AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Litt bakgrunnsinfo; ingen kronisk sykdom, normalvektig, spiser sunt (men ikke fanatisk), er normalt aktiv med lufting av 2 hunder daglig, har aktiv jobb med mye gange og tunge løft, 2 barn og det er 8 år siden sist svangerskap. Da jeg bikket 30 år kom plantar fascitt (betennelse i hæl), noe som vedvarte med sterke smerter i 8-9 måneder - 2 år senere er jeg fortsatt ikke helt bra, og lever med helt overkommelige plager, og får vondt hvis jeg går på asfalt over tid. Etter dette har jeg følt kroppen har forfalt noe sinnsykt. Jeg tar meg i å føle meg stiv når jeg reiser meg opp, det verker i knær når jeg går i trapp, jeg har strekk i lysken, gruer meg til enkelte bevegelser, vondt i hofta.. de eneste stedene jeg ikke har vondt må være i rygg og skuldre, for der har jeg ingen plager. Ellers er det jaggu vondt overalt! Og nå tenker jeg; dette kan da ikke være normalt???! Min mann er 6 år eldre enn meg, og har ingen plager, mens jeg opptrer som ei dame på 70+. Jeg skjønner jo at jeg i alle fall må til lege med dette, men mistenker dog ingen ting alvorlig. Men tenker kanskje heller at nå er jeg kommet i den alderen hvor ingen ting er gratis og at man kanskje må sette av tid til egen fysisk helse og gjerne få veiledning i hva akkurat jeg trenger. For ærlig talt; det kan da umulig være slik at kroppen skal svikte totalt når man bikker 30? Anonymkode: 5cda4...689 1
Anjatapinjata Skrevet 24. mai 2024 #2 Skrevet 24. mai 2024 Følte det på samme måte etter jeg fylte 30😂 men det er bare å bruke mer tid på sin egen kropp og helse. Feiler meg ingenting, bare kroppen som blir brukt, slitt og sliten. Har også tenkt med gru hvordan det skal bli når jeg blir 60+. Men prøver å være fysisk aktiv og tenke på hva jeg dytter i meg. Hjelper veldig mye med styrketrening for min del😊
Kalevala Skrevet 24. mai 2024 #4 Skrevet 24. mai 2024 Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "Ryr i staver"? Det er et uttrykk jeg aldri har hørt før. Er språkinteressert og ble veldig nysgjerrig. Er det et lokalt uttrykk? 3
exictence Skrevet 24. mai 2024 #5 Skrevet 24. mai 2024 Det er nok mange med symptomer i kroppen av ymse slag, men det er uavhengig alder når det er snakk om at du bare er 30. Dette må du gå til legen med. God bedring 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #6 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ryr i staver? Anonymkode: 19abf...84c Har hørt:"Faller i staver".Men "ryr"det var nytt. Anonymkode: 848c2...e50
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #7 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Litt bakgrunnsinfo; ingen kronisk sykdom, normalvektig, spiser sunt (men ikke fanatisk), er normalt aktiv med lufting av 2 hunder daglig, har aktiv jobb med mye gange og tunge løft, 2 barn og det er 8 år siden sist svangerskap. Da jeg bikket 30 år kom plantar fascitt (betennelse i hæl), noe som vedvarte med sterke smerter i 8-9 måneder - 2 år senere er jeg fortsatt ikke helt bra, og lever med helt overkommelige plager, og får vondt hvis jeg går på asfalt over tid. Etter dette har jeg følt kroppen har forfalt noe sinnsykt. Jeg tar meg i å føle meg stiv når jeg reiser meg opp, det verker i knær når jeg går i trapp, jeg har strekk i lysken, gruer meg til enkelte bevegelser, vondt i hofta.. de eneste stedene jeg ikke har vondt må være i rygg og skuldre, for der har jeg ingen plager. Ellers er det jaggu vondt overalt! Og nå tenker jeg; dette kan da ikke være normalt???! Min mann er 6 år eldre enn meg, og har ingen plager, mens jeg opptrer som ei dame på 70+. Jeg skjønner jo at jeg i alle fall må til lege med dette, men mistenker dog ingen ting alvorlig. Men tenker kanskje heller at nå er jeg kommet i den alderen hvor ingen ting er gratis og at man kanskje må sette av tid til egen fysisk helse og gjerne få veiledning i hva akkurat jeg trenger. For ærlig talt; det kan da umulig være slik at kroppen skal svikte totalt når man bikker 30? Anonymkode: 5cda4...689 Gå til en fysioterapeut. Anonymkode: e53bc...48f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #8 Skrevet 24. mai 2024 Kalevala skrev (6 timer siden): Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "Ryr i staver"? Det er et uttrykk jeg aldri har hørt før. Er språkinteressert og ble veldig nysgjerrig. Er det et lokalt uttrykk? Helt vanlig nordnorsk uttrykk. Typ: faller fra hverandre liksom. Anonymkode: 5cda4...689 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #9 Skrevet 24. mai 2024 Kalevala skrev (7 timer siden): Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "Ryr i staver"? Det er et uttrykk jeg aldri har hørt før. Er språkinteressert og ble veldig nysgjerrig. Er det et lokalt uttrykk? Helt vanlig utrykk nord for polarsirkelen. Ref en tønne som faller fra hverandre i staver. Ryr i staver. Faller = ryr. Anonymkode: 2ab46...f6a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #10 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Litt bakgrunnsinfo; ingen kronisk sykdom, normalvektig, spiser sunt (men ikke fanatisk), er normalt aktiv med lufting av 2 hunder daglig, har aktiv jobb med mye gange og tunge løft, 2 barn og det er 8 år siden sist svangerskap. Da jeg bikket 30 år kom plantar fascitt (betennelse i hæl), noe som vedvarte med sterke smerter i 8-9 måneder - 2 år senere er jeg fortsatt ikke helt bra, og lever med helt overkommelige plager, og får vondt hvis jeg går på asfalt over tid. Etter dette har jeg følt kroppen har forfalt noe sinnsykt. Jeg tar meg i å føle meg stiv når jeg reiser meg opp, det verker i knær når jeg går i trapp, jeg har strekk i lysken, gruer meg til enkelte bevegelser, vondt i hofta.. de eneste stedene jeg ikke har vondt må være i rygg og skuldre, for der har jeg ingen plager. Ellers er det jaggu vondt overalt! Og nå tenker jeg; dette kan da ikke være normalt???! Min mann er 6 år eldre enn meg, og har ingen plager, mens jeg opptrer som ei dame på 70+. Jeg skjønner jo at jeg i alle fall må til lege med dette, men mistenker dog ingen ting alvorlig. Men tenker kanskje heller at nå er jeg kommet i den alderen hvor ingen ting er gratis og at man kanskje må sette av tid til egen fysisk helse og gjerne få veiledning i hva akkurat jeg trenger. For ærlig talt; det kan da umulig være slik at kroppen skal svikte totalt når man bikker 30? Anonymkode: 5cda4...689 Jeg er 50 og har ingen plager. Det har ikke med alder å gjøre, det har med tilfeldigheter å gjøre. Det finnes små barn med kroniske tilstander, er vel ikke akkurat alder som gjør det. st en skade forplanter seg er og normalt, de fleste søker hjelp før alt rakner. Anonymkode: d8ab1...e78 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #11 Skrevet 24. mai 2024 Høres ikke normalt ut når du er bare 32år. Så det er nok best å søke hjelp. Anonymkode: 2f8d5...396
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #12 Skrevet 24. mai 2024 Jeg er 42 nå, og har begynt å merke at jeg noen ganger kanskje kan bli litt mer støl etter trening hvis jeg kjenner ekstra hardt etter. Men det kan jo også bare være innbilning. Med andre ord høres det du beskriver ikke aldersrelatert ut. Synes ikke du skal slå deg til ro med dette. Kan det være at du har for høy belastning i jobb mtp at du aldri ble helt bra fra den plantar fascitten? Og at du kanskje derfor har fått en underliggende betennelse som også påvirker resten av kroppen negativt? Jeg ville tatt det videre til lege og i det minste begynne med å ta blodprøver for å få målt vitamin/mineral/blodsukker/blodlipid-nivå. Da får du et bedre bilde på om det er noe åpenbart som kan forbedres. Anonymkode: 4e05a...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå