AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Meg og min samboer er ferdig utdannet og har bolig sammen. Min samboer har fast jobb, mens jeg har et vikariat ut januar 2025. Vi vurderer å prøve å bli gravid nå, men jeg er så usikker med tanke på vikariatet som går ut. Slik jeg har forstått det så har jeg rett på foreldrepenger så lenge jeg føder (eller går i permisjon) innen 4mnd etter jeg sluttet i vikariatet. Likevel føler jeg det kan være en belastning å bli gravid når vi vet at jeg ikke har fast jobb. Men, vi har veldig lyst på barn. Hva tenker dere i denne situasjonen? Anonymkode: 740bc...adb
Belima Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 Hadde jeg vært moren din, så hadde jeg nok sagt at du burde vente til du hadde fått fast jobb. Alder spiller selvsagt inn når en skal svare deg også. Hvor gammel er du? Greit å ha en trygg jobb å vende tilbake til etter permisjon i disse dyrtider. Det er tross alt penger vi lever av og barn er dyrt. 🥰
Gjest Luksusbia Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 Jeg har ventet hele livet på å bli ferdig med studier og nå er det kanskje for sent. Så mitt råd er å prioritere barn før du fyller 37 år
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 Jeg ble gravid siste semester. Jeg hadde AAP (tiltak var å ta utdsnning etter st jeg hadde fått et par operasjoner som var nødvendig) så da hadde jeg krav på foreldrepenger. Jeg hadde ikke jobb, søkte som bare det både når jeg var geavid og i mammapermisjon. Til alt hell fikk jeg en 100% jobb innenfor mitt felt med oppstart måneden etter avsluttet mammaperm. Utrolig hva som ordner seg. Vil jeg anbefale det? Nei. Nå er jeg gravid igjen, og jeg føler en mye større trygghet over situasjonen fordi jeg slipper å bekymre meg for hvordan det skal gå økonomisk. Anonymkode: 58091...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 Jeg bytta fra fast jobb til vikariat for å få drømmejobben samtidig som vi har vært langtidsprøvere. Jeg har termin i januar og har vikariat ut året, men har fått tilbakemelding på at jeg absolutt ikke vil stå uten jobb når jeg kommer tilbake fra perm. Ville uansett vært uproblematisk å få jobb på gamlejobben min så jeg har ikke latt dette stoppe meg ihvertfall. Anonymkode: 97920...25f 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 Kommer helt an på hvor gammel du er. Er du under 30 hadde jeg kanskje ventet (og søkt etter fast jobb). Er du over 30 hadde jeg ikke ventet, men kanskje tatt pause akkurat den perioden risikoen for å havne utenfor foreldrepenge-rettigheter. Men det kommer også litt an på hvor lett/vanskelig det er å få fast jobb i din bransje. Men! Jeg ville stoppet på hormonprevansjon allerede nå dersom du går på det. Anonymkode: 97212...552 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Meg og min samboer er ferdig utdannet og har bolig sammen. Min samboer har fast jobb, mens jeg har et vikariat ut januar 2025. Vi vurderer å prøve å bli gravid nå, men jeg er så usikker med tanke på vikariatet som går ut. Slik jeg har forstått det så har jeg rett på foreldrepenger så lenge jeg føder (eller går i permisjon) innen 4mnd etter jeg sluttet i vikariatet. Likevel føler jeg det kan være en belastning å bli gravid når vi vet at jeg ikke har fast jobb. Men, vi har veldig lyst på barn. Hva tenker dere i denne situasjonen? Anonymkode: 740bc...adb Lurt å vente, evt søke nye faste jobber nå sånn du kommer ut av vikariatet før Anonymkode: 45c4a...39a
mommyaka Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 Jeg var uten jobb med min første..bare mannen min som jobbet. Vi hadde da hus, bil og hund. Vi fikk det til. Om du jobber 6 mnd før du føder får du permisjon og penger
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 Jeg var vikar når jeg var gravid og spurte nav om dette, om du skulle bære så uheldig at du ikke får jobb videre etterpå så brukte de litt mer skjønn der, jeg hadde store plager ved graviditet alle 3 gangene så jeg var mye sykemeldt Anonymkode: d23e6...a6f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kommer helt an på hvor gammel du er. Er du under 30 hadde jeg kanskje ventet (og søkt etter fast jobb). Er du over 30 hadde jeg ikke ventet, men kanskje tatt pause akkurat den perioden risikoen for å havne utenfor foreldrepenge-rettigheter. Men det kommer også litt an på hvor lett/vanskelig det er å få fast jobb i din bransje. Men! Jeg ville stoppet på hormonprevansjon allerede nå dersom du går på det. Anonymkode: 97212...552 Belima skrev (1 time siden): Hadde jeg vært moren din, så hadde jeg nok sagt at du burde vente til du hadde fått fast jobb. Alder spiller selvsagt inn når en skal svare deg også. Hvor gammel er du? Greit å ha en trygg jobb å vende tilbake til etter permisjon i disse dyrtider. Det er tross alt penger vi lever av og barn er dyrt. 🥰 Ja, vi er under 30. Vi har hele tiden ønsket barn tidlig, egentlig før jeg startet å studere også. Men har valgt å vente fordi jeg ønsket å fullføre utdanningen. I tillegg til dette har jeg en kronisk sykdom som gjør at graviditet må planlegges med tanke på medikamenter. Siden desember 2023 har sykdommen vært stabil og jeg har sluppet å bruke medisiner. Dette ser jeg også på som en ting som teller for at vi bare burde satse nå. Det er også vanskelig med tanke på at det ofte er vikariat man får som nyutdannet innen dette fagfeltet. Så tenker bare på om jeg blir gående i vikariat over lang tid, så vil jo jeg ha samme dilemma senere også… men igjen, ikke særlig trygt å få barn uten fast jobb synes jeg. Anonymkode: 740bc...adb 1
mommyaka Skrevet 23. mai 2024 #11 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, vi er under 30. Vi har hele tiden ønsket barn tidlig, egentlig før jeg startet å studere også. Men har valgt å vente fordi jeg ønsket å fullføre utdanningen. I tillegg til dette har jeg en kronisk sykdom som gjør at graviditet må planlegges med tanke på medikamenter. Siden desember 2023 har sykdommen vært stabil og jeg har sluppet å bruke medisiner. Dette ser jeg også på som en ting som teller for at vi bare burde satse nå. Det er også vanskelig med tanke på at det ofte er vikariat man får som nyutdannet innen dette fagfeltet. Så tenker bare på om jeg blir gående i vikariat over lang tid, så vil jo jeg ha samme dilemma senere også… men igjen, ikke særlig trygt å få barn uten fast jobb synes jeg. Anonymkode: 740bc...adb Om dere klarer så begynn å spare en buffer. Du får jo ganske mye i engang stønad. Skriv et budsjett og se hvor mye som må ut vær mnd og hva som kommer inn. Oh fordel engang stønad i kansje 6-9 mnd
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #12 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, vi er under 30. Vi har hele tiden ønsket barn tidlig, egentlig før jeg startet å studere også. Men har valgt å vente fordi jeg ønsket å fullføre utdanningen. I tillegg til dette har jeg en kronisk sykdom som gjør at graviditet må planlegges med tanke på medikamenter. Siden desember 2023 har sykdommen vært stabil og jeg har sluppet å bruke medisiner. Dette ser jeg også på som en ting som teller for at vi bare burde satse nå. Det er også vanskelig med tanke på at det ofte er vikariat man får som nyutdannet innen dette fagfeltet. Så tenker bare på om jeg blir gående i vikariat over lang tid, så vil jo jeg ha samme dilemma senere også… men igjen, ikke særlig trygt å få barn uten fast jobb synes jeg. Anonymkode: 740bc...adb Kjør på med barn. Livet skjer og ikke alt trenger å være perfekt planlagt. Fikk selv første barn som student og er gravid med mitt andre som kommer 1 mnd etter vikariatet mitt går ut. Det ordner seg. Anonymkode: 57012...ebc 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #13 Skrevet 23. mai 2024 Jeg hadde definitivt gjennomført graviditeten. Husk at du jo lenger du venter, dess vanskeligere er det å få barn. Anonymkode: 75edc...318 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #14 Skrevet 23. mai 2024 Jeg hadde kjørt på nå.. Ser ingen grunn til å vente. Det vil aldri komme en perfekt tid.. Når du først har fått jobb, vil man plutselig gjerne jobbe en stund før man skal forlate stillingen for permisjon etc.. Kjør på. Kan ta tid å bli gravid Anonymkode: 25d33...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #15 Skrevet 23. mai 2024 Vel, jeg ventet til jeg fikk fast jobb og gjett hva som skjedde? Ble diskriminert av sjefen fordi hun mente jeg ble gravid for tidlig som ansatt, endte med å bli psyket ut til å slutte i jobben og nå går jeg på AAP. Venter forresten mitt andre barn nå på AAP, etter oppfordring fra NAV. Så nei, ikke engang fast jobb er noe garanti. Kjør på TS og ønsker dere alle lykke til. Anonymkode: ba9cf...2d8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #16 Skrevet 23. mai 2024 Klarer dere å leve på mannens inntekt alene? Tenker på hvis du blir stående uten inntekt 4 mnd inn mot fødsel og utstyr skal kjøpes inn. Hva når permisjonen går ut og du kanskje ikke har ny jobb? Anonymkode: 116a0...28d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #17 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kjør på med barn. Livet skjer og ikke alt trenger å være perfekt planlagt. Fikk selv første barn som student og er gravid med mitt andre som kommer 1 mnd etter vikariatet mitt går ut. Det ordner seg. Anonymkode: 57012...ebc Det er akkurat pga dette som er grunnen til at mange sliter økonomisk... Anonymkode: d5049...cf9
Gjest Luksusbia Skrevet 23. mai 2024 #18 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er akkurat pga dette som er grunnen til at mange sliter økonomisk... Anonymkode: d5049...cf9 Ja, men barn er jo viktigere enn penger
Fighter83 Skrevet 23. mai 2024 #19 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Meg og min samboer er ferdig utdannet og har bolig sammen. Min samboer har fast jobb, mens jeg har et vikariat ut januar 2025. Vi vurderer å prøve å bli gravid nå, men jeg er så usikker med tanke på vikariatet som går ut. Slik jeg har forstått det så har jeg rett på foreldrepenger så lenge jeg føder (eller går i permisjon) innen 4mnd etter jeg sluttet i vikariatet. Likevel føler jeg det kan være en belastning å bli gravid når vi vet at jeg ikke har fast jobb. Men, vi har veldig lyst på barn. Hva tenker dere i denne situasjonen? Anonymkode: 740bc...adb Kjør på👏
Gjest Anonyme-meg Skrevet 23. mai 2024 #20 Skrevet 23. mai 2024 Luksusbia skrev (5 minutter siden): Ja, men barn er jo viktigere enn penger Da kan vi slutte å samle inn penger til fattige barnefamilier da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå