Gå til innhold

Hvorfor er vi så redde for å være litt sultne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker som om hele samfunnet er opphengt i at det skal være "nok mat". Nok mat på sammenkomster, i bursdager, turer, alle måltider er viktige, ikke glem å spise dem alle ++. Som om vi levde i en krisetid hvor det i morgen plutselig kunne være matmangel. 

Tenkte på det i dag fordi jobben min skal på konferanse i neste uke, og i dag hadde vi planleggingsmøte. Trodde det ville være et faglig fokus, og informasjon om reiseplanen, men 50% av fokuset var på maten. 

"Vi ankommer konferansestedet kl. 14 og da blir det servert en lett lunsj. Så husk spise godt før vi drar siden lunsjen er så sen! Husk å ta med snacks fordi vi skal rett på aktivitet etter lunsjen, og middagen er ikke før 19.00. Eller burde hele gruppen stoppe etter aktiviteten på en av kafeene?" (Alle begynner å google, og planleggingsmøtet sporer av i prat om den ene kafeen som er kjent for å ha det beste kanelbollene i distriktet....)

Ja, folk oppfører seg som om det neste måltidet vil være det siste, og at det er krise om man ikke er i nærhet til mat til enhver tid. Mange av kollegaene mine går også på dietter, feks den der fastedietten hvor de ikke spiser frokost. Men jeg tenker at man får jo en naturlig faste i slike situasjoner dersom plenum ikke var så livredde for å gå sultne noen timer. Jeg pleier av og til spise frokost, men av og til ikke. Alt ettersom. På en slik reise tenkte jeg før fellesmøtet i dag at jeg spiser når måltidene er servert, men gidder ikke gå "out of my way" for å fylle på hver time. Hvorfor ikke være god og sulten til 3-retteren vi får på kvelden? Skjønner det ikke.

Andre som reagerer på dette hysteriet?

Anonymkode: 9994b...154

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eg er einig. Eg har alltid likt å ete sjeldan, men det er jo ein personleg preferanse. Ventar f.eks.som regel med å ete til lunsj, og det er absolutt ikkje nokon bevisst fastekur eller noko. Har berre sjeldan lyst på mat før (står opp seks, orkar ikkje ete så tidleg).

Kjenner att det du seier om slike arrangement. Å små-ete heile tida blir eg berre uvel av. Må gå i alle fall 4-5 timar mellom måltida, helst meir. Har òg vener som på tur e.l. støtt må stoppe og ete. Men vi er jo forskjellige. 

Sambuaren min pleier stappe innpå med frukt sånn ein halvtime etter middag, eg skjønar ikkje korleis det går an.

Når eg har ferie og kan følge den rytma som passar meg best, blir det som regel to måltid: brunsj og middag. Eg veit ikkje om det er sunt, men det er no slik det blir når eg lyttar til kroppen. 

Anonymkode: 9b798...24f

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange tror at de må det for å kunne konsentrere seg og yte?

Ellers så har vel sikkert noen hatt ubehagelige opplevelser hvor de har fått lavt blodsukker og følt seg dårlige. Min far er en sånn, han kan bli skjelven og uvel om han går lenge uten.

Anonymkode: 7832d...926

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

70 % av Norges voksne befolkning er overvektig. Vi har aldri vært mer inaktive, og vi har aldri hatt større tilgang på fantastisk mat og drikke og de deiligste, amerikaniserte godsaker. Tenk det. 70 % av Norges vonsne befolkning har BMI på over 25, og stadig flere barn. De aller, aller fleste voksne jeg kjenner hadde hatt særdeles godt av å gå ned 5-10 kg, inkludert meg selv, men samfunnet legger jo opp til at vi skal være feite hver gang vi går på matbutikken, på pauserommet på jobb, eller besøker venner. Sikkert ikke lett å være alkoholiker inne på vinmonopolet heller.

Anonymkode: c0da3...c31

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De er nok ikke redde akkurat, men de som arrangerer dette har nok erfaring med at mange blir gretne og det fort blir dårlig stemning når folk er sultne lenge. Hvis du ikke blir det, er det bare å la være å ta med noe, ingen tvang, ingen kommer til å merke det (så lenge du ikke blir sur og grinete).

Anonymkode: 55f0f...dc1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I vår del av verden KAN vi spise oss mette, så hvorfor skal vi ikke det? Jeg blir en bitch uten stabilt blodsukker så det gidder jeg ikke utsette hverken meg eller mine omgivelser for. 

Anonymkode: 60037...f60

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er nok ikke redde akkurat, men de som arrangerer dette har nok erfaring med at mange blir gretne og det fort blir dårlig stemning når folk er sultne lenge. Hvis du ikke blir det, er det bare å la være å ta med noe, ingen tvang, ingen kommer til å merke det (så lenge du ikke blir sur og grinete).

Anonymkode: 55f0f...dc1

Nei, jeg smilte og lo av kanelbolleavsporingen. Og er med på det som gruppen gjør. Men tok meg selv i å tenke etterpå at det er rart at det er sånn. At samfunnet er blitt så få fokusert på stadig påfyll av mat. Ellers kan enkelte bli "gretne" som du sier. Det er ingenting biologisk som sier at menneskekroppen trenger denne overfôringen. Men det kulturelt har det blitt sånn. 

Nei, jeg blir selv ikke sur av å gå en halv dag uten mat, spesielt ikke i fokuserte situasjoner. Heller tvert imot. Men elsker god mat, altså. Syns også at kvalitetsmat smaker mye bedre om man er sulten når man setter seg tilbords. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig høy forbrenning og får litt lavblodsukker, og må spise ofte og blir helt tom for energi hvis jeg går for lenge uten mat.

Anonymkode: 93622...dce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I vår del av verden KAN vi spise oss mette, så hvorfor skal vi ikke det? Jeg blir en bitch uten stabilt blodsukker så det gidder jeg ikke utsette hverken meg eller mine omgivelser for. 

Absolutt skal vi spise oss mette. Men gjerne til måltider. Ikke en konstant metthetstilstand som ikke er særlig bra for oss. Og du som har diabetes er ikke de jeg prater om. Jeg prater om kulturen rundt mat. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt skal vi spise oss mette. Men gjerne til måltider. Ikke en konstant metthetstilstand som ikke er særlig bra for oss. Og du som har diabetes er ikke de jeg prater om. Jeg prater om kulturen rundt mat. 

Jeg har ikke diabetes ?! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke diabetes ?! 

Ikke meg du svarer. Men jo, hvis du sliter med at blodsukkeret ikke holdes stabilt om du ikke spiser regelmessig, så har du diabetes. Ingen med normalt stoffskifte opplever det, det er bare noe folk innbiller seg. 

Anonymkode: 63ceb...c76

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd for å være sulten, men det finnes snacks

Anonymkode: e0197...6d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du svarer. Men jo, hvis du sliter med at blodsukkeret ikke holdes stabilt om du ikke spiser regelmessig, så har du diabetes. Ingen med normalt stoffskifte opplever det, det er bare noe folk innbiller seg. 

Da er det mange diabetikere for å være hangry er ganske vanlig du. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som om hele samfunnet er opphengt i at det skal være "nok mat". Nok mat på sammenkomster, i bursdager, turer, alle måltider er viktige, ikke glem å spise dem alle ++. Som om vi levde i en krisetid hvor det i morgen plutselig kunne være matmangel. 

Tenkte på det i dag fordi jobben min skal på konferanse i neste uke, og i dag hadde vi planleggingsmøte. Trodde det ville være et faglig fokus, og informasjon om reiseplanen, men 50% av fokuset var på maten. 

"Vi ankommer konferansestedet kl. 14 og da blir det servert en lett lunsj. Så husk spise godt før vi drar siden lunsjen er så sen! Husk å ta med snacks fordi vi skal rett på aktivitet etter lunsjen, og middagen er ikke før 19.00. Eller burde hele gruppen stoppe etter aktiviteten på en av kafeene?" (Alle begynner å google, og planleggingsmøtet sporer av i prat om den ene kafeen som er kjent for å ha det beste kanelbollene i distriktet....)

Ja, folk oppfører seg som om det neste måltidet vil være det siste, og at det er krise om man ikke er i nærhet til mat til enhver tid. Mange av kollegaene mine går også på dietter, feks den der fastedietten hvor de ikke spiser frokost. Men jeg tenker at man får jo en naturlig faste i slike situasjoner dersom plenum ikke var så livredde for å gå sultne noen timer. Jeg pleier av og til spise frokost, men av og til ikke. Alt ettersom. På en slik reise tenkte jeg før fellesmøtet i dag at jeg spiser når måltidene er servert, men gidder ikke gå "out of my way" for å fylle på hver time. Hvorfor ikke være god og sulten til 3-retteren vi får på kvelden? Skjønner det ikke.

Andre som reagerer på dette hysteriet?

I hvilken grad kan du vise til at dette er et samfunnsproblem og ikke noe som kun handler om din egen arbeidsplass og dine kollegaer?  

Anonymkode: 7e2ea...3d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dopamin. Vi nå ha belønning, hele tiden.

Litt rart og, så går halve befolkningen på Ozempic. Altså vi tåler mindre mat og færre måltider. Tarmen trives bedre også da. Flere blir overvektige og flere får diabetes. Kroppen er skapt for bevegelse og mindre, sunn mat. 

Anonymkode: ae859...e4c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange hadde hatt godt av å faste noen dager, for å lære seg at man ikke trenger å spise lunsj akkurat kl. 11:00.

Likte episoden i Kompani Lauritzen da en påpekte at det var bedre å tære litt på fettet, enn å holde seg våken for å røke en selvdød fisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg sliter med blodsukker fall pga feil i tarmen. Men har ikke diabetes. Så jo en kan få fall i det selv om en ikke har diabetes. Så jeg må ha noe i meg hver 3 til 4 time, eller så blir jeg svimmel og rar i hele kroppen. Hos meg er det at kroppen slit med å ta opp nok protein. Så jeg må ha i meg proteiner ofte gjennom dagen for at kroppen ska fungere. Får jeg eks i meg mye med sukker da sovner jeg, regne sove medisin. Har og feil på stoffskifte

Anonymkode: b77e6...61b

• Liker 1
Skrevet
Dried Mangoliano skrev (5 minutter siden):

Mange hadde hatt godt av å faste noen dager, for å lære seg at man ikke trenger å spise lunsj akkurat kl. 11:00.

Likte episoden i Kompani Lauritzen da en påpekte at det var bedre å tære litt på fettet, enn å holde seg våken for å røke en selvdød fisk.

Har man en voksenjobb, forventer man at man har tilgang på normale måltider og sovefasiliteter på en jobbtur. Det er en grunn til at man er i militæret når man er 18. voksne folk gidder ikke jobbe om de ikke har normalt gode betingelser. Jeg hadde tatt hjemmekontor om kaffemaskinen på jobben var ødelagt. Jeg hadde ikke sett det som en realityserie av en mulighet for å teste mine personlige grenser, da jobben min ikke handler om hva jeg kan holde ut, men at jeg gjør en god jobb for arbeidsplassen min og kundene mine. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd for å være sulten, men jeg er ikke produktiv når jeg er det. Når jeg er sulten skrur hjernen av alle funksjoner utenom det å skaffe mat. Jeg får med meg mindre, tenker dårligere og gjør en mye dårligere jobb. Derfor spiser jeg. Hadde slikket vært litt slankere hvis jeg gikk mer sulten, men prioriterer jobb og andre prestasjoner høyere. 

Anonymkode: 7c07e...700

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte så er det også fordi man skal ha det hyggelig. Hyggelig og koselig = spise

Man skal kose seg hele tiden. Boller som pausemat på jobbseminar osv. 

Anonymkode: 66c55...fa5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...