Gå til innhold

Er det vanlig for tenåringsjenter å være tiltaksløse selv om de sier at de brenner for noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår jente er snart 15 år og de to siste årene har hun vært  tiltaksløs og fjern, men hun har blitt litt bedre i det siste.

Hun snakker ofte om ting hun ønsker å gjøre, men det blir med snakket for hun tar ikke noe særlig initiativ selv, så da er det jeg som mor som må hjelpe henne hvis ting skal bli gjort.

Jenta har snakket mye om at hun ønsker å gi mormoren den perfekte hagenisse til 80 årsdagen, da mormoren elsker å pynte plenen med figurer.

Jeg sagt at jenta må sjekke hagesenteret, gå innom en blomsterbutikk, sjekke på Finn, på temu o.l, men det skjer ikke. Hver gang hun eller jeg nevner hagenissen, så sier hun at hun skal finne en gave som mormoren blir veldig glad for, men det ender opp med at det er jeg som må lete etter hagenisser både på nettet og i butikker. 

Det eneste hun gjør med glød og iver å sminke og pynte seg. Er dette vanlig?

Hun er vår første tenåring.

Anonymkode: 66e25...7ec

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke uvanlig ut... 

Er hun født sent på året?

Anonymkode: 9e85a...246

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ikke uvanlig ut... 

Når på året du er født, har da ikke noe å si for hvor tiltaksløs du er!

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo, de som er født i november og desember er litt mer tiltaksløse faktisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig gjenkjennelig ut. Vår fjortis var moden, reflektert og effektiv til hun fylte tretten. Siden har det vært stengt for ombygging...

Anonymkode: 63004...195

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, det er helt vanlig. Disse tenåringene er på sin peak med info i hodet og aner ikke hva de skal gjøre med halvparten. Blander du det godt inn med hormoner og andre ting så har du en forvirret vegglus=tenåring. Det er en fase og de fleste tenåringsmødre jeg kjenner har vært igjennom det. Ergo, en helt normal tenåring. Det du kan gjøre er å droppe den perfekte bursdagsgaven. Det er en lærdom. Dersom din datter ønsker det så får hun ordne opp i det selv eller la vær. 

Anonymkode: a6a06...c3a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. De blir normale igjen rundt 18-20.

Anonymkode: a9d64...ea1

• Liker 1
Skrevet

Gjelder tenåringsgutter også. Helt tiltaksløs. 

Tenåringsjenten er foreløpig ikke helt håpløs, men blir ikke overrasket om de blir like gale 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Høres ikke uvanlig ut... 

Nei, født i juni

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, født i juni

Ts

Min er født i september. Samme greia her...

Anonymkode: 968b0...0cc

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok fordi mange ungdom er vane med at vi ordner opp netopp som du gjør. Ikke kjøp den hagenissen for hun, vil hun gjøre noe spesielt for mormor så må hun gjøre det selv.

Anonymkode: 9ba3b...c9b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sitter hun mye med nesa i skjerm? Tik Tok m.m. skaper tiltaksløshet

Anonymkode: f8acc...ba7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymMisbruker skrev (17 minutter siden):

Gjelder tenåringsgutter også. Helt tiltaksløs. 

Tenåringsjenten er foreløpig ikke helt håpløs, men blir ikke overrasket om de blir like gale 

Ja🤣

Anonymkode: a6a06...c3a

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, de som er født i november og desember er litt mer tiltaksløse faktisk.

🤣

Jeg har bursdag i november, tviler på om noen ville kalt meg tiltaksløs.

Unge menneskers hjerne er ikke ferdig utviklet. De kan ha mange ideer, men det krever ofte en voksen hjerne (fullt utviklet) for å gennomføre ting de har tenkt på. Det er derfor vi samarbeider med våre unge.

Anonymkode: ed832...15b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange av dere klarte å realisere drømmene deres da dere var pur unge, uten noen hjelp fra voksne?

Hvor mange hadde ville planer som faktisk hadde livsrett, men som strandet fordi dere ikke hadde noen voksne som ikke lo av dere?

Anonymkode: ed832...15b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sitter hun mye med nesa i skjerm? Tik Tok m.m. skaper tiltaksløshet

Anonymkode: f8acc...ba7

Ja det gjør hun dessverre

Ts

Skrevet

Vet det sikkert ikke er lett, men slutt å legge til rette for henne, ikke kjøp gaver for henne, ikke gjør ting for henne som hun fint kan gjøre selv.

Høres sikkert dumt ut, men nevner det likevel, bruker hun veldig mye tid på tlf? Det er et undervurdert problem, eller dvs konsekvensene er undervurdert. Mange ungdommer, vokse og for den saks skyld "brenner" brenner av dopamin på tlf, alle appene er laget med det formålet, at man skal bruke mest mulig tid på dem. Det kan gi mangel eller forstyrrelser på dopamin systemet. Dopamin har veldig mye å si for motivasjonen og bevegelse og generell "drive"

Hvis du tenker det kan være noe i det så anbefaler jeg på det sterkeste denne episoden av Huberman, den er lang og kanskje litt tung, men veldig opplysende 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere beskriver dette som noe helt normalt, men da lurer jeg på hvorfor ikke dette også gjelder barn som har vært dyktige musikere i barndommen, og fortsetter å spille som unge og voksne; fungerer hjernen deres annerledes ...?

Mozart var også tenåring, men jeg tviler sterkt på at hjernen hans ble tom da han ble 14.

Derfor kan man kanskje spørre seg om denne fasen faktisk er noe som er naturlig, eller et resultat av dagens fordummende samfunn; når TikTok utgjør kjernen i ens fritid, sier det seg selv at dette påvirker hjernen på et annet vis enn når man spiller en sonate av Beethoven eller pugger matematikk på et høyere nivå.

Anonymkode: 0b33c...72a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere beskriver dette som noe helt normalt, men da lurer jeg på hvorfor ikke dette også gjelder barn som har vært dyktige musikere i barndommen, og fortsetter å spille som unge og voksne; fungerer hjernen deres annerledes ...?

Mozart var også tenåring, men jeg tviler sterkt på at hjernen hans ble tom da han ble 14.

Derfor kan man kanskje spørre seg om denne fasen faktisk er noe som er naturlig, eller et resultat av dagens fordummende samfunn; når TikTok utgjør kjernen i ens fritid, sier det seg selv at dette påvirker hjernen på et annet vis enn når man spiller en sonate av Beethoven eller pugger matematikk på et høyere nivå.

Det er helt garantert mye fordummende innhold både på TikTok og sosiale medier generelt, men det er ikke selve innholdet som er skadelig, det er måten appene lages på, der målet er å stimulere (for)brukerene til å bruke mest mulig tid på skjermen.

Scrolling på tlf, om det er nyheter, LinkedIn eller Facebook gir forstyrrelser i dopamin systemet som kan sammenlignes med kokain. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Menchit skrev (5 minutter siden):

Det er helt garantert mye fordummende innhold både på TikTok og sosiale medier generelt, men det er ikke selve innholdet som er skadelig, det er måten appene lages på, der målet er å stimulere (for)brukerene til å bruke mest mulig tid på skjermen.

Scrolling på tlf, om det er nyheter, LinkedIn eller Facebook gir forstyrrelser i dopamin systemet som kan sammenlignes med kokain. 

Når man ser på hva man hadde å tilby tenåringsjenter i for eksempel 1980-årene, var ikke dette laget for å like vanedannende som sosiale medier, men heller var det ikke utpreget intellektuelt; man hadde hesteblader, eller blader som Starlet eller Romantikk, MTV på TV, interesse for sminke, mote og naturligvis gutter - og selv om datidens tenåringer ikke var genier, var de ikke direkte dumme; kunnskapen som ble drillet inn gjennom pugging i baneskolen, satt fortsatt, og en gjennomsnittlig ungdoms evne til hoderegning i matte eller bruk av korrekt grammatikk i norsk, var langt bedre den gang enn hos dagens unge.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...