Gå til innhold

Hvordan klarer mennesker med små barn å ta sitt eget liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Nå er jo ikke det en ting de bevisst velger å gjøre mot barna sine. Det typiske er vel at den suicidale tenker at andre, inkludert barna vil få det bedre om man ikke var der mer. De klarer gjerne ikke tenke utenfor  den tanken der

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var da voldsomt. Jeg dømmer ingen, prøver å forstå derfor jeg spurte. Ta deg sammen og skjerp deg selv. Må være lov å spørre, fy faen.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Du dømmer jo når du skriver hvordan kan de gjøre det mot barna sine...

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Du dømmer jo når du skriver hvordan kan de gjøre det mot barna sine...

Nettopp:) Akkurat den formuleringen var ikke bra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Få deg litt empatisk evner....livet fungerer ikke like bra for alle.

Anonymkode: 45b92...cdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan ikkje moralisera over sjølvmord. Då er man ein del av problemet som gjer at psykisk sjuke føler seg ikkje forstått men heller marginalisert og stigmatisert.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det to ganger i 2010, har en flott gutt nå som jeg tenker på. Aldri i verden om jeg lar noen andre oppdra han. 

Anonymkode: 1249e...f7c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Du dømmer jo når du skriver hvordan kan de gjøre det mot barna sine...

 

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Nettopp:) Akkurat den formuleringen var ikke bra.

Da var det helt ubevist fra min side, var absolutt ikke i tankene mine å dømme noen. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tenker på mennesker som tar sitt eget liv sl egoistiske, som kun vil fjerne egen lidelse.

Det er motsatt, de fleste tenker at de sparer sine nærmeste for belastning det er å ha seg i livet, man fjerner bekymringer, de har det bedre hvis man selv ikke eksisterer lenger.

Mange som tar sitt eget liv, ønsker ikke å dø. Men man klarer ikke leve lenger heller, de psykiske smertene er for store. 

Det vi ønsker av samfunnet er at ingen skal ha det så vondt innvendig at det å ta sitt eget liv sees på som eneste utvei.

For de aller fleste har tenkt gjennom alle andre løsninger før de ender med å ta sitt eget liv. Men de ser ingen andre løsninger på sin egen innvendige smerte, eller bryet man føler man er for sine nærmeste.

Man tror virkelig at også barna vil vokse opp til et bedre menneske, dersom de slipper å ha en forelder som er såpass syk, belastende osv.....

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, men jeg har en teori om at mennesker som sier at de som tar selvmord tok et egoistisk valg, umulig kan ha mer enn maks 90 i IQ. 
 

Man kan like så godt si:

“Jeg forstår ikke hvorfor folk velger psykisk sykdom og i enkelte tilfeller mister oppfattelsen av seg selv og virkeligheten.”

Du trenger jo ikke å føle det selv for å forstå det, men er det ikke allmennkunnskap at man ved alvorlig psykisk sykdom ofte ikke er seg selv og at sykdommen påvirker tankene i negativ retning? Det er direkte flaut å være så lite belest og opplyst i dagens samfunn når så mange sliter.

Anonymkode: f6578...c21

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager å si det, men jeg har en teori om at mennesker som sier at de som tar selvmord tok et egoistisk valg, umulig kan ha mer enn maks 90 i IQ. 
 

Man kan like så godt si:

“Jeg forstår ikke hvorfor folk velger psykisk sykdom og i enkelte tilfeller mister oppfattelsen av seg selv og virkeligheten.”

Du trenger jo ikke å føle det selv for å forstå det, men er det ikke allmennkunnskap at man ved alvorlig psykisk sykdom ofte ikke er seg selv og at sykdommen påvirker tankene i negativ retning? Det er direkte flaut å være så lite belest og opplyst i dagens samfunn når så mange sliter.

Anonymkode: f6578...c21

Man trenger heller ikke være psykisk syk fordi man tar selvmord, er mange faktorer her.

Anonymkode: 45b92...cdf

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Da var det helt ubevist fra min side, var absolutt ikke i tankene mine å dømme noen. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

et godt råd når du skal stille spørsmål om sensitive temaer, er å tenke veldig nøye over hvordan du formulerer deg. Som du ser var det veldig mange som fanget opp det dømmende i underteksten. Du fremsto ikke som spørrende.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg oppdaget ikke før nå at ts har prestert å poste dette på underforumet for de som sørger.

Unnskyld meg, ts, men det er helt fucka.

Skjerp deg.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg oppdaget ikke før nå at ts har prestert å poste dette på underforumet for de som sørger.

Unnskyld meg, ts, men det er helt fucka.

Skjerp deg.

Anonymkode: f0f49...5c5

Jeg er 17 år gammel.....alle som skriver her er ikke voksne mennesker. Trist at voksne kaller hverandre for fucka.

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er 17 år gammel.....alle som skriver her er ikke voksne mennesker. Trist at voksne kaller hverandre for fucka.

Anonymkode: 30c8e...8c0

til og med 17-åringer må forstå at det er ting man ikke sier til folk som sørger.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har empati, har ingenting med det å gjøre.  Men jeg har ikke erfaring med psykiske lidelser, derfor jeg spurte.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Du er veldig heldig, som aldri har vært på et så mørkt sted.

Skulle ønske psykiske lidelser ble tatt like på alvor som fysiske liselser. Man kan ikke tenke seg ut av kreft med positivitet og logikk. Det kan man ikke med alvorlige psykiske lidelser heller, selv om det ofte er den holdningen mennesker med psykiske lidelser blir møtt med.

"Ta deg selv i nakken og kom deg ut i sola. Tren og spis sunt. Det er din egen feil. Tenk positivt." 

 

 

Anonymkode: 4bf91...207

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

til og med 17-åringer må forstå at det er ting man ikke sier til folk som sørger.

Anonymkode: f0f49...5c5

Jeg stilte kun ett spørsmål.  Og har alt beklaget for feil formulering. Kan ikke fikse på det heller som anonym.

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg stilte kun ett spørsmål.  Og har alt beklaget for feil formulering. Kan ikke fikse på det heller som anonym.

Anonymkode: 30c8e...8c0

en ting til:  Vi kan ikke lukte at du er 17 år. Hvis du vil poste, som voksen, på et forum for voksne, så må du tåle å få sånn respons som voksne får.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

en ting til:  Vi kan ikke lukte at du er 17 år. Hvis du vil poste, som voksen, på et forum for voksne, så må du tåle å få sånn respons som voksne får.

Anonymkode: f0f49...5c5

Jøss, skal si dere voksne er stygge med hverandre om dere svarer hverandre på den måten. Eller er det kun på forum?

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

en ting til:  Vi kan ikke lukte at du er 17 år. Hvis du vil poste, som voksen, på et forum for voksne, så må du tåle å få sånn respons som voksne får.

Anonymkode: f0f49...5c5

Det verste er at det finnes voksne som går rundt og tror og sier dette også… 

forhåpentligvis blir ikke TS en av disse nå ♥️

Anonymkode: f6578...c21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var syk, trodde jeg at min familie kanskje kom til å være litt triste i et par uker, men at de kom til å riste det av seg og ville leve bedre liv uten meg. 

Dette var ikke normale, negative tanker. Dette var en overbevisning. Jeg var like overbevist om dette som jeg er overbevist om at himmelen er blå og gresset et grønt. Når man er såpass syk, så forvrenges virkeligheten. Man er absolutt 100% overbevist om at man ikke har noe annet valg enn å dø, og man er overbevist om at de etterlatte vil få det bedre uten deg. Det er derfor depresjon er så farlig og ødeleggende: det vrir om på realiteten, og det er null plass til fornuft og logikk. Man sitter på et synkende skip midt ute i havet, og det er verken livbåter eller lys i det fjerne som gir et lite håp om redning. Det er bare én vei ut av situasjonen, og det er ned i dypet. 

Jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å forstå for noen som ikke har opplevd det.

 

Anonymkode: 0d8a5...05f

  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...