Gå til innhold

Flytte til "gokk" eller mer i huslån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plassere denne i familie og barn, da mye av valget omhandler hvordan barna vil få det. 

Vi må flytte pga liten plass. Vi vurdere å flytte til et nytt sted lengre unna. Her kan vi få mye for pengene og bli gjeldsfri om noen år. Men vi må starte på nytt. Ny skole for bana, Nytt miljø, alt må startes på nytt. 

Eller flytte i samme omtåde og øke huslån med et par mill. Vi Kan klare det, men blir noen tøffe år. 

Hva ville du valgt? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
kaleidoskop skrev (1 time siden):

Plassere denne i familie og barn, da mye av valget omhandler hvordan barna vil få det. 

Vi må flytte pga liten plass. Vi vurdere å flytte til et nytt sted lengre unna. Her kan vi få mye for pengene og bli gjeldsfri om noen år. Men vi må starte på nytt. Ny skole for bana, Nytt miljø, alt må startes på nytt. 

Eller flytte i samme omtåde og øke huslån med et par mill. Vi Kan klare det, men blir noen tøffe år. 

Hva ville du valgt? 

Spørs hvor gamle barna er. Er de ganske små enda så ville jeg forsøkt å flytte til et billigere sted. Men igjen det spørs jo hvordan dere vil potensielt trives på et nytt sted. Hvilket servicetilbud plassen har, hvor langt det er til større byer, kollektivtransport (om det skulle være relevant). Jeg kan vurdere å flytte et annet sted i fremtiden om det er en by hvor det er enkelt for begge oss å finne jobber, nok å gjøre på fritiden og et godt miljø generelt for barn, unge og voksne. Vi har det selv ganske trangt for tiden (eller mest jeg som tjener minst) , høyt boliglån men for oss var det verdt det. 

Anonymkode: 0bc13...924

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

16 år.Er det greit å flytte til nytt sted da? 

Anonymkode: a93e5...f3e

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

16 år.Er det greit å flytte til nytt sted da? 

16 år? 

Barna går i småtrinn på barneskolen. 

Skrevet

Jeg ville ofret mye for å bli værende på et sted vi trives og hvor barna allerede går på skole og har vennene sine så for min del ville svaret vært å bli værende selv om det betyr mer i huslån forutsatt at det er noe vi kunne taklet uten å bekymre oss for økonomien. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet med familien min til 'gokk'. Beste valget vi har tatt! Barna var 7 og 9 , gikk greit å komme inn i nytt miljø og ny skole. Nå er vi så godt som gjeldfrie, og nyter godt av det økonomisk. Barna trivdes veldig godt utenfor byen, og vi har bare 20 min til jobben. Elsket det nye livet vårt 😊 Nå er ungene på tur ut av redet da, og vi har vurdert å flytte tilbake til byen, men trives for godt med litt rom rundt oss - så vi blir😊😊

Anonymkode: 46758...ef7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Når barna går på småtrinnet i barneskolen, og om dere lett får jobb og tror dere kan trives med å bo mer landlig til så er det helt greit å flytte.

Om barna derimot var rundt ungdomsskolealder og trivdes godt og har gode venner, da ville jeg ikke anbefalt noen flytting.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det greit å flytte når barna er ferdig på ungdomskolen? 

Skrevet
kaleidoskop skrev (4 timer siden):

Hva ville du valgt? 

Spørsmålet du må stille deg er: hvor er nettverket mitt? 

Det er nettverk som er det viktigste.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er det greit å flytte når barna er ferdig på ungdomskolen? 

Egentlig ikke, det er nå vi trenger mere plass. Ikke når det nær seg for at barna skal flytte ut

Skrevet
7 hours ago, lajlaj said:

Vi har lite nettverk. Men barna går på skole. Så de har jo venner. Men tenker jo yngre de er, jo lettere for dem å skaffe nye venner. 

Men drt er jo det skumle, man vet jo ikke hvor mange barn som vil være i nytt nabolag

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
kaleidoskop skrev (5 timer siden):

Vi har lite nettverk. Men barna går på skole. Så de har jo venner. Men tenker jo yngre de er, jo lettere for dem å skaffe nye venner. 

Men drt er jo det skumle, man vet jo ikke hvor mange barn som vil være i nytt nabolag

Det handler ikke om barnas nettverk, men dere som voksne må føle dere også lever i en sammenheng, at dere føler dere som en del av et fellesskap. Ellers vil ikke dere trives heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å flytte mer landelig. Hadde valgt det samme 10 av 10 ganger.

Barna hadde nye venner omtrent samme dag. Barn er tilpasningsdyktige. Kan ofte bli vanskligere jo større de er.

Anonymkode: 84154...890

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt boende i samme område hvis vi var fornøyde med skole lærere og kompiser til barna. Hvis alle de tre er på plass så er det dumt å risikere å få noe dårligere. Men hvis det er forbedringspotensial på et av disse områdene så hadde jeg flyttet. Selvfølgelig, hvis vi klarte det økonomiske me då bli boende, men hadde ikke flyttet for mer luksus, så lenge alt annet var bra .

Anonymkode: 6a8ae...945

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det kommer an på alderen til barna, om de fremdeles går på barneskolen så er det nok lettere for dem å tilpasse seg nå, kan bli tøffere når de kommer i ungdomsskolealder, vanskelig å starte på ny ungdomsskole hvor det er etablerte klikker og gjenger fra barneskolen. 

Anonymkode: fe8cb...67f

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor landlig, hadde ikke valgt noe annet. Vi har bedre råd enn mange andre med det lille huslånet vårt. Noen i nærmeste familie bor i større by, de har da en treroms leilighet i en firemannsbolig. 60 kvm med to barn, de to barna av hvert kjønn må dele rom og de må gjennom foreldrene sitt rom for komme til dette rommet. Ute må de dele mange leker med andre barn i samme bygg. Deres bolig er dyrere enn vår bolig.

Vår bolig, enebolig 120 kvm, 4 soverom, to bad, eget vaskerom. 20 kvm veranda, stor uteplass, garasje og veldig barnevennlig. Det er barnehage, barneskole, ungdomskole, legekontor og butikk innenfor 5 min kjøring. Det er mulig å sykle til de fleste på barnas alder. Vår bolig kostet 1.4 mill. Jeg og samboer bruker 20 min hver vei til jobb. 

Anonymkode: 44b8a...b68

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn, men kommer med innspill til det å flytte ut. Hvis dere også bytter jobber, ville jeg gjort det. Hvis jobbene er på samme sted, ville jeg ikke gjort det. Jeg har lengre reisevei, og det tar mye tid og krefter. I teorien bruker jeg 30 min med bil, i rushen kan jeg bruke opptil 2 timer. Jeg tilpasser så godt jeg kan, men vurderer å flytte tilbake til byen eller finne en annen jobb. 

Anonymkode: cc340...d5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
kaleidoskop skrev (16 timer siden):

16 år? 

Barna går i småtrinn på barneskolen. 

Her syntes jeg du bør snakke med ungdommen. Det kommer jo an på hvilket nettverk det har der dere bor. Samme med VGS skole, avstand og andre fasiliteter. 

Når de begynner på VGS så kommer de jo ofte med mange nye mennesker, men ofte en trygghet i å kjenne andre.

Vi flyttet til nytt sted, med barn på 12 og 14. Det gikk kjempebra,de kom fort inn i miljø og fikk venner raskt

Anonymkode: d5a2f...75d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (13 timer siden):

Nettverk kan man skaffe seg på nytt. Ingen problemer det. Vi flyttet ut av byen. Og trives veldig godt med det. Når jeg er på besøk til mine venner i byen så kjenner jeg hvor godt jeg har det. Stort hus og nesten ikke noe lån igjen. Mye rom rundt meg og får til å puste. Nettverk klarer man å skaffe seg bare man er åpen for det. Har mye flotte folk rundt meg her

Anonymkode: 2f999...52d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo nesten bare veie for/imot. Det er mange hensyn å ta. Jeg tenker at livet blir mer behagelig og variert både for store og små om økonomien er romslig. Hvis barna er sosiale og oppegående, så får de seg helt sikkert nye venner raskt. 

Anonymkode: 54e12...a95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...