Gå til innhold

Kan man få penger av nav eller barneforsikring for atopisk eksem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om jeg ikke misforstår helt så spør ikke ts etter gode råd mot eksem. Å bli bombardert med råd når man har levd med en slik problematikk i flere år kan være ganske provoserende. 

Anonymkode: dd42b...bb5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruker dere wet wrap? Kaliumpermaganat?

Anonymkode: 8475c...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Årsak er at ofte blir klærne tilgriset av all krem osv . Vi og fikk beskjed fra hudlege at klær skulle skiftes hver dag pga rester fra kremer og hudrester satte seg i klærne som en og kunne reagere på. Her på det værste skulle huden være hvit av krem, så ha på hansker, bomulls klær og tynne sokker. Når barne la seg. Sier seg selv da at det blir mer vask av både klær og sengetøyet 

Anonymkode: c6f6d...3fb

Ok. Ingen hudlege har sagt det til oss. 

Anonymkode: f3817...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til to atopikerere har jeg gjort meg noen erfaringer med Canoderm , og synes den er grusom. Begge barna hater den. Helsesøster snakket om hvor fantastisk den var, men hun var lite oppdatert.

Da vi bestilte time hos en hudlege bekreftet hun at mange atopiske barn er redd den pga svien. Jeg synes også den har dårlige kosmetiske egenskaper: klissete og trekker dårlig inn i huden. Hudlegen sa også at det er mange andre kremer på markedet som er bedre enn Canoderm, men så er det kun den som er blitt godkjent til blå resept. Dette handler i stor grad om økonomi. 

Men det finnes muligheter for å få dekket andre kremer. 

I tillegg til kortison på resept fikk vi av hudlegen vedtak på produkter i La Roche Posay sin Lipikar - serie. Vi har hatt svært god erfaring med disse, spesielt Lipikar Baume som er den tykkeste av kremene i denne serien. Vedtaket gjør at vi kun betaler opp til en viss sum i året og alt over det gir fritak. Så har du en krem fra apoteket som fungerer for dere, dra til hudlege og be om vedtak. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi fikk den beskjeden av både barnelegen og hudlegen. Vårt barn nå ungdom er veldig plagget i perioder, som liten var der helt ekstremt. Går på allergitabletter som er sterkere en zyrtec for å ikke klø seg til blods på de verste periodene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor kan man ikke bruke klærne mere enn 1 gang før de må vaskes? Vårt barn bruker bukse og genser flere ganger enn 1 gang. Ja, kremen lukter jo mere enn om man ikke bruker krem. Men kan jo bruke klær på nytt mener jeg i alle fall. Å jeg smører krem før tannpuss på kvelden, slik at den får tørket litt før barnet legger seg i senga. 

Med fire smøringer i døgnet, noen ganger oftere og i tillegg solkrem så blir klærne ganske «fettholdige». I perioder de ikke har eksem så ja da kan de bruke klærne flere dager på rad OM de ikke griser seg vanvittig, noe minsten her likevel gjør når hun er i bhg. I helgene og feriene går det greit. Men klærne hennes blir fettholdige og sandete ila barnehagedagen likevel så klærne må vaskes hver dag. Vi har nok vært borte i flere titallskremer og ingen lukter av de så dette handler absolutt ikke om lukt. Har man eksem så skal man forebygge så godt som overhodet mulig, så om klærne ikke hadde blitt fettholdige men sandete måtte vi nok likevel skiftet tøy daglig. Husker også vi måtte bruke salve i stedenfor krem i en lang periode i fjor, klærne var ganske så fett da den omtrent aldri tørket. Hjalp ikke å smøre barnet 30 min før man fikk på klær for å si det slik. 

Anonymkode: f7d92...7c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du prøvd miniderm? Den har vært god her,om vinteren, når hendene har vært helt illrøde og veldig tørre. Den har ikke svidd så mye. 

Anonymkode: 9c85a...82f

Nei det tror jeg faktisk ikke, må google for å se om den ser kjent ut🤔 takk🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg fikk tips om (av en venninne med  barn med svært kraftig eksem) om å bruke lyse klær da mørke klær trigget eksem.

Skjønner dilemmaet ditt med bruk av såpe - jeg tror ikke de som ikke har hatt barn som skifter hudfarge i løpet av barnehagedagen forstår hvor skitten det faktisk går an å bli.

Min yngste må og vaskes med såpe og klut - skitten sitter så utrolig godt fast. Det er mye jord i barnehagen vår og kombinasjonen av tørr støvete jord og solkrem 👌🏻

Anonymkode: ccee2...997

Takk for tipset, det har jeg ikke hørt om så det skal testes ut 🥰 

Ja også begynner de å diskutere om noe de ikke har erfaringer innenfor, blir litt dumt, da burde dem ikke kommentere 😬 Det går absolutt ikke å dusje minsten her med kun vann og klut etter en dag i bhg 😳 såpen jeg bruker er jo parfymefri og mot eksem, anbefalt av hudlegen 🙊 

Mye jord og sand her også. Det er pga tørr og nuppete hud det fester seg så? For det har minsten her og hun har sånn type hud. Jeg kan ikke bruke klut da, det risper så lett i huden der det er sårt men jeg gnir godt med hendene 😊  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ganske merkelig at dere ikke har fått beskjed om det. Jeg også har fått beskjed om det. Men de blir uansett svært fettholdige så kunne ikke brukt de om igjen om så hudlegen aldri hadde sagt det til oss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (1 time siden):

Vi fikk den beskjeden av både barnelegen og hudlegen. Vårt barn nå ungdom er veldig plagget i perioder, som liten var der helt ekstremt. Går på allergitabletter som er sterkere en zyrtec for å ikke klø seg til blods på de verste periodene.

Jeg fikk også samme beskjed! Fant dere ut om det var allergi? Har tatt blodprøver på henne men de ga ikke utslag. Hun skal tilbake for å ta nye da det er over et år siden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Den fungerer ikke, og svir forferdelig. Denne utelukket vi for flere år siden. 

Ja, svir forferdelig. Smører babyen min flere ganger før jeg selv prøvde på min eksem og fant ut at det er ikke bare at hun misliker å bli smurt. Forferdelig at ikke foreldre blir fortalt det... er jo tortur for barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk også samme beskjed! Fant dere ut om det var allergi? Har tatt blodprøver på henne men de ga ikke utslag. Hun skal tilbake for å ta nye da det er over et år siden. 

Her så slår du ut på gress, Gran,bjørk, mygg, veps, knott, klegg og ull. 

Men de mener det ikke er hoved årsak til at det blir helt ekstremt i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Jeg har to barn med atopisk eksem. Vi har vært til lege og ble henvist til husavdelingen på sykehuset. Der fikk vi en lang liste over kremer, shampoo o.l. vi kan bruke og så få penger igjen hvis vi sender inn kvittering. For å være ærlig så har vi aldri gjort det. Jeg mener å huske at vi måtte bruke ganske mye penger for å få det refundert, og jeg tror ikke vi er på det beløpet nå. En venninne av meg hadde en veldig plaget sønn og hun fikk støtte pga slitasje på klær osv (må vaskes ofte). Men det var en del papirarbeid og styr for å få det til visstnok. Tror kanskje det var via nav? 

vi har fått eksemen under god kontroll etter noen runder på hudavdelingen. Vi får også canoderm gratis. Den svir noe jævlig på sår hud, og skal ikke brukes på hud som er sår og full av eksem. Det er en forebyggende krem. Hvis barna har eksem og vi må bruke fuktighetskrem bruker vi Decubal Lipid Cream. Mine er veldig ofte sår rundt munnen, og der bruker vi Decubal Lips and dry spots balm. Får Mildison Lipid og Locoid Lipid på resept å bruke når eksemet er blusset opp før vi bruker fuktighetskrem. 
Dusjer med dusjolje. 

Men det som virkelig har gjort livet med eksem bedre er noe jeg aldri hadde hørt, men som sykepleieren på hudavdelingen tipset om. Etter vi begynte med det får vi faktisk hissig eksem til å roe seg, det tørker rett og slett inn. Synes det er rart fastlege ikke tipser om dette, det er til og med reseptfritt. Og det er kaliumpermanganat. Mine barn bader ikke i det, men vi tar det på en klut og holder det på selve eksemet. Det får mine barn sine hissige eksemutbrudd til å forsvinne i løpet av noen dager. 

Anonymkode: 75d0c...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei! Jeg har to barn med atopisk eksem. Vi har vært til lege og ble henvist til husavdelingen på sykehuset. Der fikk vi en lang liste over kremer, shampoo o.l. vi kan bruke og så få penger igjen hvis vi sender inn kvittering. For å være ærlig så har vi aldri gjort det. Jeg mener å huske at vi måtte bruke ganske mye penger for å få det refundert, og jeg tror ikke vi er på det beløpet nå. En venninne av meg hadde en veldig plaget sønn og hun fikk støtte pga slitasje på klær osv (må vaskes ofte). Men det var en del papirarbeid og styr for å få det til visstnok. Tror kanskje det var via nav? 

vi har fått eksemen under god kontroll etter noen runder på hudavdelingen. Vi får også canoderm gratis. Den svir noe jævlig på sår hud, og skal ikke brukes på hud som er sår og full av eksem. Det er en forebyggende krem. Hvis barna har eksem og vi må bruke fuktighetskrem bruker vi Decubal Lipid Cream. Mine er veldig ofte sår rundt munnen, og der bruker vi Decubal Lips and dry spots balm. Får Mildison Lipid og Locoid Lipid på resept å bruke når eksemet er blusset opp før vi bruker fuktighetskrem. 
Dusjer med dusjolje. 

Men det som virkelig har gjort livet med eksem bedre er noe jeg aldri hadde hørt, men som sykepleieren på hudavdelingen tipset om. Etter vi begynte med det får vi faktisk hissig eksem til å roe seg, det tørker rett og slett inn. Synes det er rart fastlege ikke tipser om dette, det er til og med reseptfritt. Og det er kaliumpermanganat. Mine barn bader ikke i det, men vi tar det på en klut og holder det på selve eksemet. Det får mine barn sine hissige eksemutbrudd til å forsvinne i løpet av noen dager. 

Hvilken dusjolje bruker dere?

Anonymkode: 13404...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken dusjolje bruker dere?

Anonymkode: 13404...855

Bruker NAF badeolje eller A-Derma exomega control shower oil. Den første etter anbefaling fra lege, og den andre fikk jeg anbefalt av apoteket. Synes kanskje den første er best på barna sin hud. Jeg liker den andre veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vårt barn har alvorlig melkeallergi, dette slår ikke ut på blodprøver. Jeg ville ikke ha lent meg på blodprøvene og la barnet lide imens.

Anonymkode: e3745...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandie skrev (På 24.5.2024 den 20.31):

I tillegg til kortison på resept fikk vi av hudlegen vedtak på produkter i La Roche Posay sin Lipikar - serie. Vi har hatt svært god erfaring med disse, spesielt Lipikar Baume som er den tykkeste av kremene i denne serien. 

Vi ble også tipset om denne kremen (av hudavdelingen på sykehuset).  Den har virkelig gjort underverker på vårt barn. Etter flere år med ulike kremer og salver, både på blå resept og diverse fete kremer, oljevask osv har vi nå endelig noe som fungerer. Vi har brukt denne i et års tid nå, og den fungerer utrolig bra. Hun har nå nesten ingen utbrudd, og det lille som kommer får vi slått ned med Protopic. Fra å smøre hele kroppen minimum 2 ganger daglig, og hyppig bruk av locoid og andre salver, smører vi nå stort sett kun problemområder (ansikt, hals og hender) 2 ganger for dagen. Større områder kun innimellom. 

Anonymkode: 33fbd...8c8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 7.45):

Den fungerer ikke, og svir forferdelig. Denne utelukket vi for flere år siden. 

Canoderm skal aldri brukes på huden når det er utbrudd og eksem, men skal kun brukes på fin hud uten eksem for å forebygge mot å få eksem. Veldig mange som gjør dette feil, og er grunnen til at det svir. Skulle ønske leger og apotek presiserte dette når de gir ut kremen.. ikke noe godt for verken unge eller voksne å bli smørt med denne når det er utbrudd 😕

Anonymkode: c3076...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...