Gå til innhold

Fokus på penger og de verdifulle tingene vi mister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I morges så jeg en robotgressklipper på gaten, foran hus hvor det hovedsakelig bor eldre mennesker, og det inspirerte meg til å starte denne tråden.

Det er mange utviklinger som bedrifter, organisasjoner og kommuner gjør med fokus på å spare tid og penger. For eksempel en robotgressklipper i stedet for en person som klipper gresset.

Men hva er den andre siden av det? Hva er det vi mister som følge av dette? Og er det verdt det? Når det gjelder gressklipperen, tror jeg at en person som klipper gresset, ville vært mer sosialt. De eldre vil kanskje småprate eller hilse på personen. Personen som klipper gresset, har jobb. Kanskje noen med en liten egen bedrift. Nå sitter folk og ser på den kjedelige robotgressklipperen.

Ok, en som klipper gresset er der for å klippe gresset, ikke for å være sosial og snakke med eldre mennesker. Men mange eldre er alene og ensomme. Og pengene vi trenger for å gi disse menneskene omsorg, psykolog og organisere aktiviteter koster også penger.

Er denne endringen verdt det? Jeg synes egentlig det er synd.

Kjenner du til noen andre eksempler?
- Hva er forandringen?
- Hva har vi mistet som følge av dette?
- Er det verdt det?

Anonymkode: 611c3...03a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle akkurat til å logge av da jeg så tråden din, så blir kort svar fra meg.

Jeg tror det du tar opp er viktig. Det var mye mer samhold i lokalsamfunn før, da det var folk som gjorde slike ting.

Og ikke minst hadde også barn og unge mulighet til å både få tjene seg litt penger, selv fra ung alder, og samtidig også lære seg verdien av å lage avtaler, holde avtalene, planlegge, disponere tid m.m.

Et annet aspekt er alle disse unødvendige nyere produktene som krever mye energi og ressurser for å produsere. Det skaper falske behov i samfunnet, og ressurser går til det som egentlig er helt unødvendige produkter. Det finnes ikke miljøvennlig. I tillegg kommer alle miljøbelastningene av alt unødvendig søppel og skadelige stoffer pga. slike produkter.

Er det verdt det? Nei, jeg tror ikke det, fordi mange da må stresse mer for å kjøpe flere slike unødvendige produkter, stresser mer med økonomi, slutter å gjøre ting i hverdagen som er jordende på en måte mennesker trenger for å koble litt av mentalt.

Som samfunn tror jeg vi taper mye på dette.

Anonymkode: 259e2...b78

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den robotklipperen representerer en god del arbeid den også. Den skal utvikles av høykompentente folk. Det benyttes laser, GPS, kameraer, batterier, små elektriske maskiner og motorer. Det kreves et solid team med programutviklere, som igjen trenger pc'r å jobbe på. Software må utvikles. 

Så man kan jo si at det er rom i verden for å fjerne én stk personlig gressklippersjåfør mot et team på 150 som var med på å utvikle en robotklipper...? Og som vil fortsette å utvikle maskiner som hjelper til i hverdagen. 

Roboter og andre automatiske tjenester vil kunne sørge for at mennesker kan bo lenger hjemme. Robotklipper i hagen for 80-åringene som ikke klarer å håndtere gressklipperen lenger, vaskerobot og robotstøvsuger for gulvet inne, en servicetekniker som hjelper til om ting går galt osv. 

Samfunnsutvikling. 

Man må bare prøve å håpe at politikerne klarer å legge rammene for at kompetanse og produktutvikling også kan skje i dette landet, så ikke absolutt alt blir outsourcet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en video fra USA i dag hvor en pasient hadde fått en AI nurse - en snakkende boks - som sykepleier. Da kan vi begynne å snakke om hvor stor epidemi ensomheten kommer til å bli i fremtiden… det kommer til å bli stygt.

Anonymkode: 5d2ff...30a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 minutter siden):

Den robotklipperen representerer en god del arbeid den også. Den skal utvikles av høykompentente folk. Det benyttes laser, GPS, kameraer, batterier, små elektriske maskiner og motorer. Det kreves et solid team med programutviklere, som igjen trenger pc'r å jobbe på. Software må utvikles. 

Så man kan jo si at det er rom i verden for å fjerne én stk personlig gressklippersjåfør mot et team på 150 som var med på å utvikle en robotklipper...? Og som vil fortsette å utvikle maskiner som hjelper til i hverdagen. 

Roboter og andre automatiske tjenester vil kunne sørge for....

Det er ikke dette denne tråden handler om.

Denne tråden handler om hvordan bedrifter, organisasjoner og kommuner utvikler seg, for å spare tid og penger, og hva vi mister som følge av dette.

Kjenner du til noen andre eksempler?
- Hva er forandringen?
- Hva har vi mistet som følge av dette?
- Er det verdt det?

Anonymkode: 611c3...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til et lavterskel bosamfunn for eldre så man har noen å snakke med da. 

Ikke plag gartneren når han er på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativet er jo en som ikke kan snakke med beboerne uansett, da dette har blitt et yrke der du ikke trenger å kunne norsk. 

For egen del har digitalisering betydd mer tid til det som betyr mest - familie og venner. Jeg var på kontoret og var sosial i går, men der går det mye tid i reise, småprat, lunsj, og unødvendig lange møter. I dag hadde jeg god tid om morgenen, jobbet litt, fikk satt på en klesvask, deltok i et møte, gikk en tur mens jeg tok noen telefonsamtaler, og satt nettopp på middag før jeg straks skal inn i nye møter. 

Ser rett og slett ikke noe jeg savner fra gamle-dager.

Anonymkode: 08d8a...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Flytt til et lavterskel bosamfunn for eldre så man har noen å snakke med da. 

Ikke plag gartneren når han er på jobb

Tanken i seg selv å flytte til et mer egnet botilbud i forhold til alder er veldig bra. Utfordringen ligger jo ofte i at disse botilbudene ikke finnes og hvis det mot formodning finnes så er det ikke nok av de.

Ser jo i særlig sentrale områder. En av årsakene til at eldre ofte blir boende i eneboliger som forfaller pga manglende vedlikehold er at de mangler egnede boliger for de å flytte til. Det som bygges i sentrale strøk eller i nærheten av servicepunkter er jo ofte så dyrt at huset de allerede bor i ikke dekker kjøp av ny bolig og pensjonen de sitter med er for liten til å dekke opp særlig tilleggslån.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...