Gå til innhold

Truende partner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 6 mnd gammel baby og mannen min er truende. Det skjedde masse under graviditeten også,men han lovet endring. 

For en stund siden fant jeg ut at han ved flere tilfeller har brukt kokain. Dette slo jeg hardt ned på og krevde at det skulle stoppe umiddelbart ellers fikk han flytte ut eller jeg ville kontakte familievernkontoret. Jeg var i sjokk og kunne ikke tro det. 

Jeg stoler ikke på han enda og sjekker lommer osv. Idag fant jeg et klipt sugerør i bukselommen hans og konfronterte han med det. Jeg fant også et plastkort hvor jeg så det var rester på. Han sa at dette var gammelt. Så klikket han og ropte masse stygge ting til meg og sa at du sjekker aldri mine lommer eller lommebok igjen. Jeg svarte at så lenge jeg ikke kan stole på ham, kommer jeg til å gjøre det. Han var svært aggressiv og sa ting som "kom nærmere, så skal jeg vise deg", "jeg kommer til å slå deg" "fuck you, din bitch" han skriker og vår baby ligger å sover på soverommet. Jeg er rolig fordi jeg blir redd og prøver å roe ned situasjonen, så jeg svarer ikke og går inn på soverommet. Etter en stund røsker han opp døren og skriker og er truende. Vår baby våkner og begynner å gråte. Han går ut og fortsetter å sende stygge sms'er. 

Jeg er fortsatt inne på soverommet sammen med vår baby. Hen sovnet med en gang igjen og jeg ligger vedsiden av. Jeg er ikke redd nå, for jeg vet at han har roet seg ned, men jeg er kvalm og skjelven. Jeg vil at han skal dra herifra. 

Jeg er sikker på at dette kommer til å skje igjen og mitt barn skal ikke vokse opp sånn. Jeg er nødt til å bryte ut av forholdet. Jeg eier boligen vi bor i. Han skal på jobb imorgen og jeg vil ikke at han skal komme hit etter jobb. 

Noen råd til hvordan jeg bør gjøre det imorgen?

Anonymkode: 37438...02f

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Krisesenter. Ta med deg babyen og det du trenger, gjerne informér et familiemedlem du stoler på. 

du får hjelp der. 

Anonymkode: 8ad3f...f57

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du noe annet sted du kan bo i en periode? Familie? Venner?

Jeg synes også du skal dra. Ta kontakt med familievernkontoret og få igang dialog der. Krisesenter var forsåvidt også en god idé.

Du har helt rett i at barn ikke skal måtte vokse opp med foreldre som krangler om kokainbruk, og hvor han truer deg. Helt uakseptabelt fra hans side.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Du eier leiligheten, men han har noen rettigheter siden han bor der.

Kontakt krisesenteret nærmest deg asap, og så får han noen dager på å flytte ut.

Så kan babyen din vokse opp i trygge kår uten utagerende rusadferd

Anonymkode: feb3c...f1b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dra på krisesenter eller hjem til noen du stoler på. 

Skriv melding til han i morgen at han må flytte ut. 

Anonymkode: fbffe...f69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skammer meg over å si det, men truende oppførsel har skjedd mange ganger. Baby og jeg har sovet på hotell og jeg har reist hjem til foreldrene mine ved flere anledninger. De vet ikke årsaken, fordi jeg har holdt det for meg selv. Det har vært så mange episoder. 

Jeg har kommet til et punkt hvor jeg ikke tror på endring. 

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Kom deg bort.  Dra til noen du stoler på kontakt politiet få han kasta ut av din leilighet..

Anonymkode: 8991d...4df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skammer meg over å si det, men truende oppførsel har skjedd mange ganger. Baby og jeg har sovet på hotell og jeg har reist hjem til foreldrene mine ved flere anledninger. De vet ikke årsaken, fordi jeg har holdt det for meg selv. Det har vært så mange episoder. 

Jeg har kommet til et punkt hvor jeg ikke tror på endring. 

Du skal ikke skamme deg for at han ikke kan oppføre seg❤ Kontakt krisesenter i morgen så hjelper de deg med veien videre.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vel, hvis han bor i din bolig så har han som nevnt over her noen rettigheter, men disse kan settes til side hvis du f,eks tar opptak på telefonen når han klikker på den måten, deretter ringer politiet, legger frem klare trusler om vold og slikt til de. Da vil han få en direkte bortvisning, og han kan få et besøksforbud mot deg (insister på det!!!). Da har han ikke krav til å "bo hos deg en periode". Det er også viktig at du har liggende rett lås så du kan bytte lås med en gang han er forsvunnet.

Blir det kontakt i ettertid, ta opp samtaler uhemmet, ta vare på tekstmeldinger osv. Mange andre her råder deg til å kontakte krisesenter, noe du absolutt bør, men det er ikke bra at han blir i din bolig. Han kan installere flere ting i boligen uten at du har noen anelse om det. Menn på kokain blir ofte superparanoide, og kan gjøre de mest absurde ting, tro du meg!

Det du også må tenke på, er at hvis barnevernet skulle bli koblet inn pga hans trusler om vold, kan du også få et problem siden du/dere utsetter et barn for noen slikt.

Håper virkelig du skjønner alvoret her, og jeg kan fortelle deg at med en slik mann med et kokainforbruk og slikt temperament, er det bare et tidsspørsmål før han bruker vold mot deg, og du i verste fall kan ende opp "på forsiden av VG".

Jeg sier ikke alt dette for å skremme deg, men har i mange år jobbet på et overgrepsmottak der vi også hadde oppfølging av Vold i nære relasjoner, og har i tillegg jobbet tett og terapeutisk i mange år med rusmisbrukere, så vær så snill å hør hva jeg sier ❤️ 

Endret av Frk Midnattsol
  • Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Guddla said:

Du skal ikke skamme deg for at han ikke kan oppføre seg❤ Kontakt krisesenter i morgen så hjelper de deg med veien videre.

Takk, men jeg skammer meg for at jeg har blitt. Nå har jeg en liten baby å tenke på.

Jeg er så skjelven og synes det føles så skummelt å kontakte hjelpeapparatet.

Jeg sitter her og tenker hvordan skal det gå med han, siden jeg også synes synd på ham. Men det er jo mer synd på meg og vår baby. Det gjør meg så vondt fordi jeg tenker på min lille baby som skal ha en god og trygg oppvekst. Jeg tar henne med på alt mulig av babysang, leketreff og vi koser oss i permisjonen. Trygg og god tilknytning. Så er han den som er I veien for hvordan jeg ønsker at hen skal ha det.

Jeg er I utgangspunktet ressurssterk og ingen i min omgangskrets ville tenkt at jeg hadde det sånn hjemme. 

• Hjerte 5
Skrevet

Hei Ts, krisesenter er beste løsningen. De kan veilede deg videre. 
Som noen nevnte over, du kan få problemer med barnevernet hvis du ikke tar grep. Du har en plikt til å beskytte ditt barn mot vold. Det han gjør mot deg og barnet, er å utøve psykisk vold. Med trusler om fysisk vold også, i tillegg til rusbruk… 

Jeg skriver dette til deg i beste mening, for å få deg til å virkelig forstå at du ikke har noe annet reelt valg enn å forlate han. Dette er alvor og det er nummeret før han tipper over og da er det ingen grenser lengre, når den først er brutt.  

Bolig og alt praktisk faller på plass etterhvert. Det gjelder å få deg og barnet deres i sikkerhet bort fra far som tydeligvis er en fare for dere og seg selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Og, ikke skamme deg ❤️ Vi er mange som har vært der du er nå og det er veldig forståelig at du har håpet og trodd på endring. Dere har tross alt er barn sammen i tillegg. Det er lett å si man ville gått med én gang, men det er uklare grenser og de brytes gradvis slik at man blir blind på alvoret. Du er ikke alene❤️

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Involver foreldrene dine, og ta kontakt med politiet.

Hvis du bor noen dager hos foreldrene dine, kan han få en kort frist til å pakke og flytte ut (hvis han har veldig mye som skal pakkes, justerer du fristen etter dette). Politiet vil hjelpe deg om du får problemer.

Anonymkode: bf687...5a9

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kvinnenavn said:

Hei Ts, krisesenter er beste løsningen. De kan veilede deg videre. 
Som noen nevnte over, du kan få problemer med barnevernet hvis du ikke tar grep. Du har en plikt til å beskytte ditt barn mot vold. Det han gjør mot deg og barnet, er å utøve psykisk vold. Med trusler om fysisk vold også, i tillegg til rusbruk… 

Jeg skriver dette til deg i beste mening, for å få deg til å virkelig forstå at du ikke har noe annet reelt valg enn å forlate han. Dette er alvor og det er nummeret før han tipper over og da er det ingen grenser lengre, når den først er brutt.  

Bolig og alt praktisk faller på plass etterhvert. Det gjelder å få deg og barnet deres i sikkerhet bort fra far som tydeligvis er en fare for dere og seg selv. 

Ok, takk. Jeg kontakter krisesenter imorgen.

Jeg trenger hjelp fordi jeg merker at jeg begynner å bagatellisere og jeg kan høre i hodet mitt at han skylder på meg og at han vil skylde på meg om jeg kontakter noen. "At jeg lager mye oppstyr av ingenting"  Da er det jeg som ødelegger hans liv. Og jeg vet jo at dette ikke er reelt, jeg vet jo at det er hans handlinger som er årsaken til at han må flytte ut og at jeg kontakter hjelpeapparat. Jeg trenger at noen ikke bagatellisere det.

• Liker 1
  • Hjerte 6
Gjest Luksusbia
Skrevet

Får så vondt av deg. Jeg gjorde det til slutt med exen. Er så vondt å være redd for den man tror men elsker. Nå 10 år senere er jeg glad jeg kontaktet kommunen og psykolog. Har ikke baby , men tror jeg ville lyttet til de som nevner krisesenter, for da blir du og baby beskyttet  mot vold og trusler. Vet det er lettere sagt enn gjort, men du skal ikke føle skam. Flytt/ reis neste gang du er alene. Ikke gi ham flere sjanser

AnonymBruker
Skrevet

Ikke si til han at du skal reise vekk. Pakk det mest nødvendige til deg og baby når han har reist på jobb imorgen, å dra på krisesenteret. De vil hjelpe deg. 

Det blir ikke bedre. Han er voldelig, både mot deg og babyen. Det er din jobb å beskytte barnet mot vold. Hvis du ikke tar grep nå, risikerer du faktisk at han kan skade både deg og barnet neste gang han klikker. 

Du risikerer også å bli fratatt barnet ditt hvis du ikke kommer deg vekk fra han. 

Husk at alt han sier til deg er psykisk vold og manipulering. Ikke hør på noe av det han forteller deg. Rusavhengige blir eksperter på å lyve, manipulere og si de rette tingene når det trengs. Det kan være han kommer til å bønnfalle deg om å ta han tilbake og at han skal love deg bedring, men det er 99% tomme ord. Ikke tro på noe før du ser at han har endret seg.
Dette må han gjøre ALENE, mens du og barnet bor trygt og har han på avstand. 

Anonymkode: 2c350...545

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det TS? 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, han har dratt på jobb. 

Jeg har tatt kontakt med krisesenteret og er på vei dit nå. Jeg har sendt han mld om at han må flytte ut nå og at vi holder oss vekke til han er ute. Jeg skrev også at vi har oppsøkt hjelp. 

Det føles skummelt å involvere noen andre, men jeg ser ingen annen løsning nå som jeg har en liten og ta hånd om. 

• Liker 3
  • Hjerte 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts her, han har dratt på jobb. 

Jeg har tatt kontakt med krisesenteret og er på vei dit nå. Jeg har sendt han mld om at han må flytte ut nå og at vi holder oss vekke til han er ute. Jeg skrev også at vi har oppsøkt hjelp. 

Det føles skummelt å involvere noen andre, men jeg ser ingen annen løsning nå som jeg har en liten og ta hånd om. 

Så bra du har tatt grep om ditt og barnets liv og trygghet! ❤️

Nå er det viktigste du gjør å stå i det, å se fremover i livet med deg og barnet.
Ta imot hjelpen og rådene du får fra krisesenteret. 

• Liker 2
Skrevet

I tillegg til krisesenter vil jeg anbefale deg å fortelle dine foreldre og venner om dette. Dette fordi perioden du nå står i er den farligste, når du går fra en voldelig mann. Du trenger alt du har av nettverk, du trenger "beskyttelse" ved at de rundt deg vet om dette. Du må få hjelp til å holde ham borte, til å beskytte deg selv og barnet ditt. 

• Liker 6
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...