Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skal ta celleprøve for første gang om 1 uke, begynt å grue meg.. kan noen være så snill å fortelle meg hvordan  det foregår? Vondt? Må legen inn med fingrer for å kjenne? ( er voldtektsoffer for mange år siden) må bare pskye meg opp mentalt.. har en fastlege som er mann.

Anonymkode: d1816...f25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det gjør vondt. 

Ville dog dratt til en gynekolog, de har mye mer skånsomt utstyr stort sett. Til fastlegen synes jeg det er ubehagelig med instrumentene hennes (men ikke selve prøven), til gynekologen kjenner jeg ingenting. Helt annen stol også, så stor forskjell for min del. 

Legen bruker ikke fingrene. 

Anonymkode: 44aad...92d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det gjør bittelitt vondt, stikker liksom litt. Men det går veldig fort over :)

Anonymkode: dbe02...be3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du googler, så finner du fort ut hvordan det foregår.

Etter litt prating, sier legen at jeg skal kle av meg på underkroppen og sette meg i undersølelsestolen. Mens jeg kler av meg snur han ryggen til og gjør seg opptatt med en grundig håndvask til jeg har satt meg. Han leter frem utstyr, og ber meg legge opp beina  i bøylene og sette meg langt frem på setet. Han er veldig forsiktig og fører inn et spekulum med glidekrem på (kaldt!), og spenner det litt opp. Det er ikke vondt. Så fører han inn børsten eller hva det er, og tar prøven. Akkurat når prøven tas synes jeg det kjennes ut som å bli bunnet. En litt dump, ubehagelig følelse, men ikke egentlig smertefullt. Det tar ca 2 sekunder, så tar han ut børsten igjen. Så skrur han sammen spekulumet og tar det forsiktig ut igjen. Så romstere han med utstyr og håndvask mens jeg kler på meg igjen. Så er det litt mer prat, så er timen over

Sist gang tok han både celleprøve og hpv-prøve, jeg mener å huske at han da førte inn to ulike børster (eller hva det nå er) etter hverandre, en for hver test.

Det er jo ikke det morsomste man gjør, akkurat. Ca like gøy som å gå til tannlegen.  Men det må bare gjøres. Det beste du kan gjøre er å bare slappe av og ikke tenke så mye, just do it.

Anonymkode: 5bfd3...57a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...