Gå til innhold

Hvordan klarer mennesker med små barn å ta sitt eget liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk, det gikk heldigvis rette veien. Men det er jo helt merkelig å tenke slik. En liten baby som fortsatt ammes, den trenger jo mammaen sin. Men i mitt hode var jeg fullt erstattelig.

Ja, jeg tenker at det kan nok være veldig vanskelig å oppdage noen ganger. Hvis man selv ikke er helt klar over at det er så ille, og ikke ønsker hjelp til å få det bedre. Det er jo bare å lyve til helsesykepleieren og krysse feil på depresjonsscreeningen, så er det ikke sikkert at noen lukter lunta.

Anonymkode: 50a45...0bb

Samme her, og ikke minst var den erstatningen i favør babyen. Han ville sikkert ha det bedre med erstatning enn min morsmelk uansett.

Kjenner meg igjen med det du skrev om å forberede, amme ferdig, legge babyen trygt og sørge for at far/besteforeldre/andre ville være i umiddelbar nærhet til å ta seg av barnet. Jeg skulle derimot ut i garasjen. 

Fødselsdepresjon er en djevel jeg aldri hadde sett for meg alvorligheten av.

Anonymkode: 1e6df...40e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samfunnsengasjert skrev (29 minutter siden):

Nei, det er ikke et valg, det er en sykdom 

Det jeg mente var at kreft er en fysisk sykdom og selvmord en psykisk. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det jeg mente var at kreft er en fysisk sykdom og selvmord en psykisk. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

det var ikke det du sa. Du sa at selvmord er et valg.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har svart uten å angripe meg. Forstår mer nå. Og skulle ønske det ble satt mer fokus på dette temaet. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er selvmord en sykdom? Jeg trodde det var resuktatet av en sykdom som for eksempel deprisjon. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er et sunnhetstegn at du ikke forstår hvordan, det gjør ikke jeg lenger heller, selv om jeg var akkurat der for et år siden. Likevel er jeg glad for erfaringen jeg nå har, selv om den føles helt fjern ut nå, for det minner meg om at jeg forstår at det ikke er noe man gjør mot noen.

Etter to tette barn og to tette fødselsdepresjoner, eller en sammenhengende hvor det bare ble verre, så følte jeg at de hadde det bedre uten meg. I noen øyeblikk kunne jeg tenke at det ble tungt for samboeren min alene, for minstemann gråt sånn, og da hadde det kanskje vært bedre for han og eldste om vi begge forsvant. Det var først da jeg skjønte at noe var alvorlig galt med meg.

Det er nok umulig å forstå hvor mørkt et sinn kan bli hvis man ikke har stått i det. Det siste halvåret har jeg fått opp minner fra den tiden på mobilen, og det er en stor sorg at det var sånn. Hjertet mitt sprekker av kjærlighet over de nydelige ansiktene som var så små, og det er helt utenkelig at jeg på den tiden ikke følte noe av de gode følelsene jeg har nå.

Det eneste jeg føler når jeg hører om selvmord er at det er trist at de ikke fikk hjelpen de trengte.

Anonymkode: 7bc64...6be

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som begår selvmord er alvorlig psykisk syke. Lider man ikke av det samme selv er det selvsagt vanskelig å forstå.

PS. Du høres dømmende ut. Håper ikke du ytrer tankene dine høyt. Du vet aldri hva slags erfaring folk du møter har med selvmord.

Anonymkode: 2c71c...b96

Faktisk tar mange selvmord uten å være psykisk syke. De kan ha mistet jobben eller kjæresten. Opparbeidet seg gjeld osv....

Anonymkode: c0916...d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Faktisk tar mange selvmord uten å være psykisk syke. De kan ha mistet jobben eller kjæresten. Opparbeidet seg gjeld osv....

Anonymkode: c0916...d3f

men må man ikke være psykisk syk for å ta livet sitt for en slik grunn?

en frisk person vil ha perspektiv til å innse at det kan bli bedre igjen.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det jeg mente var at kreft er en fysisk sykdom og selvmord en psykisk. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Man velger ikke å få verken psykisk eller fysisk sykdom..!

Og du skrev opprinnelig: Man velger jo ikke å dø av kreft.  Men selvmord er et valg.

Det er en helt annen setning med et helt annet innhold. Du kan ikke komme etterpå og si at du «mente» noe helt annet?

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men er selvmord en sykdom? Jeg trodde det var resuktatet av en sykdom som for eksempel deprisjon. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Nå tror jeg nesten du troller, TS. Er du virkelig 17 år?

Om dette likevel er seriøst, så nei - selvmord er ikke en sykdom. Det er et mulig utfall/resultat som kommer som følge av en sykdom.

Anonymkode: ee6e2...716

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Faktisk tar mange selvmord uten å være psykisk syke. De kan ha mistet jobben eller kjæresten. Opparbeidet seg gjeld osv....

Anonymkode: c0916...d3f

Hvis man tar sitt eget liv fordi man har mistet jobben eller kjæresten eller hva som helst, så er man vel per definisjon psykisk syk? Psykisk sykdom kan ramme akutt, og man trenger ikke ha en historikk i helsevesenet. 

Man kan plutselig dø av hjertesvikt eller hjerneblødning også, uten å ha vært somatisk syk på forhånd. Man er da likevel rammet av sykdom i det man dør av den?

Anonymkode: ee6e2...716

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 17 år gammel.....alle som skriver her er ikke voksne mennesker. Trist at voksne kaller hverandre for fucka.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Suspekt at du først nå hevder at er 17.

Anonymkode: 9a0d1...b3d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det gir ikke mye mening, med mindre det er kraftige fysiske smerter som det ikke nytter å stoppe med smertestillende. Depresjon, håpløshet, mislykkethet etc blir for tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

men må man ikke være psykisk syk for å ta livet sitt for en slik grunn?

en frisk person vil ha perspektiv til å innse at det kan bli bedre igjen.

Anonymkode: f0f49...5c5

Man må huske på at det leves mange liv som er vanskelige å leve. Har man opplevd traumer etter overgrep og Mishandling så vil man aldri bli bra. Er veldig fokus på at "alt vil bli bra igjen",men mange med sykdom og plager vil aldri bli kvitt bagasjen sin.Bi er i middelalderen når det kommer til behandling av  mange psykiske lidelser.Noen orker ikke å plages mere og det må være lov å ikke orke mere. I en ideell verden så kan alle hjelpes,men det vet vi ikke er tilfellet.

Anonymkode: d9bc1...803

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvordan skulle jeg ordlagt meg da?

Anonymkode: 30c8e...8c0

«Kan noen hjelpe meg med å forstå hva som gjør at noen dør i selvmord?»

Anonymkode: 9a0d1...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man må huske på at det leves mange liv som er vanskelige å leve. Har man opplevd traumer etter overgrep og Mishandling så vil man aldri bli bra. Er veldig fokus på at "alt vil bli bra igjen",men mange med sykdom og plager vil aldri bli kvitt bagasjen sin.Bi er i middelalderen når det kommer til behandling av  mange psykiske lidelser.Noen orker ikke å plages mere og det må være lov å ikke orke mere. I en ideell verden så kan alle hjelpes,men det vet vi ikke er tilfellet.

Anonymkode: d9bc1...803

jeg sa ikke at "alt blir bra igjen" Jeg sa at en person som er psykisk frisk vil ha det nødvendige perspektivet til å se at det kan blir bedre

Menneskets kraft til å leve og overlevelsesinstinktet vårt er så kraftig, at jeg tenker at de som har kommet forbi det, er ikke psykisk friske.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det jeg mente var at kreft er en fysisk sykdom og selvmord en psykisk. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Selvmord er en handling og ikke en lidelse.

Anonymkode: 9a0d1...b3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Fordi de er psykisk syke, åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, selvmord er utfallet av en dødelig sykdom. Det er ikke et valg. Jeg fastholder at du fremstår som dømmende og at du trenger å øke innsikten din i psykisk sykdom.

Anonymkode: f0f49...5c5

I alle dager!  Hva feiler det folk!  Er du helt ute av balanse?  Hvordan kan du beskrive folk du ikke kjenner på den måten der?   TS prøver faktisk å forstå!  Og jeg må innrømme selv at det ikke er lett å forstå hva andre tenker eller hva psykisk sykdom gjør med folk.   Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar!

Anonymkode: 405e3...547

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I alle dager!  Hva feiler det folk!  Er du helt ute av balanse?  Hvordan kan du beskrive folk du ikke kjenner på den måten der?   TS prøver faktisk å forstå!  Og jeg må innrømme selv at det ikke er lett å forstå hva andre tenker eller hva psykisk sykdom gjør med folk.   Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar!

Anonymkode: 405e3...547

Du trenger å jobbe med leseforståelsen din. Jeg beskriver hvordan ts fremstår på bakgrunn av det ts selv skriver. Det er ikke en beskrivelse av personen ts er. Det er en beskrivelse av det inntrykket ts selv velger å gi gjennom sine innlegg.

Forøvrig er det ingen som er negative til at noen spør om dette, så det er ren stråmannsargumentasjon fra din side, men det er mange som reagerer på måten spørsmålene ble stilt.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

I alle dager!  Hva feiler det folk!  Er du helt ute av balanse?  Hvordan kan du beskrive folk du ikke kjenner på den måten der?   TS prøver faktisk å forstå!  Og jeg må innrømme selv at det ikke er lett å forstå hva andre tenker eller hva psykisk sykdom gjør med folk.   Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar!

Anonymkode: 405e3...547

Nå må du nok lese om igjen.

Det står ingenting om at det var dumme spørsmål i innlegget du svarer på?

Og hva er galt med denne  ab’s «beskrivelse» av TS? Hun mener at TS «fremstår som dømmende», noe flere andre her også mener, pga hvordan TS formulerer seg.
 

Videre mener hun at TS bør øke innsikten sin i psykisk sykdom, noe TS selv er enig i - og nettopp forsøker å gjøre - ved å stille spørsmål her på forumet.

Anonymkode: ee6e2...716

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...