Gå til innhold

Kolesterol og blodårer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det slik at om man ikke har høyt kolesterol så er det ingen fare for at årene tetter seg? Eller kan det skje enda kolesterolet er helt fint?

Håper noen forstår spørsmålet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har to typer kolesterol, det gode og det dårlige. Det er nivået på det dårlige vs nivået på det gode som er viktig.

Skrevet
Er det slik at om man ikke har høyt kolesterol så er det ingen fare for at årene tetter seg? Eller kan det skje enda kolesterolet er helt fint?

Høyt blodtrykk, diabetes, overvekt og røyk er også med på å forkalke åreveggene.

Skrevet

Hvordan kan man da "vite" om blodårene blir tettet? Er det noen måte å undersøke det på jevnlig?

Skrevet

Fortettede blodårer hindrer blodtilførselen her eller der, så du kan f.eks. merke det som "røykeben" eller menn kan få ereksjonssvikt. Utover det vet jeg ikke noe om hvordan du merker det. Det viktigste er uansett å forebygge, ettersom du ikke kan fjerne avleiringen annet enn ved operasjon.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har vært noe bekymret over dette fordi pappa har hatt et hjerteinfarkt og måtte operere. Jeg røyker ikke, er ikke overvektig, har ikke diabetes, og spiser nokså sunt, men dette bekymrer meg så klart. Jeg har også sjekket at det ikke er arvelig, og sjekker kolesterolet mitt årlig. Men...er fremdeles bekymret.

Skrevet

Årene våre forkalkes med alderen, men det er selvsagt farten dette skjer med som er avgjørende. Siden du er i faresonen (gjennom arv) vil jeg minne om at det er eple-fasongen som er spesielt skadelig. Dvs, magefettet er det som synes å gi problemer med årene. Er du overvektig med pærefasong (rund rundt lår/rumpe) kan du være mindre i faresonen enn om du er slank, men med en del magefett.

Men lev sunt, tren litt og ikke stress og bekymre deg altfor mye. Stress er heller ikke bra. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...