Gå til innhold

Kan man få penger av nav eller barneforsikring for atopisk eksem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine barn blir immune mot produkter vi bruker i en periode. Bruker over 2000+ hver mnd på kremer. Smører fire ganger i døgnet, går utover nattesøvn osv, spesielt nå klør de da de blir klamme i tillegg. Lurte på om man kan få en form for utbetaling ved slikt? Vet at nevøen min sine foreldre hadde utbetaling på rundt 700 kr pr mnd pga ADHD (slitasje på klær), dette koster også 😢

Anonymkode: f7d92...7c5

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om grunnstønad.

Anonymkode: 02f6a...461

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får kerbaminkrem ( Canoderm ) på blå resept ..

Anonymkode: 62eb8...065

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det holder sjeldent med bare Canoderm. Her brukte vi 3 forskjellige kremer for å holde det i sjakk. 

TS, har du fått utelukket allergier? Her var det ikke atopisk eksem likevel, selvom både HS og den første barnelegen mente det🫣 Det var allergi, og den «atopiske eksemen» forsvant når vi fikk behandlet allergien. Vi kuttet også triggere, etter vi fikk en liste fra sykehuset. De værste tingene her var tomat, jordbær, sitrus og leverpostei, men listen fra sykehuset var ganske lang (husker ikke alt som stod der). Mener sjokolade også var en av tingene. 

Allergi og eksem henger ofte sammen. Det er ikke sikkert dere blir kvitt det selvom det skulle vise seg å være allergi, men det er absolutt lurt å få det sjekket ut. De i familien min som har atopisk eksem har alle allergier (noe mat, noe pollen, og i tillegg flere med astma). 

Du kan søke grunnstønad (dekning av ekstra utgifter til behandling, klær, ekstra vask av sengetøy osv) og hjelpestønad (stønad for bruk av ekstra tid. F. Eks smøring, bading, ekstra mye skift av sengetøy og klær , nattevåk osv).

Be om en samtale med sosionom. Noen barneforsikringer gir utbetalinger ved vedtak på hjelpestønad. 

Har du prøvd kaliumpermanganat bad ved infisert eksem?  Hvis eksemet er ille nok kan man også prøve medisinsk lysbehandling (på sykehus). Men dere må ha henvisning for å få riktig hjelp. Start med en samtale hos fastlege. 

Anonymkode: 7e75c...374

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den fungerer ikke, og svir forferdelig. Denne utelukket vi for flere år siden. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kan man søke? Nav? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke. De gir ikke grunnstønad for atopisk eksem. Jeg fikk det til mitt eldtste barn, men da jeg skulle søke for mitt yngste så skrev de at den sykdommen ikke er dekket mer. 

Anonymkode: 9d40a...d00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer ikke. De gir ikke grunnstønad for atopisk eksem. Jeg fikk det til mitt eldtste barn, men da jeg skulle søke for mitt yngste så skrev de at den sykdommen ikke er dekket mer. 

Vi har grunnstønad for det. Men én må da ta vare på alle kvitteringer for kremer uten resept en bruker i 3mnd og må bruke over en hvis sum, pluss bekreftelse fra lege at en må vaske klær oftere pga kremene en bruker. Vi fikk sats1 pga eksem. Da barne og fikk adhd fikk vi satse 2. Ikke mye å rope hurra av siden vi bruker mer en vi får utbetalt

Anonymkode: c6f6d...3fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her og ser du at både grunn stønad og hjelpe stønad kan slå inn.

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/rettigheter/stonader-ved-behandling-av-eksem/

Anonymkode: c6f6d...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Ang barneforsikring, så må du jo sjekke vilkårene og hva som støttes i deres forsikring. Det kan variere fra selskap til selskap.

Anonymkode: a879d...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Du må prøve deg frem med ulike kremmer. Vi må også bytte krem innimellom.

Husk at huden endrer seg gjennom sesongene, og at det kan være derfor det svir. Noen kremmer vil derfor svi om vinteren, men vil kanskje passe om sommeren. 

Ellers,  de kremmene apotekene anbefaler, passer kanskje ikke for dere.

Har du prøvd CeraVE? Moisturising cream,feks? Den har vi god erfaring med, men den kan svi litt om vinteren på veldig sår og tørr hud, men det er ofte fordi vi har smart for lite.

Anbefaler også å finne en spesialsåpe, som passer dere.

Anonymkode: 9c85a...82f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du må prøve deg frem med ulike kremmer. Vi må også bytte krem innimellom.

Husk at huden endrer seg gjennom sesongene, og at det kan være derfor det svir. Noen kremmer vil derfor svi om vinteren, men vil kanskje passe om sommeren. 

Ellers,  de kremmene apotekene anbefaler, passer kanskje ikke for dere.

Har du prøvd CeraVE? Moisturising cream,feks? Den har vi god erfaring med, men den kan svi litt om vinteren på veldig sår og tørr hud, men det er ofte fordi vi har smart for lite.

Anbefaler også å finne en spesialsåpe, som passer dere.

Anonymkode: 9c85a...82f

Hvilken såpe bruker dere?

Anonymkode: 13404...855

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket ungene for allergi? Allergi og eksem henger veldig ofte sammen, spesielt kryssallergier. 

Anonymkode: 2bcec...834

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har atopisk eksem, og jeg er desidert verst i pollensesongen! Kan reagere skikkelig om jeg får det på huden, som er litt vanskelig å unngå når det er tørt ute og blåser 😅 

Nå er jo jeg voksen da, men huden min trenger mye fukt (bruker Decubal sin serie for tørr hud, blant annet serum og nattkrem) 

og bruker også Dexeryl krem, god både i ansiktet og på kroppen. (Den kan også barn bruke) 

Jeg har blitt mye bedre av å bruke disse (i tillegg til kortison på kvelden når det er utbrudd) 

Anonymkode: d539f...868

AnonymBruker
Skrevet

Det holder sjeldent med bare Canoderm. Her brukte vi 3 forskjellige kremer for å holde det i sjakk. 

TS, har du fått utelukket allergier? Her var det ikke atopisk eksem likevel, selvom både HS og den første barnelegen mente det🫣 Det var allergi, og den «atopiske eksemen» forsvant når vi fikk behandlet allergien. Vi kuttet også triggere, etter vi fikk en liste fra sykehuset. De værste tingene her var tomat, jordbær, sitrus og leverpostei, men listen fra sykehuset var ganske lang (husker ikke alt som stod der). Mener sjokolade også var en av tingene. 

Allergi og eksem henger ofte sammen. Det er ikke sikkert dere blir kvitt det selvom det skulle vise seg å være allergi, men det er absolutt lurt å få det sjekket ut. De i familien min som har atopisk eksem har alle allergier (noe mat, noe pollen, og i tillegg flere med astma). 

Du kan søke grunnstønad (dekning av ekstra utgifter til behandling, klær, ekstra vask av sengetøy osv) og hjelpestønad (stønad for bruk av ekstra tid. F. Eks smøring, bading, ekstra mye skift av sengetøy og klær , nattevåk osv).

Be om en samtale med sosionom. Noen barneforsikringer gir utbetalinger ved vedtak på hjelpestønad. 

Har du prøvd kaliumpermanganat bad ved infisert eksem?  Hvis eksemet er ille nok kan man også prøve medisinsk lysbehandling (på sykehus). Men dere må ha henvisning for å få riktig hjelp. Start med en samtale hos fastlege. 

Anonymkode: 7e75c...374

Samme her, må alltid bruke 3 kremer på en gang med 10 min mellomrom. Canoderm kan jeg aldri bruke, den svir. minste barnet mitt klorer seg hele tiden og har alltid sår, da skal man ikke bruke de type kremene. 

såpass. Vi har ikke sjekket allergier for så mye, tatt de typiske prøvene, men vet man kan se om å sjekke for visse type allergier utenom det vanlige. Mine spiser ikke tomater, men det er jo i ketchup og sauser da. Syntes det er litt rart om det er allergi kanskje, da begge har samme eksemen som blusser alltid opp i samme perioder. 

Tusen takk for mange gode tips🤗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Begge mine barn blir immune mot produkter vi bruker i en periode. Bruker over 2000+ hver mnd på kremer. Smører fire ganger i døgnet, går utover nattesøvn osv, spesielt nå klør de da de blir klamme i tillegg. Lurte på om man kan få en form for utbetaling ved slikt? Vet at nevøen min sine foreldre hadde utbetaling på rundt 700 kr pr mnd pga ADHD (slitasje på klær), dette koster også 😢

Man får produktene på blå resept. Ellers ville jeg gått til en allergilege og fått en ordentlig oppskrift på hvordan du skal løse dette. Høres ut som smøringen gjør det umulig for kroppen å finne ut av dette selv.

Noen leger anbefaler f.eks. at man dusjer barnet med Neutral body lotion (Ja, body lotion) i ikke for varmt vann. 
Andre anbefaler oljebading.

Har du helt parfymefritt vaskemiddel? Ingen skyllemiddel med parfyme? 

Bruker du solfaktor 50? Det anbefales ikke til barn med atopisk eksem. Vasker du dem med olje når de dusjer? Regner med de dusjer mye i varmen nå, det tørker ut huden og de bør rengjøres med olje.

Anonymkode: e3745...5ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvilken såpe bruker dere?

Anonymkode: 13404...855

Alltid uten parfyme, dyre såper. Brukte også en fra apoteket som skulle hjelpe mot eksem. Fungerte ikke. Nå går det mest i kun babyolje i badevannet men minste skitner seg så til, er som en jordrotte, at jeg må såpe henne inn nesten daglig. Har fått over til Vossabia sin shampoo nå da den skal være naturlig og hjelpe mot eksem, men 300kr+frakt for en såpe med kun 250ml er ganske dyrt. Når jeg regnet på utgiftene på kremene så tenkte jeg aldri på hvor mye jeg må bruke på såpe til barna, dyrere vaskemidler osv. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alltid uten parfyme, dyre såper. Brukte også en fra apoteket som skulle hjelpe mot eksem. Fungerte ikke. Nå går det mest i kun babyolje i badevannet men minste skitner seg så til, er som en jordrotte, at jeg må såpe henne inn nesten daglig. Har fått over til Vossabia sin shampoo nå da den skal være naturlig og hjelpe mot eksem, men 300kr+frakt for en såpe med kun 250ml er ganske dyrt. Når jeg regnet på utgiftene på kremene så tenkte jeg aldri på hvor mye jeg må bruke på såpe til barna, dyrere vaskemidler osv. 

DU TRENGER IKKE SÅPE DEM INN! Olje er rengjørende! Ikke rart ungene dine sliter. Du vasker ungen med en klut og vann og deretter vasker du med olje.

Vi har aldri brukt særlig mye shampo til barna under 4 år, bare i helt ekstreme tilfeller. Vi bruker kun vann i dusjen og deretter olje. Skrubber vekk skitt forsiktig med en klut. Høres ut som du forverrer tilstanden til barna dine noe helt enormt, fremfor å ta fem steg tilbake og roe ned og la kroppen til barna få en sjanse til å klare seg. Du overaktiverer eksemet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man får produktene på blå resept. Ellers ville jeg gått til en allergilege og fått en ordentlig oppskrift på hvordan du skal løse dette. Høres ut som smøringen gjør det umulig for kroppen å finne ut av dette selv.

Noen leger anbefaler f.eks. at man dusjer barnet med Neutral body lotion (Ja, body lotion) i ikke for varmt vann. 
Andre anbefaler oljebading.

Har du helt parfymefritt vaskemiddel? Ingen skyllemiddel med parfyme? 

Bruker du solfaktor 50? Det anbefales ikke til barn med atopisk eksem. Vasker du dem med olje når de dusjer? Regner med de dusjer mye i varmen nå, det tørker ut huden og de bør rengjøres med olje.

Nei alle produktene får man ikke på blå resept, eneste jeg har fått på blå resept har vært hyfrokortisonkremene, men den sterkeste og siste vi fikk måtte vi betale for. Canoderm får man på blå men den kan ikke brukes til mine. De aller fleste kremer og såper jeg har måtte kjøpt til dem som fungerer for en periode har vært utenom resept. 

hudlege har vi vært hos flere ganger. tatt allergiprøver også og når de har vært fine så blir vi bare satt på vent. 
bruker helt parfymefritt vaskemidler på både barnas klær, våre egne, sengetøy, håndkler osv. eier ikke parfymert vaskemidler i hus. 

må dusje minsten hver dag, hun griser seg så til og blir enda verre av jord og sand. Bruker selvsagt olje men fungerer ikke så bra det heller. 

Jeg må legge til at mine er utrolig hardt rammet av eksem. Barnehagen sa når dette startet med eldste at det var flere år siden de hadde sett noen med så ille eksem. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...