Gå til innhold

Antall kull på tispe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange kull bør en tispe maks ha ? Er fire kull for mange?

Anonymkode: 1e517...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første kull bør være på tispe minimum 18mnd gammel-2 år avhengig av rase. Siste kull senest innen år 7. Første kull senest 5 år gammel. Og det bør være 1 løpetid mellom hvert kull også. Det er generelt. Så 4 kull er liksom akkurat innafor, men.... i mine øyne rovdrift. 2 kull er greit. Nkk har disse anbefalte retningslinjene.

Og det foutsatt at avlen er for å fremme rasen og at det er nødvendige (og anbefalte) helsesjekker ++ gjennomgått.

Hilsen dyrlege. 

Anonymkode: b0095...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker maks 2 kull. 

Anonymkode: bfdfb...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kull er, ut ifra det jeg har sett, det vanligste. Noen klarer å klemme inn et 3. kull, men mer enn det grenser på uetisk avl. Med tanke på alt som må foretas av helseundersøkelser, parringskombinasjon, alder, samt undersøkelse av forrige kull sin helse, så blir det ikke kjempemange kull per tispe😊

Selv om tisper kan få et kull hvert år så er ikke det det beste for valpenes og rasens helse. Om noe grums dukker opp hos valpene etter hvert som de vokser opp, så burde foreldredyrene tas ut av avlen. Det er ikke alltid den psykiske helsa er god, og mentaltesting er heller ikke et krav for de aller fleste rasene

Anonymkode: 3e0f3...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten rase som får små kull. Min fikk to kull og er nå ferdig, men tar vare på datteren og om alt er lovende så skal hun også få prøve seg opp til 3 ganger om alt går bra. Synes 3 er nok selv om hun har ukompliserte fødsler og amming, selvfølgelig færre kull om det tar på henne å ha kull. 

Anonymkode: 926fb...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...