Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinnelig lærer på 52 år som ønsker meg bort fra læreryrket, og jeg trenger tips til hva jeg kan jobbe med. Jeg tjener ca 800.000 i året, og det er jeg fornøyd med. Jeg kan ikke gå særlig ned i lønn pga lån etc.

De stillingene som kanskje kunne være aktuelle, er veileder i attføringsbedrift, jobbe i NAV, jobbe på universitet, rådgiver  eller lignende. Problemet er at jeg da må gå ned ganske mye i lønn. Jeg har ikke noen spesiell kompetanse fra studiene mine, som jeg tok for mange år siden ( allmennlærer og u- landsstudier med master)

Jeg er litt mettet på å jobbe med opplæring akkurat nå, så jeg ønsker ikke det. Det kan gjerne være  en helt annen type stilling enn jeg har nå, men hvor kan det være der jeg tjener minst  800.000? Jeg har også vurdert å søke på stillinger der jeg tjener ned mot 600.000 og heller ta en ekstrajobb i tillegg, men jeg vil jo helst ikke det. 

Forslag tas i mot med takk😊

Anonymkode: a9b8a...d6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hoppet over til universitetssektoren. Fikk forhandlet lønn, så for meg med 10 års ansiennitet og lektor med opprykk ble det høyere lønn enn hva jeg hadde. 

Anonymkode: edc05...071

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hoppet over til universitetssektoren. Fikk forhandlet lønn, så for meg med 10 års ansiennitet og lektor med opprykk ble det høyere lønn enn hva jeg hadde. 

Anonymkode: edc05...071

Som tillitsvalgt på et universitet kan jeg si at det vil være vanskelig for TS å få forhandlet seg frem til en lønn på 800k som universitetslektor, med den fagbakgrunnen hen har. Med mindre TS har noe veldig unikt å komme med (en eksepsjonelt dyktig lærer), eller går inn i lederstilling. Det er mange med PhD i akademia som ligger under 800k.

Så det er ikke umulig, men for å være realistisk tror jeg det er mest sannsynlig at TS vil måtte gå ned i lønn hvis hen får jobb i UH-sektoren (som hen også skriver i HI).

Anonymkode: 3a1f3...a7b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS: I en lederstilling kan du nok tippe 800k. Vet ikke om det er mindre slitsomt akkurat, da…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte i samme baner som deg TS, men kom meg ikke ut av skolen, men ble avdelingsleder på barneskole istedet. Jeg gikk noe opp i lønn men ikke mye. Har ca 800k nå. Som lærer tjente jeg noe mindre, men ser at du trolig er lektor med tilleggsutdanning og maks ansiennitet. Det er lønnet omtrent som lederstilling i skole i min kommune iallefall. 
Jobben er helt annerledes selv om det innimellom er noe undervisning, samt svært mye kontakt med foreldre. Og da gjerne i de tunge sakene. 

Anonymkode: 3a14a...cce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærere er faktisk godt lønnet. Det vil være vanskelig å finne en jobb med samme lønn, hvert fall med 12 uker ferie, unnskyld, avspasering i året. 

Anonymkode: c3a8e...1f9

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med forlagsbransjen? Som redaktør vil du nok gå litt ned i lønn, men du får kontorjobb, fleksitid, helseforsikring, gode kollegaer og en like meningsfylt jobb (mener jeg).

Anonymkode: 62e2e...0f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lærere er faktisk godt lønnet. Det vil være vanskelig å finne en jobb med samme lønn, hvert fall med 12 uker ferie, unnskyld, avspasering i året. 

Det kommer an på utdanningsnivå og ansiennitet. TS har høyeste nivå med utdanning og maks uttelling på ansiennitet. Jeg har kolleger som tjener 570 000 som gjør samme jobb som meg. 

Jeg har vurdert saksbehandling i NAV, ser at de ofte har en klausul om forhandling av lønn i stillingen. Ellers er nok lederjobber i næringslivet mest aktuelt.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med forlagsbransjen? Som redaktør vil du nok gå litt ned i lønn, men du får kontorjobb, fleksitid, helseforsikring, gode kollegaer og en like meningsfylt jobb (mener jeg).

Anonymkode: 62e2e...0f4

Der er det store nedskjæringer nå. Tviler på man som en så gammel lærer kan komme inn å få topplønn der.

Anonymkode: 27dce...9d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som tillitsvalgt på et universitet kan jeg si at det vil være vanskelig for TS å få forhandlet seg frem til en lønn på 800k som universitetslektor, med den fagbakgrunnen hen har. Med mindre TS har noe veldig unikt å komme med (en eksepsjonelt dyktig lærer), eller går inn i lederstilling. Det er mange med PhD i akademia som ligger under 800k.

Så det er ikke umulig, men for å være realistisk tror jeg det er mest sannsynlig at TS vil måtte gå ned i lønn hvis hen får jobb i UH-sektoren (som hen også skriver i HI).

Pluss at det er ansettelsesstopp de fleste steder.

Jeg er universitetslektor med 10 års ansiennitet. Tjener 647K. Jobber rundt 12-14 timer i døgnet, og ofte i helg, for å gjøre alle oppgavene mine. Får ikke ekstra betalt, for det er mitt problem om jeg ikke unnagjør oppgavene innen tildelt tid. Vi har ikke ekstra ferie, kun de vanlige 5 ukene. Studentene er ofte sure og utakknemlige, men fordelen er jo at jeg slipper foreldrene deres. 

Poenget er at hvis du ikke orker å være lærer i grunnskolen, så er det lite poeng i å komme til høyere utdanning da akademia anses som en livsstil, ikke en jobb. 

Anonymkode: 03e9e...ae1

• Liker 5
Gjest takinova
Skrevet

Hvis du skal klare 800k med din kompetanse må du over i administrasjon i fylke eller stat og treffe en av de godt betalte rådgiverstillingene. Det andre du kan gjøre er å søke lederjobber. 

AnonymBruker
Skrevet

800 000 er jo veldig god lønn. Generelt sett. Det er snakk om en offentlig stilling uten lederansvar. I alle dager.

Det som er realistisk for ts er å finne seg en jobb innen offentlig administrasjon og så plusse på ekstra med en ekstra jobb, f eks på et sykehjem. Dersom hun ikke klarer å leve på mindre enn 800 000. Synes det er skikkelig provoserende , de dyre vanene som folk har lagt seg til og forventer å få skyhøye lønninger kastet etter seg.

Anonymkode: 592d6...ae4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Miljøterapeut i medleverturnus, der tror jeg du kan tjene borti det, i alle fall om du får overtid. 

Anonymkode: 9f6dc...7f5

Skrevet (endret)

Du tjener såpass høyt at du skal, på tross for god utdannelse, erfaring og egnethet, slite veldig med å finne deg en jobb fra 8-16 med samme lønn. 

Du inngår også i en søkermasse der det er kamp om jobbene fordi det er mange med god utdannelse, erfaring og egnethet som søker seg til jobber med så god lønn.

Jeg har ingen jobbtips til deg, men du må nå bare søke og søke og søke rundt. Likevel er jeg ganske sikker på at du raskt må finne deg i å gå ned kanskje 100 000 - 150 000,- i lønn for å finne den jobben du kunne tenkt deg. Eventuelt snakker vi om turnusjobber eller stillinger som byr på overtid, men da jobber du ureglementert og mer enn du gjør i dag, og det er ikke sikkert du ønsker det igjen...

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Skrevet

Kultursjef i en liten kommune?

Gjest issoras
Skrevet

Du må nesten finne deg en lederstilling i det offentlige skal du greie 800 000. Det er en svært høy lønn i det offentlige, uten å være leder. 😳

Du kan prøve deg på en stilling i miljøtjeneste eller rus og psykiatri, med tillegg kan du kanskje bikke 800 000,men spørs hvilken grunnlønn de vil gi deg. Vi har stor pågang av lærere, særlig innen rus/psyk. 

NAV er ikke godt betalt. Fagstab i en kommune eller rådgiver i staten kan være bedre betalt. Rådgivere i fagstab hos oss kan ligge rett under 800 000, men dette er folk med tidligere ledererfaring. 

Mulig du har muligheter for god lønn i det private? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Noen må selvfølgelig bare.... Lærerlønna er helt ok, det er jobben som ikke er levelig. Avspasering kommer jo ikke av seg selv, og jobben er konstant i hodet fra august til juni. Det er muligens ikke verd avspaseringen siden folk leter etter en vei ut likevel? Jeg sluttet for noen år siden, og har nå greie uker hele året, og ikke bare i juli! 

Anonymkode: 7d9bd...f3c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Tusen takk for alle innspillene jeg har fått! Jeg har fått noen nye tanker om hvor det kan være aktuelt å søke jobb. Ja, jeg er lektor med tilleggsutdanning og har nådd full ansiennitet som er 16 år.  Jeg klager ikke på lønna jeg har nå. Den er jeg faktisk fornøyd med. Noen spesielt ettertraktet kompetanse har jeg kanskje ikke, og alderen er ikke helt på min side heller…. Jeg fortsetter å gruble, og alle innspill blir satt stor pris på😊

Anonymkode: a9b8a...d6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Pluss at det er ansettelsesstopp de fleste steder.

Jeg er universitetslektor med 10 års ansiennitet. Tjener 647K. Jobber rundt 12-14 timer i døgnet, og ofte i helg, for å gjøre alle oppgavene mine. Får ikke ekstra betalt, for det er mitt problem om jeg ikke unnagjør oppgavene innen tildelt tid. Vi har ikke ekstra ferie, kun de vanlige 5 ukene. Studentene er ofte sure og utakknemlige, men fordelen er jo at jeg slipper foreldrene deres. 

Poenget er at hvis du ikke orker å være lærer i grunnskolen, så er det lite poeng i å komme til høyere utdanning da akademia anses som en livsstil, ikke en jobb. 

Anonymkode: 03e9e...ae1

Veldig enig i alt dette! Ansettelsesstoppen er et godt poeng. I tillegg er det flere steder reelle muligheter for oppsigelser. Nei, å gå til akademia fra skolen vil være som å gå fra asken til ilden på mange vis… og noen lønnsøkning - eller beholde lønna - får man i alle fall ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan legge til at den «tildelte tiden» ikke strekker til fordi den tildelte tiden er ren fantasi for de fleste arbeidsoppgaver, og det er dermed ikke pga at personen som skrev over er ræva i jobben som gjør at hen jobber 12-14 timer per dag. Vi «får» for eksempel 30 timer for emneansvar, uansett størrelse på emnet og antall studenter. Dette skal da inkludere planlegging av emnet, endre på emnebeskrivelse for neste år, lage og drifte Canvasrommet, all kommunikasjon med studenter, koordinere evt andre undervisere eller gjesteforelesere som er inne i emnet, all møtevirksomhet knyttet til emnet, registrere godtatte arbeidskrav og obligatorisk oppmøte i datasystemet, lage eksamen, lage sensorveiledning, lage konteeksamen, lage sensorveiledning til konteeksamen også, skaffe sensorer (intern/ekstern), og sikkert mye jeg har glemt også. Det sier seg selv at det regnestykket ikke går i hop. Sånn er det for så godt som alle arbeidsoppgaver.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...