AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Er ganske fortvilet. Har kraftig tannlegeskrekk. Tror det delvis stammer fra ulike hendelser i oppveksten som jeg ikke ønsker å utdype her inne. Var hos tannlegen forrige uke for første gang på 4 år og fikk skikkelige dårlige nyheter. På tross av at jeg pusser morningen og kveld. Jeg har 4 hull, 1 lite og 3 store . En må kanskje rotfylles. Jeg har også en visdomstann som må fjernes hos spesialist. Hvis jeg har regnet riktig må jeg påregne minst 12.000 kr i tannlegeutgifter. Kanskje mer dersom det blir rotfylling. Glemte å spørre hva det koster å fjerne visdomstannen. Men tror det ligger på rundt 3000,- Etter at matvareprisene og rentene på boliglånet har økt såpass mye, har jeg ganske lite å leve for. Jeg er også enslig og har et barn. Har en inntekt på rundt 430.000 i året før skatt. Vet at det er andre som har lavere årslønn, så skal ikke klage. Synes bare det er veldig kjipt at tannbehandling ikke har en frikort ordning slik som det meste i helsevesenet. Hørt at rusmisbrukere får gratis tannlegebehandling. Men gjelder dette andre i samfunnet også? Håper på snille svar her ❤️ Jeg prøver å alltid å være økonomisk og har som regel alltid en buffer på minst 10.000 kr. Bilen min måtte nylig på verksted og regningen kom på over 8.000. I tillegg røk vaskemaskinen for noen måneder siden og bufferen jeg alltid har hatt i bakhånd er nå tom 🥺 I verste fall må jeg spørre familien om økonomisk hjelp eller ta på forbukslån nå. Tennene må fikses... Anonymkode: a94b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 Nei, du vil ikke få dekket noe. Anonymkode: 75180...5a3 2
Belima Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 Du vil nok ikke få noe dekket, men du kan spørre om å betale i avdrag. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 Hva mener du med og fjerne visdomstannen hos « spesialist». Hvis det er på sykehus så er det gratis. ja, det gjelder andre enn rusmisbrukere, men blir vanskeligere og vanskeligere. Jeg fikk dekket en del på helfo før, men får ikke lenger. Du må nesten spørre tannlegen din om dette. Så har man jo nav, men det høres ut som inntekten din er før høy , men vet jo ingenting om bosituasjon og utgifter. Det kan også være mulig og få dekket av kommunal tannlege via lavterskel psykatri. start med og ta opp det du ikke vil utdype her med fastlege og tannlege. Anonymkode: 2f442...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du vil ikke få dekket noe. Anonymkode: 75180...5a3 Ok. Tenkte meg egentlig det. Veldig synd at bufferen er oppbrukt akkurat nå. Men ville høre i tilfelle det var en ordning jeg ikke visste om. Jeg skal nok finne en løsning, selv om det ikke blir lett. Håper det en dag kommer frikort i tannhelse sektoren også. Spesielt på vegne av de som har enda mindre å rutte med enn meg 💔 Anonymkode: a94b1...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du med og fjerne visdomstannen hos « spesialist». Hvis det er på sykehus så er det gratis. ja, det gjelder andre enn rusmisbrukere, men blir vanskeligere og vanskeligere. Jeg fikk dekket en del på helfo før, men får ikke lenger. Du må nesten spørre tannlegen din om dette. Så har man jo nav, men det høres ut som inntekten din er før høy , men vet jo ingenting om bosituasjon og utgifter. Det kan også være mulig og få dekket av kommunal tannlege via lavterskel psykatri. start med og ta opp det du ikke vil utdype her med fastlege og tannlege. Anonymkode: 2f442...9c4 Ok. Tviler på at de tilbudene er noe jeg kan benytte meg av. Visdomstannen skal ikke fjernes på sykehus. Henvises til en privat klinikk med oralkirurg. Mulig jeg får noe dekket der, men hvis jeg husker riktig er der rundt 3000,- i egenandel 🤔 fjernet en annen visdomstann for snart 10 år siden på samme måte. Anonymkode: a94b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 Hvis du har så tannlegeskrekk, så prøv søk deg inn på TOO behandling i kommunen din. Anonymkode: 6e266...58f 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 Belima skrev (9 minutter siden): Du vil nok ikke få noe dekket, men du kan spørre om å betale i avdrag. Takk ❤️ Synes bare det litt flaut 🥺 nevnte ikke for tannlegen min at det ble vanskelig for meg å betale så mye nå. Hadde også mer enn nok med å beholde roen i tannlegestolen. Var også påvirket av valium 🙈 Anonymkode: a94b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du har så tannlegeskrekk, så prøv søk deg inn på TOO behandling i kommunen din. Anonymkode: 6e266...58f Takk. Skal se om de har det tilbudet her ❤️ Anonymkode: a94b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. Skal se om de har det tilbudet her ❤️ Anonymkode: a94b1...9d4 Dette finner du informasjon om her: https://www.tooinfo.no/om-too-tilbudet.478927.no.html Anonymkode: 9cfc1...53f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #11 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok. Tviler på at de tilbudene er noe jeg kan benytte meg av. Visdomstannen skal ikke fjernes på sykehus. Henvises til en privat klinikk med oralkirurg. Mulig jeg får noe dekket der, men hvis jeg husker riktig er der rundt 3000,- i egenandel 🤔 fjernet en annen visdomstann for snart 10 år siden på samme måte. Anonymkode: a94b1...9d4 Ok, skjønte ikke hva du mente med spesialist. Jeg ble henvist til kirurgi fordi tannen måtte operes ut . nei, de tilbudene, helfo, nav og kommunal tannlege er de jeg kjenner til, men det kan jo være flere muligheter. Hvis du ikke er syk nok eller har dårlig nok råd blir det nok på din regning desverre. Anonymkode: 2f442...9c4
Minitroll Skrevet 23. mai 2024 #12 Skrevet 23. mai 2024 Det skader ikke å prøve. Om du får tak i din gamle journal kan det hende du får en slags diagnose som kan gi grunnlag for støtte.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #13 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette finner du informasjon om her: https://www.tooinfo.no/om-too-tilbudet.478927.no.html Anonymkode: 9cfc1...53f Takk. Skal inn å lese 😊 Anonymkode: a94b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #14 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk. Skal inn å lese 😊 Anonymkode: a94b1...9d4 Det er ofte en del ventetid for TOO-behandling. Sannsynligvis må ikke alle hullene tas akkurat samtidig, med mindre du har smerter. Du kan spørre tannlegen om en prioriteringsrekkefølge og fordele behandlingen over noen måneder, om det hjelper deg noe med tanke på det økonomiske. Anonymkode: 9cfc1...53f
mommyaka Skrevet 23. mai 2024 #15 Skrevet 23. mai 2024 Om du har en spesiell sykdom s kan du gå mye dekt. Søk a og b liste tannlege
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #16 Skrevet 23. mai 2024 Minitroll skrev (6 minutter siden): Det skader ikke å prøve. Om du får tak i din gamle journal kan det hende du får en slags diagnose som kan gi grunnlag for støtte. Tviler på at det vil hjelpe å få tak i den. Tannlegeangsten har alltid vært der, men jeg har klart å gjennomføre det meste med beroligende tidligere. Men nå er angsten verre enn noen gang. Synes det er veldig rart at det bare blir verre og verre med årene. Ville trodd det hadde blitt bedre med tiden. Eksponering har tydeligvis ikke hjulpet. Anonymkode: a94b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #17 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ofte en del ventetid for TOO-behandling. Sannsynligvis må ikke alle hullene tas akkurat samtidig, med mindre du har smerter. Du kan spørre tannlegen om en prioriteringsrekkefølge og fordele behandlingen over noen måneder, om det hjelper deg noe med tanke på det økonomiske. Anonymkode: 9cfc1...53f Det var lurt. Skal høre 😊 Anonymkode: a94b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #18 Skrevet 23. mai 2024 mommyaka skrev (3 minutter siden): Om du har en spesiell sykdom s kan du gå mye dekt. Søk a og b liste tannlege Troe ikke jeg har noen sykdom som virker inn på dette dessverre. Anonymkode: a94b1...9d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #19 Skrevet 23. mai 2024 Er du heldig kan du få dekket litt av nav, men da må du få avslag på delbetaling først Og ha lav nok inntekt, men blir vurdert individuelt i slike tilfeller 😊 Anonymkode: 4203f...3ec
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #20 Skrevet 23. mai 2024 Du kan søke om økonomisk sosialhjelp til tannbehandling. Ring NAV på tlf 55553333. Anonymkode: 5b3ac...fa1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå