Gå til innhold

Hva gjør at du ser på andre som "dumme" eller mindre intelligente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette spørsmålet kommer ikke uten en grunn. Selv prøver jeg å ikke dømme andre, fordi jeg vet det ikke er noen vits, men jeg spør fordi jeg selv har dårlige erfaringer her. Jeg har så ofte fått høre det fra folk utenfor min nærmeste omkrets, at jeg er "dum" eller at folk ler av meg. Derimot får jeg alltid høre det stikk motsatte av mine nærmeste. Dette har nok å gjøre med at jeg fremstår litt sprudlende og tullete, og jeg liker å le av meg selv og tråkker nok litt for mye på meg selv for å få andre til å føle seg bra. Det til tross for at jeg ikke har det spesielt godt med meg selv (og ja - det er en sammenheng her). Dette går dessverre utover min egen verdi, og jeg må forsøke å få tilbake respekt fra andre. Veien dit virker uendelig lang, men jeg tror jeg har "kommet meg på veien" i hvert fall ... 

Men hva gjør at du får slike tanker om andre?
Eventuelt flere som opplever det likt som meg? Jeg tråkker så lett på meg selv. Jeg lar andre skinne og trosser egenverdi. Det er helt feil - og jeg vet det veeeldig godt. Tips? 

Anonymkode: c9392...888

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Folk med dårlig resonneringsevne, enkel tankegang, som ikke evner å se et problem fra flere synsvinkler, folk som leser bare overskriften uten å lese hele artikkelen og som hiver seg over tastaturet med én gang, folk som går på billige argumenter, folk som tror at det er den som til enhver tid er statsminister ene og alene er skyld i alt som er negativt i samfunnet = dum. 

Endret av Grüner
  • Liker 45
  • Nyttig 4
Skrevet

Når de ikke klare å si kj lyd eller normal l.    Da ser jeg på folk som litt dumme.

• Liker 38
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Folk som håner og/eller sparker nedover på utsatte grupper mennesker.

Det er helt greit at folk ikke forstår, men når de har et behov for å heve seg over andre basert på sin egen uvitenhet og manglende empati, da kommer varskusignalene for min del.

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dette spørsmålet kommer ikke uten en grunn. Selv prøver jeg å ikke dømme andre, fordi jeg vet det ikke er noen vits, men jeg spør fordi jeg selv har dårlige erfaringer her. Jeg har så ofte fått høre det fra folk utenfor min nærmeste omkrets, at jeg er "dum" eller at folk ler av meg. Derimot får jeg alltid høre det stikk motsatte av mine nærmeste. Dette har nok å gjøre med at jeg fremstår litt sprudlende og tullete, og jeg liker å le av meg selv og tråkker nok litt for mye på meg selv for å få andre til å føle seg bra. Det til tross for at jeg ikke har det spesielt godt med meg selv (og ja - det er en sammenheng her). Dette går dessverre utover min egen verdi, og jeg må forsøke å få tilbake respekt fra andre. Veien dit virker uendelig lang, men jeg tror jeg har "kommet meg på veien" i hvert fall ... 

Eventuelt flere som opplever det likt som meg? Jeg tråkker så lett på meg selv. Jeg lar andre skinne og trosser egenverdi. Det er helt feil - og jeg vet det veeeldig godt. Tips? 

Til problemstillingen din så er det en enkel sak å endre atferd slik at andre ikke skal betegne deg som "dum", for det handler "bare" om selvbeherskelse. Det er kanskje lettere sagt enn gjort, særlig når du er i ditt rette element og det skjer ting rundt deg som du har brukt å reagere med humor på. Men det aller enkleste er at du gir faen i hva andre tenker om deg, og lever livet ditt slik du vil. Det viktigste er at dine nære vet hvem du er og hva du er god for, og så får de andre mer perifere bare sitter der og sture med sin dømming. Kanskje det er de som er dum, egentlig? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de liksom har bestemt seg for at de er den mest intelligente SAMTIDIG som at de utsetter meg for retardisert oppførsel. Bestem deg, liksom. Er du idiot eller er du smart? 

Det kalles vel for oxymoron. 

Anonymkode: 3f78e...150

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig konsekvenstenkning på selv de enkleste ting.

Manglende evne til selv å oppsøke informasjon for å øke egen kunnskap.

Kraftig mangel på kildekritikk.

Folk som kun tar utgangspunkt i egne følelser, og som ikke klarer å forholde seg til fakta.

Folk som blir voldsomt forvirret dersom en sak har motstridende fakta, og ikke klarer å ha flere tanker i hodet. 

Anonymkode: b9609...6f2

• Liker 22
  • Nyttig 11
Skrevet

Det finnes ingen mennesker mindre intelligent enn meg, så vær gang jeg ser meg selv i et speilbilde, rister jeg på hodet, og tenker. Hvorfor er du så ufattelig unintelligent?

• Nyttig 1
Skrevet
42 minutter siden, Djungelvrål said:

Når de ikke klare å si kj lyd eller normal l.    Da ser jeg på folk som litt dumme.

Vel, eg høyrer ikkje forskjell på kj og sj lydane. Men har beviselig IQ godt over snittet✌️

Folk har vist meg korleis man seier kj lyden, så eg klarar det, men vanskelig å bruke den når eg ikkje høyrer det sjølv, forstår heller ikkje poenget med å tilfredsstille folk som irriterar seg over ein slik fillefeil som likevel ikkje har noko å sei for kommunikasjonen.

• Liker 10
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Å le av seg sjølv er sosialt intelligent, så eg tippar du er ein trivelig person:)

Folk som pratar mykje kan av og til virke litt dumme eller fjasete fordi dei gjerne ikkje alltid tenker før dei pratar, men sannsynligvis ikkje dum:) kanskje berre ekstrovert. Ekstroverte bearbeider tankar/meiningar mens dei pratar, introverte er litt motsatt.

Kanskje dei som påstår du er dum er litt dumme:p (uansett veldig frekt å sei at nokon er dum)

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker de som byr på seg selv og ikke tar seg selv så høytidelig litt ekstra godt jeg! Er litt sånn selv også😅 Ikke dumme i det hele tatt, bare gledesspredere! Personlig tenker jeg at de som ikke klarer å se andre perspektiver enn sitt eget, er mindre intelligente.

Anonymkode: 9770c...8a1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hmm. For meg så framstår folk dumme hvis de er litt unyansert i tankegangen. Typisk "sånn er det" svart hvitt tankegang. 

Smarte folk tenker jeg er dem som kan drøfte et tema og se det fra flere vinkler, de som har en fleksibilitet og elastisitet i hodet. 

Anonymkode: 198e3...ee8

Enig. Og sånne som mangler kunnskap om elementære ting som "vanlige folk" burde kunne.

• Liker 4
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Spiller du klovn så blir du behandlet som klovn. 

Klarer du å innse det så er du kanskje ikke så dum. 

Men å endre et førsteinntrykk er vanskelig. Så.. Tenk litt på det.

Mange måter å skape et smil på som ikke krever at du kaster deg selv under en buss. Selv om ingenting får min kjerring til å smile og le mer ekte enn når jeg ved uhell skader kronjuvelene.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

- de som traumabomber folk. Er i en sosial sammenkomst og der som regel ei som skal høste sympati fra sin fæle  oppvekst/ barndom (  si det til psykologen din istedenfor  på fest)

- de som lager innlegg på sosiale  medier med syyykt  mye hjerter  og smileyer.  Og gjerne  en  følelsesladet greie over helt normale ting ( " mammahjertet  blør osv)

- de som stiller utrolig  dumme spørsmål( som er allmenn kunnskap.)

- de som må ha bekreftelse  å alt mulig 

- de som ikke kan " lese rommet"

Anonymkode: a1830...dd1

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (På 23.5.2024 den 20.45):

Hva er normal/unormal l ?

Anonymkode: 16f78...4a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk som alltid vil ha det som det var før. Som hevde alt var bedre før. 

Folk som drikker Pepsi Max. Gjerne dei som drikker ein liter om dagen. 

Folk som køyrer med barna på fanget.

Folk som snuser. 

Folk som trur transpersonar er eit motefenomen. Som ikkje skjønner at alle samfunn har ein minoritet eller fleire som sliter med aksept. 

Anonymkode: 5b3f6...65e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

De største idiotene er folk som tror de er særskilt smarte. 

Deretter de megaselvsentrerte og de uten folkeskikk.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva er normal/unormal l ?

Anonymkode: 16f78...4a0

L er langt fremme i munnen, ikke bak på tunga slik mange yngre snakker i dag.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når en person avslører at de tilhører en helt annen virkelighet enn folk flest, for eksempel at de tror på krystaller, spøkelse, synske, stjernetegn osv.

Fascinerende at voksne mennesker kan være såpass fjernet fra virkeligheten, de deler samme planet som oss men ser noe helt annet.

Anonymkode: 54c77...240

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...