Gå til innhold

Hvordan klarer mennesker med små barn å ta sitt eget liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å sitere min favorittserie som du er for ung til å huske, men kanskje har sett på HBO allikevel: 

 

"welcome to the real world. It sucks!" 
 

 

Fint å høre du sier du ikke mente det som dømmende, men det VAR dømmende. Og derfor får du svarene du får.  

Anonymkode: a832a...81c

Jeg har sett på Friends, ja.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tror jeg du har rett i. Tanken er kanskje at de gjør det for barna sine. Så vondt kan det være å være menneske. 

Anonymkode: 7084a...166

Jepp. Tanker om at hvem som helst kunne gjort en bedre jobb enn jeg gjør som deres mamma.

Anonymkode: 50a45...0bb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så hvordan skulle jeg ordlagt meg da?

Anonymkode: 30c8e...8c0

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.Jeg har ikke erfaring med psykisk sykdom og selvmord, og synes det er vanskelig å forstå hvordan et menneske med barn klarer å forlate livet? Kan noen forklare meg litt? 

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så hvordan skulle jeg ordlagt meg da?

Anonymkode: 30c8e...8c0

Du burde droppet formuleringen «hvordan klarer de å gjøre det mot sine egne barn».

Du kunne f.eks heller spurt «Hvorfor tar noen livet av seg selv om de har barn?»

Du ville fått de samme svarene, at det er en sykdom og at det ikke hjelper samme hvor mye «bra» man har gående for seg i livet, man kan bli rammet av sykdom likevel.

Når du i spørsmålet antar at selvmord er noe man gjør «mot» barna sine, så provoserer du, selv om du ikke mente det.

Nå har du jo fått utallige svar som forklarer deg at det ikke er noe man gjør «mot noen», og at det heller ikke er et valg man tar, men at det er en sykdom man rammes av. Ta til deg svarene, prøv å lære noe av dette, og ikke tenk mer på at spørsmålet ditt ble formulert litt dårlig.

Anonymkode: ee6e2...716

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp. Tanker om at hvem som helst kunne gjort en bedre jobb enn jeg gjør som deres mamma.

Anonymkode: 50a45...0bb

Og de tankene er så reelle i det hodet de svirrer rundt i! Husker jeg så tilfeldige kvinner ute som jeg vurderte som potensielle kandidater for å bare overlevere babyen til siden han ville få det bedre hos henne slik at jeg kunne gjøre en ende på meg selv. Han ville fått det mye bedre hos disse tilfeldige kvinnene jeg ikke visste noe om.

Jeg ser nå hvor skremmende mørke tanker jeg hadde. Er trist over at jeg har vært så langt nede at jeg kunne vært villig til å gi fra meg mitt eget nydelige barn fordi han skulle få slippe å ha noe med meg å gjøre.

Tenkte også at mine foreldre, mann søsken og venner kom til å kjenne på en slags lettelse over å endelig bli kvitt meg den dagen jeg evt ble borte.

Anonymkode: 1e6df...40e

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.Jeg har ikke erfaring med psykisk sykdom og selvmord, og synes det er vanskelig å forstå hvordan et menneske med barn klarer å forlate livet? Kan noen forklare meg litt? 

Anonymkode: f0f49...5c5

Takk. Ser det nå, var dumt skrevet av meg.

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var da voldsomt. Jeg dømmer ingen, prøver å forstå derfor jeg spurte. Ta deg sammen og skjerp deg selv. Må være lov å spørre, fy faen.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Er jo ganske spesielt å spørre om.. alle skjønner det pga de er syke. Sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og de tankene er så reelle i det hodet de svirrer rundt i! Husker jeg så tilfeldige kvinner ute som jeg vurderte som potensielle kandidater for å bare overlevere babyen til siden han ville få det bedre hos henne slik at jeg kunne gjøre en ende på meg selv. Han ville fått det mye bedre hos disse tilfeldige kvinnene jeg ikke visste noe om.

Jeg ser nå hvor skremmende mørke tanker jeg hadde. Er trist over at jeg har vært så langt nede at jeg kunne vært villig til å gi fra meg mitt eget nydelige barn fordi han skulle få slippe å ha noe med meg å gjøre.

Tenkte også at mine foreldre, mann søsken og venner kom til å kjenne på en slags lettelse over å endelig bli kvitt meg den dagen jeg evt ble borte.

Anonymkode: 1e6df...40e

Ante ikke at det kunne være så ille. ❤️

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går ikke i forsvarposisjon. Jeg forklarer dem akkurat det samme som jeg har forklart i alle mine svar i denne tråden, og jeg pakker det ikke inn for å skåne folk som er dumme, uvitende og sosialt inkompetente. Den som er komfortabel med å si så stygge ting til pårørende som sørger, får jamen tåle å få et svar som er uttrykt i klartekst.

Det gjelder deg og.

Du har stilt et alvorlig spørsmål i feil underforum, og det er på tide at du begynner å ta til deg svarene du har fått gjennom tråden, istedet for å forsvare deg ,unnskylde deg, bortforklare og angripe folk. 

Anonymkode: f0f49...5c5

Dette er da fullstendig unødvendig, jeg skjønner at du ikke har det godt med deg selv når du kaller folk dumme, uvitende og inkompetente. Kanskje på tide å gå i seg selv og se hva du faktisk skriver, som er 100 ganger mer på trynet enn hva ts noen gang har sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og de tankene er så reelle i det hodet de svirrer rundt i! Husker jeg så tilfeldige kvinner ute som jeg vurderte som potensielle kandidater for å bare overlevere babyen til siden han ville få det bedre hos henne slik at jeg kunne gjøre en ende på meg selv. Han ville fått det mye bedre hos disse tilfeldige kvinnene jeg ikke visste noe om.

Jeg ser nå hvor skremmende mørke tanker jeg hadde. Er trist over at jeg har vært så langt nede at jeg kunne vært villig til å gi fra meg mitt eget nydelige barn fordi han skulle få slippe å ha noe med meg å gjøre.

Tenkte også at mine foreldre, mann søsken og venner kom til å kjenne på en slags lettelse over å endelig bli kvitt meg den dagen jeg evt ble borte.

Anonymkode: 1e6df...40e

Ja! Man leter etter akseptable løsninger. Husker at jeg satt oppe om natta og ammet babyen. Tenkte at jeg måtte få henne til å sovne og legge henne på et trygt sted. Sette på babycallen og plassere mottakeren nede i kjelleren der barnefar sov, så han skulle våkne hvis babyen gråt. Så skulle jeg gå ned til sjøen. 

Anonymkode: 50a45...0bb

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (Akkurat nå):

Dette er da fullstendig unødvendig, jeg skjønner at du ikke har det godt med deg selv når du kaller folk dumme, uvitende og inkompetente. Kanskje på tide å gå i seg selv og se hva du faktisk skriver, som er 100 ganger mer på trynet enn hva ts noen gang har sagt.

du synes ikke det er sosialt inkompetent å si til en 11-åring som har mistet en forelder i selvmord, at den avdøde faren var egoistisk som valgte å forlate barna sine? Du synes ikke de personene som sier sånn er dumme og uvitende?

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som en småbarnsmor med kreft som dør av sykdommen sin: De har begge en meget alvorlig og potensielt dødelig sykdom. 

Anonymkode: e2c59...e5a

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja! Man leter etter akseptable løsninger. Husker at jeg satt oppe om natta og ammet babyen. Tenkte at jeg måtte få henne til å sovne og legge henne på et trygt sted. Sette på babycallen og plassere mottakeren nede i kjelleren der barnefar sov, så han skulle våkne hvis babyen gråt. Så skulle jeg gå ned til sjøen. 

Anonymkode: 50a45...0bb

Er så inderlig glad du fortsatt er her, dette kjente jeg stakk i hjerte. ❤️

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja! Man leter etter akseptable løsninger. Husker at jeg satt oppe om natta og ammet babyen. Tenkte at jeg måtte få henne til å sovne og legge henne på et trygt sted. Sette på babycallen og plassere mottakeren nede i kjelleren der barnefar sov, så han skulle våkne hvis babyen gråt. Så skulle jeg gå ned til sjøen. 

Anonymkode: 50a45...0bb

Kjenner meg veldig godt igjen i både dette og innlegget du quotet. ❤️ Nå i ettertid tenker jeg det er helt forferdelig at jeg var SÅ syk, og ingen skjønte det. 

Anonymkode: e2c59...e5a

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

du synes ikke det er sosialt inkompetent å si til en 11-åring som har mistet en forelder i selvmord, at den avdøde faren var egoistisk som valgte å forlate barna sine? Du synes ikke de personene som sier sånn er dumme og uvitende?

Anonymkode: f0f49...5c5

Jeg har aldri sagt at de som tar selvmord er egoister.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man velger jo ikke å dø av kreft.  Men selvmord er et valg. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Nei, det er ikke et valg, det er en sykdom 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var da voldsomt. Jeg dømmer ingen, prøver å forstå derfor jeg spurte. Ta deg sammen og skjerp deg selv. Må være lov å spørre, fy faen.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Begynn å ordlegge deg på en litt mer voksen måte du, så kanskje folk vil reagere annerledes på det du skriver. Det er ikke alltid hva man sier, men hvordan man sier det.......

Anonymkode: 4f65e...dfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at de som tar selvmord er egoister.

Anonymkode: 30c8e...8c0

nei, du sa ikke det.

Men det er en typisk variant av det spørsmålet du stilte i HI, og ofte er det bare to måter å si samme ting på. Jeg har hørt det mange ganger.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vitner jo om en ufattelig kunnskapsløshet om psykisk sykdom. Enkelte sammenligner jo slike tilfeller med seg selv, som er friske! Da er det ikke rart at de ikke forstår. Men kudos for å spørre, slik at flere kan lære litt.

Anonymkode: f6578...c21

 Alle støter på hendelser eller tanker for første gang. Kanskje har man aldri hatt hendelser med psykisk sykdom og selvmord tett på seg, eller engang i bekjentskapskretsen, det kan ha vært bare noe man leser om i avisa. Når det så skjer med noen du vet hvem er, kan spørsmålene komme. 

Det kan jo hende du har en grunn til at du vet mer om psykisk sykdom enn det ts gjør? Jeg er sikker på at jeg vet mer om ett eller annet tema enn det du gjør. Men jeg har lært gjennom livet hvor lite jeg egentlig vet….enda jeg vet mye mer nå enn da jeg startet! 

Anonymkode: 27b02...6fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er så inderlig glad du fortsatt er her, dette kjente jeg stakk i hjerte. ❤️

Anonymkode: 30c8e...8c0

Takk, det gikk heldigvis rette veien. Men det er jo helt merkelig å tenke slik. En liten baby som fortsatt ammes, den trenger jo mammaen sin. Men i mitt hode var jeg fullt erstattelig.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjenner meg veldig godt igjen i både dette og innlegget du quotet. ❤️ Nå i ettertid tenker jeg det er helt forferdelig at jeg var SÅ syk, og ingen skjønte det. 

Anonymkode: e2c59...e5a

Ja, jeg tenker at det kan nok være veldig vanskelig å oppdage noen ganger. Hvis man selv ikke er helt klar over at det er så ille, og ikke ønsker hjelp til å få det bedre. Det er jo bare å lyve til helsesykepleieren og krysse feil på depresjonsscreeningen, så er det ikke sikkert at noen lukter lunta.

Anonymkode: 50a45...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...