AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #21 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du heldig kan du få dekket litt av nav, men da må du få avslag på delbetaling først Og ha lav nok inntekt, men blir vurdert individuelt i slike tilfeller 😊 Anonymkode: 4203f...3ec Ok 😊 Takk for info 👍🏼 Anonymkode: a94b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #22 Skrevet 23. mai 2024 Ulik tannbehandling dekkes av NAV og har oppnådd makgrense på egenandelskort så får ein vel også dekt tannbehandling. Anonymkode: 18626...6f6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #23 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ulik tannbehandling dekkes av NAV og har oppnådd makgrense på egenandelskort så får ein vel også dekt tannbehandling. Anonymkode: 18626...6f6 Egenandelstak Helfo og NAV har ingen ting med hverandre å gjøre. NAV sosialtjeneste kan dekke nødvendig tannbehandling dersom man har begrensede økonomiske midler. Ved oppnådd frikort er det fritak for egenandeler på enkelte former for tannbehandling, av det ts nevner vil det eventuelt kun omfatte deler av egenandelen ved kirurgisk fjerning av visdomstann. Anonymkode: 9cfc1...53f 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #24 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er ganske fortvilet. Har kraftig tannlegeskrekk. Tror det delvis stammer fra ulike hendelser i oppveksten som jeg ikke ønsker å utdype her inne. Var hos tannlegen forrige uke for første gang på 4 år og fikk skikkelige dårlige nyheter. På tross av at jeg pusser morningen og kveld. Jeg har 4 hull, 1 lite og 3 store . En må kanskje rotfylles. Jeg har også en visdomstann som må fjernes hos spesialist. Hvis jeg har regnet riktig må jeg påregne minst 12.000 kr i tannlegeutgifter. Kanskje mer dersom det blir rotfylling. Glemte å spørre hva det koster å fjerne visdomstannen. Men tror det ligger på rundt 3000,- Etter at matvareprisene og rentene på boliglånet har økt såpass mye, har jeg ganske lite å leve for. Jeg er også enslig og har et barn. Har en inntekt på rundt 430.000 i året før skatt. Vet at det er andre som har lavere årslønn, så skal ikke klage. Synes bare det er veldig kjipt at tannbehandling ikke har en frikort ordning slik som det meste i helsevesenet. Hørt at rusmisbrukere får gratis tannlegebehandling. Men gjelder dette andre i samfunnet også? Håper på snille svar her ❤️ Jeg prøver å alltid å være økonomisk og har som regel alltid en buffer på minst 10.000 kr. Bilen min måtte nylig på verksted og regningen kom på over 8.000. I tillegg røk vaskemaskinen for noen måneder siden og bufferen jeg alltid har hatt i bakhånd er nå tom 🥺 I verste fall må jeg spørre familien om økonomisk hjelp eller ta på forbukslån nå. Tennene må fikses... Anonymkode: a94b1...9d4 Hei! Jo, det høres faktisk ut som du kan få dekket noe. Jeg får dekket hele tannlegeregningen. Før kunne man få det dekt hvis man hadde tannlegeskrekk og pga det ikke hadde klart å ta vare på tennene sine. Det finnes visse kriterier som gjør at man kan få dekt tannlege. Det holder ikke å ha tannlegeskrekk, men om du kan dokumentere med en legeerklæring at det du har opplevd i oppveksten gjør at du ikke har klart å ta vare på tannhelsen din kan du få dekt deler eller hele. Jeg har lege erklæring som tannlegen har godkjent og får direkte oppgjør fra Helfo. Har du en tannlege med direkte oppgjør fra Helfo kan du høre med han/hun hva som evt må stå i en legeerklæring. Du kan også lese om de forskjellige kriteriene på nett for å få dekt tannlege. Anonymkode: f7e7b...e0a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #25 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tviler på at det vil hjelpe å få tak i den. Tannlegeangsten har alltid vært der, men jeg har klart å gjennomføre det meste med beroligende tidligere. Men nå er angsten verre enn noen gang. Synes det er veldig rart at det bare blir verre og verre med årene. Ville trodd det hadde blitt bedre med tiden. Eksponering har tydeligvis ikke hjulpet. Anonymkode: a94b1...9d4 Har du eksponert deg, eller har du bare gått til det aller mest nødvendige av behandlinger? Jeg hadde ekstrem skrekk og måtte bruke beroligende. Jeg dro til tannlegen når det var absolutt nødvendig, men det kunne gå år imellom, og jeg fikset det meste "intensivt" da. Mye på en gang, og det blir heller forverring enn eksponering. Så møtte jeg en fantastisk tannlege når jeg knakk min andre jeksel, og innså jeg bare måtte dra. Det var mye å fikse, og vi tok litt og litt. Hadde sikkert 7-8 avtaler hos henne på ett år, korte men hyppige timer. Gikk fra to sobril for en kontroll, til å ikke engang grue meg når jeg måtte rotfylle sist... Anonymkode: 6e266...58f 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #26 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Jo, det høres faktisk ut som du kan få dekket noe. Jeg får dekket hele tannlegeregningen. Før kunne man få det dekt hvis man hadde tannlegeskrekk og pga det ikke hadde klart å ta vare på tennene sine. Det finnes visse kriterier som gjør at man kan få dekt tannlege. Det holder ikke å ha tannlegeskrekk, men om du kan dokumentere med en legeerklæring at det du har opplevd i oppveksten gjør at du ikke har klart å ta vare på tannhelsen din kan du få dekt deler eller hele. Jeg har lege erklæring som tannlegen har godkjent og får direkte oppgjør fra Helfo. Har du en tannlege med direkte oppgjør fra Helfo kan du høre med han/hun hva som evt må stå i en legeerklæring. Du kan også lese om de forskjellige kriteriene på nett for å få dekt tannlege. Anonymkode: f7e7b...e0a Det holder i massevis å ha tannlegeskrekk/odontofobi. Jeg har det selv og er i behandling i TOO. Helt gratis og får dekket reisene. Anonymkode: a5393...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #27 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tviler på at det vil hjelpe å få tak i den. Tannlegeangsten har alltid vært der, men jeg har klart å gjennomføre det meste med beroligende tidligere. Men nå er angsten verre enn noen gang. Synes det er veldig rart at det bare blir verre og verre med årene. Ville trodd det hadde blitt bedre med tiden. Eksponering har tydeligvis ikke hjulpet. Anonymkode: a94b1...9d4 Allikevel er du sikker på at du ikke kan få hjelp av lavterskeltilbud i kommunen / bydelen ? Anonymkode: 2f442...9c4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #28 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvis du har så tannlegeskrekk, så prøv søk deg inn på TOO behandling i kommunen din. Anonymkode: 6e266...58f Det er de færreste kommuner som har dette, er 2-8 tilbud i hvert fylke. Ventelistene er lange, og oss med «vanlig» tannlegeskrekk stiller nokså langt bak i køen. Jeg har nå stått på liste i 4 år for å få vurdering OM jeg er kvalifisert til behandling. Behandlingen forgår som eksponeringsterapi, og målet er å gjennomføre ikke-medikamentelle tannbehandlinger Anonymkode: a82b1...ae8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #29 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du kan søke om økonomisk sosialhjelp til tannbehandling. Ring NAV på tlf 55553333. Anonymkode: 5b3ac...fa1 Får ikke sosialhjelp til tannbehandling når du sitter på formue i form av bolig. Tannbehandling dekt via økonomisk stønad (sosialhjelp) dekkes kun om det etter en tannleges vurdering er akutt og medfører smerter eller spiseproblemer. Kosmetisk behandling eller behandling som kan vente vil ikke bli dekt. Tannlegens vurdering blir også vurdert av NAVs rådgivende tannlege i mange tilfeller. En søknad om stønad til tannbehandling vil sannsynligvis bli avslått og det vil bli gitt generell veiledning om å inngå nedbetalingsavtale, kutte i forbruk og spare opp, eller kontakte banken for noen måneders avdragsfrihet. Anonymkode: 897b7...d10
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #30 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får ikke sosialhjelp til tannbehandling når du sitter på formue i form av bolig. Tannbehandling dekt via økonomisk stønad (sosialhjelp) dekkes kun om det etter en tannleges vurdering er akutt og medfører smerter eller spiseproblemer. Kosmetisk behandling eller behandling som kan vente vil ikke bli dekt. Tannlegens vurdering blir også vurdert av NAVs rådgivende tannlege i mange tilfeller. En søknad om stønad til tannbehandling vil sannsynligvis bli avslått og det vil bli gitt generell veiledning om å inngå nedbetalingsavtale, kutte i forbruk og spare opp, eller kontakte banken for noen måneders avdragsfrihet. Anonymkode: 897b7...d10 Edit: Ligger du over veiledende norm for forsvarlig livsopphold vil du også få avslag. Anonymkode: 897b7...d10 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #31 Skrevet 25. mai 2024 Belima skrev (På 23.5.2024 den 19.56): Du vil nok ikke få noe dekket, men du kan spørre om å betale i avdrag. Jeg søkte på NAV om å få dekket, og det fikk jeg. Det er et par år siden. Nå har jeg gratis tannbehandling pga psykiske lidelser, som PTSD og angst. Men da er man nødt å være inne i et opplegg som feks jeg er i. Anonymkode: f1d40...606 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #32 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Får ikke sosialhjelp til tannbehandling når du sitter på formue i form av bolig. Tannbehandling dekt via økonomisk stønad (sosialhjelp) dekkes kun om det etter en tannleges vurdering er akutt og medfører smerter eller spiseproblemer. Kosmetisk behandling eller behandling som kan vente vil ikke bli dekt. Tannlegens vurdering blir også vurdert av NAVs rådgivende tannlege i mange tilfeller. En søknad om stønad til tannbehandling vil sannsynligvis bli avslått og det vil bli gitt generell veiledning om å inngå nedbetalingsavtale, kutte i forbruk og spare opp, eller kontakte banken for noen måneders avdragsfrihet. Anonymkode: 897b7...d10 Og med inntekt på ca 430 000, da regnes en ikke som vanskeligstilt heller Anonymkode: f751c...7fb
Erteblomst Skrevet 25. mai 2024 #33 Skrevet 25. mai 2024 Hvis du bor i nærheten av Oslo, Bergen eller Tromsø er Odontologen et tips. Mye, mye billigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå