor har de blitt tynne og skrantne?

Har de mistet matlysten?

Anonymkode: 65f16...24e

Det føles veldig trist. Når liksom ikke inn. Før var de glad for besøk og for å se barnebarnet. Nå tar de knapt i ungen og ting jeg forteller fra barnets/vår hverdag er ikke av interesse.

Tror ikke de spiser så mye, men vet de spiser middag hver dag. De får til det meste fysisk enda, men virker som de er helt nedbrutt psykisk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mine foreldre er rundet 80 og det virker som de er mett av dage. Virker som de pakker for den siste reisen. De har begynt å selge ting, hytta ryker, båten er solgt og alle særkullsbarna har skrevet under på nødvendige dokumenter ifbm med foreldres bortgang.

Kjenner jeg sliter litt med å forholde meg til dette. De har liksom slått av. På 17. mai sa jeg noe om neste 17.mai, men da trodde ikke de at de kom til å være en del av denne verden lenger. Det er gjerne standardsvar på det meste av fremtidssnakk.

Hva svarer man liksom? Lurer på OL de har det bra i det hele tatt. De virker så nedstemt. Som om de bare venter.

Jeg bruker å svare at ; " vi har ingen garantier noen av oss så vi får ta vare på den tiden vi har"  For det er jo fakta, også de ungen kan dø i morgen. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen av de har dødelige sykdommer som jeg vet om. De har inntil nylig vært spreke. Nå er de tynne og skrantne. Spiser dårlig og sitter bare hjemme i godstolen mellom legebesøkene.

De har jo oppnådd en høy alder og nærmer seg gjennomsnittlig levealder så de er realister. 

Anonymkode: 271bb...f65

AnonymBruker
Skrevet

Det er grusomt å bli gammel. Man hører historier om spreke Olga som går fjelltur, men det hører sjeldenheten til. Alderdom er brutal. Muskler svekkes, alt verker, infeksjoner oppstår hele tiden og det tar lenger og lenger tid å hente seg inn. Urin og avføring lekker, man mister balansen og ramler. Det blir vanskeligere å komme seg opp etter fall og man blir til slutt liggende i egen avføring og håpe at noen finner deg.

Anonymkode: 8935c...0a5

AnonymBruker
Skrevet

Mine svigerforeldre har og begynt med det jeg kaller :rydde livet. De kaster ting som er ødelagt. Ting som er hele spør de oss om vi ønsker eller så kjører de der avgårde. De og vil ikke planlegge langt frem, sier ofte: Vi vet ikke hvor lenge vi lever. De har og vært hos advokat i forhold til arv.

De er 83 og 81

Anonymkode: eced6...ae2

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke man er veldig gammel i 80 årene.Heller 90 og over..

Anonymkode: fbcef...1cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...