Gå til innhold

Ungdomsgjenger på kveldene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 14.06):

Nå er jeg veldig nysgjerrig på hvor dette er. Høres ut som byen jeg bor i nå, Arendal.

Anonymkode: 81d54...439

Dette er ikke et fenomen som kun skjer enkelte steder, det er et veldig vanlig problem over hele landet.

Det er fint at voksne engasjerer seg, slik mange brukere har skrevet, men det er også viktig å involvere politiet. Det skal ikke være sånn at noen føler frykt for å gå utendørs på grunn av gjenger som bråker og oppfattes truende.

Mange steder er der ungdomsklubber og masse andre tilbud, men enkelte ønsker ikke å delta der, de ønsker ikke at voksne setter grenser for dem. 

Anonymkode: 2c203...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 6.48):

Jeg bor i et område i en mindre by hvor folk har veldig lav sosioøkonomisk status. Boligene er billige og står tett, og folkene som bor her har ofte lav/ingen utdannelse, de er nav-klienter, leietakere, innvandrere, det er her alenemødrene bor. Ingen fordømmelse i dette, kun fakta, jeg bor selv alene med barn og det var bare her jeg hadde råd til å kjøpe.

Nå har det også etablert seg ungdomsgjenger på kvelden. Rundt 6-7 stykker, unge menn, som går rundt og skriker, hoier, kjører stygt på moped eller sparkesykkel og har en generell oppførsel som virker provoserende og utrygg på andre som bor her. 

Jeg lar ikke ungene mine gå ut om kvelden lenger. Men kan noe annet gjøres? Kontakte politiet, kommunen? Er det noen tiltak som kan gjøres? 

Anonymkode: 45437...918

Stem på et annet politisk parti.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Honey Dew skrev (På 26.5.2024 den 13.36):

Det er jo ulovlig å kjøre med trimmet moped.

Som 3 barnsfar ville jeg valgt mine kamper her.

Min sønn var en spenningssøkende ungdom, som mange unge  gutter alltid har vært. Han og hans venner satt uttalige kvelder i garasjen og skrudde lett motorsykkel og trimmet mopeder.

Det var deres greie, mekke, få ting til å gå fort. Jeg veit det er ulovlig, det har det alltid vært. men unge gutter som mekker i garasjen går det som regel bra med. De bruker pengene sine på dette og kjører rundt i grupper på 6-10 og føler seg kule og har det sosialt og gøy. Og de er edru!!  Dette er ikke gutter man kan gi en fotball eller håndball og tenkte at det løser seg. 

De som henger på kjøpesenteret eller bensinstasjonen og ikke har noe å drive med går det ofte verre med.

Et fellesskap som dreier seg om motor og felles interesser er kanskje feil for mange men alternativet er mye verre. 

Når politiet har stanset skoletaper ADHD Jens på en moped som gikk 25 km/t for fort, Gitt han 4500 i bot og avskiltet mopeden, dermed avskiltet han. Han kan ikke lenger "henge" med de samme gutta, da er det ofte storsenteret/gatekjøkkenet og rusmiljøet som tar han i mot.

Godt jobba.  Unge gutter vil alltid være unge gutter så velg dine kamper. 

Mange har glemt at de også var kalv engang. Unge gutter på litt for raske mopeder er ikke noe samfunnsproblem, mer en tradisjon, og lyden er til å leve med. Ta fra de mopeden og fellesskapet det alternativet er ofte mye værre.

Min sønn er nå 21 år og fikk læreplass, jobb og karer seg heldigvis gått. 3 av hans tidligere venner er døde av overdoser, 2-3 andre er inn og ut av rusmiljøet.

Og kokain er mest vanlig i fotballmiljøet og de "besteborgerlige" . Mopedtrimmere bruker sjelden kokain.

Samfunnet er meget godt tjent med at gutta i garasjen får være gutta i garasjen, så får vi som naboer tåle litt høy lyd noen minutter hver kveld. De opplever mestring er del av et fint samhold og miljø som de bevarer utover voksenlivet. Og de er ikke ruset.

Anonymkode: 7b068...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min sønn var en spenningssøkende ungdom, som mange unge  gutter alltid har vært. Han og hans venner satt uttalige kvelder i garasjen og skrudde lett motorsykkel og trimmet mopeder.

Det var deres greie, mekke, få ting til å gå fort. Jeg veit det er ulovlig, det har det alltid vært. men unge gutter som mekker i garasjen går det som regel bra med. De bruker pengene sine på dette og kjører rundt i grupper på 6-10 og føler seg kule og har det sosialt og gøy. Og de er edru!!  Dette er ikke gutter man kan gi en fotball eller håndball og tenkte at det løser seg. 

De som henger på kjøpesenteret eller bensinstasjonen og ikke har noe å drive med går det ofte verre med.

Et fellesskap som dreier seg om motor og felles interesser er kanskje feil for mange men alternativet er mye verre. 

Når politiet har stanset skoletaper ADHD Jens på en moped som gikk 25 km/t for fort, Gitt han 4500 i bot og avskiltet mopeden, dermed avskiltet han. Han kan ikke lenger "henge" med de samme gutta, da er det ofte storsenteret/gatekjøkkenet og rusmiljøet som tar han i mot.

Mange har glemt at de også var kalv engang. Unge gutter på litt for raske mopeder er ikke noe samfunnsproblem, mer en tradisjon, og lyden er til å leve med. Ta fra de mopeden og fellesskapet det alternativet er ofte mye værre.

Min sønn er nå 21 år og fikk læreplass, jobb og karer seg heldigvis gått. 3 av hans tidligere venner er døde av overdoser, 2-3 andre er inn og ut av rusmiljøet.

Og kokain er mest vanlig i fotballmiljøet og de "besteborgerlige" . Mopedtrimmere bruker sjelden kokain.

Samfunnet er meget godt tjent med at gutta i garasjen får være gutta i garasjen, så får vi som naboer tåle litt høy lyd noen minutter hver kveld. De opplever mestring er del av et fint samhold og miljø som de bevarer utover voksenlivet. Og de er ikke ruset.

Og hvis det går galt da og han blir drept pga villmannskjøring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Og hvis det går galt da og han blir drept pga villmannskjøring? 

I mitt tilfelle er jeg utdannet innen teknisk bransje og har kontroll på kjøretøyet. Utstyret er i orden. Støvler, ryggskinne, hjelm, dekk, bremser, lys osv.

Men det er en risiko, som med alle motorisert ferdsel. men den kan minimeres. Jeg valgte heller å møte dem på deres arena. la de bruke min garasje, låne mitt verktøy, gi dem litt kunnskap og hva som fungerer og ikke. 

Møte dem på deres arena. Det skal ikke mye til. Har du noengang kommentert kjøretøyet til en 16 åring haner umåtelig stolt av. "Det var en fin sykkel" f.eks. Skal ikke mere til.

Mindre risiko og sette gutten foran en PC og kjøpe gamer headsett og stor skjerm og rask PC.

Fylle etter med redbull og la han sitte der hele ungdomstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at innvandrergutter ikke har regler hjemme og derfor kan gjøre som de vil gatelangs hele kvelden og natten. I et folkesky land som Norge ender de opp som kongen i gata da alle kuer seg. Det var et sånt tilfelle her også, men en tøff pappa fra nord tok «kampen» ved å si skikkelig ifra, og det hjalp faktisk. 

Anonymkode: e9353...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er en kjent sak at innvandrergutter ikke har regler hjemme og derfor kan gjøre som de vil gatelangs hele kvelden og natten. I et folkesky land som Norge ender de opp som kongen i gata da alle kuer seg. Det var et sånt tilfelle her også, men en tøff pappa fra nord tok «kampen» ved å si skikkelig ifra, og det hjalp faktisk. 

Har alltid lurt på det.

Disse innvandrer familiene har fullstendig kontroll på jentene. Jenta har regler, de blir overvåket av sharia taxier som sladrer til familien. Sanksjoner er på plass og trulser om å bli sendt hjem osv.  Der har de kontroll. Men for gutta er det åpenbart fri bar uten noen som helst restriksjoner.

Hvordan kan de være helt nazi med jentene og ha 0 kontroll over gutta??? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har alltid lurt på det.

Disse innvandrer familiene har fullstendig kontroll på jentene. Jenta har regler, de blir overvåket av sharia taxier som sladrer til familien. Sanksjoner er på plass og trulser om å bli sendt hjem osv.  Der har de kontroll. Men for gutta er det åpenbart fri bar uten noen som helst restriksjoner.

Hvordan kan de være helt nazi med jentene og ha 0 kontroll over gutta??? 

Det er kulturen dessverre 😕 Har alltid tenkt at innvandring hadde vært null problem om det kun var jenter/kvinner som kom, syns damene fra samme land er ordentlige og fine folk. Men null kontroll over guttene, så det blir anarki i gatene hvor alle rundt innvandringsgutta innretter seg, til og med egne foreldre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe politiet. Ikke nødnummeret såklart. Bare si det sånn som deter så kan det hende de tar noen ekstra runder der når de er ute.

Anonymkode: 2b211...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Endelig er reflektert og oppegående innlegg i debatten.  Takk  👏

Anonymkode: 51b5d...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I mitt tilfelle er jeg utdannet innen teknisk bransje og har kontroll på kjøretøyet. Utstyret er i orden. Støvler, ryggskinne, hjelm, dekk, bremser, lys osv.

Men det er en risiko, som med alle motorisert ferdsel. men den kan minimeres. Jeg valgte heller å møte dem på deres arena. la de bruke min garasje, låne mitt verktøy, gi dem litt kunnskap og hva som fungerer og ikke. 

Møte dem på deres arena. Det skal ikke mye til. Har du noengang kommentert kjøretøyet til en 16 åring haner umåtelig stolt av. "Det var en fin sykkel" f.eks. Skal ikke mere til.

Mindre risiko og sette gutten foran en PC og kjøpe gamer headsett og stor skjerm og rask PC.

Fylle etter med redbull og la han sitte der hele ungdomstiden.

Uansett hvor "trent" du er hvor "god kontroll på kjøretøyet" du har, bryter du allikevel loven. Hvis du er uenig i loven og ønsker å endre deg, får du involvere deg i politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...