Gå til innhold

Noen som kan sparing i fond her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne begynne å spare for datteren min i mitt navn , men jeg aner ikke hva jeg driver med. Jeg har forstått at jeg bør velge indeksfond, men det er jo en million å velge i?!

Hva betyr alle disse tallene? Skal jeg velge én med høye tall eller lave tall? 

Hjelp meg :spokelse:

Screenshot_20240524_154642_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 92173...e76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er ett "vanlig" indeksfond du sikter til, er det KLP Aksjeglobal Indeks P du bør velge av de.

Det første, er ett norsk fond, som da består av norske aksjer. Nummer to er nordiske aksjer. Nummer tre er valutasikret.

Anonymkode: 9fa35...f39

AnonymBruker
Skrevet

Globalindeks favner bredere, så sånn sett er verdiene mer spredt. Selv om det ofte består av 60% US aksjer.

Gjest Bromance
Skrevet

Jo lavere tall på risiko jo lavere er risikoen. Du bør altså fortrinnsvis ta de indeksfond med 5 i risiko fremfor de med 6 i risiko.

Jeg har valgt 6 forskjellige indeksfond fra KLP, øker kanskje med 1 til etterhvert.

Aksjeverden og aksjeglobal er gode  valg 😊

AnonymBruker
Skrevet

Takk skal dere ha :juhu:

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk skal dere ha :juhu:

Anbefaler pengesnakk på instagram, der får du mye tips. Kan også anbefale Moneypenny Norge på face.

Skjønner ikke helt hvorfor en skal ha mange fond i klp? Jeg har fordelt det på forskjellige typer. Har ett i klp og ett i dnb global indeks. 

Anonymkode: 6bb1d...e35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler pengesnakk på instagram, der får du mye tips. Kan også anbefale Moneypenny Norge på face.

Skjønner ikke helt hvorfor en skal ha mange fond i klp? Jeg har fordelt det på forskjellige typer. Har ett i klp og ett i dnb global indeks. 

Jeg forstod det ikke slik at TS ønsket flere fond, men heller hvilket av de hun burde velge? Enig at ett globalindeks holder.

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenkte kanskje på meg du da? Det er forskjellig referanseindeks på fondene som jeg har i KLP, hvis du har aksjeglobal i KLP og  DNB global så følger de vel samme område og det hadde vært nok med 1 av de?

Flere fond med forskjellig referanseindeks bidrar til å redusere risikoen.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde spre det mest mulig.

Kjøp globalt indeksfond, her er det bare å velge det med lavest avgifter, som er KRON indeksfond, alle disse fondene er stort sett prikk like.

For deg ville jeg gjort noe slik

70% i ett globalt indeksfond

Så ville jeg fordelt resten på andre fond, kanskje bransjefond som DNB teknologi, Europa indeks, dnb india osv, det er ikke farlig å prøve seg frem, men i utgangspunktet så minsker risikoen jo bredere du sprer pengene dine, altså over forskjellige sektorer, land  osv.

Det er dritt å sitte i indeksfond om indeksen går nedover, da vil ett aktivt forvaltet fond kunne gjøre det mye bedre, men historisk lønner indeksfond seg grunnet den lava kostnaden.

Jeg synes du skal gi totalt faen i å se på risiko, disse justeres etter hvor stor variasjon som historisk har skjedd i fondet, så om ett fond har gått opp mye på ett år så vil det få høyere risiko, det samme om det har gått mye ned eller mye opp og ned, om det er langsiktig du er ute etter så ville jeg ikke brydd meg mye om risiko.

Er du redd for risikoen fond inneberer då burde du heller vurdere fastrenteinnskudd i banken eller sette pengene i likviditetsfond/rentefond som har mye lavere risiko (unntatt høyrente/high yield fond) men disse kan du ikke handle på ASK, men rentefond har også lavere skatt, kun 22%.

Kombinasjonsfond kan være kjempeflott for slik sparing som du ser etter, men igjen om rentene utgjør for mye så får du det ikke på vanlig ASK.

Så skaff deg KRON, det er veldig enkelt :)

Her har du risikokart over fond så kan du velge hva du er komfortabel med.

image.png.6adcf435171a9bd6f9c9e93512775344.png

Anonymkode: 57684...db3

Skrevet

Jeg har basert meg på et råd fra Hallgeir Kvadsheim og har mye i et globalt indeksfond som ikke er valutasikret. Hans tankegang er at siden han jobber i Norge  så sprer han risikoen ved å spare i andre land.

Jeg har noe i Norden også pluss rentefond.

Hvis du gjør det enkelt og tar 50% i Norden Indeks og 50% i global indeks (uten valutasikring) så tror jeg ingen kan si du gjør noe feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...