AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #1 Skrevet 24. mai 2024 Vår sønn skal flytte og jeg har så lyst å gi han en sum fra oss som en slags «startsum». Dette for at han kan kjøpe det han trenger, og evt sette resten inn på en buffer. Jeg tenker 100-150 tusen. Søsken må etterhvert få det samme. Vi har hus til 8 mill, lån på 2.5 av de. I tillegg har jeg og søsteren min leiligheten til min far som ekstra buffer, den kan etterhvert selges så vi får 2 mill hver. Men mannen min synes dette er tåpelig. Jeg tenker det er NÅ barna vår trenger hjelp. De tåler å ha litt høyere lån på hus når det en gang skal selges om (forhåpentligvis) mange år. Vi er begge i full jobb. Når jeg er pensjonist har trolig pappa gått bort, tviler på at han blir over 100, så da kan jo den leiligheten være min pensjon på et vis.. Hva ville du gjort her? Anonymkode: a59d2...2e7 1
newman01 Skrevet 24. mai 2024 #2 Skrevet 24. mai 2024 Tja, hvorfor ikke? Har man råd så har man råd. I mitt hode tenker jeg det er litt rart at du ikke har brukt de siste 15 årene på å planlegge dette og bygd opp en liten bufferkonto/sparekonto du kunne gitt bort... Vesentlig mer praktisk enn å refinansiere huset. Det koster jo fort endel tusenlapper i gebyrer, verdivurderingskostnader osv. 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #3 Skrevet 24. mai 2024 Det er når dine barn flytter ut hver krone har størst verdi, så jeg støtter å hjelpe dem i starten. Er ikke fan av å ta opp lån for å gjøre det derimot. Hadde heller valgt 500 tusen når jeg var 25 enn 5 mill når jeg er 65. Anonymkode: ac563...0e5 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #4 Skrevet 24. mai 2024 På hvilken måte flytter han ut? Skal han på hybel, har han kjøpt seg eget bosted eller hva? Anonymkode: 8961c...5eb
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #5 Skrevet 24. mai 2024 Jeg tror jeg ville fordelt de pengene litt utover, og ikke nødvendigvis gitt barnet 150k på konto i en smell. Men heller dekket for eksempel depositum. Tatt en samtale om hva depositum er, og at man får det tilbake når man flytter hvis man ikke har skadet leiligheten. Pengene kan hen beholde når hen får det tilbake, men du vil ikke dekke depositum på leilighet nummer to. Jeg ville også tatt med barnet på IKEA, og betalt regningen for møbler og kokker og kar som hen trenger. Og sagt at dette er mitt bidrag, nå har hen det hen trenger i starten. Etter det må barnet selv spare og prioritere hvis hen vil ha en ny sofa. 150k i cash kan fort blåses på helt unødvendige ting. Anonymkode: bc56e...c30 4 3
Schmuhu Skrevet 24. mai 2024 #6 Skrevet 24. mai 2024 Sørg for at han har depositum til hybelen og noen store poser med pasta og ris fra Gigaboks. Og så casher du ut når de starter livet etter endt utdanning, når det faktisk er snakk om millioner i kausjon og egenkapital. Frem til då kan en gjerne kjenne litt på livet også. Husk at lite penger begrenser ganske godt hvor mye drit en får gjort ved siden av studiet. Schmuhu 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #7 Skrevet 24. mai 2024 Var fikk litt over 200,000kr fra oss når hun ble 18. Eller hun fikk ikke, vi hadde sparekonto i hennes navn hvor vi sparte hver måned i flere år. Når hun ble 18 banken automatisk overførte konto fra oss til henne. Det var ingen sjanse å få konto eller penger tilbake til oss, beskjed fra banken var 'hun er nå 18 så hun bestemmer selv hva hun gjør med pengene'. Ingen av oss viste at banken gjør sånn. Uansett, hun har brukt nesten alle penger på dumme ting som hotellovernatting i byen vi bor i !!!!! og annet tull og alt det med daværende kjæreste. De er ikke lenger sammen. Nå er hun fattig, som hun sier, og jeg kunne ikke brydd meg mindre. Dyre lærepenger for henne ! Uansett, pass på TS Anonymkode: aa2e2...8cd 3 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #8 Skrevet 24. mai 2024 Fra en som fikk penger som 18 åring: Vent til de skal kjøpe bolig. Da jeg var 18 solgte besteforeldrene mine et stort hus for å flytte over i en mindre leilighet. Overskuffet fra salget delte de på alle barnebarna, og vi fikk 250 000 hver. Mye av dette gikk bare til tull, for jeg hadde alltid penger, så jeg trengte ikke å spare til noe jeg ønsket meg, eller spørre foreldrene mine om de kunne sponse den teite, dyre merkejakka jeg ville ha. Tre år senere ønsket jeg å kjøpe min første leilighet, og jeg skulle i teorien ha hatt 250 000 kr + det jeg hadde spart opp selv, men jeg satt igjen med halvparten. Nå var jeg heldig, for mine foreldre hadde satt av penger til boligkjøp, men hadde jeg fått de tidligere så hadde det kanskje vært blåst det også. Nå høres jeg kanskje ut som et økonomisk vrak, men jeg tror ikke jeg var en økonomisk unik 18-åring. Det rettet seg selvfølgelig så fort jeg fikk et lån å betale på, og jeg fikk se hva det koster å leve. Ellers er det ikke en dum ide å ta av et rammelån hvis man har mer enn nok til å taklede utgiftene, men jeg ville ha ventet og øremerket det til boligkjøp. Anonymkode: 975ee...15b 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #9 Skrevet 24. mai 2024 Da jeg flyttet ut som 19-åring fikk jeg en tur på IKEA, og en tur på Rema. Derfra klarte jeg meg på stipend og lån, litt deltidsjobb og sommer jobb. Jeg mener det er læring man bør få med seg i livet, å stå på egne bein. Da ble det å endelig eie TV (mange år siden) en stor ting. Og jeg lærte meg at jeg kunne unne meg en flaske vin på vors, men ikke hadde råd til å kjøpe drikke ute. Har dere råd så vent heller til han skal kjøpe seg bolig, litt drahjelp til egenkapital er en mye finere ting å gjøre. Anonymkode: 636f8...01f 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #10 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da jeg flyttet ut som 19-åring fikk jeg en tur på IKEA, og en tur på Rema. Derfra klarte jeg meg på stipend og lån, litt deltidsjobb og sommer jobb. Jeg mener det er læring man bør få med seg i livet, å stå på egne bein. Da ble det å endelig eie TV (mange år siden) en stor ting. Og jeg lærte meg at jeg kunne unne meg en flaske vin på vors, men ikke hadde råd til å kjøpe drikke ute. Har dere råd så vent heller til han skal kjøpe seg bolig, litt drahjelp til egenkapital er en mye finere ting å gjøre. Anonymkode: 636f8...01f Dette. Og det var det jeg ga mine barn også. Når de er ferdige med studier og skal kjøpe bolig skal de få mer. Anonymkode: 4096c...b66 2
Furstina Skrevet 24. mai 2024 #11 Skrevet 24. mai 2024 Jag skulle aldrig låna mer på huset för att GE bort pengarna. Det är pengar jag inte har. Däremot att stötta dem med extra möbelköp och första basvarorna till ett kök när de väl flyttar, det ser jag fram emot. Vi har sparat till barnen hela vägen, och när de är 18 har de fått pengarna. De sitter inte på ett sparkonto utan är fonder som aktivt måste säljas. Alltså lite svårare än att bara "låna lite pengar från sparkonto" till skoj och moro. Det har också varit väldigt tydligt att de pengarna ska gå till bolig eller bra investeringar, inte resor eller bilar. Sonen är nu 20 och har fortsatt spara, han sparar av studiemedel varje månad och frågar om investeringsval. Han har mål med pengarna. Dottern är snart där också, och jag tror hon tänker likadant, hon är redan sparsam och eftertänksam med pengar. Något jag verkligen försökt lära dem. 5
newman01 Skrevet 24. mai 2024 #12 Skrevet 24. mai 2024 (endret) 31 minutter siden, Furstina said: Jag skulle aldrig låna mer på huset för att GE bort pengarna. Det är pengar jag inte har. Däremot att stötta dem med extra möbelköp och första basvarorna till ett kök när de väl flyttar, det ser jag fram emot. Vi har sparat till barnen hela vägen, och när de är 18 har de fått pengarna. De sitter inte på ett sparkonto utan är fonder som aktivt måste säljas. Alltså lite svårare än att bara "låna lite pengar från sparkonto" till skoj och moro. Det har också varit väldigt tydligt att de pengarna ska gå till bolig eller bra investeringar, inte resor eller bilar. Sonen är nu 20 och har fortsatt spara, han sparar av studiemedel varje månad och frågar om investeringsval. Han har mål med pengarna. Dottern är snart där också, och jag tror hon tänker likadant, hon är redan sparsam och eftertänksam med pengar. Något jag verkligen försökt lära dem. Mulig det økonomisk sett hadde vært fordelaktig å selge fondet mens barnet var rundt 18. Man tar ut innskutt kapital skattefritt og overfører til ny ASK. Så benytter man frigrense for inntekt mens barnet er ungt og uten inntekt for å ta ut avkastningen skattefritt over noen år. Kjekk måte å redusere skattekostnaden Endret 24. mai 2024 av newman01
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #13 Skrevet 24. mai 2024 Jeg setter av barnetrygden i fondsparing hver måned og tenker bidra med bolig en gang i fremtiden. Å gi en nyutflyttet ungdom 150 k i lomma er nesten dømt til å blåses bort på tull. Siden dere uansett ikke har pengene tilgjengelig uten å ta opp lån ville jeg droppet det. Enten gitt en mindre sum hver måned for BSU sparing eller liknende. Og ja betalt for innkjøp i forhold til flytting. Men forhåpentligvis trenger dere ikke ta opp lån for det. Anonymkode: ef348...243 1
newman01 Skrevet 24. mai 2024 #14 Skrevet 24. mai 2024 Jeg ville nok, som flere her påpeker, ikke gitt 100k til en nyutflyttet ungdom. Fort gjort at det blir alkohol, party og kortvarig moro ut av det. Og en 75" TV. Kanskje heller oppmuntre til sparing? Si at tassen får opprette BSU og begynne boligsparingen, og at du matcher sparingen med en tilsvarende stor gave når leilighet skal kjøpes? Sparer tassen 240k fikser du 240k også. Vipps, så har man en skikkelig egenkapital som ikke blåses bort på tull. Man har tilogmed oppmuntret til sparing på veien 6
Hareena Skrevet 24. mai 2024 #15 Skrevet 24. mai 2024 (endret) Furstina skrev (54 minutter siden): Jag skulle aldrig låna mer på huset för att GE bort pengarna. Det är pengar jag inte har. Helt enig med deg og mannen til ts. Å låne for å gi bort pengegave vitner om dårlig økonomisk forstand og er det arvelig vil ikke summen bli forvaltet med klokskap, men med ungdommelig overmot. Endret 24. mai 2024 av Hareena 3
Traktor Skrevet 24. mai 2024 #16 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår sønn skal flytte og jeg har så lyst å gi han en sum fra oss som en slags «startsum». Dette for at han kan kjøpe det han trenger, og evt sette resten inn på en buffer. Jeg tenker 100-150 tusen. Søsken må etterhvert få det samme. Vi har hus til 8 mill, lån på 2.5 av de. I tillegg har jeg og søsteren min leiligheten til min far som ekstra buffer, den kan etterhvert selges så vi får 2 mill hver. Men mannen min synes dette er tåpelig. Jeg tenker det er NÅ barna vår trenger hjelp. De tåler å ha litt høyere lån på hus når det en gang skal selges om (forhåpentligvis) mange år. Vi er begge i full jobb. Når jeg er pensjonist har trolig pappa gått bort, tviler på at han blir over 100, så da kan jo den leiligheten være min pensjon på et vis.. Hva ville du gjort her? Anonymkode: a59d2...2e7 Høres ut som tidenes dårligste idé etter mitt syn. Dere skal altså gi penger dere egentlig ikke har, til en 18-åring, som kommer til å gå rett i forbrukssluket. Nei, vent heller til de skal kjøpe bolig og trenger EK. 3
newman01 Skrevet 24. mai 2024 #17 Skrevet 24. mai 2024 13 minutter siden, Traktor said: Høres ut som tidenes dårligste idé etter mitt syn. Dere skal altså gi penger dere egentlig ikke har, til en 18-åring, som kommer til å gå rett i forbrukssluket. Nei, vent heller til de skal kjøpe bolig og trenger EK. Men 18 år gamle meg tilbake i 2000 hadde nok vært rimelig fornøyd. 150k til rusbrus, 32" flatskjerm, antagelig en Golf, og definitivt lysebrune Buffalo-sko 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #18 Skrevet 25. mai 2024 Men hva tenker du 150 000 skal bli brukt til? Jeg hadde ikke kapital da jeg flyttet på hybel. Vi tok en runde i eget hus, og til slektninger. Alle hadde mye de ønsket å gi bort, så å fylle kjøkkenet var ikke noe problem. Litt handklær og utstyr var billig på IKEA. Man leier gjerne møblert. Så er det noen venner som skal flytte etter endte studier, og du får en lampe og en bokhylle. Flyttet til et sted uten klesskap, da fant jeg rimelige trådkurver og stativ for å henge klær på Finn. Husker første gang jeg og samboeren hadde matchende sengetøy kjøpt nytt, etter år der vi hadde slitt på enkelttrekk vi hadde fått med hjemmefra. Dette har alle godt av å erfare i livet, i stedet for å få samme standard som man har hatt hjemme rett i fanget. Anonymkode: 636f8...01f 10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #19 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vår sønn skal flytte og jeg har så lyst å gi han en sum fra oss som en slags «startsum». Dette for at han kan kjøpe det han trenger, og evt sette resten inn på en buffer. Jeg tenker 100-150 tusen. Søsken må etterhvert få det samme. Vi har hus til 8 mill, lån på 2.5 av de. I tillegg har jeg og søsteren min leiligheten til min far som ekstra buffer, den kan etterhvert selges så vi får 2 mill hver. Men mannen min synes dette er tåpelig. Jeg tenker det er NÅ barna vår trenger hjelp. De tåler å ha litt høyere lån på hus når det en gang skal selges om (forhåpentligvis) mange år. Vi er begge i full jobb. Når jeg er pensjonist har trolig pappa gått bort, tviler på at han blir over 100, så da kan jo den leiligheten være min pensjon på et vis.. Hva ville du gjort her? Anonymkode: a59d2...2e7 Hva er det som gjør at han ikke kan klare seg selv? Anonymkode: d35a9...244 1
kaarebjarne Skrevet 25. mai 2024 #20 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vår sønn skal flytte og jeg har så lyst å gi han en sum fra oss som en slags «startsum». Dette for at han kan kjøpe det han trenger, og evt sette resten inn på en buffer. Jeg tenker 100-150 tusen. Søsken må etterhvert få det samme. Vi har hus til 8 mill, lån på 2.5 av de. I tillegg har jeg og søsteren min leiligheten til min far som ekstra buffer, den kan etterhvert selges så vi får 2 mill hver. Men mannen min synes dette er tåpelig. Jeg tenker det er NÅ barna vår trenger hjelp. De tåler å ha litt høyere lån på hus når det en gang skal selges om (forhåpentligvis) mange år. Vi er begge i full jobb. Når jeg er pensjonist har trolig pappa gått bort, tviler på at han blir over 100, så da kan jo den leiligheten være min pensjon på et vis.. Hva ville du gjort her? Anonymkode: a59d2...2e7 Jeg trodde først det var snakk om hjelp til EK, men dette høres jo helt absurd ut. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå