Sneips Skrevet 24. mai 2024 #1 Skrevet 24. mai 2024 Vi har en litt nærgående nabo som følger med på alt vi gjør hvis vi er rundt inngangspartiet. Det er to søyler ned på siden mot henne med ca 2,5 meters avstand mellom. Ellers på huset er alt rekkverk av disse "nymotens" tynne spilene som er et rent herk å male på- og vi har maaaange meter av dritten. Ønsker ikke samme løsning mot nabo, men vil skjerme litt. Planen er å feste rustfrie øyeskruer med litt størrelse på, trekke kraftig tau i et fint mønster oppover til grei høyde også plante klatrende sommerblomster der. Trengs ikke noe på vinterstid når vi ikke er ute. Jeg har prøvd å lese meg frem til holdbar tau, men det sterkeste jeg ser er til å fortøye båter og i en lite skjønn blåfarge. Ønsker gjerne hvit/ naturfarget. Lurer på om noen har erfaring med lignende og kan anbefale noe som tåler å henge ute i mange år?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #2 Skrevet 25. mai 2024 Hva med noe sånt https://www.rusta.com/no/no/innsynsskjerming-p622512820201.aspx?_gl=1*1qb3dk5*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjwmMayBhDuARIsAM9HM8e0-vJjvITFYeepi2HGvJf9DT4ny1kkKSM8cpDOo92PlIXZc1XVj0AaAq__EALw_wcB Vi satte det riktignok opp mot et spilegjerde, men det har holdt i tre år nå. Anonymkode: 562f6...105 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #3 Skrevet 25. mai 2024 Vi har levegg med spiler. Men laget av terrassebord, så de er vedlikeholdsfrie. Så har jeg plantet et-par varianter av klatreplanter som stortrives der. Det finnes jo også uttrekkbare varianter, men føler det bare blir en mørk vegg. Anonymkode: 842d3...840
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #4 Skrevet 25. mai 2024 Bambus levegg? Den kan du rulle sammen når sommeren er slutt https://www.clasohlson.com/no/Levegg-i-bambus-på-rull,-170-x-200-cm/p/31-6194?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI45Kzz7yohgMVZmKRBR1-qAv1EAQYASABEgJBPvD_BwE Anonymkode: f405e...cbd
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #5 Skrevet 25. mai 2024 Jeg har brukt hamptråd ute som har holdt i 4-5 år så langt. Det kommer kanskje an på slitasje og hvor mye belastning det utsettes for, men jeg ville nok gått for noe slikt og heller tatt meg bryet med å tre oppigjen om noe ryker eller er utslitt. https://www.biltema.no/batutstyr/tau/jute--og-hamptau/ Anonymkode: b22c4...cbe 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Skrevet 25. mai 2024 Har dere plass til litt store plantekasser og lys/skyggeforholdene er riktige, så ville jeg også vurdert å hatt en klematis som "white summer snow" eller en kaprifol som klatrer på en obelisk eller et espalier, men kanskje jeg ser for meg noe helt annet enn dere har 😊 Anonymkode: b22c4...cbe
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #7 Skrevet 25. mai 2024 Hva med noe liknende dette? Anonymkode: 9c5ca...1a2 1
Fighter83 Skrevet 26. mai 2024 #8 Skrevet 26. mai 2024 Sneips skrev (På 24.5.2024 den 12.44): Vi har en litt nærgående nabo som følger med på alt vi gjør hvis vi er rundt inngangspartiet. Det er to søyler ned på siden mot henne med ca 2,5 meters avstand mellom. Ellers på huset er alt rekkverk av disse "nymotens" tynne spilene som er et rent herk å male på- og vi har maaaange meter av dritten. Ønsker ikke samme løsning mot nabo, men vil skjerme litt. Planen er å feste rustfrie øyeskruer med litt størrelse på, trekke kraftig tau i et fint mønster oppover til grei høyde også plante klatrende sommerblomster der. Trengs ikke noe på vinterstid når vi ikke er ute. Jeg har prøvd å lese meg frem til holdbar tau, men det sterkeste jeg ser er til å fortøye båter og i en lite skjønn blåfarge. Ønsker gjerne hvit/ naturfarget. Lurer på om noen har erfaring med lignende og kan anbefale noe som tåler å henge ute i mange år? Hadde kjøpt armeringsnett, satt opp dette og deretter plantet klatrehortensia m.fl klatreplantet som kan flette seg i hverandre og lage et flott fargespill og god lukt hele sommeren. 1
Sneips Skrevet 28. mai 2024 Forfatter #9 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 11.11): Hva med noe sånt https://www.rusta.com/no/no/innsynsskjerming-p622512820201.aspx?_gl=1*1qb3dk5*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjwmMayBhDuARIsAM9HM8e0-vJjvITFYeepi2HGvJf9DT4ny1kkKSM8cpDOo92PlIXZc1XVj0AaAq__EALw_wcB Vi satte det riktignok opp mot et spilegjerde, men det har holdt i tre år nå. Anonymkode: 562f6...105 AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 11.16): Vi har levegg med spiler. Men laget av terrassebord, så de er vedlikeholdsfrie. Så har jeg plantet et-par varianter av klatreplanter som stortrives der. Det finnes jo også uttrekkbare varianter, men føler det bare blir en mørk vegg. Anonymkode: 842d3...840 Vi har vurdert det, men pga generelt mye vegg/ spiler rundt på relativt liten tomt synes jeg det kan bli litt mye. Ellers takk for godt tips AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 11.21): Bambus levegg? Den kan du rulle sammen når sommeren er slutt https://www.clasohlson.com/no/Levegg-i-bambus-på-rull,-170-x-200-cm/p/31-6194?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI45Kzz7yohgMVZmKRBR1-qAv1EAQYASABEgJBPvD_BwE Anonymkode: f405e...cbd Den har jeg sett på sååå mange ganger 😂 har litt asiatisk stil i hagen og den hadde sklidd rett inn, men det er værhardt/ mye vind og veggen det er snakk om er for lang til at vi vil få den til å stå/ henge støtt dessverre AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 11.28): Har dere plass til litt store plantekasser og lys/skyggeforholdene er riktige, så ville jeg også vurdert å hatt en klematis som "white summer snow" eller en kaprifol som klatrer på en obelisk eller et espalier, men kanskje jeg ser for meg noe helt annet enn dere har 😊 Anonymkode: b22c4...cbe Det er kjøpt inn klematis og på Jula fant jeg ganske bredt bånd i jute som vi tenker å feste i mønster oppover nå 😍 Jeg hadde søkt og søkt på nettet, men aldri sett det båndet, kun tau/ snor. Fighter83 skrev (På 26.5.2024 den 3.19): Hadde kjøpt armeringsnett, satt opp dette og deretter plantet klatrehortensia m.fl klatreplantet som kan flette seg i hverandre og lage et flott fargespill og god lukt hele sommeren. Det skulle bli nødløsningen hadde jeg tenkt faktisk 😃 Men ønsket i utgangspunktet noe som viste mindre igjen på vinterhalvåret. Holder ikke jutebåndet så lenge som jeg håper så blir nok dette løsningen
katties Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 11.21): Bambus levegg? Den kan du rulle sammen når sommeren er slutt https://www.clasohlson.com/no/Levegg-i-bambus-på-rull,-170-x-200-cm/p/31-6194?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI45Kzz7yohgMVZmKRBR1-qAv1EAQYASABEgJBPvD_BwE Anonymkode: f405e...cbd De er jo tunge og vedlikeholdsfri, så man ruller dem ikke sammen igjen, nei. Det kan virke som at 11,2 kg ikke er så tungt... de er det når det er utformet slik det er. Endret 28. mai 2024 av katties 1
spinner Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 Denne: https://www.biltema.no/batutstyr/tau/universaltau/polyestersilkeline-28-mm-x-65-m-2000059989 Eller flaggline: https://flaggshop.no/produkt/flaggline-pa-rull-100-meter 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #12 Skrevet 28. mai 2024 Sneips skrev (1 time siden): Vi har vurdert det, men pga generelt mye vegg/ spiler rundt på relativt liten tomt synes jeg det kan bli litt mye. Ellers takk for godt tips Den har jeg sett på sååå mange ganger 😂 har litt asiatisk stil i hagen og den hadde sklidd rett inn, men det er værhardt/ mye vind og veggen det er snakk om er for lang til at vi vil få den til å stå/ henge støtt dessverre Det er kjøpt inn klematis og på Jula fant jeg ganske bredt bånd i jute som vi tenker å feste i mønster oppover nå 😍 Jeg hadde søkt og søkt på nettet, men aldri sett det båndet, kun tau/ snor. Det skulle bli nødløsningen hadde jeg tenkt faktisk 😃 Men ønsket i utgangspunktet noe som viste mindre igjen på vinterhalvåret. Holder ikke jutebåndet så lenge som jeg håper så blir nok dette løsningen Takk, det er akkurat noe slikt jeg trenger til prosjekt her hjemme 👍 Anonymkode: b22c4...cbe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå