Gå til innhold

Hvordan klarer mennesker med små barn å ta sitt eget liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn eller ikke barn...De som tar selvmord er borte. De gjenlevende må leve med dette resten av livet. For 20 år siden mistet jeg to nære til selvmord. Jeg glemmer dem aldri. Det vil være en sorg så lenge jeg lever. 

Anonymkode: 98234...f59

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurte på det samme som trådstarter spør om. Syntes det var grovt uansvarlig å ta livet sitt når man har barn. Men så fikk jeg alvorlige selvmordstanker selv. Jeg hadde ikke barn. Men jeg var overbevist om at psykologen min ønsket at jeg skulle ta livet mitt slik hun slapp å bruke mer tid på meg. Åpenbart verken mente eller sa psykologen noe i nærheten av det.  Hun ba meg gjentatte ganger om å ikke ta livet mitt og å utsette selvmordsplanene. Men i mitt hode så var det var hun tenkte og da jeg forsøkte å ta livet mitt så var det delvis for å gjøre psykologen fornøyd.  

Anonymkode: b0d3e...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 10.23):

Jeg dømmer ingen. Det må da være lov å spørre .

Anonymkode: 30c8e...8c0

Det finnes flere måter å spørre på. Jeg og opplevde deg som dømmende, jeg har selvmordsforsøk bak meg. Måten du stiller spørsmål på gir avstand og dømming heller enn å åpne opp for å forstå.

Anonymkode: ce4a8...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig og forstå når man ikke har vært der selv. Jeg sliter selv og ingen vet det. Jeg lever kun for barna mine sine del, smertene om å såre dem er større enn smertene rundt tanken å leve. Men livet er ikke lett og verden føles tung. 

Jeg hadde en venninne som tok livet sitt i fødselsdepresjon, minste var under året og de andre små, men store nok til å huske hun. Tre barn mistet moren sin den dagen hun valgte som hun gjorde, men hun elsket dem himmelhøyt- hun klarte likevel ikke leve og tenke rasjonellt. Psykisk helse er vanskelig og desverre enda tabu på flere måter. 

Anonymkode: e54bd...632

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 11.23):

Jeg dømmer ingen. Det må da være lov å spørre .

Anonymkode: 30c8e...8c0

Faktisk enig . Må være love å spørre og folk må ikke la seg krenke av alt. Hvordan skal en få mer informasjon og forståelse for andre mennesker hvis man ikke spør de vanskelige spørsmåla?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2024 at 10:11 AM, AnonymBruker said:

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

Fordi de er syke. Hjernen deres er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble lagt inn da barnet mitt var litt under ett år. Jeg fikk et sammenbrudd. Vi hadde akkurat kommet hjem fra ferie. Samboer var ute for å handle inn litt mat. Der og da tok jeg ukritisk det jeg hadde  tilgjengelig for jeg måtte jo roe meg ned når jeg var alene med ett så lite barn. Kort fortalt. Jeg havnet på sykehuset for pumping. Ble spurt hvorfor jeg ville ta livet mitt når jeg var mamma til ett lite barn. Vel, jeg ville ikke ta livet mitt. Jeg ville bare få roet meg ned. Ble ikke hørt. Kom hjem etter en natt på sykehuset til ingenting. Ingen oppfølging eller noe som helst. Sammenbruddet kom etter at jeg i årevis hadde fortreng flere overgrep som barn. 

Anonymkode: bd615...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...