Gå til innhold

Hadde du fortsatt å bo i ett sameie hvor fellespengene blir prioritert helt feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner på en irritasjon. Betaler 6000 kr i måneden i fellesutgifter i ett borettslag .Ingen ting blir ordnet her. El bil lading er lovet men ingen ting skjer. I tillegg er det stort etterslep på vedlikehold. Men styret har planlagt nye garasjer selv om rør i blokka er fra 60 tallet og mange av beboerne har gammle slitne bad.

Det føles så håpløst ut å betale så mye hver mnd når  prioriteringer er helt på jordet.

Anonymkode: d4132...d1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå inn i styret og vær med å påvirke. 

Anonymkode: c8f88...b28

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå inn i styret og vær med å påvirke. 

Anonymkode: c8f88...b28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitter du i styret? Hva sier vedlikeholdsplanen? Nå er det også sånn at flertallet bestemmer på generalforsamling. 

Anonymkode: 19e57...90c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt meg noe annet sted å bo. Jeg har aldri bodd i leilighet og kommer aldri til å gjøre det heller. Sinnsykt å betale 6000.- i fellesutgifter hver mnd. 
Jeg skjønner ikke at folk orker å bo i en bikube som attpåtil har ett elendig styre.

Kjøp deg et hus hvor du bestemmer alt av vedlikehold og utgifter selv.

Anonymkode: b4ee1...86a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde kjøpt meg noe annet sted å bo. Jeg har aldri bodd i leilighet og kommer aldri til å gjøre det heller. Sinnsykt å betale 6000.- i fellesutgifter hver mnd. 
Jeg skjønner ikke at folk orker å bo i en bikube som attpåtil har ett elendig styre.

Ikke alle vil/kan jo på landet. 😂

Anonymkode: f511f...cd0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke alle vil/kan jo på landet. 😂

Anonymkode: f511f...cd0

Jeg vil bo på landet. Det blir nok hus etterhvert. Aldri vil jeg bo i leilighet igjen.Ja 6000 kr i mnd i husleie er mye. I tillegg har jeg lån oppå der.Dyrt å dårlig.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, skal flytte inn i et sameie nå snart 8000 i fellesutgifter. Pluss lånet som er 13500 pr mnd. Gruer meg til akkurat sånne irritasjoner , men skal prøve å få vært med i styret 🤪

Anonymkode: 3b58e...ca6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en liten gjeng nisser som har vedtatt at garasjer skal bygges. Det er over 100 boenheter her men svært få som møter opp på generalforsamling. Dette var bestemt før jeg flyttet inn. Det er helt skakkjørt her.Har aldri før bodd ett sted med så dårlig styring å vedlikehold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min erfaring er det de med minst kunnskap om borettslagets drift som mener styret forvalter pengene feil. 
Er borettslaget tilknytta OBOS får de både råd og veiledning derifra og uansett er det generalforsamlingen som egentlig styrer. Ikke styret.

Det med bad for eksempel er en gjennganger, borettslaget skal da ikke dekke badene til beboerne uansett, det skal beboerne selv sørge for. Om røropplegget burde taes derimot så er det en sak for generalforsamlingen. Her feks ville en haug høyrøstede sutrekopper ha totalrenovering av bad til flere hundre millioner, heldigvis ville generalforsamlingen ha rørfornying. Det sparte oss enorme summer og de som ville ha nye bad måtte pent ordne det selv uten å pålegge det på alle andre.

Garasjeanlegg kan i noen tilfeller dekkes i stor grad av ulike tilskudd, spesielt om man legger opp til elbillading så det kan forklare hvorfor de prioriterer som de gjør.

Anonymkode: 6b500...0db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I min erfaring er det de med minst kunnskap om borettslagets drift som mener styret forvalter pengene feil. 
Er borettslaget tilknytta OBOS får de både råd og veiledning derifra og uansett er det generalforsamlingen som egentlig styrer. Ikke styret.

Det med bad for eksempel er en gjennganger, borettslaget skal da ikke dekke badene til beboerne uansett, det skal beboerne selv sørge for. Om røropplegget burde taes derimot så er det en sak for generalforsamlingen. Her feks ville en haug høyrøstede sutrekopper ha totalrenovering av bad til flere hundre millioner, heldigvis ville generalforsamlingen ha rørfornying. Det sparte oss enorme summer og de som ville ha nye bad måtte pent ordne det selv uten å pålegge det på alle andre.

Garasjeanlegg kan i noen tilfeller dekkes i stor grad av ulike tilskudd, spesielt om man legger opp til elbillading så det kan forklare hvorfor de prioriterer som de gjør.

El bil lading blir montert ett annet sted enn garasjer. Det skulle vært på plass nå men det er bare forsinkelser. Vi med el bil har ingen steder å lade.De drar ut tiden.Vare rot.Garasjer er flere år frem i tid .

AnonymBruker
Skrevet

Badene er en sånn billig løsning når de ble pusset opp for 30 år siden så bare la de nye bad oppå det gamle🫤

Lufte anlegg er gammeldags å helt utdatert. Så en annen som solgte her.leiligheten ligger langt under andre i markedet.Takstmann skrev det foreligger ingen  vedlikeholdsplan av bad i borretslaget tg 2.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner på en irritasjon. Betaler 6000 kr i måneden i fellesutgifter i ett borettslag .Ingen ting blir ordnet her. El bil lading er lovet men ingen ting skjer. I tillegg er det stort etterslep på vedlikehold. Men styret har planlagt nye garasjer selv om rør i blokka er fra 60 tallet og mange av beboerne har gammle slitne bad.

Det føles så håpløst ut å betale så mye hver mnd når  prioriteringer er helt på jordet.

Du skriver sameie, men så borettslag, så skjønner ikke helt hva du mener. Veldig stor forskjell på regelverk for disse. 

Anonymkode: 8d26f...bd7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

El bil lading blir montert ett annet sted enn garasjer. Det skulle vært på plass nå men det er bare forsinkelser. Vi med el bil har ingen steder å lade.De drar ut tiden.Vare rot.Garasjer er flere år frem i tid .

Tilby å hjelpe til.

Si du kan ta jobben med å fikse laderne. 
Velge hva dere trenger. Sette av plassen. Lage underlag/beskrivelse. Sende ut anbud. Velge entreprenør. Bestille. Følge opp bygging. Og gå ferdigbefaring. 

Da kommer det nok opp så fort du vil. Hvis dere har satt av nok penger, selvfølgelig. 

Det høres jo ut som du er mer kvalifisert enn de i styret. Men det er jo dere beboere/sameiere som velger deres eget styre.

Du har i praksis to valg. Gjøre noe med saken der du er, eller selge og bo et annet sted.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Badene er en sånn billig løsning når de ble pusset opp for 30 år siden så bare la de nye bad oppå det gamle🫤

Lufte anlegg er gammeldags å helt utdatert. Så en annen som solgte her.leiligheten ligger langt under andre i markedet.Takstmann skrev det foreligger ingen  vedlikeholdsplan av bad i borretslaget tg 2.

TG2 på bad får nesten alle bad som er noen år gamle, så det er ikke uvanlig.  Vedlikeholdsplanen må vedtas generalforsamlingen og i mitt borettslag har det ikke blitt flertall for å pusse opp badene. Det er mange som har nyoppussede bad og de har stemt i mot. Nå utredes det om vi skal gå for en  "strømpeløsning " i rørene og de som da vil ha oppussing i tillegg, må betale det selv. 

Anonymkode: a4151...1ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det vanlige i dag er å fornye rør ved å legge strømpe i eksisterende rør. Da trenger ikke badene fornyes. 
og så lenge det ikke er planer om felles fornyelse av alle bad. (Noe vanlige folk ofte ikke ønsker, for da blir det samme løsning hos alle.) Så er det like greit å bare pusse opp badet selv. 
Innvendig vedlikehold er andelseiers ansvar. 
Og pusser dere opp alle bad, må det tas opp lån til det som må nedbetales over husleie, som da øker. 

Har du vært på generalforsamling og godkjent årets budsjett? Og har du sett på de siste års regnskap hva dere bruker felles penger på og hvilken økonomi dere har?

Kanskje de 6000kr dekker vedlikehold av fellesområder, vaktmester, trappevask, felleslån, oppvarming, Wifi, Kabel-TV, fellesvaskeri, snøbrøyting, kommunale avgifter, eiendomsskatt, og en del annet du ikke har tenkt på? 

6000kr i mnd er ikke SÅ ille i et borettslag, om det er en del inkludert i det. 

og igjen, det er generalforsamling (dvs andelseierne) som godkjenner budsjett og større utgifter. Du har alle muligheter til å få med deg flere og komme opp med et alternativt budsjett og en vedlikeholdsplan. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel en liten gjeng nisser som har vedtatt at garasjer skal bygges. Det er over 100 boenheter her men svært få som møter opp på generalforsamling. Dette var bestemt før jeg flyttet inn. Det er helt skakkjørt her.Har aldri før bodd ett sted med så dårlig styring å vedlikehold.

Slutt og klag, så lenge du ikke engasjerer deg i styret selv og gjør din del av innsatsen har du ikke rett til å sutre.

Anonymkode: 7e8a0...316

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Slutt og klag, så lenge du ikke engasjerer deg i styret selv og gjør din del av innsatsen har du ikke rett til å sutre.

Anonymkode: 7e8a0...316

Klart man kan klage

Anonymkode: 19cee...032

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg kjenner flere med leiligheter fra 60-tallet i Oslo, i borettslag tilknyttet Obos. Der har badene blitt pusset opp for noen år siden, med påfølgende økning i husleie. Valget har vært med noen standardløsninger, de som har ønsket andre løsninger har betalt mellomlegget direkte. 

Anonymkode: 9fffc...d12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er en sannhet med store modifikasjoner. Her hos oss er det hva som må vedlikeholdes som bestemmer hva vi vedlikeholder og hva kostnaden blir. Ikke hva vi vil gjøre og bruke av penger.

Og jeg hadde vært overlykkelig om den månedlige kostnaden hadde vært kr 6 000,- inkludert alt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...