Gå til innhold

Hvordan klarer mennesker med små barn å ta sitt eget liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jøss, skal si dere voksne er stygge med hverandre om dere svarer hverandre på den måten. Eller er det kun på forum?

Anonymkode: 30c8e...8c0

Dersom noen spør om hvordan en person hvordan de kunne velge å dø fra barna sine til kreft, så tror jeg mange voksne hadde gitt samme respons. Det er enkelte ting man bør holde seg for god til å si høyt dersom man vil unngå sinte voksne. 

Anonymkode: f6578...c21

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det verste er at det finnes voksne som går rundt og tror og sier dette også… 

forhåpentligvis blir ikke TS en av disse nå ♥️

Anonymkode: f6578...c21

ja, det er akkurat det det er. Min mann mistet sin far i selvmord da han var barn, og han har møtt dette spørsmålet jevnlig gjennom livet, og det har ikke vært bra for ham. Det er derfor jeg for det første ikke reagerte på at det ikke var en voksen som skrev HI, for det er mange voksne som kunne finne på å si det samme, og for det andre ble jeg virkelig rasende da jeg så at spørsmålet var postet i sørgeforumet, slik at det treffer dem som er etterlatte.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jøss, skal si dere voksne er stygge med hverandre om dere svarer hverandre på den måten. Eller er det kun på forum?

Anonymkode: 30c8e...8c0

nei, dette pleier jeg å si til de som stiller dette spørsmålet ansikt til ansikt og. Det har jeg opplevd mange ganger.

De trenger å høre det.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

nei, dette pleier jeg å si til de som stiller dette spørsmålet ansikt til ansikt og. Det har jeg opplevd mange ganger.

De trenger å høre det.

Anonymkode: f0f49...5c5

Men er det ikke bedre å forklare enn å gå rett i forsvarsposisjon`

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo forstå en mann som ble sendt på sjøen som 13-åring, og ble fortalt at menn ikke gråter eller snakker om følelser ikke har like godt grunnlag for å unngå å stille slike spørsmål.
 

Men har dere virkelig ikke hatt om psykisk sykdom på ungdomsskolen og videregående, TS? Ingen snakk om det med familien heller? Veldig mange mister noen til selvmord om dagen, og det er et forferdelig trist og sårt tema, som vi alle bør jobbe forebyggende mot. 

Anonymkode: f6578...c21

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Det er tydelig!

Anonymkode: 9a0d1...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deprimerte mennesker tenker at de får det bedre uten han/henne

de er helt ødelagte

Anonymkode: ad02c...1e7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er det ikke bedre å forklare enn å gå rett i forsvarsposisjon`

Anonymkode: 30c8e...8c0

Det beste er nok å lese seg opp, slik at man ikke fornærmer sørgende mennesker med egne fordømmelser og uvitenhet. 

Anonymkode: f6578...c21

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det ikke bedre å forklare enn å gå rett i forsvarsposisjon`

Anonymkode: 30c8e...8c0

Jeg går ikke i forsvarposisjon. Jeg forklarer dem akkurat det samme som jeg har forklart i alle mine svar i denne tråden, og jeg pakker det ikke inn for å skåne folk som er dumme, uvitende og sosialt inkompetente. Den som er komfortabel med å si så stygge ting til pårørende som sørger, får jamen tåle å få et svar som er uttrykt i klartekst.

Det gjelder deg og.

Du har stilt et alvorlig spørsmål i feil underforum, og det er på tide at du begynner å ta til deg svarene du har fått gjennom tråden, istedet for å forsvare deg ,unnskylde deg, bortforklare og angripe folk. 

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit jeg legger meg helt flat og ber oppriktig om unskyldning, det var aldri meningen å såre noen. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ikke angrepet noen. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du er *der* er du veldig egosentrisk: du tenker på deg selv, dine behov, din byrde, ditt... ja hva nå.. det er tunnelsyn og man evner ikke se ut av det. Du tenker ikke på barna, på familien ut fra deres ønsker og behov, kun dine egne frem til din verden blir så kvelende og trangt at du sitter igjen med en løsning: å ta selvmord for å bli fri fra din egen, delvis selvlagde, fengsel..

Btdt

Anonymkode: c2ead...0d0

Det er ikke sant for veldig mange, har vært der selv og også fått bekreftet av behandler at majoriteten tror de gjør barna sine (og andre nære for den saks skyld) en tjeneste.

Selv tenkte jeg det var bedre for barna mine å sørge over en ting, enn å vokse opp med meg og bli ødelagt av det.

Heldigvis fikk jeg hjelp,barna er velfungerende voksne og vi har et nært og godt forhold 

Anonymkode: b8872...601

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Å ta sitt eget liv er ikke noe man gjør «mot noen».

Du har ikke vært på et mørkt nok sted til å forstå dette.

Anonymkode: 16f9f...c8c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykisk sykdom er ikke ett valg man tar. Det er ingen som våkner opp en dag og tenker i dag er den første dagen i mitt nye forferdelige miserable liv. 

Selvmord er da heller ikke ett valg man tar, for de som gjør det føler oppriktig at de ikke har andre valg. 

Jeg følte meg som en byrde. Jeg tenkte tanker som at jeg ødela barna mine ved å være med de. At jeg gjorde livet deres så vondt å vanskelig at de kom til å slite resten av livet ved å ha en så dårlig mor som meg. Det var rett og slett bedre for de å sørge over at jeg døde litt plutselig i en ulykke og gå videre med livene sine på en god måte enn å måtte leve med meg resten av livet.

Jeg kunne heller ikke bare stikke av, det hadde jo vert mere traumatisk for de, bare bli forlatt uten forklaring. Så sviktet de ville følt seg. Nei, mye bedre å dø i en ulykke. 

Jeg måtte bare rydde huset først, gjøre alt klart, så det ble lettere for de når jeg var død. Fylle frysen med mat. Ha neste års julegaver ferdig pakket inn. Skrive fine ting om de i dagbøkene mine så de kunne vite hvor høyt jeg elsket de. 

Jeg forstår at mange ikke forstår, for det er ganske uforståelig. Men en sånn bunnløs sorg og smerte, det er ikke lett å leve med. 

Anonymkode: f3c91...fef

  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

 

Da var det helt ubevist fra min side, var absolutt ikke i tankene mine å dømme noen. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Jeg tror deg på at du ikke mente å være fordømmende eller ufin og at det ikke var bevisst fra din side. 
Jeg tenker at åpningsinnlegget ditt står som en fin illustrasjon på mye av den manglede kunnskapen samfunnet har om psykisk sykdom og selvmordsadferd.

Da jeg var kommet såpass langt ned i kaninhullet at jeg begynte å konkretisere mitt eget selvmord, var min overbevisning at jeg var en større belastning for mine barn i live, en om jeg ble borte. 
 

Jeg hadde planlagt når, hvor og hvordan og gjort de nødvendige forberedelsene som å samle opp mer en nok morfin etc, da noen andre hadde en sterk mistanke om at noe ikke var som det skulle og tok tak i det. Men nok om meg😆

Edit: jeg er altså far/mann.

Endret av sicario
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg dømmer ingen. Det må da være lov å spørre .

Anonymkode: 30c8e...8c0

Måten du ordlegger deg på gjør at du virker dømmende.

Anonymkode: 9a0d1...b3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Jeg følte meg som en byrde. Jeg tenkte tanker som at jeg ødela barna mine ved å være med de. At jeg gjorde livet deres så vondt å vanskelig at de kom til å slite resten av livet ved å ha en så dårlig mor som meg. Det var rett og slett bedre for de å sørge over at jeg døde litt plutselig i en ulykke og gå videre med livene sine på en god måte enn å måtte leve med meg resten av livet.

 

Jeg måtte bare rydde huset først, gjøre alt klart, så det ble lettere for de når jeg var død. Fylle frysen med mat. Ha neste års julegaver ferdig pakket inn. Skrive fine ting om de i dagbøkene mine så de kunne vite hvor høyt jeg elsket de. 

Jeg forstår at mange ikke forstår, for det er ganske uforståelig. Men en sånn bunnløs sorg og smerte, det er ikke lett å leve med. 

Anonymkode: f3c91...fef

❤️ Kjenner det så alt for godt igjen. Godt du fortsatt er her.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man velger jo ikke å dø av kreft.  Men selvmord er et valg. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

På tide på huet ut av egen ræv og lese seg litt opp.

Anonymkode: 9a0d1...b3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Måten du ordlegger deg på gjør at du virker dømmende.

Anonymkode: 9a0d1...b3d

Så hvordan skulle jeg ordlagt meg da?

Anonymkode: 30c8e...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jøss, skal si dere voksne er stygge med hverandre om dere svarer hverandre på den måten. Eller er det kun på forum?

Anonymkode: 30c8e...8c0

For å sitere min favorittserie som du er for ung til å huske, men kanskje har sett på HBO allikevel: 

 

"welcome to the real world. It sucks!" 
 

 

Fint å høre du sier du ikke mente det som dømmende, men det VAR dømmende. Og derfor får du svarene du får.  

Anonymkode: a832a...81c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...