AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #1 Skrevet 24. mai 2024 Hei. Jeg må bare spørre; hva dere tenker om hvem som betaler maten i et bursdagsselskap? Jeg aner ikke om jeg er oppdratt rart, men i min familie og noen av mine nærmeste relasjoner har vi alltid spandert middag og annet på gjestene. Har man god råd kan man invitere på restaurant og er det litt vanskeligere inviterer man hjem og står for mat og drikke der. I gjengjeld får verten dyrere gaver. Flere av vennene mine nå inviterer hjem til bursdag med pizza som skal spleises, tapas hvor alle gjestene skal ta med seg mat og restaurantbesøk der vi betaler maten selv. Er dette vanligere? Og gir man da mindre i gave? Hilsen (tydeligvis) sosialt inkompetent Anonymkode: 19d0a...55c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #2 Skrevet 24. mai 2024 Litt usikker på hva som er vanlig. Jeg blir 50 år i sommer og tenkte å invitere familie og venner ut på resturant der alle betaler for seg selv. Men nå ble jeg usikker Anonymkode: bfabd...ef8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #3 Skrevet 24. mai 2024 Jeg tenker ikke det er noe i veien med å invitere og at alle betaler for seg selv. Personlig har jeg reagert mer på de som har invitert hjem hvor maten skal spleises. 😅 Gratulerer med kommende 50-årslag! ts Anonymkode: 19d0a...55c 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #4 Skrevet 24. mai 2024 Mine gjester, jeg betaler. Jeg har aldri vært med på noe annet. Jeg ville ikke reagert negativt på å bli bedt om å ha med noe til en buffet. Mindre arbeid for verten, og lettere å be mange. Anonymkode: fdb99...4bd 4
Gjest jegerrinne Skrevet 24. mai 2024 #5 Skrevet 24. mai 2024 Her når vi har innvitert til bursdag ved runde tall er det vært vi som inviterte som har betalt mat. Ofte har vi koldtbord eller gryterett. Var i 60år x 2 før jul og der var det koldtbord som de so. Arrangert stod for, var og øl og vinn, brus til maten som de stod for. Er i hvertfall slik vi har vært vant til Her vi bor
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #6 Skrevet 24. mai 2024 Når jeg inviterer spanderer jeg. Jeg ville ikke ha invitert på restaurant og fått gjestene til å betale for seg. Grunnen til det er fordi mange syns det er ubehagelig å takke nei til en invitasjon, særlig om de ikke har mulighet til å finne på en unnskylding for å ikke komme, samtidig som den restaurantbesøk kan ødelegge for vedkommende økonomisk. Anonymkode: 947f5...a7e 2 1
Djungelvrål Skrevet 24. mai 2024 #7 Skrevet 24. mai 2024 Har jeg selskap hjemme eller leier et lokale betaler selvsagt jeg. Går man på restaurant betaler alle for seg, med mindre man er styrtrik og kan legge ut 1500 kr pr pers da.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #8 Skrevet 24. mai 2024 Jeg har aldri vært med på at en hjemmebursdag er spleis. Inviterer man gjester, så spanderer man. Jeg synes det er frekt å invitere gjester og be de betale og forvente presang. Ute på restaurant ville jeg også spandert, men skjønner at alle ikke har mulighet til det, så da er det kanskje mer vanlig at gjester betaler selv. Anonymkode: 045c1...140 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #9 Skrevet 24. mai 2024 Djungelvrål skrev (6 minutter siden): Har jeg selskap hjemme eller leier et lokale betaler selvsagt jeg. Går man på restaurant betaler alle for seg, med mindre man er styrtrik og kan legge ut 1500 kr pr pers da. 1500 pr pers?? Anonymkode: 9a65d...2be
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #10 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 1500 pr pers?? Anonymkode: 9a65d...2be Blir jo fort det med forrett, hovedrett, dessert og vin. Anonymkode: f6e76...c1f
Djungelvrål Skrevet 24. mai 2024 #11 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 1500 pr pers?? Anonymkode: 9a65d...2be Ja, hvis folk bestiller 3 retter + alkohol blir det fort 1500 ++. Er jo helt vanlig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #12 Skrevet 24. mai 2024 Jeg synes ikke det er gøy å bli invitert i bursdag på restaurant, da må man betale for dyr mat og drikke. Selv inviterer jeg til middag hjemme når jeg har bursdag, holder vin og mat. Verdien på gavene er omtrent lik. Anonymkode: d57a5...839 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #13 Skrevet 24. mai 2024 Jeg synes det er rart å invitere andre ut for å feire seg selv og ikke betale. Dersom man ikke har råd til å spandere ville jeg nok heller invitert folk hjem. Dersom jeg ville spise ute uten å betale ville jeg absolutt ikke brukt ordet «invitere», men heller bare spurt om noen ble med ut for å spise. Anonymkode: 36d0d...a01 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #14 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg må bare spørre; hva dere tenker om hvem som betaler maten i et bursdagsselskap? Jeg aner ikke om jeg er oppdratt rart, men i min familie og noen av mine nærmeste relasjoner har vi alltid spandert middag og annet på gjestene. Har man god råd kan man invitere på restaurant og er det litt vanskeligere inviterer man hjem og står for mat og drikke der. I gjengjeld får verten dyrere gaver. Flere av vennene mine nå inviterer hjem til bursdag med pizza som skal spleises, tapas hvor alle gjestene skal ta med seg mat og restaurantbesøk der vi betaler maten selv. Er dette vanligere? Og gir man da mindre i gave? Hilsen (tydeligvis) sosialt inkompetent Anonymkode: 19d0a...55c Jeg er vandt med litt forskjellig. Noen velger å spandere på alle tenker da det er normalt med dyrere gave. noen ganger når vi feirer betaler folk maten selv det er da ikke forventet gave da gaven er at man blir med å feirer og betaler selv. forsatt koselig å gi noe men gjerne noe mindre. har vert med i bursdager der alle tar med en rett hver, men har ikke vert på en der man blir invitert på pizza men spleiser. Anonymkode: 3f3e7...904
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #15 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes det er rart å invitere andre ut for å feire seg selv og ikke betale. Dersom man ikke har råd til å spandere ville jeg nok heller invitert folk hjem. Dersom jeg ville spise ute uten å betale ville jeg absolutt ikke brukt ordet «invitere», men heller bare spurt om noen ble med ut for å spise. Anonymkode: 36d0d...a01 Enig Anonymkode: 86fe7...e44
Thyra Skrevet 25. mai 2024 #16 Skrevet 25. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Litt usikker på hva som er vanlig. Jeg blir 50 år i sommer og tenkte å invitere familie og venner ut på resturant der alle betaler for seg selv. Men nå ble jeg usikker Anonymkode: bfabd...ef8 Begge deler er vel vanlig. Men om du "inviterer" på restaurant så bør du jo si fra på forhånd om alle skal betale selv. Endret 25. mai 2024 av Thyra
Daisy-love Skrevet 25. mai 2024 #17 Skrevet 25. mai 2024 Her er det veldig mange ulike former, og det kommer an på både alder, sesong i livet, og relasjoner. Helt innenfor å invitere både på kurvfest/at alle bidra med noe til felles bord hjemme hos seg, og og f.eks si til venner at de som ønsker kan bli med ut og spise og hver betaler for seg. Jeg forventer å betale for meg om jeg er med ut og spiser med en venninne på hennes dag. Ikke så vanlig at 50åringer bestiller pizza hjem til seg hvor alle spleiser på den, mens det er greit om der er 21års dag på stua i kollektivet. Jeg har alltid blitt spandert på om vi gikk ut som familie og spiste ved en bursdag, og det også som voksen, men jeg hadde ikke forventet det av venner. Jeg hadde betalt for meg som voksen nå i familien også, men der har foreldre og nå avdøde besteforeldre alltid ville betale. Så alt kommer an på. Viktigst er vel å gi tydelig beskjed. Inviterer en på bursdag hjem til seg og en tenker å spleise på pizza, så bør en skrive det. Samme når en går ut og spiser og en ikke spanderer, selv om jeg her hadde tenkt hver betaler for seg om det ikke var en stor rund dag hvor det tydelig kom frem noe annet.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #18 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Litt usikker på hva som er vanlig. Jeg blir 50 år i sommer og tenkte å invitere familie og venner ut på resturant der alle betaler for seg selv. Men nå ble jeg usikker Anonymkode: bfabd...ef8 Er det nirmal praksis hos dere? Hadde en av mine foreldre invitert ut på restsurant ifm bursdag, hadde jeg forventet at de betalte. Det er forskjell på studenter og voksne, det forventes mer av godt voksne. Har du ikke råd å spandere, så feir hjemme. Her jeg bor var det nettopp en som inviterte til bursdag på stedets dyreste restaurant - for så å be gjestene betale selv. Alle ler av han!! Alle bare «hvem gjør sånt?» Så her er det alltid verten som betaler i bursdag (verten kan også være andre enn den som frires). Anonymkode: 02a63...3cf
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #19 Skrevet 25. mai 2024 Ja, jeg vil si det er vanlig. Jeg personlig er ikke så glad i å invitere folk til meg og be de ta med/spleise på maten, men går vi ut å spiser betaler alle for seg selv. Det kan jo ha litt med alder å gjøre også, jeg er 25 og vennekretsen min har ikke masse penger så ingen som har mulighet til å spandere restaurant middag på alle bare fordi en har bursdag. Hvis noen ber meg ta med en tapas rett eller noe syns jeg det er helt greit. Spleising på mat som skal bestilles kommer an på, jeg kjøper ikke noe jeg ikke spiser selv eller er med på veldig dyre spleiselag, men da kan man avvise på en ordentlig måte. Anonymkode: aee47...a22
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #20 Skrevet 25. mai 2024 Det er litt avhengig av alder. Som unge, i tyveårene, så var mange selskap spleiselag, eller at man gikk ut for å spise og betalte for seg selv. Men har ikke vært borti det som etablerte voksne. Jeg har hatt noen store hagefester der gjester har tatt med det de vil drikke utenom til maten, men da har det vært 20 - 30 gjester. Anonymkode: 2bf7e...726
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå