Gå til innhold

Er det egentlig noe vits med å gå til legen for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mye slitasje og harde fall/slag for rygge fra jeg var veldig liten.  Har også gått gjennom to graviditeter.  Og har vært overvektig hele livet.  Jeg klarer vanligvis gå ned en del, men går opp igjen.  På mitt tyngste var jeg nesten 160 kg og mitt lettest jeg kan huske var 95 kg.  Er 126 kg nå.  Jeg har bipolar lidelse og adhd og går alltid opp masse når jeg blir deprimert.

Men ryggen blir bare verre,  nå sliter jeg mest med det jeg antar er nerver i klem.  Ene beinet føles som det sover og det er vondt i ryggen.  Har skarp stikke de smerte i korsryggen.  Og det skal veldig lite til for at det blir ekstremt vondt om barna sparker eller slår eller setter seg på ryggen min.  

Jeg prøver å være så aktiv som mulig, men har også en del vann i beina som er ubehagelig.  Går to korte turer ute om dagen 10-40 min hver etter dagsformen.

Å gå til legen har liksom aldri vært et tema for å få hjelp med ryggen, jeg vet jo at vekten er en stor synder her.  Har vært hos legen for å få hjelp for det men går alltid opp igjen.

Er det noe legen kan gjøre da, utenom å be meg gå ned i vekt?  Det føles så håpløst.  Jeg er bare 29 år.  Men kroppen føles nærmere 90 år.

Har tenkt på slankeoperasjon om det kanskje hadde hjulpet, men det et dyrt og jeg er 60% ufør.  Får ikke offentlig pga bipolar lidelse og depresjoner.  Og kan ikke klandre dem for det.  Men det føles så håpløst.

Men kan legen eller noe gjøre noe med smertene og nervene i klem?

Anonymkode: 126a9...870

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt mye slitasje og harde fall/slag for rygge fra jeg var veldig liten.  Har også gått gjennom to graviditeter.  Og har vært overvektig hele livet.  Jeg klarer vanligvis gå ned en del, men går opp igjen.  På mitt tyngste var jeg nesten 160 kg og mitt lettest jeg kan huske var 95 kg.  Er 126 kg nå.  Jeg har bipolar lidelse og adhd og går alltid opp masse når jeg blir deprimert.

Men ryggen blir bare verre,  nå sliter jeg mest med det jeg antar er nerver i klem.  Ene beinet føles som det sover og det er vondt i ryggen.  Har skarp stikke de smerte i korsryggen.  Og det skal veldig lite til for at det blir ekstremt vondt om barna sparker eller slår eller setter seg på ryggen min.  

Jeg prøver å være så aktiv som mulig, men har også en del vann i beina som er ubehagelig.  Går to korte turer ute om dagen 10-40 min hver etter dagsformen.

Å gå til legen har liksom aldri vært et tema for å få hjelp med ryggen, jeg vet jo at vekten er en stor synder her.  Har vært hos legen for å få hjelp for det men går alltid opp igjen.

Er det noe legen kan gjøre da, utenom å be meg gå ned i vekt?  Det føles så håpløst.  Jeg er bare 29 år.  Men kroppen føles nærmere 90 år.

Har tenkt på slankeoperasjon om det kanskje hadde hjulpet, men det et dyrt og jeg er 60% ufør.  Får ikke offentlig pga bipolar lidelse og depresjoner.  Og kan ikke klandre dem for det.  Men det føles så håpløst.

Men kan legen eller noe gjøre noe med smertene og nervene i klem?

Legen kan søke for deg om å få en slankemedisin på blå resept. Dette vil hjelpe deg med, men det er en utfordring å holde vekta.

Anonymkode: bf46b...36f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør jo absolutt kontakte lege dersom ryggplagene har ført til påvirkning av nerver. Jeg vil kanskje tro «slankemedisin» som Mysimba o.l. kan være kontraindisert pga eksisterende depresjon.

Har du vurdert svømming som trening?

Anonymkode: b014d...a83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til en dyktig kiropraktor. Kiropraktoren er bedre til å undersøke dette og kan behandle om det kreves. Og om kiropraktoren mener det bør tas bilder av ryggen din før ev. behandling så kan han/hun også henvise deg til røntgen/MR.

Det høres ut som om du trenger en litt annen hjelp for vekten enn hva du har hatt før? Jeg ville sjekket ut om kommunen du bor i har en Frisklivsentral eller lignende, og be om oppfølging der. Der har de som regel et tverrfaglig team med leger, psykolog, fysioterapeut, ernæringsfysiolog og personlige trenere. Vet flere som har hatt veldig god effekt av slikt tilbud, hvor man både kan møte andre i lignende situasjon og få tilrettelagt et opplegg som passer til akkurat deg.

Om Frisklivsentral ikke finnes der du bor, sjekk ut hvilke andre tilbud som finnes i din kommune. De fleste kommuner har i dag en form for Aktiv på Dagtid og tilbud til personer med psykiske utfordringer. Akkurat hva tilbudene kalles kan variere litt fra kommune til kommune. Så kontakt kommunen for å finne ut hvilke tilbud som finnes der du bor. Nav lokalt har også ofte oversikt over slike tilbud, og noen leger er også oppdatert på det. Jeg tenker at slike steder kan være det du trenger når sykdommen din går i bølger, for har du et slikt nettverk rundt deg når ting er vanskeligst, så er det også lettere å ikke trøstespise og være inaktiv - men heller holde deg aktiv og følge opp kostholdet. Og ikke minst, det å bli kjent med andre og bare vite at du har et sted å gjøre noe sammen med andre, det er det også mye god helse i.

Men oppsøk kiropraktoren, det er kortere ventetid dit enn til legen, og den kan henvise deg visere til bildediagnostikk om det trengs før kiropraktoren behandler deg.

God bedring :)

Anonymkode: 892c9...63e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Legen kan søke for deg om å få en slankemedisin på blå resept. Dette vil hjelpe deg med, men det er en utfordring å holde vekta.

Anonymkode: bf46b...36f

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du bør jo absolutt kontakte lege dersom ryggplagene har ført til påvirkning av nerver. Jeg vil kanskje tro «slankemedisin» som Mysimba o.l. kan være kontraindisert pga eksisterende depresjon.

Har du vurdert svømming som trening?

Anonymkode: b014d...a83

Jeg har prøvd både saxenda og ozempic, mysimba kan jeg ikke bruke pga andre medisiner.  Og saxenda har hjulpet, helt til jeg ble deprimert igjen.  Men de koster mye og man får dem ikke på blåresept.

Er dessverre et stykke å kjøre til svømmehallen og åpningstidene passer ikke med henting og levering av unger.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville gått til en dyktig kiropraktor. Kiropraktoren er bedre til å undersøke dette og kan behandle om det kreves. Og om kiropraktoren mener det bør tas bilder av ryggen din før ev. behandling så kan han/hun også henvise deg til røntgen/MR.

Det høres ut som om du trenger en litt annen hjelp for vekten enn hva du har hatt før? Jeg ville sjekket ut om kommunen du bor i har en Frisklivsentral eller lignende, og be om oppfølging der. Der har de som regel et tverrfaglig team med leger, psykolog, fysioterapeut, ernæringsfysiolog og personlige trenere. Vet flere som har hatt veldig god effekt av slikt tilbud, hvor man både kan møte andre i lignende situasjon og få tilrettelagt et opplegg som passer til akkurat deg.

Om Frisklivsentral ikke finnes der du bor, sjekk ut hvilke andre tilbud som finnes i din kommune. De fleste kommuner har i dag en form for Aktiv på Dagtid og tilbud til personer med psykiske utfordringer. Akkurat hva tilbudene kalles kan variere litt fra kommune til kommune. Så kontakt kommunen for å finne ut hvilke tilbud som finnes der du bor. Nav lokalt har også ofte oversikt over slike tilbud, og noen leger er også oppdatert på det. Jeg tenker at slike steder kan være det du trenger når sykdommen din går i bølger, for har du et slikt nettverk rundt deg når ting er vanskeligst, så er det også lettere å ikke trøstespise og være inaktiv - men heller holde deg aktiv og følge opp kostholdet. Og ikke minst, det å bli kjent med andre og bare vite at du har et sted å gjøre noe sammen med andre, det er det også mye god helse i.

Men oppsøk kiropraktoren, det er kortere ventetid dit enn til legen, og den kan henvise deg visere til bildediagnostikk om det trengs før kiropraktoren behandler deg.

God bedring :)

Anonymkode: 892c9...63e

Vet at det er Frisklivssentralen her, men jeg har litt problemer med at det meste er gruppebaserte der.  Jeg fungerer ikke så godt med andre.  Men har prøvd det ut for noen år siden.

Må man ikke gå gjennom fastlegen for å få kiropraktor?  Men kan se litt på det.

Takk 🌸

ts

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje kan du se etter kurs som kan hjelpe deg. For eksempel for atferdsendring, jobbe med deg selv, sunn matlaging, osv. Da er ikke fokuset på å gå ned i vekt. Men du lærer hvordan du kan gjøre ting på en god måte. Da føler du deg bedre og sterkere, og blir det kanskje lettere å gå ned i vekt. Fordi du føler deg bedre innvendig.

Kurs trenger ikke å være dyrt og kan hjelpe mye.

Anonymkode: 9d1d8...4aa

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen kan nok hjelpe deg, men krever også en del - mye - egeninnsats. Fysioterapeut kan hjelpe deg med øvelser, og en med avtale går på frikortet ( i motsetning til kiropaktor). Synes ikke du skal gå rundt og plages unødvendig. Kan høres ut som et prolaps og da kan det være aktuelt med operasjon.

Anonymkode: 1d532...22e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du rett og slett bestiller deg time hos legen og tar en prat om alle plagene dine og hvilke alternativer som kan være aktuelle. Legen kan rådgi om både fysiske og psykiske plager og sykdommer, og har gjerne også en grei oversikt over helserelaterte kurs og opplegg i kommunen.

De beste rådene du har fått er nok svømming og Frisklivssentralen. Du kan jo ta en prat med sistnevnte og si at du sliter med grupperelaterte aktiviteter, så kanskje de finnes en ordning for deg? Og når det gjelder svømmetrening, kan du jo sjekke om ungene kan sitte på med noen andre enkelte dager sånn at du kan dra i svømmehallen.

Å være overvektig og ha smerter er veldig belastende både fysisk og psykisk, så legen bør kunne følge deg ordentlig opp. Du kan jo også bestille deg time hos fysioterapeut. Prøv å finn en som har avtale med kommunen, for da betaler du bare egenandel og det teller med på frikortet. Du kan også søke rundt og se om noen i nærheten (omså i nabokommunen) har fagkunnskap innen overvekt og vektrelaterte plager. Fysioterapeuter har ulike områder de er spesielt gode på, så du kan jo sjekke litt rundt.

Anonymkode: f3802...c82

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...