Gå til innhold

Hvordan klarer mennesker med små barn å ta sitt eget liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det sier alt om hvordan de har det,

Anonymkode: 3b682...edd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Når man er suicidal, så er det sykdommen som tenker og handler. Og da hjelper det ikke om man har barn, mann, familie, millioner på konto osv. - sykdom kan ramme deg uansett.

Er det rart at noen som har barn klarer å dø av kreft? De burde greid å overleve, kjempe litt til, siden de har barn å leve for?

Eller kan du se for deg at man kan rammes av alvorlig dødelig sykdom uavhengig av barn, nettverk, økonomi osv?

Anonymkode: ee6e2...716

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man er suicidal, så er det sykdommen som tenker og handler. Og da hjelper det ikke om man har barn, mann, familie, millioner på konto osv. - sykdom kan ramme deg uansett.

Er det rart at noen som har barn klarer å dø av kreft? De burde greid å overleve, kjempe litt til, siden de har barn å leve for?

Eller kan du se for deg at man kan rammes av alvorlig dødelig sykdom uavhengig av barn, nettverk, økonomi osv?

Anonymkode: ee6e2...716

Man velger jo ikke å dø av kreft.  Men selvmord er et valg. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett selvmordsforsøk bak meg. Barna mine var tenåringer og jeg tenkte på de konstant. I mitt hode mente jeg barna ville få det bedre uten meg og min psykiske tilstand. 

Jeg fikk hjelp og nå idag har jeg det veldig bra. Håper aldri jeg blir så psykisk dårlig igjen, men tenker jeg klarer tenke annerledes om det skulle skje. Nå har jeg opplevd dette og vil forhåpentligvis kjenne igjen symptomene om det skulle dukke opp igjen.

Selvmord er ikke egoistisk. De som velger selvmord tenker faktisk mer på alle andre enn seg selv fordi de tenker alle vil få det bedre uten den psykisk syke.

Jeg vet om fler som har tatt livet sitt, både familie og kolleger. Ikke ett eneste sekund tenkte jeg at de var egoister som ikke tenkte på barna og familien rundt. Jeg bare vet så inderlig godt hvor vondt de hadde det.

  • Liker 1
  • Hjerte 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til ei venninne var bipolar, og brukte dop. Han tok selvmord i tidlig 30 årene. Den siste tiden så var han ikke seg selv og gjorde mye dumt som satte livet til kona og barna i fare. Så rett og slett så var han ikke seg selv da han gjorde det.

Anonymkode: 710ef...bd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto heller ikke dette, helt til jeg selv ble dypt deprimert i forbindelse med et opprivende samlivsbrudd. Det har vært så vondt å eksistere at hodet og kroppen forsøker å fortelle meg at barna har det bedre om de slipper å bekymre seg for hvordan mamma har det. Når bølgene av angst kommer bli alt helt svart, og jeg klarer ikke å finne noe vei ut av smerten. 

Jeg forstår nå godt at dette kan skje, og det være et mye større fokus på hva man som medmenneske kan gjøre for å hjelpe (psykisk førstehjelp/livredning). 

Anonymkode: 0d171...35a

  • Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei det er ganske tydelig at du ikke forstår… 

 

Når smerten ved å leve er større enn kjærligheten til barna, da er det vondt å være menneske da. Og her sitter du og dømmer de som velger den veien? Fy faen, snakk om å legge sten til byrden. Skam deg! 

Anonymkode: a832a...81c

Hun dømmer ikke, hun sier hun ikke FORSTÅR det. Ro deg ned.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hun dømmer da ikke, hvor leser du det? Spørsmålet er helt naturlig for unge mennesker som ikke har opplevd dette selv eller satt seg spesielt inn i temaet. Hvordan skal man bli klokere om man ikke stiller spørsmål? 

Anonymkode: 27b02...6fd

Det vitner jo om en ufattelig kunnskapsløshet om psykisk sykdom. Enkelte sammenligner jo slike tilfeller med seg selv, som er friske! Da er det ikke rart at de ikke forstår. Men kudos for å spørre, slik at flere kan lære litt.

Anonymkode: f6578...c21

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man velger jo ikke å dø av kreft.  Men selvmord er et valg. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Du har fått flere gode svar, men forstår tydeligvis fortsatt ikke bæret? 

Anonymkode: f6578...c21

  • Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det vitner jo om en ufattelig kunnskapsløshet om psykisk sykdom. Enkelte sammenligner jo slike tilfeller med seg selv, som er friske! Da er det ikke rart at de ikke forstår. Men kudos for å spørre, slik at flere kan lære litt.

Anonymkode: f6578...c21

Jeg vet ingenting om dette, derfor jeg spurte for å lære og forstå. mener ingenting vondt med spørsmålet, slik noen tror. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er ganske tydelig at du ikke forstår… 

 

Når smerten ved å leve er større enn kjærligheten til barna, da er det vondt å være menneske da. Og her sitter du og dømmer de som velger den veien? Fy faen, snakk om å legge sten til byrden. Skam deg! 

Anonymkode: a832a...81c

Det var da voldsomt til overreaksjon på et spørsmål. Det må da være mye bedre at brukeren faktisk stiller spørsmålet og kan få innsikt fra mennesker som har vært i den situasjonen, og dermed får økt forståelse for psykiske lidelser enn ikke å spørre.

Nettopp ved å snakke om vanskelige ting kan det både bli lettere å håndtere dem eller være en støtte for andre som sliter, vise omsorg for pårørende også videre. Kunnskap og nysgjerrighet er motvekten til fordommer, og det fine med å være anonym på et forum er at du kan stille de spørsmålene du kanskje ikke hadde turt å stille ellers.

Og da å bli møtt med et "skam deg!" er egentlig ganske ufyselig oppførsel, har man ikke noen innsikt å komme med da kan man heller være stille. Alt du bidro med var ironisk nok det du beskyldte ts for: å dømme et ukjent menneske.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var da voldsomt. Jeg dømmer ingen, prøver å forstå derfor jeg spurte. Ta deg sammen og skjerp deg selv. Må være lov å spørre, fy faen.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Jo du dømmer i måten du spør spørsmålet på. 

Anonymkode: 86446...3bf

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man velger jo ikke å dø av kreft.  Men selvmord er et valg. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Derfor dømmer du, fordi du tror det er et valg. Da forstår du lite.

Anonymkode: 86446...3bf

  • Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

fordi de tror at barna har det bedre uten dem. Du trenger å jobbe med empatien din, og innsikten i psykisk sykdom.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, til dere med erfaring som svarte. Glad dere fikk hjelp og håper flere med slike tanker også får den hjelpen de trenger.❤️

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man velger jo ikke å dø av kreft.  Men selvmord er et valg. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Du sier du spør for å forstå, men tar ikke til deg svarene som prøver å forklare deg.

Selvmord er et valg som tas av sykdommen, man velger ikke dette selv.

Anonymkode: ee6e2...716

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

fordi de tror at barna har det bedre uten dem. Du trenger å jobbe med empatien din, og innsikten i psykisk sykdom.

Anonymkode: f0f49...5c5

Jeg har empati, har ingenting med det å gjøre.  Men jeg har ikke erfaring med psykiske lidelser, derfor jeg spurte.

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Fy faen.🤦‍♀️ 

Anonymkode: 10059...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odine skrev (14 minutter siden):

Hun dømmer ikke, hun sier hun ikke FORSTÅR det. Ro deg ned.

det er mange måter å si at man ikke forstår på, og jeg leste heller ikke ts sitt spørsmål som oppriktig spørrende - jeg leste en dømmende undertekst i måten spørsmålet var formulert på.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man velger jo ikke å dø av kreft.  Men selvmord er et valg. 

Anonymkode: 30c8e...8c0

Nei, selvmord er utfallet av en dødelig sykdom. Det er ikke et valg. Jeg fastholder at du fremstår som dømmende og at du trenger å øke innsikten din i psykisk sykdom.

Anonymkode: f0f49...5c5

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...