Gå til innhold

Sydenferie med barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal på sydenferie i 2 uker i sommer, og det er første gang vi reiser med barn. Vi planlegger å smøre ungene med faktor 50 og 30, men samboeren min mener også at vi skal kjøpe uv-gensere til dem. Ungene er 8 og 9 år, og jeg ser for meg at de kommer til å nekte å bruke dette. 

Er det vanlig at unger i den alderen bruker uv-klær på sydenferie, eller går det fint uten så lenge man er nøye med solkrem og skygge?

Anonymkode: 55631...9ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde ett år i USA med barn 4-7 trinn og ungene var såå glade for at de hadde uvklær, dvs uv t-skjorte samt datteren hadde tredelt badetøy bikini pluss langarmet overdel. Det var så deilig å slippe å smøre hele tiden, De har brukt det både i Syden og i Norge etterpå.

Anonymkode: f4503...011

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barna bader mye så kan det være lurt med mer enn bare solkrem :) Hvorfor tror du barna ikke vil bruke det? Det kommer vel litt an på hvordan du legger det frem. Det er jo bare å si at det er badetøy som beskytter mot solen. De skal vel bare ha det på stranda og i bassenget isåfall ikke når dere skal ut og spise osv.

Anonymkode: 0bc39...a5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ser skikkelig teit ut med uv-klær. Smør med solkrem og ta pauser i skyggen. Husk solhatt.

Anonymkode: 2cba1...1a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det ser skikkelig teit ut med uv-klær. Smør med solkrem og ta pauser i skyggen. Husk solhatt.

Ser teit ut fordi DU ikke er vant til det. Andre steder bruker ALLE det. Tror min mann veldig gjerne skulle hatt uvklær når han var liten og naboen dro med sin sønn og min mann på stranda og glemte å smøre.. Skikkelig «fine» blemmer på skuldrene ble det som ga arr for livet..

Anonymkode: f4503...011

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer an på barnas hudtype. Og at eller er det viktigste å dekke litt med lette, luftige klær, ta pause fra sola midt på dagen, og å oppholde seg en del i skyggen. 

Barna mine er ikke noe glade i UV-klær, og velger heller å være i skyggen med solkrem enn i sola i UV-drakt. Men 7-åringen har arvet min hudtype, og blir veldig lett solbrent, så det hadde absolutt ikke vært dumt eller rart å bruke. Det andre barnet er lik faren sin i huden, og det skal nok veldig mye til før hun blir solbrent. Så til henne tenker jeg UV-drakt er unødvendig så lenge vi smører henne godt. 

Anonymkode: c2c22...981

Skrevet

Tok med mine i fjor, var 7 og 9 år. 
husk masse solkrem, caps og drikkeflaske. Mas på de om drikke. 
Ta gjerne med sånn badeleker fra Norge ofte billigere her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er rett holdning å lære barn; fordi noe ser teit ut skal man velge det som er mindre teit...selvom dette også kan få verre konsekvenser?

Så når ungen blir 15 år og ikke vil bruke vintersko og vinterbukse på klassetur i -10 grader fordi det er teit å bruke, så er det helt i orden? 

Ikke rart ungdommen idag blir som de blir hvis foreldre har slike holdninger

Anonymkode: 2664e...452

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg merker jeg blir veldig fascinert over at en voksen person går rundt og ser på barn og tenker at de ser teite ut. Altså uannsett hva barn har på seg så har jeg ALDRI tenkt noe i nærheten av "det ser teit ut".

Eller er du kanskje ikke voksen men sånn 13 år?

Anonymkode: 0bc39...a5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 17.49):

Vi skal på sydenferie i 2 uker i sommer, og det er første gang vi reiser med barn. Vi planlegger å smøre ungene med faktor 50 og 30, men samboeren min mener også at vi skal kjøpe uv-gensere til dem. Ungene er 8 og 9 år, og jeg ser for meg at de kommer til å nekte å bruke dette. 

Er det vanlig at unger i den alderen bruker uv-klær på sydenferie, eller går det fint uten så lenge man er nøye med solkrem og skygge?

Anonymkode: 55631...9ac

Aldri brukt det, vært med barna på tur fra 9mnd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på tur med flere familier, min datter brukte aldri UV klær, men hun var ikke i syden før hun var 6 år, og hun har hud som tåler solen godt. Andre familier har brukt UV klær på de minste, men ikke når de er over 6 år ca, vet ikke om det er barna selv som ikke vil eller om de da er enklere å få til å forstå at de må smøres oftere, være i skyggen osv. Så jeg er tilbøyelig til å tenke at det ikke er nødvendig med UVklær da.

Anonymkode: 80914...3ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 22.30):

Jeg synes det ser skikkelig teit ut med solbriller.

Jeg synes det ser skikkelig teit ut med sykkelhjelm.

Jeg synes det ser skikkelig teit ut med flytevest.

Jeg synes det ser skikkelig teit ut med bilbelte.

🤷

Anonymkode: e08e5...26c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...