Gå til innhold

Hvem skal hjelpe med dette? Hjemmesykepleie? Omsorgsbolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en far som ikke er så veldig gammel, 64 år. Han har siste 30 årene hatt vanskeligheter med å ta vare på egen helse pga psyken. Har nå etter fler innleggelser fått hjemmesykepleie som skal følge litt opp og komme med medisiner 2 ganger daglig. Han er ekstremt underernært (veldig lav bmi) og i dag synes jeg han så dehydrert ut i huden. 

Følger ikke hjemmesykepleien med på slikt i det hele tatt? Må vi søke så konkret? At de feks setter frem noe mat/drikke? Eller er det forventet at man må klare å gjøre alt slik selv når man bor hjemme? 
Har allerede brukt mye tid på å få noe hjelp til han i det hele tatt. Jeg står fortsatt for veldig mye.

Noen som jobber der, eller har erfaring med det systemet?

Anonymkode: 16a2d...dfc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint ta dette opp med hjemmesykepleien. Min erfaring er at de setter pris på kommunikasjon og tilbakemeldinger fra pårørende. 

Anonymkode: 7795c...c7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmesykepleie skal kunne smøre noen brødskiver, men problemet er alltid så mye helsepersonell skal rekke over pr dag, at det blir ofte ikke tid til å sitte ned å se at personen faktisk spiser brødskivene. Men du burde jo ta en tlf til hjemmesykepleien å ta opp bekymringene dine. 

Til info er omsorgsbolig er en bolig uten omsorg, d.v.s en tilrettelagt bolig, lettstelt leilighet på et plan, med stur/kjøkken, bad og soverom. Men at man klarer seg selv der, og kan ha inn hjemmesykepleie og hjemmehjelp der. Klarer man ikke seg selv med matlaging, men kan stelle seg selv litt, kan gå på toalettet selv etc, så er aldershjem en mulighet. Er man dårligere enn det, kan ikke gå på toalett selv etc, så er det sykehjem som gjelder.

Anonymkode: dab97...a20

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går han på egne bein? Hvis han er frisk nok til å lage seg mat og gå for å hente vann på kjøkkenet, så kan du ikke kreve at det offentlige skal ta ansvar for slikt nei. En frisk 64-åring har godt av å ta er minimum av ansvar for seg selv! 

Anonymkode: daafa...0c6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Går han på egne bein? Hvis han er frisk nok til å lage seg mat og gå for å hente vann på kjøkkenet, så kan du ikke kreve at det offentlige skal ta ansvar for slikt nei. En frisk 64-åring har godt av å ta er minimum av ansvar for seg selv! 

For et kunnskapsløst og unødvendig svar.

Du har tydelig ikke peiling på hva du prater om. Det er en grunn for at han har hjemmesykepleie, og da er man ikke frisk.. TS nevner jo selv at han sliter med psyken. 

Men ja TS, du kan forvente at hjemmesykepleien smører et par brødskiver. Kapasiteten deres er en annen sak. Anbefaler deg å ta det opp med hjemmesykepleien.

Anonymkode: 9fa4e...c59

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han må utredes av dps for boevne og plager. Kan hende han har rett til omsorgsbolig.

Anonymkode: 4ddd7...1d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har en far som ikke er så veldig gammel, 64 år. Han har siste 30 årene hatt vanskeligheter med å ta vare på egen helse pga psyken. Har nå etter fler innleggelser fått hjemmesykepleie som skal følge litt opp og komme med medisiner 2 ganger daglig. Han er ekstremt underernært (veldig lav bmi) og i dag synes jeg han så dehydrert ut i huden. 

Følger ikke hjemmesykepleien med på slikt i det hele tatt? Må vi søke så konkret? At de feks setter frem noe mat/drikke? Eller er det forventet at man må klare å gjøre alt slik selv når man bor hjemme? 
Har allerede brukt mye tid på å få noe hjelp til han i det hele tatt. Jeg står fortsatt for veldig mye.

Jeg jobbet med det for mange år siden, da mener jeg at jeg tok opp noen ganger at noen trengte økt hjelp. Noen steder måtte man ta med ferdig smurte skiver i porsjonspakninger sånn de hadde frokost, lunsj, kvelds, så fikk de middag levering. 

Tror nok du må ringe å si du ønsker mer hjelp til han. Om de skal hjelpe med medisiner 2 ganger daglig, så er jo egentlig ikke nok om de skal ordne med mat også. Feks at de som driver med middaglevering kommer med middagen å setter det frem til han. 

At noen kommer å lager til evt har med frokost frokost, lunsj og kvelds til han og at de setter fram 0,5 liter flaske med drikke og minner han på å drikke når de er der. 

Kan hende man burde søke omsorgsbolig til han. 

Anonymkode: e3508...c7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er jo han tydeligvis ikke helt frisk 🤦  Det mange grunner som kan gjøre til at folk ikke kan lage mat eller klarer seg selv om man bare er 64 år. 

Anonymkode: e3508...c7c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hjemmesykepleie skal kunne smøre noen brødskiver, men problemet er alltid så mye helsepersonell skal rekke over pr dag, at det blir ofte ikke tid til å sitte ned å se at personen faktisk spiser brødskivene. Men du burde jo ta en tlf til hjemmesykepleien å ta opp bekymringene dine. 

Til info er omsorgsbolig er en bolig uten omsorg, d.v.s en tilrettelagt bolig, lettstelt leilighet på et plan, med stur/kjøkken, bad og soverom. Men at man klarer seg selv der, og kan ha inn hjemmesykepleie og hjemmehjelp der. Klarer man ikke seg selv med matlaging, men kan stelle seg selv litt, kan gå på toalettet selv etc, så er aldershjem en mulighet. Er man dårligere enn det, kan ikke gå på toalett selv etc, så er det sykehjem som gjelder.

Dette stemmer ikke. Min mor bor i omsorgsbolig. Det er på et helsehus. Det er 10 "leiligheter" i hver enhet.  Hver "leilighet" består av et stort rom med kjøkkenkrok og eget bad. De har felles stue der alle måltider serveres. Det er alltid bemannet og det er alltid sykepleier på vakt. Det er mange som bor der som er avhengig av mye støtte.

Anonymkode: 4b103...e32

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmesykepleien har kun tid til det som står i avtalen. Når avtalen sier kun medisiner så må du gå i dialog og få den endret til å også gjelde måltider.

Anonymkode: 6e4bb...85b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Desverre må han ha vedtak på å få smurt mat osv, men det ordner seg! Bare ta kontakt og få vite hva du må gjøre.

Hjemmetjenesten har kanskje gjort seg noen tanker selv om hva han kan ha behov for.

Anonymkode: 27c86...157

Gjest issoras
Skrevet

Bare å snakke med tildelingskontoret og diskutere om han burde hatt mer i vedtaket. 

Kanskje også vurdere om han skulle hatt hjemmetjenester innenfor psykiatri i stedet (eller i tillegg)? 

AnonymBruker
Skrevet

Ta en telefon til leder hos hjemmesykepleien og forklar din bekymring. Min erfaring er at de som jobber der er glad for at pårørende videreformidler ting de ønsker hjemmesykepleien skal være litt ekstra obs på. Jeg har vært veldig fornøyd med jobben de har gjort for mine i alle fall. Men ta det direkte med leder, så kan hun legge inn en notis slik at alle som er innom vet de skal følge litt ekstra med væskeinntak.

Et annet mer praktisk tips som har funka hos oss (i tillegg til å snakke med leder) er å kjøpe en slik metall-drikkeflaske (var veldig populære et par år siden). Disse er geniale fordi de holder vannet kaldt også slipper man reise seg opp for å gå og hente nytt vann hele tiden. Kan være lettere å huske å ta seg en slurk når man ser den flaska på bordet.

Anonymkode: bc1e7...69f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, de følger ikke med på annet enn hva jobben deres er. Dersom det er medisiner ti gr daglig har de trolig fem minutter i sin kalender. Dvs fra de går inn døren til de skal være ute. Ved å bli lenger hos ham, er det noen som ikke får det de skal ha.

Da er det opp til deg som pårørende å søke flere tjenester, eller en omsorgsbolig. Sistnevnte er utrolig vanskelig..

Anonymkode: 7b4fe...323

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ville snakka med hjemmesykepleieren og høre hva dem har tid til. Så hadde jeg snakket med fastlegen og hørt hva slags alternativ jeg hadde. Mulig han får plass på eldrehjem også hvis han er så dårlig at han ikke klarer seg selv. Her i vår kommune så har dem avlastning på det. Får komme der ei stund også ser man om man kan flytte hjem igjen. Men er det mange kamper om plassen så strekker dem seg sikkert ikke så langt. 

Anonymkode: 254e2...440

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gammel mor med hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Hun har trengt mer og mer hjelp med årene. Jeg syns hjemmetjenesten har vært litt vriene å kommunisere med (altså sjefen som sitter på kontoret). Har derfor begynt å gå via min mors fastlege. Forklarer til ham, så sender han skriv til hjemmetjenesten. Kan du gå via fastlegen til din far? Evt be om et gjennomgangsmøte med hjemmetjenesten. Lag liste over hva du mener han trenger hjelp til.

Når det gjelder mat og drikke, så er det sånn at hjemmetjenesten ikke skal tvinge i folk mat. Løsningen for min mor var å erstatte et måltid hver dag med næringsdrikk fra apoteket. Den tilsvarer to skiver med pålegg. Er liten, og lett å drikke. Disse kan din far få på blåresept. 

Lykke til! Kampen mot hjemmetjenesten kan noen ganger være et mareritt, dessverre. Heldigvis er alle som kommer hjem til min mor flotte folk. Det er hun sjefen som er problemet her.

Anonymkode: 3ea9b...f7a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Så lei situasjon for en ikke så gammel mann og for pårørende.

Det du gjør nå er å be om et samarbeidsmøte med hjemmesykepleien. Det er helt ufarlig og veldig vanlig. Der får dere snakket om dun fars funksjonsevne, behov for mer hjelp, hj.spl kan fortelle om sine erfaringer og observasjoner og dere blir enige om nødvendige tiltak framover. Gjør det heller før enn siden, så får dere på plass mer hjelp.

Du skal selvsagt ikke spørre hva hjemmesykepleien har tid og mulighet til, som foreslått over her. Du skal beskrive din fars behov for bistand også kommer dere til løsning.

Dette løser seg, men du må ta kontakt med hjemmesykepleien.

Lykke til 🌻

Anonymkode: e7a0c...698

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du får ikke sykehjemsplass for dette. Min demente bestemor som ikke kunne gå på do, spise, drikke eller gjøre rede for seg ble regnet for for frisk til sykehjem...

Anonymkode: 93412...7e5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må være vedtak på det som skal gjøres, står det ikke oppfør som et av hjelpe behovene blir det ikke gjort hjemmetjenesten har punkttjenester og alt hjelpebehov må søkes om gjennom forvaltningen.

Anonymkode: 148d1...cf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De jobber etter faste vedtak- dette for at man skal kunne estimere tid som trengs hod hver bruker og for at folk skal beholde mest mulig evner selv. Hvis din far kun har hjelp med medisiner vil de ikke tilby annen hjelp, men det kan godt være de noterer seg i journal at han fremstår i behov av mer hjelp. Dette vil fanges opp og tas videre. Så kommer problemet med at mange i han situasjon takker nei til mer hjelp, og hjemmetjenesten har ikke lov å drive med noen som helst form for tvang. Pårørende fortviler og tror vedkommende ikke får hjelp, mens realiteten er at de får tilbud mange ganger daglig og sier nei.

Ønsker du mer hjelp til ham og tror han vil ta imot, må u snakke med ham også ringe kommunens bestillerkontor/ vedtakskontor for at de setter opp dette. Det er aldri vanskelig å få mer i min kommune, men det må bare være rett på hver bruker i forhold til tid de skal bruke for å beregne nok bemanning etc. 

Anonymkode: b942d...f49

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...