Gå til innhold

Hvordan klarer mennesker med små barn å ta sitt eget liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om en mor som var i 30 årene, hadde barn i barnehagealder og tok sitt eget liv. Hvordan klarer de å gjøre det mot barna sine? Jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er ganske tydelig at du ikke forstår… 

 

Når smerten ved å leve er større enn kjærligheten til barna, da er det vondt å være menneske da. Og her sitter du og dømmer de som velger den veien? Fy faen, snakk om å legge sten til byrden. Skam deg! 

Anonymkode: a832a...81c

Det var da voldsomt. Jeg dømmer ingen, prøver å forstå derfor jeg spurte. Ta deg sammen og skjerp deg selv. Må være lov å spørre, fy faen.

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 16
  • Hjerte 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som tidligere suicidal og med to små barn var jeg overbevist om at de hadde det bedre uten meg i livene sine.

Dette er en sykdom som gjør at man ikke lenger tenker rasjonelt.

Nå i dag kan jeg ikke forstå hvor de tankene kom fra.

Anonymkode: 45228...08e

Så trist, å høre. Bra det går fint med deg nå, da.

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som begår selvmord er alvorlig psykisk syke. Lider man ikke av det samme selv er det selvsagt vanskelig å forstå.

PS. Du høres dømmende ut. Håper ikke du ytrer tankene dine høyt. Du vet aldri hva slags erfaring folk du møter har med selvmord.

Anonymkode: 2c71c...b96

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som begår selvmord er alvorlig psykisk syke. Lider man ikke av det samme selv er det selvsagt vanskelig å forstå.

PS. Du høres dømmende ut. Håper ikke du ytrer tankene dine høyt. Du vet aldri hva slags erfaring folk du møter har med selvmord.

Anonymkode: 2c71c...b96

Jeg dømmer ingen. Det må da være lov å spørre .

Anonymkode: 30c8e...8c0

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe de gjør mot barna sine. Det er jo rimelig åpenbart at de som tar sitt eget liv, har så enorme smerter (fysiske eller psykiske) så selv ikke barna er nok til at de klarer å bli. 

Anonymkode: ec792...082

  • Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke noe de gjør mot barna sine. Det er jo rimelig åpenbart at de som tar sitt eget liv, har så enorme smerter (fysiske eller psykiske) så selv ikke barna er nok til at de klarer å bli. 

Anonymkode: ec792...082

Igjen, hodet vrir på virkeligheten. Da jeg var i den dypeste avgrunn med fødselsdepresjon tenkte jeg på selvmord hver dag og hvordan jeg kunne gjøre det. Jeg følte meg så elendig og ubrukelig at jeg hadde oppriktig vondt i hjertet med tanke på babyen min som måtte vokse opp med en sånn mamma som meg. Syntes synd på han og ville vekk før han fikk en relasjon til meg slik at mannen min kunne finne en ny kvinne som kunne steppe inn som verdig mor.

Heldigvis finnes det flinke folk i helsevesenet som fikk meg til å forstå at det kun finnes 1 mamma og at for nettopp mitt barn er jeg uvurderlig ❤️

Anonymkode: 1e6df...40e

  • Liker 3
  • Hjerte 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei det er ganske tydelig at du ikke forstår… 

 

Når smerten ved å leve er større enn kjærligheten til barna, da er det vondt å være menneske da. Og her sitter du og dømmer de som velger den veien? Fy faen, snakk om å legge sten til byrden. Skam deg! 

Anonymkode: a832a...81c

Hun dømmer da ikke, hvor leser du det? Spørsmålet er helt naturlig for unge mennesker som ikke har opplevd dette selv eller satt seg spesielt inn i temaet. Hvordan skal man bli klokere om man ikke stiller spørsmål? 

Anonymkode: 27b02...6fd

  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser nok ingen annen utvei og tror helt oppriktig at verden er et bedre sted uten de. 

Anonymkode: 16a9e...37b

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig, veldig syke. De tror jo at alle vil få det bedre uten dem. Vi som aldri har vært så langt nede kan ikke forestille oss den smerten de gjennomgår, og som de har behov for å fri seg fra.

Anonymkode: 1a9ec...f62

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du aldri har hatt sånne tanker kan du ikke sette deg inn i dem heller.

Noen tror oppriktig at andre vil ha det bedre uten dem. Andre har det så tungt at de rett og slett ikke orker å ta inn over seg hva det vil gjøre med andre. 

Det sier vel mer om hvor mørke tanker de har og hvor fortvilet de er innvendig når ikke engang barna klarer å få dem til å ville leve.

Anonymkode: c9b78...c14

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke noe de gjør mot barna sine. Det er jo rimelig åpenbart at de som tar sitt eget liv, har så enorme smerter (fysiske eller psykiske) så selv ikke barna er nok til at de klarer å bli. 

Anonymkode: ec792...082

Det tror jeg du har rett i. Tanken er kanskje at de gjør det for barna sine. Så vondt kan det være å være menneske. 

Anonymkode: 7084a...166

  • Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem er syk. Man klarer ikke å tenke logisk. Ser bare en utvei. Har vært der selv. Men heldigvis så prøvde jeg ikke å ta livet. Og har fått mye hjelp. Heldigvis ut av det. Men skal være ærlig på at tankene sniker seg inn noen ganger men slår dem fort ifra meg. 

Anonymkode: 8c178...303

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror mange ville funnet det skremmende hvor styrt vi er av følelser, og at følelser er hormoner som kroppene våre lager.

Tenk deg å være skikkelig tørst, du drikker vann, men du får ingen tilfredstillelse av det. Ingen "aaahh det var godt 😋", bare 😐. Og at alt i hverdagen var slik fordi kroppen din ikke produserer/registrerer hormonene som gir glede/nytelse.

Derimot kan du fremdeles føle sorg, skam osv. Og kun det.

Hvordan ville fremtidsutsiktene dine vært da?

Anonymkode: dc045...f90

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg du har rett i. Tanken er kanskje at de gjør det for barna sine. Så vondt kan det være å være menneske. 

Anonymkode: 7084a...166

Ja, jeg har ikke barn selv, men da min suicidalitet var "kronisk" så følte jeg meg som en belastning og gikk konstant og tenkte at mine nærmeste ville ha det bedre uten meg, og at jeg ikke ville bli savnet. Jeg sliter ikke lenger med kroniske selvmordstanker, men kan fremdeles få episoder/perioder hvor jeg har det så vondt at det ikke føles som at jeg klarer å bære smertene lenger, heldigvis har jeg nå fått en diagnose som forklarer disse episodene, og da er det lettere for meg å snakke meg selv "ned".

Anonymkode: ec792...082

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er *der* er du veldig egosentrisk: du tenker på deg selv, dine behov, din byrde, ditt... ja hva nå.. det er tunnelsyn og man evner ikke se ut av det. Du tenker ikke på barna, på familien ut fra deres ønsker og behov, kun dine egne frem til din verden blir så kvelende og trangt at du sitter igjen med en løsning: å ta selvmord for å bli fri fra din egen, delvis selvlagde, fengsel..

Btdt

Anonymkode: c2ead...0d0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er blitt psykisk syke. Vær glad du ikke forstår det. 

Anonymkode: f59ee...8cc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...