Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte i ny jobb i januar. veit at jeg da får feriepenger fra forrige arbeidsgiver. Det jeg lurer på er om jeg får vanlig lønn i juni, fra nyejobben? Og blir jeg trekt for 3 uker jeg skal ha ferie i august?

Anonymkode: 52be7...c9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må du nesten høy med nye jobben om.

Det vanlige er at i juni får du full lønn + feriepenger, og så blir du trukket for ferie (full lønn+litt ekstra). Om du skal ha mindre ferie eller den skal trekkes på et annet tidspunkt er det lurt å avklare dette i god tid på forhånd. 

Anonymkode: e0375...9d2

Skrevet

Ny arbeidsgiver trekker deg samtidig som alle andre blir trukket med mindre du får avtalt noe annet. 

Om du ikke har full opptjening fra forrige arbeidsgiver kan du avtale færre ferieuker og mindre trekk. Det gjelder også om du har gått såpass opp i lønn ved bytte av jobb at feriepengegrunnlaget fra i fjor ikke reflekterer lønnen din nå. 

Spar feriepengene fra tidligere arbeidsgiver. Du kommer til å trenge de. Og kanskje du skulle forhørt deg med begge arbeidsgiver når de planlegger utbetaling av feriepenger og evt om en av de er villig til å flytte det slik at det klaffer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...