AllahBallah Skrevet 30. mai #21 Del Skrevet 30. mai Bacteria skrev (På 25.5.2024 den 11.13): Men selv i klassen til junior, som har spesielle behov og dermed … alternativ atferd er det lite mobbing. Han er ikke alene med diagnose, så det spiller kanskje inn. Det er også flere «annerledes» barn der, både med den ene og den andre religionen. På et forunderligs vis klarer de å inkludere hverandre. Og skolen jobber i tillegg med klassemiljøet. Småby ved kysten. Er det et spesielt giftig miljø i Innlandet.?? Hvorfor ble Peter så angrepet? Slik jeg har forstått det var han en flott gutt med mange talenter, bla en god sanger. Ville ikke latt ungene mine vokse opp i et norsk rikmanns-miljø. Ekstremt mye mobbing og utenforskap med en gang man skiller seg litt ut. Ser sånn sett store fordeler med at barn vokser opp i et miljø der mange er litt annerledes, for eksempel fra forskjellige land, kulturer og religioner. Da forstår man tidlig at folk er forskjellige, den ene er annerledes enn den andre, og således mer aksept for dette. Ikke at såkalte multikulturelle samfunn ikke har sine problemer, men jeg har inntrykk av at det er mye mindre mobbing og utenforskap der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 30. mai #22 Del Skrevet 30. mai AllahBallah skrev (4 minutter siden): Ville ikke latt ungene mine vokse opp i et norsk rikmanns-miljø. Ekstremt mye mobbing og utenforskap med en gang man skiller seg litt ut. Ser sånn sett store fordeler med at barn vokser opp i et miljø der mange er litt annerledes, for eksempel fra forskjellige land, kulturer og religioner. Da forstår man tidlig at folk er forskjellige, den ene er annerledes enn den andre, og således mer aksept for dette. Ikke at såkalte multikulturelle samfunn ikke har sine problemer, men jeg har inntrykk av at det er mye mindre mobbing og utenforskap der. Til dels enig. Jeg skilte meg ut pga min families religion. Det ble ikke godt mottatt på homogene 70-80-tallet… I klassen til sønnen min er det muslimer, det er Jehovas vitner, et par tre stykker har ADHD, autisme, tourettes… på et eller annet vis fungerer det, lærerne gjør en kjempejobb. Tror barna i klassen til gutten min er i ferd med å lære en bra lekse for livet. Homogene miljø er ikke det beste. Fremtiden vil kreve at vi klarer å leve med alle folk. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 5. juni #23 Del Skrevet 5. juni De kriminelle lavalder er 15 år i Norge, så jeg ser absolutt ingen grunn til at mobbing over den alderen ikke skal straffes skikkelig på de som utfører den. Jeg mener jo selvfølgelig at det skal være konsekvenser for barn under 15 år som mobber, men strafferettslig så må de begynne å tiltale de over den alderen. Vi har en politisk kultur for at det er fritt fram med mobbing, og ingen reelle konsekvenser, og det må vi endre hvis vi skal få slutt på denne ukulturen som brer seg mer og mer og tar livet av unge. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 9. juni #24 Del Skrevet 9. juni On 5/25/2024 at 8:11 AM, Grønt blad said: Jeg kjenner ikke den aktuelle saken så godt, og vet ikke hva som ble gjort fra skolens side der, men en del mobbesaker er fryktelig vanskelige å løse for skolen. En lærer (kjenner flere både i ungdomsskolen og vgs) har et ganske lite handlingsrom, spesielt siden veldig mesteparten av mobbingen ofte skjer i sosiale medier og på arenaer utenfor skolen. Det er heller ikke så lett å være rektor i kompliserte mobbesaker. Det er skremmende om man som enkeltperson (vanlig ansatt i skolen) kan bli dømt for å ha forårsaket en annens selvmord. Når det er sagt, så håper jeg saken blir grundig etterforsket. Jeg mener også at et langt større ansvar i mobbesaker må legges på mobberne og deres foreldre, og det holder ikke å unnskylde det med at mobberne er unge. Det er så "lett" å si at det er skolens ansvar, men i praksis er det alles ansvar. Det kan være kjempevanskelig i noen tilfeller, ja. Noen saker er veldig kompliserte. Og barn og ungdom vet ikke alltid hva de driver med og at det de gjør kan bidra til at noen ikke har det bra. De forstår det ikke alltid. Noen har det kanskje vondt med seg selv, og det eneste de klarer for å føle seg bedre er å plage andre. Eller så kan det være ofre som er en del sosialt klønete og derfor ikke "kommer inn i gjengen". Ikke at jeg mener det er en unnskyldning for å mobbe. Men ikke alle unge klarer eller ønsker å ta på seg ansvaret for å inkludere andre. I noen tilfeller kan de selv bli utesteng ved å inkludere noen som ikke er kule nok. Jeg syns man burde være mer tilpasningsdyktige på skoler der det er kjennskap til mobbesaker. Da må man få inn flere ressurser, endre på ting som ikke fungerer, og sette inn kraftfulle tiltak. Det går ikke slik som skolen er i dag der én stakkars kontaktlærer får ansvar for å fikse alt. Det bør skapes trygge overganger og arenaer for de som blir plaget, og med kontroll over hva mobbere driver med. Disse mobberne driter i samtaler og undervisningsopplegg om inkludering. De er mest opptatt av hva de selv får ut av en situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glufseguri Skrevet 22. juni Forfatter #25 Del Skrevet 22. juni Å lese meldingene han fikk er helt forferdelig, disse drittungene må få inn i hodet hva de gjorde og skolen må stilles til ansvar. https://www.nrk.no/trondelag/mistet-sonnen-peder-angel-lundquist-langen_-foreldrene-i-roros-onsker-kamp-mot-mobbing-1.16910359 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pep Skrevet 22. juni #26 Del Skrevet 22. juni Det som er så ille i slike saker,er at det er skolen, rektor eller kommunen som får "straffen" for ikke å ha avverget mobbingen. Kan godt være at ting kunne ha vært gjort annerledes, og at de kunne gjort mer,men det er jo ikke de som har mobbet. Mobberne slipper som regel unna pga lav alder. Og mye mobbing foregår i det skjulte,som er helt umulig for skolen å oppdage eller gjøre så mye med. I denne saken ser det ut til at de har navn på flere av de som har deltatt,og det er bra. Håper virkelig anmeldelsene av disse fører fram. 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glufseguri Skrevet 22. juni Forfatter #27 Del Skrevet 22. juni pep skrev (8 minutter siden): Og mye mobbing foregår i det skjulte Og her er det dokumentert på meldinger etc så det er ikke mulig å benekte innhold, tidspunkt og avsender. Noen kan sikkert påstå de var «hacket» men de kan jo politet lett motbevise ved å sjekke telefoner/SoMe-brukere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 22. juni #28 Del Skrevet 22. juni pep skrev (9 minutter siden): Det som er så ille i slike saker,er at det er skolen, rektor eller kommunen som får "straffen" for ikke å ha avverget mobbingen. Kan godt være at ting kunne ha vært gjort annerledes, og at de kunne gjort mer,men det er jo ikke de som har mobbet. Mobberne slipper som regel unna pga lav alder. Og mye mobbing foregår i det skjulte,som er helt umulig for skolen å oppdage eller gjøre så mye med. I denne saken ser det ut til at de har navn på flere av de som har deltatt,og det er bra. Håper virkelig anmeldelsene av disse fører fram. Skulle bare mangle st ikke skolen også blir stilt til ansvar , i denne saken har de åpenbart sviktet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pep Skrevet 22. juni #29 Del Skrevet 22. juni Orly skrev (Akkurat nå): Skulle bare mangle st ikke skolen også blir stilt til ansvar , i denne saken har de åpenbart sviktet Det kan så være,jeg kjenner ikke alle detaljer. Men poenget mitt er at det er ikke rektor som har sendt stygge meldinger og mobbet. De som faktisk har gjort det,er ofte for unge til å bli stilt til ansvar. Og skolen kan gjøre noe,hvis de vet om mobbingen,vel og merke,men de kan ikke hindre barn i å feks sende mld til andre barn. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 22. juni #30 Del Skrevet 22. juni AllahBallah skrev (På 30.5.2024 den 23.15): Ville ikke latt ungene mine vokse opp i et norsk rikmanns-miljø. Ekstremt mye mobbing og utenforskap med en gang man skiller seg litt ut. Ser sånn sett store fordeler med at barn vokser opp i et miljø der mange er litt annerledes, for eksempel fra forskjellige land, kulturer og religioner. Da forstår man tidlig at folk er forskjellige, den ene er annerledes enn den andre, og således mer aksept for dette. Ikke at såkalte multikulturelle samfunn ikke har sine problemer, men jeg har inntrykk av at det er mye mindre mobbing og utenforskap der. Vi klarte å oppdra ungene selv om vi har penger. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pep Skrevet 22. juni #31 Del Skrevet 22. juni Glufseguri skrev (5 minutter siden): Og her er det dokumentert på meldinger etc så det er ikke mulig å benekte innhold, tidspunkt og avsender. Noen kan sikkert påstå de var «hacket» men de kan jo politet lett motbevise ved å sjekke telefoner/SoMe-brukere Jepp,politiet kan,ikke skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 22. juni #32 Del Skrevet 22. juni pep skrev (1 minutt siden): Det kan så være,jeg kjenner ikke alle detaljer. Men poenget mitt er at det er ikke rektor som har sendt stygge meldinger og mobbet. De som faktisk har gjort det,er ofte for unge til å bli stilt til ansvar. Og skolen kan gjøre noe,hvis de vet om mobbingen,vel og merke,men de kan ikke hindre barn i å feks sende mld til andre barn. De har likevel ansvar for å ta tak i det og få gjort noe med det. Elevene burde vært anmeldt av skolen og utvist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 22. juni #33 Del Skrevet 22. juni Hvorfor skal man dømme etter en mobbeparagraf? Dette er jo psykisk mishandling. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 22. juni #34 Del Skrevet 22. juni (endret) Orly skrev (12 minutter siden): De har likevel ansvar for å ta tak i det og få gjort noe med det. Elevene burde vært anmeldt av skolen og utvist Ærlig talt! Skolen har ansvar for å lære barna skolepensum! Hvem som skal stå for barnas oppdragelse? Tro det eller ei, men det er *gisp* barnas foreldre!! De samme som skriver her inne om at gullungen på 9 år må da få lov til å ikke invitere den rare jenta i klassen, eller den merkelige gutten med tics. Foreldre, som heier på utestenging allerede fra barneskolen. Og som ikke aner hvor ungene er eller hva de driver med på telefonen fra de er 11-12 år gamle. Endret 22. juni av Rastebenk 15 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 22. juni #35 Del Skrevet 22. juni Rastebenk skrev (6 minutter siden): Ærlig talt! Skolen har ansvar for å lære barna skolepensum! Hvem som skal stå for barnas oppdragelse? Tro det eller ei, men det er *gisp* barnas foreldre!! De samme som skriver her inne om at gullungen på 9 år må da få lov til å ikke invitere den rare jenta i klassen, eller den merkelige gutten med tics. Foreldre, som heier på utestenging allerede fra barneskolen. Og som ikke aner hvor ungene er eller hva de driver med på telefonen fra de er 11-12 år gamle. Håper du tuller nå, du mener skolen har null ansvar når ett barn på skolen mobbes? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 22. juni #36 Del Skrevet 22. juni (endret) Orly skrev (5 minutter siden): Håper du tuller nå, du mener skolen har null ansvar når ett barn på skolen mobbes? Du mener at skolens ansatte har mer tid til og ansvar for å oppdra barna enn hva barnas egne foreldrene har? Hvorfor i all verden skal det være matte- eller engelsklæreren som skal ta på seg forsørgeransvaret og oppdra 25-30 barn innimellom brøk og preposisjoner? De har virkelig MER enn nok med å prøve å lose ungdommen gjennom nasjonalt pensum! Selvfølgelig så skal lærere, inspektør og rektor gjøre foreldre oppmerksomme på hva som foregår, det er deres plikt å informere og iverksette tiltak, men selve forsørger- og oppdrageransvaret tilhører faktisk barnas foreldre, ikke en random musikklærervikar. Endret 22. juni av Rastebenk 9 1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 22. juni #37 Del Skrevet 22. juni Rastebenk skrev (Akkurat nå): Du mener at skolens ansatte har mer tid til og ansvar for å oppdra barna enn hva barnas egne foreldrene har? Hvorfor i all verden skal det være matte- eller engelsklæreren som skal ta på seg forsørgeransvaret og oppdra 25-30 barn innimellom brøk og preposisjoner? De har virkelig MER enn nok med å prøve å lose ungdommen gjennom nasjonalt pensum! Selvfølgelig så skal lærere gjøre foreldre oppmerksomme på hva som foregår, men forsørger- og oppdrageransvar tilhører faktisk barnas foreldre, ikke en random musikklærervikar. Hvor har jeg sjrevet de skal oppdra? Men ja jeg mener skolen skulle tatt tak i dette og anmeldt elevene. , selvsagt skulle de det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 22. juni #38 Del Skrevet 22. juni Orly skrev (4 minutter siden): Hvor har jeg sjrevet de skal oppdra? Men ja jeg mener skolen skulle tatt tak i dette og anmeldt elevene. , selvsagt skulle de det. Da hadde rasende foreldre slengt dem opp på forsiden av VG og halve staben hadde fått sparken. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 22. juni #39 Del Skrevet 22. juni Her skulle man sluppet navnene til alle som har sendt slike meldinger med meldingenes innhold. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 22. juni #40 Del Skrevet 22. juni Rastebenk skrev (Akkurat nå): Da hadde rasende foreldre slengt dem opp på forsiden av VG og halve staben hadde fått sparken. Og ett liv hadde kanskje vært reddet, lett valg i grunn spør du meg. Mobberne bør aldri vinne og det gjør de når ingen tar tak. Denne saken hee er skikkelig ille og mange har åpenbart sviktet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå