Gå til innhold

Er det en greie med DPS at de avslutter behandling for tidlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet hos psykolog i januar, og først nå har vi startet behandling. Jeg har nå fått oppgaver jeg skal gjøre hjemme med tanke på angsten. Samtidig sa psykologen at han ser for seg at vi kan ha 3 samtaler til og avslutte behandlingen. Jeg føler egentlig at jeg sakte men sikkert blir kastet ut og at de ser meg på som frisk. Selv når jeg har fortalt at jeg ligger dagevis etter å ha vært på sosiale eventer osv. At jeg sliter med utmattelse oppi denne angsten. Legen har sagt til meg nylig at jeg ikke kommer til å bli utskrevet på en stund fordi det vil ta tid. Noe magefølelsen min også sier. Jeg er redd dps vil avslutte for tidlig. Er det en greie de holder på med?

Anonymkode: 83fea...94f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke uvanlig at de haster med å avslutte, da de er avhengig av å frigjøre plass for andre som venter. Har du sagt til behandleren din at du ikke føler deg frisk eller klar for å avslutte? 

Anonymkode: 8bece...2b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke uvanlig at de haster med å avslutte, da de er avhengig av å frigjøre plass for andre som venter. Har du sagt til behandleren din at du ikke føler deg frisk eller klar for å avslutte? 

Anonymkode: 8bece...2b1

Jeg kommer til å si det neste gang. Jeg ble bare satt ut da han sa det, og har trengt å prosessere det. Jeg reagerte først etter samtalen. Jeg trenger litt tid på å fordøye ting. Men syntes det bare var rart at han sa det i det behandlingen skulle starte for alvor. Og jeg føler meg langt i fra frisk til at 3 samtaler skal fikse det at jeg kan stå på egne bein igjen. ts

• Liker 1
Skrevet

DPS vil kaste deg ut så fort de har lært deg triksene på å håndtere angsten på egenhånd. De setter seg ikke inn i roten for angsten etter min egen erfaring. DPS har veldig lange køer som du sikkert har opplevd, og ønsker å komme seg gjennom behandlingen så fort så mulig for å få behandlet flere. Har vært til utredning to ganger med 8-10 samtaler per utredning. Hadde problemer med angst opp til et år etter siste behandling. 

Men om du sier at du ikke føler du har blitt bedre, så skal du i prinsippet få flere timer, ville ihvertfall anbefalt å ta det opp med psykologen. 

• Liker 3
Skrevet

Dps har så stort trykk at de blir mer eller mindre tvunget til å avslutte pasienter for tidlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler det varierer veldig fra pasient til pasient og hvilken by man bor i. Diagnose har sikkert også noe å si på hvor lang behandlingstid man får. Men jeg ser en økende trend, særlig etter innføring av pakkeforløp, med altfor korte terapiløp, og pasienter som blir "kastet ut" på et sårbart tidspunkt i terapien. Dette er etter min mening å skape svingdørspasienter. 

Jeg har vært veldig heldig, og har gått mange år i terapi på DPS med time 1-3 ganger i uken. Av og til kan jeg kjenne på en slags dårlig samvittighet overfor de som er mindre heldige enn meg..

Anonymkode: 59c30...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det i fjor. De avsluttet behandlingen siden jeg opplevde bedring, men jeg var absolutt ikke klar for å avslutte. De har et voldsomt trykk og mange som venter, men litt dumt å avslutte pasienter for tidlig allikevel. Det løser ikke akkurat problemet.

Jeg ble anbefalt å søke hjelp hos privat psykolog med helfo-avtale om jeg trengte mer hjelp fordi de ikke hadde kapasitet til å hjelpe meg mer.

I hvert fall opplevde jeg forverring kort tid etter og gikk til legen for å bli henvist på nytt. Jeg var utrolig heldig og fikk plass hos en som hadde startet opp nylig og derfor hadde kort ventetid. De andre psykologene på den listen hadde også lang ventetid, minimum ett års ventetid.

Anonymkode: 0edc6...41e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser pakkeforløp nevnes som en årsak til korte forløp. Jeg vil påstå at pakkeforløp skal være en kvalitetssikring for de som går i behandling (men misforstås ofte også i helsetjenesten). F.eks sier jo forløpet at behandler har en frist på å utrede iløpet av 6 uker (6 uker kan legges til ved behov for ekstra utredning). Dersom dere begynte forløpet i januar, skulle jo potensielt utredningen ha vært ferdig i løpet av/slutten av februar - hva har timene mellom februar til nå vært brukt på? Har det ikke vært noen form for behandling til nå? Har dere laget en behandlingsplan? I tillegg skal forløpet evalueres 6 uker etter utredning og deretter hver 12. uke, og da hvor man ser på målsettinger, symptomtrykk etc. Ut fra evalueringene hvor pasient selv skal medvirke skal man jo vurdere om behandling skal fortsette eller ikke. Psykolog skal og helst bruke kartleggingsverktøy under evalueringene for å kunne vurdere symptomtrykket - noen av de kartleggingene har du kanskje allerede fylt ut under utredning og da kan man sammenligne resultatet. Tror jeg ville bedt om en formell evaluering som journalføres hvor du får med grad av symptomtrykk og behov for behandling. Vanskelig å forsvare avslutning av behandling dersom symptomtrykket fremdeles er høyt.

Anonymkode: b5e43...265

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser pakkeforløp nevnes som en årsak til korte forløp. Jeg vil påstå at pakkeforløp skal være en kvalitetssikring for de som går i behandling (men misforstås ofte også i helsetjenesten). F.eks sier jo forløpet at behandler har en frist på å utrede iløpet av 6 uker (6 uker kan legges til ved behov for ekstra utredning). Dersom dere begynte forløpet i januar, skulle jo potensielt utredningen ha vært ferdig i løpet av/slutten av februar - hva har timene mellom februar til nå vært brukt på? Har det ikke vært noen form for behandling til nå? Har dere laget en behandlingsplan? I tillegg skal forløpet evalueres 6 uker etter utredning og deretter hver 12. uke, og da hvor man ser på målsettinger, symptomtrykk etc. Ut fra evalueringene hvor pasient selv skal medvirke skal man jo vurdere om behandling skal fortsette eller ikke. Psykolog skal og helst bruke kartleggingsverktøy under evalueringene for å kunne vurdere symptomtrykket - noen av de kartleggingene har du kanskje allerede fylt ut under utredning og da kan man sammenligne resultatet. Tror jeg ville bedt om en formell evaluering som journalføres hvor du får med grad av symptomtrykk og behov for behandling. Vanskelig å forsvare avslutning av behandling dersom symptomtrykket fremdeles er høyt.

Pakkeforløp fungerer ikke, etter min mening, for behandling av psykiske tilstander. Hvertfall de som er mer komplekse. Flere behandlere jeg har hatt har sagt dette selv, inkludert en overlege på DPS. Behandlingen følger ikke et forløp som du skisserer, det vil komme i veien for selve behandlingen ved komplekse behandlingsprosesser. Pakkeforløpet er mer en byråkratøvelse enn noe som har reell verdi for pasienten.

Anonymkode: 11b85...a76

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke meningen du skal gå helt til du er uten plager, mange som tror det. Du får timer til du har fått de verktøyene du må bruke i hverdagen for å gjøre deg selv bedre, på lik linje med at man får øvelser fra fysioterapeut etter å ha byttet hofte og så må trene hjemme. 

Anonymkode: 18309...3be

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke meningen du skal gå helt til du er uten plager, mange som tror det. Du får timer til du har fått de verktøyene du må bruke i hverdagen for å gjøre deg selv bedre, på lik linje med at man får øvelser fra fysioterapeut etter å ha byttet hofte og så må trene hjemme. 

Hos fysio blir man fulgt opp lengre enn det, man får øvelser og timer for å sjekke at fremgangen kommer. Samboer har time en gang i mnd og fysio vil ikke slippe taket i han før foten fungerer helt optimalt etter operasjon i november.

Anonymkode: 27c7e...2b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hos fysio blir man fulgt opp lengre enn det, man får øvelser og timer for å sjekke at fremgangen kommer. Samboer har time en gang i mnd og fysio vil ikke slippe taket i han før foten fungerer helt optimalt etter operasjon i november.

Anonymkode: 27c7e...2b5

Men det er faktisk ikke det som er vanlig. Som regel er det øvelser, oppfølging i et par uker og så klar deg selv. Vil du har mer fysio så må du betale på egen hånd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pakkeforløp fungerer ikke, etter min mening, for behandling av psykiske tilstander. Hvertfall de som er mer komplekse. Flere behandlere jeg har hatt har sagt dette selv, inkludert en overlege på DPS. Behandlingen følger ikke et forløp som du skisserer, det vil komme i veien for selve behandlingen ved komplekse behandlingsprosesser. Pakkeforløpet er mer en byråkratøvelse enn noe som har reell verdi for pasienten.

Pakkeforløp skal jo være veiledende og en kvalitetssikring av behandlingen. Tenker at dersom behandlere ser på pakkeforløp som et hinder så bruker man det feil. For alt som normalt gjøres i et behandlingsforløp skal være en del av et pakkeforløp. Det skal ikke forkorte behandlingen, men involvere pasienten i større grad og sikre at man involverer nødvendige samarbeidspartnere. Man har rett på å bli utredet og få en diagnose innen rimelig tid. Man skal og få være deltakende i evaluering av sin egen behandling slik at man vet om man er på rett vei. Har snakket med altfor mange pasienter hvor de har gått lenge i behandling uten å vite hva som behandles eller som sier at metodene deres behandler benytter ikke passer for dem, men behandler kjører på. Tenker det er desto viktigere i komplekse forløp hvor man da er avhengig av å jobbe mer «sirkulært» hvor ting muligens dukker opp underveis og man må endre mål og retning i behandling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men det er faktisk ikke det som er vanlig. Som regel er det øvelser, oppfølging i et par uker og så klar deg selv. Vil du har mer fysio så må du betale på egen hånd.

Kommer helt an på problemet. Jeg gikk i over et år, og det var jeg som avsluttet. Hadde en alvorlig skade i foten. Gikk til rehabiliteringsteamet i kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pakkeforløp skal jo være veiledende og en kvalitetssikring av behandlingen. Tenker at dersom behandlere ser på pakkeforløp som et hinder så bruker man det feil. For alt som normalt gjøres i et behandlingsforløp skal være en del av et pakkeforløp. Det skal ikke forkorte behandlingen, men involvere pasienten i større grad og sikre at man involverer nødvendige samarbeidspartnere. Man har rett på å bli utredet og få en diagnose innen rimelig tid. Man skal og få være deltakende i evaluering av sin egen behandling slik at man vet om man er på rett vei. Har snakket med altfor mange pasienter hvor de har gått lenge i behandling uten å vite hva som behandles eller som sier at metodene deres behandler benytter ikke passer for dem, men behandler kjører på. Tenker det er desto viktigere i komplekse forløp hvor man da er avhengig av å jobbe mer «sirkulært» hvor ting muligens dukker opp underveis og man må endre mål og retning i behandling. 

Jeg er ikke enig i at pakkeforløp inviterer til det du beskriver. Det blir mer skjematisk, det blir evaluering på gitte punkt for å dokumentere og følge pakkeforløpet. Og all erfaring viser at det forkorter behandling og gjør det lettere å avslutte når man har gått gjennom punktene. Jeg er enig i at pasient og behandler sammen skal snakke om behandlingen og hva som fungerer/ikke fungerer og justere kurs utifra det, men jeg er ikke enig i at pakkeforløp er riktig insentiv for å oppnå det.

AnonymBruker
Skrevet

Syns dps skyter seg selv i foten. De vil frigjøre plass og derfor avslutter folk for tidlig, men samtidig kan det også være å ha gitt seg selv mer og større oppgaver til en senere tid. De frigjorde seg for arbeid en kortvarig stund.

Syns dps bør bli flinkere si at "nå tar vi ikke ikke flere" for øyeblikket og heller fokusere gi full hjelp til dem som er i det systemet.

Noe annet jeg så på psykolog.i.nord sin instagram var pasienter hun ofte ser er gjentakende. Hun hadde listet opp 3 punktet:

1) en trygg og god oppvekst

2) et godt vennenetverk av venner som stiller opp

3) mestringsfølelse i skole/jobb

Sørger man for å fylle igjen punkt 1,2,3 trenger vi ikke flere psykologer fordi det er bedre å te ke på pu kt 1,2,3 da mange ikke hadde blitt psykisk syke hadde de hadd disse punktene i orden.

Videoen er her (les teksten under på videoen):

https://www.instagram.com/reel/C7U4BMMK20w/?igsh=MXNsYzQ3ZTN2aWJjdg==

Screenshot_20240525_112236_Instagram.jpg

Anonymkode: cb108...66a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Til nå har vi kartelagt problemene mine og oppvekst. Vi har ikke laget en behandlingsplan før nå. Med det mener jeg de oppgavene jeg skal gjøre også evaluere neste gang sikkert, også snakke videre. Jeg kan også nevne at jeg står i en tøff prosess ved å anmelde en fyr som har gjort meg vondt for ikke veldig lenge siden. Og jeg har vært veldig på at jeg helst vil glemme det. Noe psykologen har respekt for. Men egentlig tror jeg ikke det er så lurt (etter å ha snakket med legen). Jeg vil jo glemme dette fordi det gjør vondt, å snakke om pga. skam og skyld og alt som hører med. Men dette er noe jeg må grave opp igjen ved anmeldese, og dette vet psykologen. Da jeg tar opp symptomtrykk angående det også, så sier han "Men du sa sist du ville glemme det". Selvom jeg sier en ting, at jeg vil glemme det. (fordi det er ekstremt vanskelig å snakke om" Så kan jeg trenge psykologen i prosessen med å anmelde. Så jeg føler på et viss at jeg ikke blir tatt på alvor. Fordi jeg skulle jo ønske at noen bare kunne tatt tak også, selvom jeg vet ansvaret ligger 100% på meg. Selvom jeg sier jeg vil glemme det, så betyr ikke det at jeg ikke trenger å lufte ut om det, og jobbe med det smått. Så føler meg også kanskje litt avvist. Og til dels kasta ut av døra, da han sa det. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skjønner jeg jo. Men man tar ikke av gipsen før den er grodd heller. Når man tar av gipsen, så kan man bygge seg gradvis opp igjen selv, og kjenne litt etter når man kan begynne å belaste foten. 

Jeg er ikke klar for å stå helt på mine egne ben selv enda. Noe som sagt min lege er veldig enig i. Jeg trenger noen å kunne lene meg litt på tiden fremover og sakte men sikkert slippe taket, men jeg er langt i fra der. Angsten min er fortsatt høy. Jeg har aldri ligget så lenge som jeg gjør etter å ha vært litt sosial. Dette er noe helt nytt, så jeg har ikke blitt noe bedre siden januar etter jeg startet. Så at 3 samtaler skal fikse at jeg kan stå på egne bein, tror jeg er å ha litt høye forventninger. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til nå har vi kartelagt problemene mine og oppvekst. Vi har ikke laget en behandlingsplan før nå. Med det mener jeg de oppgavene jeg skal gjøre også evaluere neste gang sikkert, også snakke videre. Jeg kan også nevne at jeg står i en tøff prosess ved å anmelde en fyr som har gjort meg vondt for ikke veldig lenge siden. Og jeg har vært veldig på at jeg helst vil glemme det. Noe psykologen har respekt for. Men egentlig tror jeg ikke det er så lurt (etter å ha snakket med legen). Jeg vil jo glemme dette fordi det gjør vondt, å snakke om pga. skam og skyld og alt som hører med. Men dette er noe jeg må grave opp igjen ved anmeldese, og dette vet psykologen. Da jeg tar opp symptomtrykk angående det også, så sier han "Men du sa sist du ville glemme det". Selvom jeg sier en ting, at jeg vil glemme det. (fordi det er ekstremt vanskelig å snakke om" Så kan jeg trenge psykologen i prosessen med å anmelde. Så jeg føler på et viss at jeg ikke blir tatt på alvor. Fordi jeg skulle jo ønske at noen bare kunne tatt tak også, selvom jeg vet ansvaret ligger 100% på meg. Selvom jeg sier jeg vil glemme det, så betyr ikke det at jeg ikke trenger å lufte ut om det, og jobbe med det smått. Så føler meg også kanskje litt avvist. Og til dels kasta ut av døra, da han sa det. Ts

En anmeldesprosess og evt rettssak tar mange år. Det er dessverre ikke grunn til å få behandling hos dps. Det du snakker om å lufte ut om det er støttesamtaler ikke behandling. Snakk med behandler om det, men DPS har begrenset kapasitet og gjennomsnittlig behandlingstid her jeg går er 10-12 timer. Snakk med psykologen om det finnes andre tilbud lokalt som kan være aktuelle for deg dersom dere skal avslutte nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En anmeldesprosess og evt rettssak tar mange år. Det er dessverre ikke grunn til å få behandling hos dps. Det du snakker om å lufte ut om det er støttesamtaler ikke behandling. Snakk med behandler om det, men DPS har begrenset kapasitet og gjennomsnittlig behandlingstid her jeg går er 10-12 timer. Snakk med psykologen om det finnes andre tilbud lokalt som kan være aktuelle for deg dersom dere skal avslutte nå.

Det er jeg også fult klar over. Jeg ser ikke for meg at jeg skal være flere år hos dps. Men jeg så for meg kanskje ett år. Noe som er relativt vanlig. Og jeg sa ikke støttepartner, jeg mener behandling. Det er min måte å lene meg på noen. Å kunne få behandling til jeg ihvertfall kan stå på egne bein. Når jeg skal i gang med både jobb igjen og samtidig anmelde. Jeg snakker kun om en overgangsfase her, der jeg også kan få noe behandling i starten av disse prosessene. Og etter det kan man begynne å snakke om en avslutning. Sånn jeg ihvertfall har kommet meg inn i samfunnet igjen. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...